2016-11-27, 10:37
Medlem
Gameresss avatar
Bottennappen för mig är all form av kött (dock ej fisk)

Mina favoriter är:

1. Janssons frestelse
2. Lax
3. Alla sorters inlagda sillar
4. Stekt inlagd strömming
5. Ingefärskarameliserad brysselkål
6. Ägghalvor med majonäs
7. Grönkål (extremt viktig och helig för mig)

Grönkålen måste vara tillagad på ett specifikt sätt! Man ska mjuka till kålen i en gryta med mycket smör, sen tillsätter man en generös mängd grädde, lite sirap, salt och vitpeppar. Sen så ska den puttra i grytan länge så att allt kokas ihop. Resultatet blir en krämig saltsöt grön sörja!

Vad sugen jag blev nu!
Citera
2016-11-27, 13:19
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameress
Bottennappen för mig är all form av kött (dock ej fisk)

Mina favoriter är:

1. Janssons frestelse
2. Lax
3. Alla sorters inlagda sillar
4. Stekt inlagd strömming
5. Ingefärskarameliserad brysselkål
6. Ägghalvor med majonäs
7. Grönkål (extremt viktig och helig för mig)

Grönkålen måste vara tillagad på ett specifikt sätt! Man ska mjuka till kålen i en gryta med mycket smör, sen tillsätter man en generös mängd grädde, lite sirap, salt och vitpeppar. Sen så ska den puttra i grytan länge så att allt kokas ihop. Resultatet blir en krämig saltsöt grön sörja!

Vad sugen jag blev nu!

Klart att både kött och fisk hör till!

Jag håller med om det mesta här.

Dock vill jag även ha

8. Rullsylta med inlagda rödbetor
9. En nybakad skinka med flera sorters senap.
Citera
2016-11-27, 14:16
Medlem
Gameresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Klart att både kött och fisk hör till!

Jag håller med om det mesta här.

Dock vill jag även ha

8. Rullsylta med inlagda rödbetor
9. En nybakad skinka med flera sorters senap.

Jag äter inte kött förutom fisk. Men jag förstår dom som äter kött och som tycker att det är obligatoriskt med köttbullar etc på julbordet.
Citera
2016-11-27, 14:23
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Jag äter inte kött förutom fisk. Men jag förstår dom som äter kött och som tycker att det är obligatoriskt med köttbullar etc på julbordet.
Julbordet består ju till stora dela av kött. Julskinka, olika syltor byggda by kött. Vad äter du då på ditt julbord?

Sill? Janzons? Lutfisk?
Citera
2016-11-27, 14:39
Medlem
Gameresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Julbordet består ju till stora dela av kött. Julskinka, olika syltor byggda by kött. Vad äter du då på ditt julbord?

Sill? Janzons? Lutfisk?

Det som jag rangordnade i det första inlägget du citerade av mig.

Men ja, sill och Janssons frestelse absolut! Lutfisk har jag tyvärr aldrig ätit, den rätten har aldrig funnits på julbordet när jag växte upp. Men någon gång så hoppas jag att jag får äta det!
Citera
2016-11-27, 14:46
Medlem
Milizers avatar
Citat:

Men ja, sill och Janssons frestelse absolut! Lutfisk har jag tyvärr aldrig ätit, den rätten har aldrig funnits på julbordet när jag växte upp. Men någon gång så hoppas jag att jag får äta det!
Testa lutfisken! Den är god! Med vit sås till. Testa till exempel detta recept.

http://mittkok.expressen.se/recept/34423/
Citera
2016-11-29, 13:12
Medlem
Citat:

Lutfisk är en konsistens - inte en smak... Det är förvånansvärt smaklöst var vid såsen och tillbehör blir viktiga. Själv har jag/vi senapssås, vilket kanske är skånskt (är skåning).
Citera
2016-11-29, 13:45
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Lutfisk är en konsistens - inte en smak... Det är förvånansvärt smaklöst var vid såsen och tillbehör blir viktiga. Själv har jag/vi senapssås, vilket kanske är skånskt (är skåning).
Ni skåningar är lite speciella. Var äter man det bästa skånska Julbordet? Har sett flera annonser om ett sådant från olika skånska gästgiverier. Blir sugen.

https://www.youtube.com/watch?v=uILkEZ2SGCs
Citera
2016-11-29, 14:49
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:

Lutfisk är gött men känns överflödigt att ha det på julbordet. Brukar käka det undra andra dagar istället :P

Äter typ allt på julbordet, men brukar hålla mig för att ta av prinskorvarna å köttbullarna, det ända som inte lockar på bordet haha
Citera
2016-11-29, 15:23
Medlem
MeanMEs avatar
Löjrom, lax, gravad och rökt samt sill och sillsallad (utan majo) kan äta ihjäl mig på det.
Får verkligen behärska mig om jag inte skall äta rent på en restaurang.

Annars äter jag allt med samma glädje, utom en massa konstiga sillinläggningar.

Sedan står en Smirnoff blå, Skåne och en Östgöte på bordet.
Till maten dricks Carnegie Porter eller Primator PD.

Efterrätten ris ala malta med mandariner och en dutt Cointreau i.
Senast redigerad av MeanME 2016-11-29 kl. 15:27.
Citera
2016-11-29, 15:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Lutfisk är gött men känns överflödigt att ha det på julbordet. Brukar käka det undra andra dagar istället :P

Äter typ allt på julbordet, men brukar hålla mig för att ta av prinskorvarna å köttbullarna, det ända som inte lockar på bordet haha
Håller med, det är standard att ätas juldagen och dan efter annandagen här.
Magen gillar den pausen från proteinchockerna på julafton och annandagen.
Citera
2016-11-29, 21:03
Medlem
Gameresss avatar
Citat:

Jag har inte ens uttalat mig om lutfisken när det kommer till smak eller konsistens. Jag har som aldrig ätit lutfisk så jag kan inte säga hur det är att förtära denna lilla fisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in