2017-12-03, 19:06
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fanns det någon historik kring ubåten som kunde ge anledning till oro?

Det var visst en hel del. Bland annat har han vel i nån intervju berettat om hur han suttit fast i nåt fisknät osv. Han har också kommit med uttalande som: om jag skulle dö der nere, får jag vel bara fortsetta resan med Nautulius ut i evigheten( fritt siterat) Han var dödsromantiker, han fullstendigt sket i sånna risker denna Madsen. Han var det man i vardagsspråk kallar: en KOMPLETT IDIOT.
Senast redigerad av kugutt 2017-12-03 kl. 19:09.
Citera
2017-12-03, 19:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ställde sig med fören uppåt i en 30 + grader i hamnbassängen, kört fast i klippblock på botten, är två dokumenterade.

Historik om händelser eller inte, är man tekniskt kunnig, inser man hur mycket som kan gå snett, med ingående motorer och komponenter, den slutsatsen har jag kommit till, och vill du och andra tycka något annat, så gör det gärna. Vi pratar om en ubåt, eller dykbåt, eftersom Nautilus är långt, långt ifrån en "riktig" ubåt, som också kan hamna i trubbel ( Argentina nyligen den senaste, jag kan tänka mig att ganska många förliste pga tekniska brister under krigen också).

Det räcker för mig!

Tysken på det andra forumet - han som är skeppbyggnadsingenjör + att han har byggt en egen ubåt (eller två) - har analyserat ett antal foton från Nautilus, och han har pekat ut en lång rad hafsiga lösningar och säkerhetsbrister. Bland annat har han skrivit, att han tror att M inte hade någon elektriker alls med på renoveringen, efter vad det ser ut kring batterierna t.ex.. Det är silvertejp, gummisnoddar och buntband, och batterierna passar inte i hålen i batterihyllan...
Citera
2017-12-03, 19:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Dina uträkningar att 25% av alla möten mellan en man och en kvinna leder till våldtäkt går naturligtvis inte att ta på allvar.

Det där har jag aldrig skrivit. Sluta ljug.

Citat:
Alla har ju inte en akademisk och teknisk kompetens på din extrema nivå. Wall borde ju ha känt till dig och tagit in dig som konsult i detta jobb. Eller så noterade hon antal gjorda turer och jämförde med påstådda incidenter och kom fram till att en tur rimligen kunde genomföras.

Det är ju inte ens klarlagt om Wall visste att båten skulle göra ett dyk under deras tur.

Detta var ju också en helt korrekt bedömning, eftersom inget tekniskt fel uppstod på ubåten. Problemet var ju att båtens förare torterade, mördade och skändade journalisten i hennes tjänsteutövande.

Tyvärr fanns det inga varningsklockor heller för den faran.

Men det är ju som att säga, att "bara för att den här träkåken utan brandvarnare inte har brunnit någon gång än, så kommer den inte att göra det om jag sover här en natt heller". Eller "äsch nu har jag redan lagt av mig ridhjälmen, men jag ska ju bara rida Brunte bort till stallet. Jag har aldrig ramlat av och slagit huvudet förr, så varför skulle det hända just nu när jag inte har hjälmen", eller "äsch då nu glömde vi att skaffa ett babyskydd innan vi åkte till sjukhuset för att föda barn. Men jag har aldrig orsakat någon olycka förr när jag har kört, så vi chansar på det - det är så kort bit hem". Gemensamt för människor som råkar ut för svåra och fatala olyckor är just att de vid något tillfälle tänker så. Den sista gången de tänker något, ofta...

(Och lägg då till, att risken att råka ut för något i en slarvigt byggd ubåt är hundra gånger högre än i något av exemplen ovan.)

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NEJ. Inte en enda olyckshändelse där någon lidit skada. Enligt han själv har han gjort 1000-tals. Med många personer samtidigt som passagerare. Risken var minimal.

"Enligt han (sic - det ska vara "honom") själv"? Är du säker på att det inte är DU som är kär i Madsen..?
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-03 kl. 19:30.
Citera
2017-12-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ställde sig med fören uppåt i en 30 + grader i hamnbassängen, kört fast i klippblock på botten, är två dokumenterade.

Historik om händelser eller inte, är man tekniskt kunnig, inser man hur mycket som kan gå snett, med ingående motorer och komponenter, den slutsatsen har jag kommit till, och vill du och andra tycka något annat, så gör det gärna. Vi pratar om en ubåt, eller dykbåt, eftersom Nautilus är långt, långt ifrån en "riktig" ubåt, som också kan hamna i trubbel ( Argentina nyligen den senaste, jag kan tänka mig att ganska många förliste pga tekniska brister under krigen också).

Det räcker för mig!

Kan säga, att då skulle många av mitt livs mest underbara upplevelser varit mig förutan. Jag är inte alls överdrivet riskbenägen, men ett liv där jag både måste ha livbälte, hängslen och någon övervakare dessutom. No, no ...

Kim tog ingen orimlig risk (hon var EN av 1000-tal föregångare), hon hade försäkrat sig högst rimligt, mer kunde inte hon göra .... att råka ut för en PM med denna fantasi om lustmord är promilleartad.

Skall bli halt imorgon.
Citera
2017-12-03, 19:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Kan säga, att då skulle många av mitt livs mest underbara upplevelser varit mig förutan. Jag är inte alls överdrivet riskbenägen, men ett liv där jag både måste ha livbälte, hängslen och någon övervakare dessutom. No, no ...

Kim tog ingen orimlig risk (hon var EN av 1000-tal föregångare), hon hade försäkrat sig högst rimligt, mer kunde inte hon göra .... att råka ut för en PM med denna fantasi om lustmord är promilleartad.

Skall bli halt imorgon.

Vi pratar ju inte lustmord, det kan nog alla hålla med om att risken är så minimal att man inte kan gå genom livet och vara rädd för det. Vi pratar de faktiska säkerhetsriskerna ombord på en billigt och slarvigt byggd ubåt - en mycket farlig farkost. Samt (jag i alla fall) riskerna för sexuella närmanden som kan urarta till en våldtäkt. Tänk "MeToo". Martin Timell och X andra var också kända, populära figurer i media som ingen kunde misstänka skulle få för sig att våldta en kvinna. Det funkar inte så, att män inte gör sådant bara för att de är kända - det kan vara tvärtom: de är vana vid att deras kändisskap, status och position skyddar dem.
Citera
2017-12-03, 19:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Skall bli halt imorgon.

Något tusental dyk har N inte gjort överhuvudtaget. Hon var ju bara sjösatt i två år, innan hon var tvungen att renoveras - vilket tog flera år. Nu i år sjösattes hon igen i maj, och händelsen vi pratar om inträffade den 10 augusti. Det fanns inte tid till tusen dyk, och dessutom har M hela tiden varit fattig och varit tvungen att tigga pengar till diesel på sin blogg.
Citera
2017-12-03, 19:38
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Skall bli halt imorgon.

Risiko, kalkulerad risiko er något naturligt och något de flesta är villiga at ta. Jag kommer från en kultur( Norge) där detta fullstendigt gjenomsyrar folksjälen. Det klattras i bärg, dyks i grottor, seglas til Antarktis osv,osv,osv. Men det är EN sak, folk som er villiga att utsetta säj för risker inte gillar: att legga sitt öde i andras hender. Ville du lagt ditt liv i henderna på en kar som framstår så udda som Madsen? Jag ville inte ha gjort det.
Citera
2017-12-03, 19:40
Medlem
Solglittrets avatar
Men det var ju ändå en hemmabyggd u-båt, chansen att han vill visa hur den dyker är väl överhängande. Oavsett om faran fanns att hon skulle bli sexualsadistiskt mördad ombord - vilket torde vara rätt långsökt risk när man ger sig ut med en ostraffad rätt känd man - så fanns det en stor reel risk med att ge sig ut med denna hemmabyggda osäkra skorv och dyka ner till botten med hemmabygget.

Dessutom hade de inte flytvästar och han ensam var den ende som kunde få upp farkosten när den väl dykt ner. Jämför med att ge sig upp i en hemmabyggd raket. Det är farligt. Men KW verkar ha velat göra denna tur - även utan flytväst. Det som är märkligt att hon lät sig köras ut ensam med PM och att ingen stod kvar på land för att möta upp när (och om) hon kom helskinnad tillbaka.

Jag har anhöriga som gett sig ut på hanggliding, djupdyk och windsurfingbrädor i dåligt väder. Man spanar efter dem och kollar när de är tillbaka. Kan man så följer man med i följebåt eller bil.

Det var ingen vanlig liten färja KW åkte ut med - det var ett riskabelt hemmabygge som troligtvis skulle ta ner henne på 10-12 meters djup instängd innanför plåten utan möjlighet att själv ta sig ut eller kommunicera med omvärlden. Dessutom tillsammans med en för henne okänd och exetrisk betydligt äldre karl. Tycker det är märkligt att hon gjorde detta alldeles själv och att ingen som vinkade av dem också väntade på henne vid kajen.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-03 kl. 19:46.
Citera
2017-12-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tysken på det andra forumet - han som är skeppbyggnadsingenjör + att han har byggt en egen ubåt (eller två) - har analyserat ett antal foton från Nautilus, och han har pekat ut en lång rad hafsiga lösningar och säkerhetsbrister. Bland annat har han skrivit, att han tror att M inte hade någon elektriker alls med på renoveringen, efter vad det ser ut kring batterierna t.ex.. Det är silvertejp, gummisnoddar och buntband, och batterierna passar inte i hålen i batterihyllan...

Merwinna skriver att tysken sagt att det var undermåligt renoverat i batteriutrymmet.
Om batterierna inte passar så har han kanske fyllt ut tomrummet för att fixera?

Att använda buntband när det gäller att fixera kablage till batterier ser jag inte som något konstigt alls.
Tvärtom väldigt användbart.

Att blint lita på vad någon säger när man inte har egen kunskap är dumt.
Citera
2017-12-03, 20:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Merwinna skriver att tysken sagt att det var undermåligt renoverat i batteriutrymmet.
Om batterierna inte passar så har han kanske fyllt ut tomrummet för att fixera?

Att använda buntband när det gäller att fixera kablage till batterier ser jag inte som något konstigt alls.
Tvärtom väldigt användbart.

Att blint lita på vad någon säger när man inte har egen kunskap är dumt.

Fast jag litar på honom eftersom han har så överlägsen kunskap. Han är ju till och med Diplomingenjör (motsvarande civilingenjör) i skeppsbyggnadsteknik, och har jobbat med det i hela sitt liv.

Det vet väl jag också att man kan använda buntband till att samla ihop sladdar och hålla dem uppe från golvet - jag har så själv under datorbordet där jag sitter nu. Men på Nautilus såg det hafsigt och improviserat ut.
Citera
2017-12-03, 20:15
Medlem
Citat:
Vi pratar ju inte lustmord, det kan nog alla hålla med om att risken är så minimal att man inte kan gå genom livet och vara rädd för det. Vi pratar de faktiska säkerhetsriskerna ombord på en billigt och slarvigt byggd ubåt - en mycket farlig farkost. Samt (jag i alla fall) riskerna för sexuella närmanden som kan urarta till en våldtäkt. Tänk "MeToo". Martin Timell och X andra var också kända, populära figurer i media som ingen kunde misstänka skulle få för sig att våldta en kvinna. Det funkar inte så, att män inte gör sådant bara för att de är kända - det kan vara tvärtom: de är vana vid att deras kändisskap, status och position skyddar dem.

Jag pratar om faktiska säkerhetsrisker ENBART. Jag har ofta varit ensam med en/många man/män på t.ex. bergsklättring, veckovisa fjällturer (på vintern), snöskoter-turer mm. I många fall utelämnad, utan kontakt med omvärlden MEN sådana Dårar som Madsen är sällsyntare än att se en Rosa Flamingo i Fjälltrakterna.

I detta läge hade Vem som helst, som klev på Ubåten, råkat ut för samma sak. Oavsett vilka åtgärder man vidtagit.
Citera
2017-12-03, 20:18
Medlem
Citat:
Vi pratar ju inte lustmord, det kan nog alla hålla med om att risken är så minimal att man inte kan gå genom livet och vara rädd för det. Vi pratar de faktiska säkerhetsriskerna ombord på en billigt och slarvigt byggd ubåt - en mycket farlig farkost. Samt (jag i alla fall) riskerna för sexuella närmanden som kan urarta till en våldtäkt. Tänk "MeToo". kända, populära figurer i media som ingen kunde misstänka skulle få för sig att våldta en kvinna. Det Martin Timell och X andra var också funkar inte så, att män inte gör sådant bara för att de är kända - det kan vara tvärtom: de är vana vid att deras kändisskap, status och position skyddar dem.

Nu mördades Kim långt före metoo-kanpanjen. Och hade PM nöjt sig med lite sexuelle trakasserier eller tom våldtäkt så hade Kim överlevt det om än med en trist erfarenhet.Så vad har ett lustmord med metoo att göra?
Hur vet du att Nautilus var slarvigt byggd? Kunde man göra research på det i augusti?
Har aldrig hört att du anklagat uppfinnaren Madsen för att vara en fuskbyggare förr.
Står det i hans CV?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-03 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in