Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-29, 17:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birbal
Era tidslinjer om efter mordet tror jag stämmer rätt bra. Men jag förtår inte riktigt vart mordet skedde, stod dom utomhus och bråkade om att hon ville åka? Han bara står iskall brevid hon utanför garaget där de 2 blod spåren upptäcks. Båda bara står med sina mobiler och smsar. Sen bara flygger han på henne? Det finns tecken på hammarslag även på hennes skuldra och brutna revben på ryggsidan. Samt hennes avfärdnings skador när hon skyddat sig från hammarslag. Så det är inte bara att han slagit hon i ansiktet. Fattar inte rikigt hur och när han hämtar hammaren.

Själva mordplatsen borde vara vid garaget/verkstaden, där den stora blodansamlingen påträffades. Vad som hänt innan vet man ju inte exakt och hur och när Tova kom dit.

Att Emma säger att hon uppfattade det som om Tova stod utomhus när hon ringde sista samtalet, är bara något som hon antog eftersom det var så tyst och att hon skulle åka snart.

Det skulle ändå kunna förklara varför Tova hade jacka och skor på sig.

Kan det vara så att Tova försökte smita ut från Billy ( tex när han stod och hade konversation med Fredrik och Jimmy om att de inte skulle komma dit och han inte var riktigt observant), och hoppades på att kunna ordna skjuts på väg därifrån?

Hon ska ändå varit bra påverkad och omdömet kan inte varit på topp. Han upptäcker henne på gården där hon stått och pratat med Emma, kommer ikapp, försöker strypa henne, hon tappar medvetandet. Han hämtar hammaren och avslutar det hela inom de ca 13-15 minuter han har på sig?

01.19 svarar inte Billy iaf på Fredriks info om att han kommer, och 01.21,01.23 och 01.27 svarar inte Tova heller på Calles försök nå henne. De två senaste har dock lästs av någon (minns ej när, men tror det var senare).

Först 01.31 fortsätter Billy med sin konversation med Fredrik och Jimmy.
Citera
2017-11-29, 18:15
Medlem
Det borde ju ha stänkt en massa blod när man slår 20 slag med en hammare i huvudet på en människa?
Fanns blodstänk på T jacka tro? eller försvann de i vattnet?
Det fanns säkerligen blodstänk på B kläder, därför eldade han upp dem.
Men är B skor kvar?? Eller återfanns de aldrig?
Finns det blodstänk på husfasaden? garagefasaden? på gruset?

Borde ju finnas mer spår, så man vet vart hon mördades.
Jag tror att hon låg ner en bra stund på gården, men hon behöver inte nödvändigtvis ha mördats där?
vad har ni andra för tankar?
Citera
2017-11-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enligt Emma ringer Emma 00.47 till Tova, men får inget svar. Emma ringer på nytt till Tova och pratar med Tova vid 00.51 i telefonen, är hon jättefull och skrattar jättemycket.

Känns lite konstigt om det hade varit något strax innan och sedan skrattar Tova. Men hon hade ju både druckit och tagit något, så helt säker kan man ju inte vara.

Personligen tror jag mer på "skrik-vittnets" frus tidsangivelser för när det kan ha skett. Alltså senare än vad mannen sagt. Kanske efter 01.16. Men dessa tider är så osäkra att man inte egentligen kan dra några säkra slutsatser alls om tiden för skriket, mer än att vittnet förmodligen hört Tova skrika (vad jag tror) någon gång under natten, efter melodifestivalen.

Förhör Emma 17/5, s. 435 FUP:
(Mina fetningar och understrykningar)

" Berätta mer om samtalet kl. 00:51?
"Kl.00:51 så svarade hon då pratade vi 2 minuter igen. Jag frågade var hon var. Hon är
jättefull. Hög musik. Hon sa jag är stan åker bil och super. Tova har börjat dricka nu. Hon har
inte druckit förr. Hon lät jättefull och skrattade jättemycket. Det var svårt att prata med henne.
De kom ju inte. Hade gått 15 minuter så jag ringde igen. Då var klockan 01:06 Hon sa vi är
hos Billy igen. Vi ska därifrån nu. Hon sa vi ska tillbaka in till stan
"
[...]
" När hon säger att hon sitter i en bil, hör du ljud som att hon åker i en bil?
"Jag hör ju bara musik, men jag tänkte det då. Tyckte det lät som musik som kom från en
högtalare och att flera pratade i mun på varandra. Det var musik med jättemycket bas. Hörde
en killröst. Hörde att hon frågade en kille om vem som kör. Kan inte säga om det är en eller
flera kilar där. Jag kände inte igen rösten men skulle inte känt igen rösten om det var Billys. I
alla samtal vi hade sa Tova hela tiden vi. Jag tänkte att det var hon och Billy men Billy sa att
hon skulle iväg själv utan Billy. Jag fattar inte vad hon menade med vi.
"
[...]

"Vid samtalet kl 01:06, då sa hon att hon var i Forsa hos Billy igen. då förstod jag att hon varit
hos Billy tidigare också, eftersom hon sa igen. Hon sa att hon skulle till stan igen. Jag hade
nästan fattat att hon varit hos Billy innan. Jag fixade själv skjuts till stan. Jag uppfattade det
som att Tova stod utomhus hos Billy. Eftersom det var så tyst och hon sa att hon skulle in till
stan snart. Hon sa vi ska in till stan."
"

Det här samtalet är lite förvirrande,
Jag tror att T inte alls sitter i en bil utan hon är hos B, vilket hon varit hela kvällen, jag tror att B fått T att säga att hon åker bil, då ingen ska få veta att de träffas.
Killarna E hör i samtalet är säkert bara B och att T skrattar och är glad kan ju vara för att hon är det helt enkelt.
Kanske lät B, T tro att de skulle åka in till stan tillsammans?
Därför sa T "vi" i samtalet till E.

Att Billy sagt till E, att han inte skulle med, kan ju B ha sagt till E, efteråt! Alltså på söndagen.
En undran, är om man kan spela så hög musik hemma hos B? som E menade att det spelades.
"Med jättemycket bas" som E sa, finns det sådan musikutrustning hemma hos B, tro?
Då kan man ju anta att hon var hos B och inte i en bil som hon sa.
Citera
2017-11-29, 18:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
01.16 T ringer Emma
01.17 B 3 sms till F
01.18 B 2 sms till J -
01.19 B 2 sms till J
01.19 F sms till B "Dom släpper av mig vid husvagn" B svarar först 01.31
01.21 Samtal till T från Calle, vidarekopplas
01.23 Calle försöker nå T på Messenger - någon läser meddelandena, C tror 1-2 tim senare, osäker
#misshandel/mordet/dråp påbörjas#
01.31 B sms till J
01.31 B 2 sms till F
01.31 B ringer Anton (33 sek)
01.31-01.33 2 sms till B från J. B svarar först
01.38 B sms till J
#flytt av kropp till stranden med skottkärra#
01.38-01.50 6 sms från J till B. B svarar först
02.03 då B ringer till J (44 sek). J säger att B är andfådd/flåsar/springer
01.41-01.42 stegräknaren rör sig 38 steg
01.47-02.03 Bs tele har under den här tiden bytt position till Björkmo
02.00-02.34 stegräknaren rör sig med 1341 steg
# billy letar efter material till dumpning av tova samt dumpar tovas telefon#
02.20 Sista pejl från Ts telefon
02.21 B 2 sms till J
02.29 B ringer J (2 min 23 sek)
02.29-02.36 Bs tele har under den här tiden åter bytt position till Björkmo
#tänder brasa#
02.37-02.39 3 sms från J till B (...sover hos bärgarn...). B svarar först
03.13 B sms till J
04.40-05.41 stegräknaren rör sig med 2697 steg
#bär ner material till stranden, dumpning av kropp i vattnet, eldar upp kläder, städar gården#
05.54-06.00 stegräknaren rör sig med 271 steg
#Kontrollerar gården efter ev spår och går och lägger sig#
Citera
2017-11-29, 18:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag tror att T inte alls sitter i en bil utan hon är hos B, vilket hon varit hela kvällen, jag tror att B fått T att säga att hon åker bil, då ingen ska få veta att de träffas.
Killarna E hör i samtalet är säkert bara B och att T skrattar och är glad kan ju vara för att hon är det helt enkelt.

Att Billy sagt till E, att han inte skulle med, kan ju B ha sagt till E, efteråt! Alltså på söndagen.
En undran, är om man kan spela så hög musik hemma hos B? som E menade att det spelades.
"Med jättemycket bas" som E sa, finns det sådan musikutrustning hemma hos B, tro?

Osäker på om emma kanske pratat med tova när hon blev upphämtad tidigare på kvällen på ica och dom spelade musik i bilen då och emma blandat ihop samtalen
Citera
2017-11-29, 18:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700

Ja, har en tanke att Tova kan ha ljugit om det, men samtidigt var hon väldigt full och skulle hon kunna hålla reda på att de åkt fram och tillbaka och att de skulle in till stan igen?

Men Emma berättar att hon inte gillar att Tova är med Billy och det verkar också som om Tova inte berättar allt för henne. T ex hade Tova inte berättat för henne att hon skulle träffa Billy. (sid 434) utan sagt att de, Emma och hon kunde träffas på lördagen när Emma kommit tillbaka från Mallorca. Så det verkar som om hon "mörkat" en del för även sin bästa kompis.

Helt tänkbart att Billy sagt till henne att hon ska säga att hon är "på väg" till festen (vilket hon sagt flera gånger till Emma under kvällen) och att hon inte alls satt i någon bil.

Kanske ingick detta i Billys plan?

00.10 är Tovas mobil kopplad till en basstation som täcker Fränö (sid 3786 FUP)
00.51 ringer Emma till Tova- kan ej hitta någon registrering om uppkoppling till basstation (sid 3787)
Det är då hon säger att hon är i bilen och åker runt på stan.
01.06 Ringer Emma igen- då kopplas Tovas mobil till en basstation som fullt möjligt kan täcka Fränö (sid 3790).
Citera
2017-11-29, 22:01
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Cady
Rätt: ingen betydelse för utgången. Men för påföljden. Det är obligat att drogtesta vid ett anhållande som detta. Särskilt som killen vad tidigare dömd för narkotikabrott.
absolut inte..

utgången = straffet = påföljden.

vad skulle det ändra om man var full/hög?

skulle det bli förmildrande omständigheter?

det har ingen somhelst betydelse mer än att han skulle visa positivt/negativt på ett drogtest..
Citera
2017-11-29, 22:29
Medlem
Osceolas avatar
Har nu läst 2267 sidor av FUP. Han ljuger och ljuger och ljuger.
Kanske skulle förhörsledarna varit lite tuffare?
Finns teknisk bevis, so what!
Citera
2017-11-29, 22:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osceola
Har nu läst 2267 sidor av FUP. Han ljuger och ljuger och ljuger.
Kanske skulle förhörsledarna varit lite tuffare?
Finns teknisk bevis, so what!

Dom kan inte vara hur tuffa som helst, och ibland så gnälls det en del om just den biten.
Man bestämmer sig också för vilken metod man ska köra och i det här fallet är det snälla metoden.
Tror man tjänar på det många gånger beroende på vem det är man förhör. Med tanke på allt han vräkt ur sig under åren till T och hur han misshandlat henne och hotat henne och hennes familj så hade i alla fall jag satt hårt åt om jag var förhörsledare. Och frågan är om jag inte hade gett han en dansk också för att visa hur det känns att vara skyddslös och i underläge. En stor kvinnohatare med noll empati mer än för sig själv. Fhl säger- tänk på T anhöriga dom mår inte bra. Svinet svarar- det gör inte jag heller. Det säger en hel del om honom som person.
Citera
2017-11-29, 23:39
Medlem
Mordet sker mellan 01.19-01.31 sedan svarar han sina vänner och efter det flyttar han kroppen till sjön.

Måste varit 01.19 nångång gubben hört skriken och melodifestivalen slutade om jag inte minns fel runt 1 tiden?
Citera
2017-11-30, 01:17
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Dom kan inte vara hur tuffa som helst, och ibland så gnälls det en del om just den biten.
Man bestämmer sig också för vilken metod man ska köra och i det här fallet är det snälla metoden.
Tror man tjänar på det många gånger beroende på vem det är man förhör. Med tanke på allt han vräkt ur sig under åren till T och hur han misshandlat henne och hotat henne och hennes familj så hade i alla fall jag satt hårt åt om jag var förhörsledare. Och frågan är om jag inte hade gett han en dansk också för att visa hur det känns att vara skyddslös och i underläge. En stor kvinnohatare med noll empati mer än för sig själv. Fhl säger- tänk på T anhöriga dom mår inte bra. Svinet svarar- det gör inte jag heller. Det säger en hel del om honom som person.
Då hade du blivit av med jobbet innan du hinner ropa hej.
förhören är filmade/bandade.
hursomhelst så är blyfas advokat närvarande vid varje förhör.
Citera
2017-11-30, 04:19
Medlem
En sak jag funderar på är att han pratar ludde som sitt andra jag eller ställer förhörsledarna det nån gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in