2017-11-19, 22:45
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du tycker att det befruktade ägget är att klassa som mänskligt liv och att abort är ok.

Merapi tycker inte att det befruktade ägget är att klassa som mänskligt liv och att abort är ok.

VAD är ditt problem?
Att hennes tyckande går emot den vetenskapliga, bevisade definitionen av när och hur mänskligt liv skapas/blir till?
Det spelar ingen roll vad ni tycker.
Citera
2017-11-19, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Att hennes tyckande går emot den vetenskapliga, bevisade definitionen av när och hur mänskligt liv skapas/blir till?
Jo, för definitioner går ju verkligen att bevisa.

En vetenskapligt bevisad definition, jo jag tackar.
Citera
2017-11-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jupp, exakt så. Ser ut som att detta gick fram till Ipsi nu här på slutet också.

Edit, det gjorde det tydligen inte.
Citera
2017-11-19, 23:11
Medlem
Citat:
Jo, för definitioner går ju verkligen att bevisa.

En vetenskapligt bevisad definition, jo jag tackar.
The conclusion that human life begins at sperm-egg fusion is uncontested, objective, based on the universally accepted scientific method of distinguishing different cell types from each other and on ample scientific evidence (thousands of independent, peer-reviewed publications).
Citera
2017-11-19, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
The conclusion that human life begins at sperm-egg fusion is uncontested, objective, based on the universally accepted scientific method of distinguishing different cell types from each other and on ample scientific evidence (thousands of independent, peer-reviewed publications).
Och vad är ditt problem om Merapi föredrar att använda en annan definition?
Senast redigerad av Ipsi 2017-11-19 kl. 23:25.
Citera
2017-11-19, 23:30
Medlem
Citat:
Och vad är ditt problem om Merapi föredrar att använda en annan definition?
Inget, så länge hon inte försöker påstå att det rör sig om en vetenskapligt sådan utan ex. en juridisk gräns etc.
Citera
2017-11-19, 23:39
Medlem
Citat:
Det var en retorisk fråga, en kuvös har givetvis inte några magiska egenskaper som skänker mänskligt liv. Du svarade aldrig på om vi har tillgång till en artificiell livmoder som kan föda upp embryot från befruktningen, blir embryot plötsligt ett mänskligt liv då?

I övrigt har du facit här: The conclusion that human life begins at sperm-egg fusion is uncontested, objective, based on the universally accepted scientific method of distinguishing different cell types from each other and on ample scientific evidence (thousands of independent, peer-reviewed publications).

En kuvös räddar livet på en för tidigt fött barn i ett ömtåligt gränsland mellan inte livsduglig och livsduglig...

Sen , du är verkligen pantad...
1. förklara för mig den "sakliga" skillnaden mellan en mänsklig livmoder och en artificiell dito i meningen:

"kan klara sig utanför livmodern" och använd sen lite av den alltför saknade hjärnkapaciteten du påstår att du besitter.

och som sagt visst man kan säga på pappret att "mänskligt liv börjar där och då....men är det ett "mänskligt liv"? är det att betraktas ha samma värde som Johanna 45, Läkare ex.?
Mitt svara är definitivt nej...du vekar tycka ja...och samtidigt tycker det är "bekvämt" att slakta din motsvarighet till: Johanna 45. Måste säga att jag inte helt fattar hur du är intellektuellt funtad.

Citat:
Haha, så du menar att om det bara sjunker med säg 20% så är det meningslöst ; )

Vi vet ju redan att våldet mot prostituerade minskar när man avkriminalisera båda parterna. Det är ju därför bl.a. Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationer är för en total avkriminalisering. Så för att summera, både de som säljer sex får det bättre och mindre kvinnor (10 000-tals) slipper bli våldtagna samt att man frigör resurser för polisen att fokusera på faktiska brott.

nej jag menar att vi måste motarbeta hela synsättet att sex ska vara något som är ok ha med någon som inte gör det pga sexualitet utan pga försörjningstvång. Det är helt enkelt inte värdigt ett civiliserat samhälle.
Får vi människor som inte får sex på annat sätt så får vi göra robotar till dessa istället för att skapa en arbetskår som ska bli några slags knulldockor och slagpåsar för andra.

Våld och postitution är klart korrelerade till varandra, även om det skulle "minska" något så duger ju inte det som målsättning. eller hur?
Ja men toppen! legalisear vi så blir bara x % utsatta för den där Alex som gillar att banka skiten ur kvinnor. Fortsatt inte ok.
Citera
2017-11-20, 00:02
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag vet inte hur det jag skrev kunde vara otydligt. Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc. nu blir gränsen plötsligt luddig. Du måste nämligen svara på de frågorna jag ställde i inlägget du svarade på. Jag tror du börjar inse att mänskligt liv inte kan definieras utifrån vilka tekniska verktyg vi har tillgängliga. Ex. säg att vi har tillgång till artificiell livmoder som fungerar bra för människor och fungerar från befruktningen. Nu är det ett mänskligt liv direkt från befruktningen eftersom fostret klarar sig utanför livmodern. Så förbjuder vi plötsligt den här metoden och då är det inte längre ett mänskligt liv fram till vecka x. Låter detta som en vetenskaplig förståelse för när mänskligt liv börjar?

Jag fick mig ett gott skratt när jag läste det fetade citatet. Menar du att ett dött embryo som stötts bort kan kvickna till liv utanför livmodern? Jag skulle bli ofantligt förvånad om du kan länka till en vetenskaplig studie som påvisar att spontanaborterade embryon kan leva utanför livmodern och sedan förvaras vid liv i en näringslösning. När vet en kvinna i förväg att hon ska få ett tidigt missfall så att hon kan göra sig redo i god tid att bege sig till en speciell neonatalklinik för nyfödda embryon och där invänta sin kommande spontana abort?

Det finns inte en chans i hela universum att ett embryo efter ett mycket tidigt missfall kan överleva utanför livmodern. Det dör redan i moderlivet, stöts därför bort och hamnar som blodklumpar antingen i trosorna eller i toaletten.

Tydligen vet du inte vad en spontan abort är. Det verkar helt uppenbart att du lever med villfarelsen att det är en typ av abort som en impulsiv kvinna i stundens ingivelse beslutar sig för. I så fall är det min plikt som lärd akademiker att upplysa dig om att spontan abort är den medicinska termen för missfall och inte är motsatsen till en planerad abort.

Alla med grundläggande allmänbildning vet att 80 % av missfallen inträffar före graviditetsvecka 12. Ett tidigt missfall börjar oftast med små blödningar. Ett mycket tidigt missfall kan te sig som en försenad, riklig menstruation. I sådana fall vet inte kvinnan ens om att hon varit gravid.

Miscarriage, also known as spontaneous abortion and pregnancy loss, is the natural death of an embryo or fetus before it is able to survive independently.[1][3] (källa)

I Sverige är det ett missfall när ett foster föds dött före utgången av den 22:a graviditetsveckan. Efter vecka 22 räknas fostret som barn och ska enligt lag begravas som individ.

Det bör tilläggas i sammanhanget att den ofödda avkomman kallas för foster från vecka 9 och fram till födseln. Innan dess är den ett embryo.

Vilken kvinna åker till sjukhuset med mensblodiga trosor och ber läkare att skrapa bort den 1.5 mm stora och 1 gram tunga blodiga slemklumpen från blodfläcken i trosorna och sedan sätta igång med återupplivningen? Genom att förvara det pyttelilla embryot i en näringslösning som simulerar en livmoder. Lägg till lite elstötar så kanske den svårt vanskapta cellklumpen kan återupplivas i bästa dr Frankenstein-stil. Till vilket liv? I ett gravt vegetativt tillstånd (stupor) under en mycket kort levnadstid som minuter, timmar, dagar eller veckor.

Forskning visar att de allra flesta foster efter missfall inte var friska och därför inte hade kunnat vara livsdugliga. Tidiga missfall (fram till 12:e veckan) orsakas oftast av att embryot inte har utvecklats som det ska. De vanligaste orsakerna till missfall är t ex kromosomrubbningar, missbildningar (anencefali m m) och infektioner (röda hund m m). Det är bortkastad tid att ens tänka tanken på att förvara ett spontanaborterat embryo i en näringslösning som simulerar en livmoder. Döda embryon kan aldrig återuppväckas till liv. Bara i dårars makabra fantasier. Sett för många avsnitt av Walking Dead?

Jag har god lust att använda ditt fetade citat i min signatur så att alla kan se att du inte är så väl bevandrad inom vetenskapen som du inbillar dig.
Citera
2017-11-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag fick mig ett gott skratt när jag läste det fetade citatet. Menar du att ett dött embryo som stötts bort kan kvickna till liv utanför livmodern? Jag skulle bli ofantligt förvånad om du kan länka till en vetenskaplig studie som påvisar att spontanaborterade embryon kan leva utanför livmodern och sedan förvaras vid liv i en näringslösning. När vet en kvinna i förväg att hon ska få ett tidigt missfall så att hon kan göra sig redo i god tid att bege sig till en speciell neonatalklinik för nyfödda embryon och där invänta sin kommande spontana abort?

:

Tror oantastlig ser för sig en liten slemmig cellklump i storlek läkerol, beställa taxi till närmsta sjukhus och sen släpa sig fram över golvet i sjukhuskorridoren på väg mot neonantalavdelningen.

Lite problem med hissknapparna och kreditkortet till taxin, men annars livsdugligt som bara den!
Senast redigerad av Merapi 2017-11-20 kl. 00:13.
Citera
2017-11-20, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. att den ena är mänskligt och den andra artificiell?

Varför tror du jag har den åsikten ett embryo har samma värde som en vuxen människa när jag skrivit att jag har den rakt motsatta åsikten?

Citat:
Vad sägs om att du inte prackar på andra din sexualmoral, särskilt när det leder till att sexarbetarna får mkt sämre arbetsvillkor, slipper bli misshandlade samt att 10 000-kvinnor slipper bli våldtagna?

Du vill leva i ett samhälle där du får omyndigförklara vuxna människor och förbjuda dem göra saker du ogillar även om det är en frivilligt överenskommelse mellan vuxna människor. Detta även om det skapar enormt lidande bland just kvinnor, men det är å andra sidan inte dem du bryr dig om.

Jag antar att vi är överens om att forskningen visar att prostitution minskar våldtäkter.
Citera
2017-11-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om du läste vidare står det "The embryo typically dies before the pregnancy is expelled; bleeding into the decidua basalis and tissue necrosis causes uterine contractions to expel the pregnancy" vilket var min poäng, det räcker att det är så en gång på miljonen så faller hennes argument. I övrigt tillförde du ingenting i diskussionen.
Citera
2017-11-20, 00:34
Medlem
Citat:
1. att den ena är mänskligt och den andra artificiell?

Varför tror du jag har den åsikten ett embryo har samma värde som en vuxen människa när jag skrivit att jag har den rakt motsatta åsikten?

men båda är LIVMÖDRAR eller hur? så borde du då kanske fatta att i meningen "klara sig utanför livmodern" så gäller båda.
Ett foster som dör utanför en artificiell livmoder är alltså enligt detta synsätt lika litet ett mänskligt liv som de som dör utanför ett mänskligt....så? behöver du då upprepa denna fråga 200 ggr tycker du?

Citat:
Vad sägs om att du inte prackar på andra din sexualmoral, särskilt när det leder till att sexarbetarna får mkt sämre arbetsvillkor, slipper bli misshandlade samt att 10 000-kvinnor slipper bli våldtagna?

Vem prackar på sin sexmoral på vem/ vilka?
Du har din sexmoral...att det är FINE att knulla med människor som inte vill pga lust.
och det gör ju en radda rätt sjuka människor glada..ex. våldtäktsmän, de knullar också nämligen gärna andra utan att ta hänsyn till den viljan hos partnern.

jag har min.

Knulla hur mycket ni vill men gör det fan med folk som vill.

Citat:
Du vill leva i ett samhälle där du får omyndigförklara vuxna människor och förbjuda dem göra saker du ogillar även om det är en frivilligt överenskommelse mellan vuxna människor. Detta även om det skapar enormt lidande bland just kvinnor, men det är å andra sidan inte dem du bryr dig om.

Jag antar att vi är överens om att forskningen visar att prostitution minskar våldtäkter.

jepp jag vill förbjuda en rad saker jag menar är skadligt för samhället, andra individer etc etc..
hit hör mörda andra/ misshandla små barn/ förbjuda kvinnor ha sex med vem och när de vill
samt! springa runt och köpa andas kroppsöppningar för att runka i.

eftersom alla dessa saker leder till massa skit.
Senast redigerad av Merapi 2017-11-20 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in