2017-11-16, 18:55
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Men den kanske sämsta podden i Snedtänkts historia var den som sändes från filmhuset (?) om svensk komedifilm. Någon inflyttad tönt från Uddevalla med svåra småstadskomplex formligen mördade allt i ett ämne som hade enorm potential. Okej, så du pratar med Fredrik T. Olsson ibland på Fältöversten? Shut. The. Fuck. Up.
vad var det för smådstadskomplex i det?.

Jag är så lättroad att jag tyckte veckans urtrista ämne om Cornelis levererade enbart p.g.a. av att
Stefan Sundström tog ordet "kärring" i sin mun, det vart värt hela timmen, här hade du f.ö en till som gillade att prata om sig själv (jag alltså)
Citera
2017-11-29, 19:43
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag retade mig oerhört på att Lind verkade aggressivt ointresserad av att sätta sig in i definitionen av vad en finlandssvensk är. När den finlandssvenske ståuppkomikern på ett pedagogiskt sätt försökte reda ut begreppen satt Lind mest och bjäbbade emot och ifrågasatte på ett barnsligt sätt, och jag fick intrycket att han fortfarande inte hade fattat någonting mot slutet av podden. Varför göra en pod på ett ämne man är okunnig om OCH ointresserad av? Förmodligen ville Lind ha en förevändning att få tala om Jouko Turkkas bajsteater och om M A Numminen, och när det visade sig att båda två var purfinnar snarare än finlandssvenskar så skulle de ändå med, för det hade varit för jobbigt att ändra hela upplägget.

Jag irriterade mig faktiskt mer på att André Wickström gjorde sådana pinsamma tabbar. Att han inte kom ihåg namnet på Fredrik Pacius, tysken som tonsatt Finlands nationalsång. Och att han yrade om jugendstil apropå Carl Ludvig Engels verksamhet i Helsingfors - Engel var verksam i 1800-talets början, 70-80 år innan jugendstilen. Samt att han (Wickström) påstod att Kekkonen dog 1981 - det var det året han avgick, han dog först fem år senare.

Att Runeberg skulle ha utlämnat ordet Finland ur Vårt land av hänsyn till ryssarna är också struntprat. I diktens fjärde strof (den har elva allt som allt, men det är bara den första och den sista som sjungs) nämns det finska folket vid namn. Varför skulle Runeberg ha bedrivit sådan självcensur i en enda dikt, då Finland och finnar nämndes i många andra av dikterna i Fänrik Ståls sägner? Vidare så hade Mannerheim nog lärt sig en del finska resan som barn, men när han som 50-åring återkom till Finland efter trettio års tjänstgöring i Ryssland hade han glömt det mesta.

Nåja, annars var det helt kul att lyssna till en sådan här mörk novemberkväll.

Jag har först nu systematiskt börjat lyssna igenom Snedtänkt-avsnitten. Det är mycket underhållande och lärorikt, men alla gånger har Kalle Lind knappast valt den mest idealiska gästen. Avsnittet om Småland var ju en enda oavbruten monolog från redaktörens sida, hans gäst gjorde inte mycket annat än sa jaa, jaa varje gång Kalle måste hämta andan.
Senast redigerad av Ördög 2017-11-29 kl. 19:57.
Citera
2017-11-29, 19:53
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag är så lättroad att jag tyckte veckans urtrista ämne om Cornelis levererade enbart p.g.a. av att
Stefan Sundström tog ordet "kärring" i sin mun, det vart värt hela timmen, här hade du f.ö en till som gillade att prata om sig själv (jag alltså)
Gillade verkligen det avsnittet, och då är jag inte alls något stort fan av CW. Tror det gjorde mycket att Stefan Sundström var gäst, han är verkligen verbal och alltid mycket rolig att lyssna på i intervjuer.

Hur är avsnitten om Ingmar Bergman? Funderar på att klämma dom nu.
Citera
2017-11-30, 13:06
Medlem
Kongruensbojds avatar
Podden om svensk spelpolitik var mycket bra. Kalle börjar med att håna sin gäst lite lätt genom att påpeka att ”SvD, det är väl den tidningen som har rekord i presstöd?”

Och så nämns Lars-Gunnar Björklund, ja inte bara nämns!

Skulle älska en Snedtänkt om Hyland och Hylands pojkar. Kanske för sportigt för Kalle?
Citera
2017-12-22, 01:29
Medlem
Enmansdemos avatar
Riktigt obehaglig att höra tomte-experten röstimiterade Stefan Löfvens sätt att prata, dvs som att
han talade överpedagogiskt till småungar
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-12-22 kl. 01:32.
Citera
2017-12-22, 09:10
Medlem
Enmansdemos avatar
Ganska avskyvärd person var han också med nått autistiskt kontrollbehov som skulle platta ut historien om helgonet tomten värre än en ståuppkomiker tar sig an sina funderingar, jag fick lite sinnesro när kalle milt gnällde på hur olidligt trög Löfvens tempo var.

Den uppenbara autismen var också att han inte lyckades uppskatta Kalles utvikning om Snoddas, lämnar man ämnet möter man med tystnad
https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image...norlin-247.jpg
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-12-22 kl. 09:29.
Citera
2017-12-29, 08:11
Medlem
Avsiktarens avatar
Vilken hopplös pk bimbo i senaste avsnittet. Kalle Lind är också hopplöst pk men hon var klart värre.
Citera
2017-12-30, 12:16
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Vilken hopplös pk bimbo i senaste avsnittet. Kalle Lind är också hopplöst pk men hon var klart värre.
Att döpa någon till Bodil Hasselgren är väl en direkt uppmaning till att bli kulturmarxist? när denne blir stor.
(såhär ser hon ut just nu? )
https://media.licdn.com/mpr/mpr/shri...NGQ3NTNhZA.jpg)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ota_Benga
Ota svalt inte ihjäl i orangutanghänget som hon hävda
Citat:
Ota Benga var fångad mellan två världar; han kunde inte återvända till Afrika och i USA betraktades han mest som en kuriositet. Den 20 mars 1916, vid 32 års ålder, tände han en ceremoniell eld, genomförde en av stammens traditionella danser, och sköt sig själv i hjärtat med en stulen pistol. I dödsattesten angavs att hans namn var "Otto Bingo"
Vad fanns det mer för ivrigt! svepande research med egendragande slutsatser om hur det slutade?
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-12-30 kl. 12:38.
Citera
2018-01-11, 15:37
Medlem
mishimas avatar
Avsnittet om Lille Fridolf var ett av de bästa. Så mycket nördkunskap i ett samma rum som bara fick briljera ut sig utan hämningar. Hur härligt som helst.
Citera
2018-01-13, 19:03
Medlem
Kipps avatar
Lyssnade nyss igenom avsnittet om Alfons Åberg. Intressant att han har med författaren Gunilla Bergström men störde mig på att han tjatade hela tiden om Alfons mamma och petiga detaljer (det är ju vad Snedtänkt handlar om men Gunilla var ju uppenbart irriterad över släktforskandet).
Citera
2018-01-14, 20:24
Medlem
bissensess avatar
Hörde en röst på radion och tänkte att karln borde träna rösten o få bort den krystade tonen ,annars OK.
Senast redigerad av bissenses 2018-01-14 kl. 20:32.
Citera
2018-01-16, 08:07
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Lyssnade nyss igenom avsnittet om Alfons Åberg. Intressant att han har med författaren Gunilla Bergström men störde mig på att han tjatade hela tiden om Alfons mamma och petiga detaljer (det är ju vad Snedtänkt handlar om men Gunilla var ju uppenbart irriterad över släktforskandet).

Gunilla var tyvärr okunnig om sina egna böcker och persongalleri. Hon sa t ex att man inte kan veta om faster Fiffi har barn eller ej, även fast det står att läsa ”faster Fiffi har inga egna barn” i Kalas Alfons Åberg.

Hon menade även att Alfons möjligen hade syskon, något Kalle kritiserade. Samt att kusinerna kunde vara Alfons släkt på moderns sida. What bullshit och vilken förolämpning mot mig som Alfonskonnässör. Nåja.

Sen saknade jag frågor kring merch och varumärket Alfons. Numera säljs hårbalsam och kläder med Alfons (eller hans vänners) nuna på. Hade varit roligt att få veta hur Bergström resonerar där. Och blir det fler böcker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in