2017-12-04, 00:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja tyvärr är det väl så att den där delen är och kommer att förbli, obegriplig. Kim Wall är död, vad som rörde sig i hennes huvud, gällande färden med båten, kommer vi alltså inte att kunna få vetskap om.

Nja, det finns ju i alla fall en pojkvän och en väninna som var med ner på kajen när de åkte iväg.
Någon kan kanske vittna om vad som var överenskommet - om de skulle dyka, hur länge de skulle vara borta, vilken rutt, var KW skulle gå iland och varför bara dessa två åkte ut.

Det man fiskar efter är ju om PM hade en plan redan från början och såg till att åka ut ensam med KW och att ingen väntade på kajen.
Citera
2017-12-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja tyvärr är det väl så att den där delen är och kommer att förbli, obegriplig. Kim Wall är död, vad som rörde sig i hennes huvud, gällande färden med båten, kommer vi alltså inte att kunna få vetskap om.

Pojkvännen lever, han kan kanske återge en del om upplägget av den fatala båtturen, kanske kan det komma fram några pusselbitar om upplägget för turen och KW's beslut att gå ombord ensam.....

Min känsla blir att KW var en ung, ambitiös och ganska naiv och godtrogen människa, som gärna hoppade på äventyr och kontroversiella situationer i världen.

Vad som hände, som blev början till slutet för KW, är fortfarande mycket oklart, men jag tycker att det var väl naivt, att hoppa på den där slarvigt byggda dykbåten, men det gör jag från min långa tekniska kunskap och erfarenhet. PM's roll utöver styckare, vill jag avvakta med, för det fattas en massa fakta, det väsentliga hur KW dog.
Senast redigerad av Whyback 2017-12-04 kl. 00:21.
Citera
2017-12-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja, det finns ju i alla fall en pojkvän och en väninna som var med ner på kajen när de åkte iväg.
Någon kan kanske vittna om vad som var överenskommet - om de skulle dyka, hur länge de skulle vara borta, vilken rutt, var KW skulle gå iland och varför bara dessa två åkte ut.

Det man fiskar efter är ju om PM hade en plan redan från början och såg till att åka ut ensam med KW och att ingen väntade på kajen.

Där är vi på exakt samma våglängd, det som kan förklara turen, bara PM och KW ombord, finns att hämta INNAN de la ut en varm augustikväll. Jag har tjatat dessa frågor på massor med ställen tillbaka i tråden, senast ikväll också, så upprepar inte igen.
Citera
2017-12-04, 00:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Där är vi på exakt samma våglängd, det som kan förklara turen, bara PM och KW ombord, finns att hämta INNAN de la ut en varm augustikväll. Jag har tjatat dessa frågor på massor med ställen tillbaka i tråden, senast ikväll också, så upprepar inte igen.

Ja så är det. Det har snackats mycket om sågen - den som hittades och som någon hade sett PM bära på. Om det fanns ett användningsområde för sågen ombord eller om han tog med den för att stycka en kropp. Detta skulle då indikera en mordplan.

Men upplägget till att KW ensam följde med PM ut utan att pojkvännen fick följa med(?) och att de dök ensamma samtidigt som ingen väntade på kajen - säger väldigt mycket om hur planerat PMs handlande var. Hur lyckades han lura ut KW ensam - om det nu var det som skedde - utan att hon tog med sig en säkerhets back up i form av medhjälpare eller bevakare på kajen?

Det som hände före u-båts färden är, precis som du säger, väldigt viktigt för att kartlägga eventuellt uppsåt och plan. Troligen viktigare än varför han bar med sig en såg.
Citera
2017-12-04, 00:41
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag litar på honom eftersom han har så överlägsen kunskap. Han är ju till och med Diplomingenjör (motsvarande civilingenjör) i skeppsbyggnadsteknik, och har jobbat med det i hela sitt liv.

Det vet väl jag också att man kan använda buntband till att samla ihop sladdar och hålla dem uppe från golvet - jag har så själv under datorbordet där jag sitter nu. Men på Nautilus såg det hafsigt och improviserat ut.

Pratar du om din (inbillade?) tysk nu eller MAD-sen? Det måste vara tysken eftersom att PM aldrig har lyckats fullfölja någon utbildning. Inte ens en svetskurs lyckades han med. Å andra sidan behövde han ju inte det heller eftersom att han snyltade in sig hos folk som besitter både intelligens och kunskaper. I alla fall fram tills att de lärde känna honom och kickade ut honom från "klubben".
Citera
2017-12-04, 01:11
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag har också funderat lite på om det kan vara fler/ andra motiv enn ren seksualsadism. Et moment som gnager lite i mej är: om du skal utföra "bara" et seksualmord, varför velja en journalist som offer? Det måste vel vara det dummaste offeret man kan velja. Men som med allt annat i detta fallet, vi vet inte hur Madsens hjärna fungerade. Min erfarenhet med psykopater är att dom kan göra i prinsip vad som helst för att segra, bli best, få uppmärksamhet etc. Dom går över lik.

Han valde inte KW för att hon var KW. Han hade vid minst ett tidigare försök att få med sig en kvinna på en tur med sin leksaksbåt. Eftersom att han propsade på att de bara skulle vara äcklet själv och det tilltänkta offret på resan så tackade hon/de nej.

Skulle även KW avstått från trippen så hade nog världen fortfarande haft kvar sin fantastiska journalist och hennes närmast sörjande sin dotter, syster, flickvän och vän. Däremot så hade förmodligen denna Diedre ("älskaren") legat risigt till eftersom att denna var inbokad härnäst.

Handlingen var klart och tydligt planerad. Rörbitarna, sågen, spännbanden, buntbanden etc. talar sitt tydliga språk. Vem offret skulle bli var han däremot inte så noga med. Varför skulle han bry sig om det då han bara bryr sig om sig själv?
Citera
2017-12-04, 02:26
Medlem
Citat:

Ja visst. Pojkvännen var med på plats. Däremot finn ju inget belägg för att han heller har den fulla bilden av vad som rörde sig i offrets huvud.
Citera
2017-12-04, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Pojkvännen lever, han kan kanske återge en del om upplägget av den fatala båtturen, kanske kan det komma fram några pusselbitar om upplägget för turen och KW's beslut att gå ombord ensam.....

Min känsla blir att KW var en ung, ambitiös och ganska naiv och godtrogen människa, som gärna hoppade på äventyr och kontroversiella situationer i världen.

Vad som hände, som blev början till slutet för KW, är fortfarande mycket oklart, men jag tycker att det var väl naivt, att hoppa på den där slarvigt byggda dykbåten, men det gör jag från min långa tekniska kunskap och erfarenhet. PM's roll utöver styckare, vill jag avvakta med, för det fattas en massa fakta, det väsentliga hur KW dog.
Ja visst, man kan ha känslor av det ena eller det andra men belägg för hur det ligger till, i just den delen, är nog svåra att få fram. Allt blir spekulationer.

Inget ont i att spekulera. Att däremot göra spekulationer till trådsanningar är en styggelse.
Citera
2017-12-04, 03:31
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ja så är det. Det har snackats mycket om sågen - den som hittades och som någon hade sett PM bära på. Om det fanns ett användningsområde för sågen ombord eller om han tog med den för att stycka en kropp. Detta skulle då indikera en mordplan.

Men upplägget till att KW ensam följde med PM ut utan att pojkvännen fick följa med(?) och att de dök ensamma samtidigt som ingen väntade på kajen - säger väldigt mycket om hur planerat PMs handlande var. Hur lyckades han lura ut KW ensam - om det nu var det som skedde - utan att hon tog med sig en säkerhets back up i form av medhjälpare eller bevakare på kajen?

Det som hände före u-båts färden är, precis som du säger, väldigt viktigt för att kartlägga eventuellt uppsåt och plan. Troligen viktigare än varför han bar med sig en såg.
Mina markeringar med fetad text och kursiv!
Hur han fick med henne ensam är jättespännande. Vi kan dock inte utesluta att iden var hennes, att hon bad om en provtur för att komplettera intervjun. Lite konstig då att hon inte haft någon fotograf eller vettig kamera med sig...
Han kan ha föreslagit en provtur med dtorcharmen påslagen, han tycks ju ha något som attraherar kvinnor....
Eller så kan han utmanat henne; vågar du följa med ut, ensam med mig...
Jag kan tänka mig att hon var både äventyrlig, våghalsig och stolt. Att visa sig rädd och osäker var nog inte hennes förstahandsval. Jag tror hon kan ha antagit en fräck utmaning och ville bevisa att hon var tuff nog. Han hade dock redan planerat alltihop. Det var därför han tog med sig fogsvansen ner till båten, det blir lättare att såga itu henne med den.
Citera
2017-12-04, 07:13
Medlem
Det ville undre ham meget, hvis han var taget på en længere tur med ubåden, for det gør han normalt aldrig. Sædvanligvis sejler han lige omkring Københavns havn eller ude omkring Hven eller Flakfortet.

Ubåden har få gange sejlet til Bornholm, og den tur skulle Peter Madsen have taget sammen med Christoffer Meyer fredag. Men den tur blev aflyst allerede torsdag aften.

Christoffer Meyer talte sidste gang med Peter Madsen omkring 19.30 torsdag. Peter Madsen nævnte ikke, at han var på vej ud i ubåden med en journalist.
https://www.b.dk/nationalt/ven-af-raketbygger-savnet-ubaad-kan-ikke-sende-signal

Kanske har varit uppe tidigare i tråden men märkligt att han inte nämner till CM att han är på väg ut med ubåten och KW.
Citera
2017-12-04, 07:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det ville undre ham meget, hvis han var taget på en længere tur med ubåden, for det gør han normalt aldrig. Sædvanligvis sejler han lige omkring Københavns havn eller ude omkring Hven eller Flakfortet.

Ubåden har få gange sejlet til Bornholm, og den tur skulle Peter Madsen have taget sammen med Christoffer Meyer fredag. Men den tur blev aflyst allerede torsdag aften.

Christoffer Meyer talte sidste gang med Peter Madsen omkring 19.30 torsdag. Peter Madsen nævnte ikke, at han var på vej ud i ubåden med en journalist.
https://www.b.dk/nationalt/ven-af-raketbygger-savnet-ubaad-kan-ikke-sende-signal

Kanske har varit uppe tidigare i tråden men märkligt att han inte nämner till CM att han är på väg ut med ubåten och KW.

Det där du skriver är väldigt intressant!
Vad försegick som gjorde att PM var tyst om detta? Var u-båtsturen med KW en plötslig impuls liksom dyket? Eller försökte PM dölja något planerat?

För att värdera PMs "farlighet" och hur stört hans inre är, är det nog väldigt viktigt att kartlägga hur
planerat det hela kan ha varit från PM.
Var det så att han hade bestämt sig för att göra så här med "en kvinna" - oavsett vilken och KW bara hade otur när hon valde att följa med ut alldeles ensam - eller skedde hela händelseförloppet impulsartat när hon ex avvisade hans sexuella inviter?
Citera
2017-12-04, 07:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Mina markeringar med fetad text och kursiv!
Hur han fick med henne ensam är jättespännande. Vi kan dock inte utesluta att iden var hennes, att hon bad om en provtur för att komplettera intervjun. Lite konstig då att hon inte haft någon fotograf eller vettig kamera med sig...
Han kan ha föreslagit en provtur med dtorcharmen påslagen, han tycks ju ha något som attraherar kvinnor....
Eller så kan han utmanat henne; vågar du följa med ut, ensam med mig...

Ja - väldigt konstigt att hon åkte ut utan back-up! Lika konstigt som att hon inte heller hade en säkerhets back-up på kajen som kontrollerade att hon verkligen kom iland helskinnad nu när hon blev "avvinkad".
Vem bestämde att det skulle gå till så här - PM eller KW? När bestämdes det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in