2017-12-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är en sak som jag också undrar över också, varför hade hon inte bokat in någon som antingen följde med eller väntade på kajen?

Jag menar med tanke på hur farkosten var konstruerad och att den fördes av en enda besättningsman, PM själv så skulle det vara logiskt att ha antingen någon med sig eller väntande på kaj om inte annat för att ubåten kunde råka ut för något med tanke på att det trots allt var ett hemmabygge.

Mycket märkligt agerande av KW tycker jag.

I dokumentären som finns att se på SVTplay om Kim Wall nämndes det att KW tackade ja till uppdrag som hennes kollegor ratade. Dessutom var hon nyfiken på ett barnsligt sätt.

Kan hända att denna båttur i KW:s hjärna framstod som något hennes kollegor skulle ha tackat nej till..
Citera
2017-12-03, 23:10
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter upplägget som KW gjorde, det är helt riktigt, jag förstår det inte helt enkelt.

Oavsett om man är man eller kvinna så utsätter man väl sig inte för en sådan risk som att åka ensam i ett knappt sjövärdigt fartyg i tjänsten så att säga, KW var ju ute med PM för att göra en intervju och borde rimligtvis ha förvissat sig om att det fanns någon eller några som åtminstone väntade vid kaj, om ubåten inte kommit in vid avtalad tid plus/minus en timme eller så borde ju någon kunnat larmat sjöräddningen åtminstone, båtdjäveln kunde ju ha fått motorstopp eller något liknande.

Den delen är fan obegriplig, hur tänkte KW där?

Det har dessutom målats upp en bild av KW enligt vilken var hon en ovanligt duktig journalist som redan tidigare hade gjort många svåra reportage - som kanske andra journalister inte skulle ha tackat ja till..

Det känns konstigt att en duktig journalist inte skulle ha tagit reda på vilken typ av människa hon var på väg att intervjua och ifall hon nu hade gjort det då borde hon även ha insett vilken. galning Madsen var och därmed inte tackat ja till en ensam segling med honom.
Citera
2017-12-03, 23:12
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Dom är också väldigt bevakande. KW kunde ha ställt frågor på så sätt, att PM trodde att KW's artikel skulle gynna von Bengtsson. Han var sårad, och kände sig säkert misslyckad, han
ställde in uppskjutningen innan färden ( det sms han skickade sent på kvällen, var bara en bekräftelse till någon involverad).

Kan han verkligen ha blivit så vild och galen, vid tanken på att von Bengtsson skulle gynnas av den kommande artikeln i Wierd eller vad magasinet nu hette, som KW siktade på? Så arg att han i all hast stötte en kniv i KW's sida, och sedan insåg att det var kört för honom, om han steg upp och kallade på hjälp? Istället tog han ut sin frustration på den som han tyckte gjort fel....en av massor med möjliga scenarios.

Et annat märkligt fenomen är ju det man kallar "blind våld". Du går på gatan och plötsligt hoppar någon på dej och misshandlar dej utav helvete. Orsaken er ofta at gjärningsmannen har blivit kränkt av nån annan tidigare på kvällen och så tar han ut sin frustration på dej. Gikk PM med sådan frustration i sej är inte detta helt omöjligt nei. Det som skulle tala imot detta är om det finns bevis på planlegning.( sågen, den berömda sågen) Har detta med rymdkaplöpet att göra (stoppa artiklen) borde han vel ha planerat det.
Senast redigerad av kugutt 2017-12-04 kl. 00:03.
Citera
2017-12-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I dokumentären som finns att se på SVTplay om Kim Wall nämndes det att KW tackade ja till uppdrag som hennes kollegor ratade. Dessutom var hon nyfiken på ett barnsligt sätt.

Kan hända att denna båttur i KW:s hjärna framstod som något hennes kollegor skulle ha tackat nej till..

Då jag som de flesta tycker KW utsatts för en ohyggligt omänskligt brott ( åtminstone styckning som PM erkänt), blir kanske de flesta intresserade av att försöka förstå och kanske lära sig om individer i variationen inom vår art.

För min del är det intressant att få en bild av personligheterna i tragedin, främst då PM, men även KW's, och den process som ledde fram till katastrofen. Jag är mycket medveten om att jag inte kommer att få veta, för det beror i hög grad på vad PM berättar, och det är tyvärr inte helt pålitligt.

Att sedan PM också får sitt straff för det han gjort, omfattning och art ännu oklar, är självklart viktig.
Citera
2017-12-03, 23:15
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han larmade 2:30 på småtimmarna. Inte särskilt angelägen, alltså.

Men DU fattar ju inte, att så snart en ubåt har dykt, så är det bara den eller dom som behärskar reglagen som kan få den upp till ytan igen. Det är han, och endast han, som beslutar när och om man ska återgå till ytläge.

Nä, språket var väl det minsta problemet här.

Håller fullständigt med. Det där med avsaknaden av flytvästar var en varningssignal bara det. Säger mycket om hur skepparn tänkte kring säkerhet för sina gäster ombord...

Ja, massor. Men du får söka här i tråden, jag orkar i alla fall inte upprepa mig fler gånger.

Hoppas inte jag retar upp dej nu men du antar mer och mer gestalt av Peter Madsens karaktärsvittne i mina ögon. Du blir nog kallad till rättegången på begäran av svaranden.

2 frågor bara: 1. Du som ser dej själv som en pålitlig sanningskälla: var har du fått tidsuppgiften 2.30 ifrån? 2. Om hennes boyfrend larmade 2.30, när larmade Peter Madsen?
Citera
2017-12-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag har också funderat lite på om det kan vara fler/ andra motiv enn ren seksualsadism. Et moment som gnager lite i mej är: om du skal utföra "bara" et seksualmord, varför velja en journalist som offer? Det måste vel vara det dummaste offeret man kan velja. Men som med allt annat i detta fallet, vi vet inte hur Madsens hjärna fungerade. Min erfarenhet med psykopater är att dom kan göra i prinsip vad som helst för att segra, bli best, få uppmärksamhet etc. Dom går över lik.

Madsen sa tidigt i förhör "Att RaketMadsen var död".

Få betecknar en motgång så eller har en identitet så kopplat till ett Varumärke som "RaketMadsen", att ens liv hänger på enbart på det.

Madsen gjorde det. Om Hans raket inte fick skjutas upp FÖRST hade han förlorat. vBengtsson vunnit. I Madsens drastiska tankevärld då.

Sanningen är att Madsen kom med sin ansökan om uppskjutningstillstånd En månad senare än vB. Så därför blev han tvåa på den.

MEN. Oavsett hur arg, besviken man är .... Vem tar och mördar en oskyldig person på detta fruktansvärda sätt?
Citera
2017-12-03, 23:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag ifrågasätter upplägget som KW gjorde, det är helt riktigt, jag förstår det inte helt enkelt.

Oavsett om man är man eller kvinna så utsätter man väl sig inte för en sådan risk som att åka ensam i ett knappt sjövärdigt fartyg i tjänsten så att säga, KW var ju ute med PM för att göra en intervju och borde rimligtvis ha förvissat sig om att det fanns någon eller några som åtminstone väntade vid kaj, om ubåten inte kommit in vid avtalad tid plus/minus en timme eller så borde ju någon kunnat larmat sjöräddningen åtminstone, båtdjäveln kunde ju ha fått motorstopp eller något liknande.

Ja håller med. Det är inte frågan om att skuldbelägga KW för någonting - det är PM som är boven.
Men det vore onekligen intressant att försöka klargöra varför de åkte ut på tu man hand, varför ingen annan följde med och varför ingen väntade på KW på land.

Var detta planerat av PM? Ja då är det ett överlagt mord.

Vad fick en sund vettig 30-årig kvinna att kliva ner i en hemmabyggd plåtburk med en främmande äldre karl och låta sig fraktas ner på botten utan möjlighet att fly därifrån eller kunna ta kontakt med någon utomstående och vara borta på obestämd tid? Ingen som saknade henne förrän många timmar senare när det hade övergått i ett nytt dygn.

Vilken säkerhets back-up hade hon? Var inget dyk inplanerat? Om han ändå dök - vem kollade på dem från land? Om de fastnade där nere hur skulle hon fått hjälp? Han hade ju en dykutrustning ombord - men KW då?

Citerar din sista mening - det är obegripligt - hur tänkte KW?
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-04 kl. 00:12.
Citera
2017-12-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Få betecknar en motgång så eller har en identitet så kopplat till ett Varumärke som "RaketMadsen", att ens liv hänger på enbart på det.

Madsen gjorde det. Om Hans raket inte fick skjutas upp FÖRST hade han förlorat. vBengtsson vunnit. I Madsens drastiska tankevärld då.

Sanningen är att Madsen kom med sin ansökan om uppskjutningstillstånd En månad senare än vB. Så därför blev han tvåa på den.

MEN. Oavsett hur arg, besviken man är .... Vem tar och mördar en oskyldig person på detta fruktansvärda sätt?

Kommer på rakt arm på åtminstone en till person som har reagerade likadant: Dr Brasas fru dvs. Dr Magnus Lundbergs fru Dr Åsa. Hennes första reaktion när mannen åkte fast för mordbrand var att "hela hennes varumärke hade blivit uppätet!"
Citera
2017-12-03, 23:37
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nej, du kan så säga, men dragningar mot extrem sex, mentala störningar och våldsam frustration är nog ingen bra kombinasjon. Kim Wall var verkligen på fel plats til fel tid.
Citera
2017-12-03, 23:48
Medlem
Citat:
Kommer på rakt arm på åtminstone en till person som har reagerade likadant: Dr Brasas fru dvs. Dr Magnus Lundbergs fru Dr Åsa. Hennes första reaktion när mannen åkte fast för mordbrand var att "hela hennes varumärke hade blivit uppätet!"

Här är det snarast PM själv som åstadkommit det.
Citera
2017-12-03, 23:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Ja om man uppfattar sig som man är sitt varumärke blir det ju väldigt viktigt. I doktor-Åsas fall fick hon ju rätt. Efter makens mordbrandsdom uppträdde hon aldrig mer i rutan och flyttade utomlands, knappt någon tänker längre på epitet "doktor-Åsa". Inte blev hon plastikkirurg heller.

För Madsen verkar hans liv till stora delar bestått i hur han uppfattade sig själv. Detta sekundärt till hur han fick andra att uppfatta honom. Förlorar han den tillrättalagda bilden - förlorar han sin egen självbild.
Det visar sig ju väldigt tydligt nu under utredningen att han haft väldigt svårt att erkänna vad han gjort. Han har lagt fram flera påhittade förklaringar som skulle fått honom att kunna framstå i en bättre dager. Allt krackelerar när han visar sig vara en sexualsadistiskt styckmördare som misslyckats med att dölja både spåren av brottet och sina perversa filmer.

Lögner om att han satte iland henne, olyckshändelse med lucka eller gas, efterföljande förvirring och hedersam korrekt sjöbegravning - det är en självbild han - och troligen hans närmaste - skulle kunna leva med. Sexualsadistisk styckmördare är det inte.
Citera
2017-12-03, 23:59
Medlem
Citat:

Ja tyvärr är det väl så att den där delen är och kommer att förbli, obegriplig. Kim Wall är död, vad som rörde sig i hennes huvud, gällande färden med båten, kommer vi alltså inte att kunna få vetskap om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in