Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-30, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judicare
När det gäller såhär grova brott så är det obligatorisk häktning som gäller. Då krävs det egentligen inga andra häktningsskäl än att man är skäligen misstänkt.

Fast egentligen krävs sannolika skäl, åtminstone om du vill
att häktningen ska fortgå efter första veckan.
Citera
2017-08-30, 12:22
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Då är det du som inte förstår vad du själv skriver. Jag kan inte få det till nånting annat än att du lägger in han i kategorin "oskyldiga" som du uttrycker dig. Och då bör du nog läsa om tråden helt från början, då du tydligen har missat otroligt massa saker och har noll koll.

Avslutar denna diskussion med det sagt.

Ha en trevlig dag!
Det är du som har noll koll. Han är oskyldig tills det att han är dömd i domstol. Du får läsa på om den sk. oskuldspresumtionen.
Citera
2017-08-31, 11:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
nej.
säger detta en gång bara, så det inte blir posthunt och ot.

skulle det vara ett så svagt fall så skulle han släppas ur häktet.

förklara gärna hur du tänkte.

skulle det vara ett enkelt fall så skulle han väl vara åtalad och dömd vid det här laget.
Citera
2017-08-31, 11:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
skulle det vara ett enkelt fall så skulle han väl vara åtalad och dömd vid det här laget.

Jag tror absolut inte detta är ett enkelt fall, men oavsett enkelt eller ej brukar det ändå ta minst ett halvår innan rättegången.
Citera
2017-08-31, 19:00
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
jag har inte skrivit nånstans att det är enkelt, däremot skrev jag att "skulle det vara ett så svagt fall så skulle han släppas ur häktet." (så svagt som den jag citerade antydde.)

ingen åklagare vill hålla någon häktad på såpass svaga grunder så att dom inte ens själva tror på en fällande dom, absolut inte i flera månader, ännu mindre i sex, tolv eller till och med arton månader eller mer..

trodde inte att du skulle lägga dig i en så rudimentär diskussion som detta blivit. allrahelst inte med en inlägg som inte ledde till mer än just detta inlägg.

mvh

LitenPanda: svar angående drogerna, självklart kan han dömas för det (om det bevisas att det är hans såklart), det är inte något som bakas in i det påstådda mordet.

man kan bli dömd för att ha hanterat en död kropp men inte bli dömd för mordet. (om vi nu spånar lite bara)
men man blir inte dömd för att ha hanterat liket om man mördat någon, då bakas det in..

mvh
Citera
2017-09-01, 00:18
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror absolut inte detta är ett enkelt fall, men oavsett enkelt eller ej brukar det ändå ta minst ett halvår innan rättegången.

jag tror att det är ganska enkelt.
finns inget som talar för något annat, enligt mig.

skulle däremot misstankegraden sänkas eller att mord ändras till dråp, så skulle jag bli väldigt fundersam vad åklagaren hade.
men som det ser ut nu så kommer blyfa få sitta inne minst 8-10 år, effektiv tid, minst.
Citera
2017-09-01, 13:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
jag tror att det är ganska enkelt.
finns inget som talar för något annat, enligt mig.

skulle däremot misstankegraden sänkas eller att mord ändras till dråp, så skulle jag bli väldigt fundersam vad åklagaren hade.
men som det ser ut nu så kommer blyfa få sitta inne minst 8-10 år, effektiv tid, minst.

Nej, självklart är det han. Men frågan är om det finns tydliga tekniska bevis eller om det blir ett indiciemål.
Citera
2017-09-03, 20:17
Medlem
Citat:
jag har inte skrivit nånstans att det är enkelt, däremot skrev jag att "skulle det vara ett så svagt fall så skulle han släppas ur häktet." (så svagt som den jag citerade antydde.)

ingen åklagare vill hålla någon häktad på såpass svaga grunder så att dom inte ens själva tror på en fällande dom, absolut inte i flera månader, ännu mindre i sex, tolv eller till och med arton månader eller mer..

trodde inte att du skulle lägga dig i en så rudimentär diskussion som detta blivit. allrahelst inte med en inlägg som inte ledde till mer än just detta inlägg.

mvh

LitenPanda: svar angående drogerna, självklart kan han dömas för det (om det bevisas att det är hans såklart), det är inte något som bakas in i det påstådda mordet.

man kan bli dömd för att ha hanterat en död kropp men inte bli dömd för mordet. (om vi nu spånar lite bara)
men man blir inte dömd för att ha hanterat liket om man mördat någon, då bakas det in..

mvh

Helt rätt! Det bakas även in vid dråp.
Citera
2017-09-07, 22:04
Medlem
Svenska rättssystemet verkar gilla rabatt

Jamen då bakar vi in det
Aha har du gjort fler brott vid tillfället eller innan du kommit till domstol
Jamen då ger vi rabatt...

Killen har väll vant sig att vara i häktet nu, blivit vardag.
Har han fulla restriktioner eller fpr han träffa andra häktade?
Citera
2017-09-07, 23:20
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Svenska rättssystemet verkar gilla rabatt

Jamen då bakar vi in det
Aha har du gjort fler brott vid tillfället eller innan du kommit till domstol
Jamen då ger vi rabatt...

Killen har väll vant sig att vara i häktet nu, blivit vardag.
Har han fulla restriktioner eller fpr han träffa andra häktade?

borde va fulla restriktioner än
Citera
2017-09-07, 23:39
Medlem
Citat:

.

Ja om misstankegraden sänks så måste han väl försättas på fri fot, och då lär nog inte Sammens ha så mycket på fötterna längre.
Citera
2017-09-07, 23:41
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja om misstankegraden sänks så måste han väl försättas på fri fot, och då lär nog inte Sammens ha så mycket på fötterna längre.
kommer ju inte att hända, ville bara säga det 👦🏾
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in