Citat:
Generellt tror jag att vi behöver ett paradigmskifte när det gäller abort där man inte längre bara ser det som ett preventivmedel, utan något som görs under verkligt speciella omständigheter. Föräldrarna bör vara medvetna om att de rör sig om ett mänskligt liv som släcks d.v.s. inget man skall se lättvindigt på. Jag köper att man fortsätter att göra experiment på att föda upp människor artificiellt eller för att utveckla stamceller som har en enorm potential till positiva resultat för samhället i stort samt att man kan acceptera abort i ett tidigt stadium vid våldtäkt och/eller incest. Då kan du ju svara på när du tycker att gränsen ska gå för att döda mänskligt liv av bekvämlighetsskäl.
Eller så kan du ju försöka svara på vad som skiljer din enligt dig själv så genomtänkta uppfattning från den enligt dig ogenomtänkta demokratiskt genomförda abortlagstiftningen. Eftersom du berömmer dig själv för att till skillnad från alla andra ha tänkt igenom det så mycket menar jag.
Eller så kan du ju försöka svara på vad som skiljer din enligt dig själv så genomtänkta uppfattning från den enligt dig ogenomtänkta demokratiskt genomförda abortlagstiftningen. Eftersom du berömmer dig själv för att till skillnad från alla andra ha tänkt igenom det så mycket menar jag.
Nu är det ju inte bara "min" uppfattning utan det är ju svaret på frågan ur ett genetiska perspektiv och som jag skrev tidigare i tråden: "Nu är det förvisso flera hundra miljoner människor som anser att livet börjar vid befruktningen så jag är ju knappast ensam. I övrigt skriver ex. Wikipedia "Many members of the medical community accept fertilization as the point at which life begins" etc.
Tycker du inte det är lite märkligt att vi skiljer så mycket på ett foster om det är innanför eller utanför magen även om de har samma chans att överleva så är det ok att döda det ena men inte det andra?