2017-11-29, 15:44
Medlem
maxorrs avatar
Värst: Syltor i all dess former, kalvsyltan är ju ok iaf

Bäst: Skinkan och Janssons och gratänger i alla dess former som man äter på hotell till köttet
Citera
2017-11-29, 15:50
Medlem
maxorrs avatar
Såklart tror eller vet jag att den Amerikanska matkulturen har ju mycket gott att erbjuda på Julbordet om man nu vill testa det som Kalkon osv
Citera
2017-11-29, 18:12
Medlem
paras0nics avatar
Kör i sedvanlig bemärkelse den finaste av fina julskinkor, egna små delikatessköttbullar med tillhörande prinskorvar. Potatisgratäng på bordet alternativt kokt potatis. Sill givetvis. Får fan ta och tjyva lite med IKEAs julbord.... suget tar över.
Citera
2017-11-29, 21:43
Medlem
Bunnys avatar
Tycker att de mest klassiska inslagen på ett vanligt svenskt julbord nästan alltid är bottennapp...prinskorv, skinka, köttbullar, janssons, lax, sill, revbensspjäll...allt som oftast är råvarorna ganska intetsägande, kryddningen obefintlig och tillagningen mesig. Äter mycket hellre en rejält grovkornig och välkryddad tysk korv, en blodig stek eller en smakrik fiskgratäng.
Citera
2017-11-29, 22:17
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreyspoon13
Gillar de flesta inläggningar bland köpesillen, men Löksillen är riktigt fin, Senapssillen och Vitlökssillen. Den sista verkar i alla fall Abbas ha lagt på hyllan. Trist!

Japp. Borde lägga in egen!

Tack och lov är vitlökssill väldigt enkel att göra. Lättare att lyckas med än inlagd sill till och med.
Citera
2017-11-29, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tycker att de mest klassiska inslagen på ett vanligt svenskt julbord nästan alltid är bottennapp...prinskorv, skinka, köttbullar, janssons, lax, sill, revbensspjäll...allt som oftast är råvarorna ganska intetsägande, kryddningen obefintlig och tillagningen mesig. Äter mycket hellre en rejält grovkornig och välkryddad tysk korv, en blodig stek eller en smakrik fiskgratäng.

Du måste ha misslyckats med tillagningen av ditt julbord.
Rätterna du räknar upp har ju fina råvaror, bra kryddning och är omsorgsfullt tillagade.

Du serverar alltså tysk korv, stek och fiskgratäng som julmat?
Citera
2017-11-29, 23:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du måste ha misslyckats med tillagningen av ditt julbord.
Rätterna du räknar upp har ju fina råvaror, bra kryddning och är omsorgsfullt tillagade.
Var i mitt inlägg utläser du att jag skriver om den mat jag själv tillagar? Då väljer jag rimligtvis att tillaga den så att den smakar i enlighet med mina preferenser. Däremot överensstämmer inte det med mina erfarenheter av julbord i generell bemärkelse.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du serverar alltså tysk korv, stek och fiskgratäng som julmat?
Var i mitt inlägg utläser du att jag skriver att jag planerar att göra det? Det kan ju vara så att bara för att jag skriver att jag föredrar exempelvis dessa rätter framför ett traditionellt julbord, innebär det inte att jag planerar att tillaga dem för att ha på julbordet...
Citera
2017-11-29, 23:33
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Var i mitt inlägg utläser du att jag skriver att jag planerar att göra det? Det kan ju vara så att bara för att jag skriver att jag föredrar exempelvis dessa rätter framför ett traditionellt julbord, innebär det inte att jag planerar att tillaga dem för att ha på julbordet...
Tråden handlar ju om "ditt julbord", vad yrar du om fiskgratäng för då?

Poängen med julbord och julmat är ju traditionen, det är traditionen som gör att det smakar fantastiskt.
Citera
2017-11-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Poängen med julbord och julmat är ju traditionen, det är traditionen som gör att det smakar fantastiskt.

Nej, det är inte traditionen som gör att det smakar fantastiskt.

Nu är jag bortskämd med att i stort sett all julmat ska lagas från grunden. Med några få undantag, som prinskorv. Det har varit så sedan barndomen. Vilket gör att jag fortfarande föredrar hemmagjorda köttbullar, rödbetssallad etc. Men även om jag får det, så gör folk maten på sina egna sätt. Så beroende på vem som lagar maten så kan man få allt från äcklig, medelmåttig till himmelsk god mat. Så bara för att man får traditionell julmat så behöver den inte smaka fantastisk.

Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Såklart tror eller vet jag att den Amerikanska matkulturen har ju mycket gott att erbjuda på Julbordet om man nu vill testa det som Kalkon osv

Har du själv ett amerikanskt julbord? Eller äter det någonstans? Är mest nyfiken då kalkon tycks bli vanligare till jul, men ett amerikanskt julbord istället för ett svenskt julbord är inte lika vanligt ännu. I så fall, får du gärna lista fler favoriter från amerikansk julmat.
Citera
2017-11-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly

Nu är jag bortskämd med att i stort sett all julmat ska lagas från grunden. Med några få undantag, som prinskorv. Det har varit så sedan barndomen. Vilket gör att jag fortfarande föredrar hemmagjorda köttbullar, rödbetssallad etc. Men även om jag får det, så gör folk maten på sina egna sätt. Så beroende på vem som lagar maten så kan man få allt från äcklig, medelmåttig till himmelsk god mat. Så bara för att man får traditionell julmat så behöver den inte smaka fantastisk.

Tradition kan definitivt göra att saker smakar bättre. Mind and setting kan vi kalla det. Att äta försvarets guldburk ute i terrängen mellan eldöverfall smakar gott, att äta den där guldburken hemma till fredagsmyset då skulle jag förmodligen kräkas av det. Inte exakt samma sak medges, men det jag menar är att omständigheterna gör mycket för hur mat smakar.

Sen gillar jag visserligen maten som serveras på julbordet när som helst, men extra gott blir det när man har julstämning och på julafton.
Citera
2017-11-30, 00:21
Medlem
RZLAs avatar
Jag brukar griljera skinkan och rulla egna köttbullar. Det är det och lite prinskorv, någon finare rökt julekorv och lite rökt lax som jag äter mest av. Dricker julöl och julmust och gärna någon liten snaps till det.
Citera
2017-11-30, 00:42
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly

Har du själv ett amerikanskt julbord? Eller äter det någonstans? Är mest nyfiken då kalkon tycks bli vanligare till jul, men ett amerikanskt julbord istället för ett svenskt julbord är inte lika vanligt ännu. I så fall, får du gärna lista fler favoriter från amerikansk julmat.

Nä du missförstår, jag promotar inte amerikansk, och nej jag har inte ett sånt bord, jag äter svenskt gott Julbord Det var bara en idé ifall man vill kombinera usa med Svensk Julbord, en kombo. Personligen skulle jag alldrig göra det varken på julafton, juldagen och alla röda dagar osv för det känns inte rätt och ohederligt. Men efter dessa dagar så finns det chans att jag gör så och testar nån rätt. Bunny ovan är ju förstörd och Svenska Julbordets kött har och kommer alldrig vara nåt fel på, det är perfekt, men däremot syltor kan man skippa, dessa geleaktiga sakerna. Det ska vara en kompott med gris, nöt och fisk till goda tilllbehör punkt enligt traditionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in