2017-11-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Etik.

Vi kan redan ( i teorin ) klona människor , detta betyder inte att vi borde göra det .

På samma sätt är det med tekniken kring konstgjorda livmödrar , vill vi verkligen avla fram nästa generations människor i sköten av plast och metall ?

Du sköna nya värld.....

Det hade vi om det inte vore för att vetenskapsmännen då skulle bli deras vårdnadshavare.
Citera
2017-11-20, 22:45
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Om du läste vidare står det "The embryo typically dies before the pregnancy is expelled; bleeding into the decidua basalis and tissue necrosis causes uterine contractions to expel the pregnancy" vilket var min poäng, det räcker att det är så en gång på miljonen så faller hennes argument. I övrigt tillförde du ingenting i diskussionen.

Det är helt uppenbart att du inte vet vad nekros är för något. Sjuklig cell- och vävnadsdöd i en organism. Ett nekrotiserande embryo är inte vad vi kallar livsdugligt. Lika lite som kallbrandssvarta fingrar och tår är det. Men enligt ditt skruvade synsätt är det bara att doppa ner dessa nekrotiserade vävnader i en välgörande näringslösning, så vips återfår de sin forna livskraft med känsel och frisk hudfärg.

Tydligen var följande mening i Wikipedia-artikeln om Miscarriage (missfall) lite för hårdsmält att du valde att ignorera den:

Miscarriage, also known as spontaneous abortion and pregnancy loss, is the natural death of an embryo or fetus before it is able to survive independently.[1][3] (källa)

Lägg märke till den del av citatet som är understruket. Det finns inte ett uns av möjlighet för ett dött embryo eller foster att komma tillbaka till de levandes värld. Man måste läsa hela artikeln så att man får en korrekt bild av definitionen för missfall. Du kan inte snöa in på ordet ’typically’ som du tror betyder ’vanligtvis’ istället för den i sammanhanget mer korrekta betydelsen ’typiskt’.

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Missfall/

De flesta missfall sker före tolfte graviditetsveckan. Den vanligaste orsaken är att det befruktade ägget inte delar sig som det ska eller inte har fäst ordentligt i livmodern.

Låter inte som att det bortstötta embryot/fostret är särskilt viabelt.

Var din poäng att vart miljonte spontanaborterat embryo före graviditetsvecka 9 överlever utanför livmodern och sedan lyckas hålla sig vid liv i en näringslösning under återstoden av graviditetstiden? Det låter som ett gudabenådat mirakel. Märkligt att det aldrig rapporterats i media om att ett läkarteam för första gången i medicinens historia lyckats rädda ett embryo litet som en halstablett och bevarat det vid liv till beräknat födelsedatum. Tydligen har jag missat denna sensationella världsnyhet, så kan du vara god länka till en eller flera nyhetsartiklar som handlar om detta sällsamma under.

Världens första provrörsbefruktning (IVF) 1978 var det ingen levande själ som missade. Jag kommer ihåg den som om det vore igår. Varför kom det inga braskande nyheter över hela världen om världens första spontanaborterade embryo som mot alla odds lyckats överleva efter bortstötningen och sedan hållits vid liv i en artificiell livmoder fram till födseln? Hmmm…

Vi gör antagandet att det händer en gång på miljonen att ett embryo stort som ett hallon lyckas överleva utanför livmodern. Men efter bortstötningen från livmodern kommer det lilla embryot att färdas den långa vägen i en strid ström av blod, slem och moderkaksdelar genom vaginan och sedan ner mot mammans trosor eller rakt ner i backen. Där kommer det att dö i princip omedelbart i en sörja av mensliknande blod.

För att ett embryo ska överleva utanför kvinnans livmoder ska det först ske en konstgjord befruktning (IVF). Därefter låter man det befruktade ägget fästa sig i petriskålen och börja utvecklas. Det går alltså inte att använda sig av spontanaborterade embryon för de är inte viabla nog att kunna utvecklas till friska och livskraftiga spädbarn.

Vad har du själv tillfört den här diskussionen? Ingenting. Bara trams, dumheter och fantasier. Samtliga dina argument faller hela tiden som bowlingkäglor.

Ditt citat är numera legendariskt:

Citat:
Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern.

Är du verkligen forskare? Really?
Citera
2017-11-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad tror du egentligen du vinner med att ständigt göra dig dummare än vad du är?
Att jag till slut kommer ner till en nivå där jag når fram till dig?

Citat:
Varför svarar du inte bara på frågan jag ställde tidigare nämligen säg att vi får etisk tillstånd att använda artificiella livmödrar på människor och då kan rädda embryon från befruktningen och framåt. Nu är det med din definition människor från befruktning. Sedan beslutar man att av etiska skäl förbjuda artificiella livmödrar innan säg vecka 18. Är det nu så att de inte längre är mänskliga liv från befruktningen längre?

Citat:
Eftersom jag och Amnesty har i princip exakt samma syn på sexköp så blir ju all kritik av min syn en kritik av Amnestys syn. Så om du tycker jag skiter i kvinnor när jag lägger fram Amnestys syn på sexköp så betyder ju det att du tycker att Amnesty skiter i kvinnor. Så, varför tycker du att Amnesty skiter i kvinnor? (om du påstår att jag inte delar deras syn får du specificera exakt var det är den skiljer sig från deras).
Citera
2017-11-22, 23:19
Medlem
AA-suiteds avatar
Den ska finnas tills dess att barnet föds. Tror ni på fullaste allvar att ungen bryr sig eller ens har någon uppfattning om att han eller hon blir dödad efter 3 eller 30 veckor? Att vara för eller mot abort kan jag köpa men veckorna spelar väl ingen roll?
Citera
2017-11-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du får prova att läsa tråden så du kommer in i vad som diskuteras, nu vet jag inte ens vad du försöker svara på eftersom du inte bemöter de faktiska argumenten.

Ordet du skall fokusera på är "independently", så ja, får du missfall i ex. vecka 18 så klarar sig inte fostret med den teknik vi har tillgänglig idag (independently). Fostret kan dock leva ett tag efter det kommit ut
(Länk) och med snart tillgänglig teknik kommer de troligtvis gå att rädda i många fall. Kommer då gränsen för mänskligt liv då att ändras eftersom fostret då klarar sig "utanför livmodern"?

Du kanske skall klargöra din ståndpunkt när du tycker embryo/foster är att betrakta som ett mänskligt liv, inte i juridisk eller praktiskt mening, utan när det biologisk/genetiskt är att klassa som en människa?
Citera
2017-11-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Den ska finnas tills dess att barnet föds. Tror ni på fullaste allvar att ungen bryr sig eller ens har någon uppfattning om att han eller hon blir dödad efter 3 eller 30 veckor? Att vara för eller mot abort kan jag köpa men veckorna spelar väl ingen roll?
Med samma resonemang skulle man kunna skjuta dig i sömnen eftersom du inte hade haft någon uppfattning om det, varför skulle du bry dig om det? Jag skulle gissa att du, precis som de flesta andra, inte hade velat bli bortadopterad som foster om du fick välja idag? Det finns ingen anledning att tro att de foster som blir bortadopterade skulle resonera annorlunda.

Märk väl att vi kan acceptera abort i alla fall men jag tycker den typen av resonemang som du för är lite väl intellektuellt släpphänt.
Citera
2017-11-23, 07:57
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Med samma resonemang skulle man kunna skjuta dig i sömnen eftersom du inte hade haft någon uppfattning om det, varför skulle du bry dig om det? Jag skulle gissa att du, precis som de flesta andra, inte hade velat bli bortadopterad som foster om du fick välja idag? Det finns ingen anledning att tro att de foster som blir bortadopterade skulle resonera annorlunda.

Märk väl att vi kan acceptera abort i alla fall men jag tycker den typen av resonemang som du för är lite väl intellektuellt släpphänt.
Det är skillnad för fostret har inte hunnit skapa sig någon förståelse om vad livet är.
Citera
2017-11-23, 14:15
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Det är skillnad för fostret har inte hunnit skapa sig någon förståelse om vad livet är.
Det har inte feminister heller men dom tillåts leva. Förtjänar dom att dö menar du?
Citera
2017-11-23, 17:19
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Det har inte feminister heller men dom tillåts leva. Förtjänar dom att dö menar du?
Feminister är medvetna om sin egna existens.
Citera
2017-11-23, 17:39
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Feminister är medvetna om sin egna existens.
Ja , men den medvetandegraden har troligen de flesta ryggradsdjur , samt några evertebrater .

Förståendet av de delar av universum som inte består av feministerna själva är det dock sämre ställt med .
Citera
2017-11-23, 23:55
Medlem
Pansarveckets avatar
Om det inte spelar nån roll, kan man abortera feminister som är 18+ efter födseln också?
Citera
2017-12-01, 18:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Du får prova att läsa tråden så du kommer in i vad som diskuteras, nu vet jag inte ens vad du försöker svara på eftersom du inte bemöter de faktiska argumenten.

Ordet du skall fokusera på är "independently", så ja, får du missfall i ex. vecka 18 så klarar sig inte fostret med den teknik vi har tillgänglig idag (independently). Fostret kan dock leva ett tag efter det kommit ut
(Länk) och med snart tillgänglig teknik kommer de troligtvis gå att rädda i många fall. Kommer då gränsen för mänskligt liv då att ändras eftersom fostret då klarar sig "utanför livmodern"?

Du kanske skall klargöra din ståndpunkt när du tycker embryo/foster är att betrakta som ett mänskligt liv, inte i juridisk eller praktiskt mening, utan när det biologisk/genetiskt är att klassa som en människa?

Snyggt försök att dribbla bort korten i diskussionen. Är spontanaborterade embryon dina ”faktiska argument” som jag ska bemöta? Om man får missfall i vecka 18, då är det bortstötta ett foster, inte ett embryo. Du minns väl ditt skrattretande inlägg som jag först bemötte i vår konversation:

Citat:
Jag vet inte hur det jag skrev kunde vara otydligt. Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc. nu blir gränsen plötsligt luddig…

Du har tydligen svårt att skilja på embryo och foster. Övergången från embryo till foster sker ca 8–9 veckor efter befruktningen. Ett embryo i graviditetsvecka 2-9 är inget foster och om det dör i livmodern stöts det bort i form av missfall (spontan abort). Det finns ingen som helst chans i hela kosmos att det spontanaborterade embryot kan leva en stund utanför livmodern och räddas till livet i en näringslösning. Ett embryo i vecka 2-9 som spontanaborteras är alltså stendött och kan aldrig återupplivas. Varken idag eller om tusen år.

Din länkade artikel handlar om aborter i vecka 18 och vecka 22. Det gäller planerade aborter av foster. Inte spontanaborter (missfall) av embryon. Var snäll och håll isär begreppen.

Över 80 % av alla missfall sker före vecka 12. Sena missfall är alltså inte särskilt vanliga och kan bero på exempelvis infektion i fosterhinnorna, hög ålder (över 35) hos kvinnan, rökning eller fetma. Vid missfall i vecka 18 förekommer ibland att fostret föds levande men är för outvecklat för att kunna överleva utanför livmodern. Om ett sådant sent missfall råkar inträffa av en "ren lyckträff" på en neonatalklinik, då kanske det finns en liten, liten möjlighet att det bortstötta fostret kan överleva till vecka 40 i en artificiell livmoder om det hade funnits teknik för en sådan. Men idag är inte den tekniken tillgänglig, så det spontanaborterade fostret kommer att dö till slut efter en mycket kort men självständig stund utanför livmodern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in