Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-30, 17:04
Medlem
Dimaks avatar
Kaviarlåda , någon mer som har detta? Min farmor och farfar gör detta men det är de enda som jag vet gör det, är det vanligt eller är det bara min fars familj?
Citera
2017-11-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Kaviarlåda , någon mer som har detta? Min farmor och farfar gör detta men det är de enda som jag vet gör det, är det vanligt eller är det bara min fars familj?

Ärligt talat så har jag aldrig hört talas om det till jul. Är ni svenskar? Nyfiken eftersom finländare annars är förtjusta i olika lådor till jul (även om det brukar vara potatislåda, morotslåda och kålrotslåda). Googlade precis, och tydligen är det ett bra alternativ till Janssons Frestelse. Men de flesta kör väl med potatisgratäng eller vegetarisk Janssons, om de vill ha ett alternativ till vanliga Janssons?
Citera
2017-11-30, 20:03
Medlem
CygneRouges avatar
Jag är ateist. Men traditionalist.

Det vi firar är den hedniska midvintern. I ett samhälle vars hushållning bygger på grisen. Ett samhälle som levde med de råvaror som årstiden tillhandahöll.

Inför julen slaktas en gris. Midvinterfesten skall då vara griscentrerad. Föder man upp en gris eller vilket djur som helst för att äta upp det så skall man äta hela djuret.

Skinkan förstås, håller inte länge efter slakt så den delikatessen äts direkt. Revbensspjällen likaså. Korv, sylta håller lite bättre men man provar dessa redan nu.

Grisfötter? Jag var tyvärr kvackelmagad och curlad som liten så grisfötter klarar jag inte, i detta fall får jag erkänna att jag inte är hard-core vikingaättling. Pressylta däremot; kommer hem från skolan och ser att mamma startat en 20-litersgryta på spisen; lyfter locket och det enda som sticker upp ur det skummiga vattnet är ett gristryne. Helt grishuvud kokas, köttet skrapas av och pressas ihop till sylta.

Inlagd sill har sin plats. Vardagsmat för allmogen. Vill någon ha ål så gärna det men inte i Uppland.

Dopp i grytan med diverse gris-detaljer.

Speciella brödsorter, någon specifik ost även om korna inte gav så mycket mjölk under vintern och inte har man kalvar att slakta för att få löpe? Lite får man fuska...

Grönsaker som håller under vintern. Rödbetor, grönkål, rödkål. Potatis för att bryta av men inte tillräckligt för att bulka.

Öl. Kryddad akvavit. Barnen får hålla sig till julmust istället för svagdricka.

Köttbullar och prinskorv under protest. Detta är egentligen propaganda från KF:s provkök på 70-talet men jag hittar vildsvinsfärs till köttbullarna.

Vad saknas då på CygneRouges julbord?

Lax - Fiskar man lax till jul?

Ägg - Hönorna lägger som minst ägg i midvinter. Vid påsk är det äggs galore men inte till jul.

Skulle gärna slippa prinskorven. Iofs gris men...

Risgrynsgröt har sina anhängare men risgryn? Från Kina? Bulkmat?

Syrran är i år inne på Janssons frestelse men på julbordet. Operasångaren Pelle Janssons, en stor vivör och lebemann, uppfinning som avnjuts sent om kvällen med smör och knäckebröd, öl och en iskall akvavit är underbar men varför på julbordet?

Men visst servera vad ni vill, jag kan inte tvinga er att göra rätt.
Citera
2017-11-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Jag är ateist. Men traditionalist.

Det vi firar är den hedniska midvintern. I ett samhälle vars hushållning bygger på grisen. Ett samhälle som levde med de råvaror som årstiden tillhandahöll.

Inför julen slaktas en gris. Midvinterfesten skall då vara griscentrerad. Föder man upp en gris eller vilket djur som helst för att äta upp det så skall man äta hela djuret.

Skinkan förstås, håller inte länge efter slakt så den delikatessen äts direkt. Revbensspjällen likaså. Korv, sylta håller lite bättre men man provar dessa redan nu.

Grisfötter? Jag var tyvärr kvackelmagad och curlad som liten så grisfötter klarar jag inte, i detta fall får jag erkänna att jag inte är hard-core vikingaättling. Pressylta däremot; kommer hem från skolan och ser att mamma startat en 20-litersgryta på spisen; lyfter locket och det enda som sticker upp ur det skummiga vattnet är ett gristryne. Helt grishuvud kokas, köttet skrapas av och pressas ihop till sylta.

Inlagd sill har sin plats. Vardagsmat för allmogen. Vill någon ha ål så gärna det men inte i Uppland.

Dopp i grytan med diverse gris-detaljer.

Speciella brödsorter, någon specifik ost även om korna inte gav så mycket mjölk under vintern och inte har man kalvar att slakta för att få löpe? Lite får man fuska...

Grönsaker som håller under vintern. Rödbetor, grönkål, rödkål. Potatis för att bryta av men inte tillräckligt för att bulka.

Öl. Kryddad akvavit. Barnen får hålla sig till julmust istället för svagdricka.

Köttbullar och prinskorv under protest. Detta är egentligen propaganda från KF:s provkök på 70-talet men jag hittar vildsvinsfärs till köttbullarna.

Vad saknas då på CygneRouges julbord?

Lax - Fiskar man lax till jul?

Ägg - Hönorna lägger som minst ägg i midvinter. Vid påsk är det äggs galore men inte till jul.

Skulle gärna slippa prinskorven. Iofs gris men...

Risgrynsgröt har sina anhängare men risgryn? Från Kina? Bulkmat?

Syrran är i år inne på Janssons frestelse men på julbordet. Operasångaren Pelle Janssons, en stor vivör och lebemann, uppfinning som avnjuts sent om kvällen med smör och knäckebröd, öl och en iskall akvavit är underbar men varför på julbordet?

Men visst servera vad ni vill, jag kan inte tvinga er att göra rätt.

Lax fiskar man inte till jul, det är därför den serveras gravad och rökt - uråldriga konserveringsmetoder.

Sill som du gärna äter fiskas inte heller till jul, därav ättiksinläggni gar - även det en konserveringsmetod.

Rundkornigt ris har länge funnits i Sverige, inseglat från främst Spanien, men det vet du säkert.

När du lär dig att stava Pelle Janzons namn rätt så har du min respekt.
Citera
2017-11-30, 20:38
Medlem
Memmajemmas avatar
Ingen fan av julmat så i år blir det skaldjursbuffé. På jobbet får vi jullunch och då tycker jag köttbullarna och ägghalvorna är godast. Jansson, sylta, sill och skinka är jag gärna utan...
Citera
2017-11-30, 21:01
Medlem
mjukmjukares avatar
Ett exempel på hur en härlig ENKEL tallrik kan se ut...
Tjatar... Riktigt bra Brantevikssill, gravad lax, långkål, Janssons Frestelse, Stilton-ost, Ris a la Malta m jordgubbssylt.
Dryck, OP Andersson, Grebbestad Julöl, Mumma, Madeira och ren Julmust.

Enkel jultallrik med dryck.

Citera
2017-11-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ett exempel på hur en härlig ENKEL tallrik kan se ut...
Tjatar... Riktigt bra Brantevikssill, gravad lax, långkål, Janssons Frestelse, Stilton-ost, Ris a la Malta m jordgubbssylt.
Dryck, OP Andersson, Grebbestad Julöl, Mumma, Madeira och ren Julmust.

Enkel jultallrik med dryck.

Så du äter ris a'la malta samtidigt som du äter övrig julmat? Jag brukar ha det som efterrätt senare under dagen/kvällen. Vad har du Stilton-ost till? Nyfiken eftersom jag oftast bara äter någon form av ost till vörtbrödet, men det ser jag inte på din lista.
Citera
2017-11-30, 21:21
Medlem
Lax klarar jag mig inte utan.
Citera
2017-11-30, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Outdoorson
Så du äter ris a'la malta samtidigt som du äter övrig julmat? Jag brukar ha det som efterrätt senare under dagen/kvällen. Vad har du Stilton-ost till? Nyfiken eftersom jag oftast bara äter någon form av ost till vörtbrödet, men det ser jag inte på din lista.

Är helt kass i huvudet?
Det är många i tråden som har listat en massa rätter utan att dom för den delen behöver ätas samtidigt.
Läs igen tråden och ge samma kommentar på alla inlägg, eftersom dom är skrivna på i princip samma vis, så verkligen kan idiotförklara dig själv.

Stilton är en klassiker till ostbrickan som serveras på julbord. Funkar även till vörtbrödet om man så vill, bara gräva ut en rejäl sked och lägga på hårt eller mjukt bröd.
Citera
2017-11-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Är helt kass i huvudet?
Det är många i tråden som har listat en massa rätter utan att dom för den delen behöver ätas samtidigt.
Läs igen tråden och ge samma kommentar på alla inlägg, eftersom dom är skrivna på i princip samma vis, så verkligen kan idiotförklara dig själv.

Stilton är en klassiker till ostbrickan som serveras på julbord. Funkar även till vörtbrödet om man så vill, bara gräva ut en rejäl sked och lägga på hårt eller mjukt bröd.

Personen ifråga listade rätter för en jultallrik, så jag tolkade det som om allt skulle vara på en och samma tallrik De flesta pratar bara om julbord och vad som erbjuds, inte om jultallrikar. Men jag kanske tolkar jultallrik på en annat sätt än er andra...
Senast redigerad av Outdoorson 2017-11-30 kl. 21:38.
Citera
2017-11-30, 21:44
Medlem
ChefPauls avatar
Norröna matjessill, bästa någonsin, ska egentligen stavas med norskt ö...
Till den ska det vara brynt smör!
Jansson
Gräddkokt grönkål med knaperstekt bacon
Gubbröra
Senapssill (Hemmagjord)
Gräslökssill (Hemmagjord)
Rökt älgstek
Vildsvinsprisnkorv
Babyback ribs, gillar inte tjocka revben..
Sen allt annat övrigt...
Citera
2017-11-30, 21:59
Bannlyst
Det låter definitivt inte svenskt! Låt inte den svartskallen indoktrinera ditt klassiska julbord med utomstående influenser! ;-) '

Och sen skriver du citat "potatisgratäng eller vegetarisk Jansson"

Jag kan vara lugn.. men men... ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Outdoorson
Ärligt talat så har jag aldrig hört talas om det till jul. Är ni svenskar? Nyfiken eftersom finländare annars är förtjusta i olika lådor till jul (även om det brukar vara potatislåda, morotslåda och kålrotslåda). Googlade precis, och tydligen är det ett bra alternativ till Janssons Frestelse. Men de flesta kör väl med potatisgratäng eller vegetarisk Janssons, om de vill ha ett alternativ till vanliga Janssons?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in