Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-29, 12:30
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det mest logiska är att göra sig av med kroppen först. Min teori är att han påbörjar misshandel efter tovas samtal med Emma om jag inte minns fel. Hon vill åka vidare av okänd anledning, han blir kränkt, sur och flippar och spöar henne och kanske försöker sig på att strypa. Han lyckas inte utan hon kanske ligger på marken och har några ljud för sig(ej medvetande men andas, blåsljud eller nåt sånt). Han får kanske lite panik och om hon skulle överleva så kommer han få ett helvete och då hämtar han hammaren och slår lite extra slag för att förvissa sig om att hon är död på riktigt.

Han kanske tar sig en funderare och får nåt sms(från polare) och inser att han måste göra sig av med kroppen. han börjar släpa henne och inser att det är för tungt/tar för lång tid och hämtar skottkärran. Sen hämtar han material för att binda fast henne och fälgen osv och kör ut skottkärran i vattnet. (Jag tror alltså att han kör ner skottkärran med emma först och knyter fast allt nere vid "stranden")

Därefter så går han upp och försöker få bort blodfläcken som förmodligen syns tydligt och sist så eldar han upp kläder och hammare och slänger mobil/hammare och sånt i vattnet.

Edit: uppdaterar med ytterligare information

Ditt scenario låter inte helt otroligt men jag undrar när i tiden du menar att allt detta händer? Vilken tid menar du att de olika grejerna utförs? Om vi utgår från tidslinjen som finns i trådstart.
Citera
2017-11-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khj88
Så kan det absolut vara! Bara något jag funderat över, vad som hänt där. Verkar ju som att misshandeln börjar efter det samtalet.
Ja det tror jag också. Började han slå ursinningslöst med hammaren när strypförsöken misslyckades? Stryptag på Tova har han beskrivit i breven han skrev så det är inget nytt för honom.
Citera
2017-11-29, 12:47
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Cady
Bra polisarbete, förutom att dom missade att drogtesta honom vid gripandet. Nästan oförlåtligt.
En särskild eloge till den polisman som såg att det var nyeldat i eldningstunnan när första polispatrullen anlände (regnade, med det var torrt på tunnans ena sida pga värme). Bra jobbat av sjöpoliserna också, att hitta hammaren och mobilen förutom Tova.
angående drogtest så har det ingen somhelst betydelse på utgången, så det spelar inte någon roll öht.
Citera
2017-11-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jag tänker också att misshandeln kan ha börjat 01:19-01:31 med mordet först 01:38 och 02:03. Eller så sker mordet mellan 01:19-01:31 och sen förflyttning 01:38-02:03. Billys andfåddhet 02:03 tolkar jag som mord eller tungt arbete att dra Tova. Å andra sidan verkar hon ju ha legat kvar på platsen en stund... Men det kanske räcker med de dryga 10 minuter i mitt andra exempel?

Jag tycker att det är lite knepigt att tolka alla tiderna i tidslinjen. Inte för att tidslinjen är otydlig utan för att Billy har hållit på fram till 06 med olika grejer. Mellan 04:40-05:41 verkar han ju ha varit väldigt aktiv och det är ganska långt efter mordet. Har han väntat med att köra ut Tova i vattnet tills dess och fokuserat på att elda kläder, skotta grus osv innan dess? Det är ett väldigt långt tidsförlopp mellan 01:19-05:51.

Någon som har en hyfsat väl utarbetad teori?

Håller med om dina teorier, allt startar runt 01.20 och avslutas runt 01.40-02.00 vid uthuset. Vad gäller stegräknaren räknas ett steg som 60 cm.
01.41-42 = 23 meter, stämmer bra med förflyttning till uthus/arbetsbänk där telefonen ligger still till
02.00-02.34 = 804 meter, släpa till lövhögen, hämta skottkärra osv? Kanske tillfälligt gömma kropp/skottkärra i uthuset el liknande medan han funderar hur han ska gömma henne? El så kör han tillfälligt ner skottkärran till sjön. Från 02.40 behöver han inte oroa sig för att någon ska komma, han vet då att kompisarna sover hos "bärgarn" och kan lägga ifrån sig telefonen. Preparerar skottkärran och kör ut den i sjön?
04.40-05.41 = 1618 meter, "manisk" städning
05.54-06.00 = 162 meter
Bara ett förslag...
Citera
2017-11-29, 13:13
Medlem
Champagneoclocks avatar
[quote=M.Cady|62471825]
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock

Visst, det är effektivt att förneka så länge det bara handlar om utredning. Men fortsätter den saken i rättegången, trots uppenbara bevis/indicier, kommer det istället att belasta honom när han döms. Att förneka in absurdum är även ett utslag av ens moraliska standard. Men den standarden har vi ju redan fått åskådliggjord när det gäller Billy.
Ja, när åkl ska köra korsförhör så har Mr B big problems
Citera
2017-11-29, 13:41
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jag tänker också att misshandeln kan ha börjat 01:19-01:31 med mordet först 01:38 och 02:03. Eller så sker mordet mellan 01:19-01:31 och sen förflyttning 01:38-02:03. Billys andfåddhet 02:03 tolkar jag som mord eller tungt arbete att dra Tova. Å andra sidan verkar hon ju ha legat kvar på platsen en stund... Men det kanske räcker med de dryga 10 minuter i mitt andra exempel?

Jag tycker att det är lite knepigt att tolka alla tiderna i tidslinjen. Inte för att tidslinjen är otydlig utan för att Billy har hållit på fram till 06 med olika grejer. Mellan 04:40-05:41 verkar han ju ha varit väldigt aktiv och det är ganska långt efter mordet. Har han väntat med att köra ut Tova i vattnet tills dess och fokuserat på att elda kläder, skotta grus osv innan dess? Det är ett väldigt långt tidsförlopp mellan 01:19-05:51.

Någon som har en hyfsat väl utarbetad teori?

Tror han har velat gömma henne/bli av med så fort som möjligt efter mordet. Stegen/aktiviteten framåt morgontimmarna är nog städning/eldning osv.
Citera
2017-11-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Håller med om dina teorier, allt startar runt 01.20 och avslutas runt 01.40-02.00 vid uthuset. Vad gäller stegräknaren räknas ett steg som 60 cm.
01.41-42 = 23 meter, stämmer bra med förflyttning till uthus/arbetsbänk där telefonen ligger still till
02.00-02.34 = 804 meter, släpa till lövhögen, hämta skottkärra osv? Kanske tillfälligt gömma kropp/skottkärra i uthuset el liknande medan han funderar hur han ska gömma henne? El så kör han tillfälligt ner skottkärran till sjön. Från 02.40 behöver han inte oroa sig för att någon ska komma, han vet då att kompisarna sover hos "bärgarn" och kan lägga ifrån sig telefonen. Preparerar skottkärran och kör ut den i sjön?
04.40-05.41 = 1618 meter, "manisk" städning
05.54-06.00 = 162 meter
Bara ett förslag...

02.00-02.34 = 804 meter : Hämta skottkärran, fälgen, ståltråd, tejp, binda T m.m.
Tror inte han hinner dumpa henne på den korta tiden.. Är ändå ~250m till sjön...

04.40-05.41 = 1618 meter : Dumpning ( 2x250m till sjön). Samt städning och eldning.
Citera
2017-11-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satriale
02.00-02.34 = 804 meter : Hämta skottkärran, fälgen, ståltråd, tejp, binda T m.m.
Tror inte han hinner dumpa henne på den korta tiden.. Är ändå ~250m till sjön...

04.40-05.41 = 1618 meter : Dumpning ( 2x250m till sjön). Samt städning och eldning.

Ja så kan det såklart vara. Dock har han ju 2 timmar, 02.35--04.40, då telefonen ligger still (på uthusbänken?), o han vet att han får vara "ifred" då han kan ha hunnit med det.
Senast redigerad av diva59 2017-11-29 kl. 14:25.
Citera
2017-11-29, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
Skriket kan ha uppstått i form av en misshandel, säg, en halvtimme innan hon blev mördad. Att hon ringer ett samtal efter skriket behöver inte betyda att hon berättar för den hon pratar med att hon blivit slagen, men det kanske hon borde gjort med facit i hand..

Enligt Emma ringer Emma 00.47 till Tova, men får inget svar. Emma ringer på nytt till Tova och pratar med Tova vid 00.51 i telefonen, är hon jättefull och skrattar jättemycket.

Känns lite konstigt om det hade varit något strax innan och sedan skrattar Tova. Men hon hade ju både druckit och tagit något, så helt säker kan man ju inte vara.

Personligen tror jag mer på "skrik-vittnets" frus tidsangivelser för när det kan ha skett. Alltså senare än vad mannen sagt. Kanske efter 01.16. Men dessa tider är så osäkra att man inte egentligen kan dra några säkra slutsatser alls om tiden för skriket, mer än att vittnet förmodligen hört Tova skrika (vad jag tror) någon gång under natten, efter melodifestivalen.

Förhör Emma 17/5, s. 435 FUP:
(Mina fetningar och understrykningar)

" Berätta mer om samtalet kl. 00:51?
"Kl.00:51 så svarade hon då pratade vi 2 minuter igen. Jag frågade var hon var. Hon är
jättefull. Hög musik. Hon sa jag är stan åker bil och super. Tova har börjat dricka nu. Hon har
inte druckit förr. Hon lät jättefull och skrattade jättemycket. Det var svårt att prata med henne.
De kom ju inte. Hade gått 15 minuter så jag ringde igen. Då var klockan 01:06 Hon sa vi är
hos Billy igen. Vi ska därifrån nu. Hon sa vi ska tillbaka in till stan
"
[...]
" När hon säger att hon sitter i en bil, hör du ljud som att hon åker i en bil?
"Jag hör ju bara musik, men jag tänkte det då. Tyckte det lät som musik som kom från en
högtalare och att flera pratade i mun på varandra. Det var musik med jättemycket bas. Hörde
en killröst. Hörde att hon frågade en kille om vem som kör. Kan inte säga om det är en eller
flera kilar där. Jag kände inte igen rösten men skulle inte känt igen rösten om det var Billys. I
alla samtal vi hade sa Tova hela tiden vi. Jag tänkte att det var hon och Billy men Billy sa att
hon skulle iväg själv utan Billy. Jag fattar inte vad hon menade med vi.
"
[...]

"Vid samtalet kl 01:06, då sa hon att hon var i Forsa hos Billy igen. då förstod jag att hon varit
hos Billy tidigare också, eftersom hon sa igen. Hon sa att hon skulle till stan igen. Jag hade
nästan fattat att hon varit hos Billy innan. Jag fixade själv skjuts till stan. Jag uppfattade det
som att Tova stod utomhus hos Billy. Eftersom det var så tyst och hon sa att hon skulle in till
stan snart. Hon sa vi ska in till stan."
"
Citera
2017-11-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ja det tror jag också. Började han slå ursinningslöst med hammaren när strypförsöken misslyckades? Stryptag på Tova har han beskrivit i breven han skrev så det är inget nytt för honom.

Exakt! Så tror jag. Han försöker strypa henne men hon dör inte. Då börjar han slå med hammaren. Riktigt hemskt fall! Han verkar riktigt störd, denna Billy.
Citera
2017-11-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Förhör Emma 17/5, s. 435 FUP:
(Mina fetningar och understrykningar)

[...]

"Vid samtalet kl 01:06 [...] Jag uppfattade det
som att Tova stod utomhus hos Billy. Eftersom det var så tyst och hon sa att hon skulle in till
stan snart. Hon sa vi ska in till stan."
"

Era tidslinjer om efter mordet tror jag stämmer rätt bra. Men jag förtår inte riktigt vart mordet skedde, stod dom utomhus och bråkade om att hon ville åka? Han bara står iskall brevid hon utanför garaget där de 2 blod spåren upptäcks. Båda bara står med sina mobiler och smsar. Sen bara flygger han på henne? Det finns tecken på hammarslag även på hennes skuldra och brutna revben på ryggsidan. Samt hennes avfärdnings skador när hon skyddat sig från hammarslag. Så det är inte bara att han slagit hon i ansiktet. Fattar inte rikigt hur och när han hämtar hammaren.
Citera
2017-11-29, 16:59
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
angående drogtest så har det ingen somhelst betydelse på utgången, så det spelar inte någon roll öht.
Rätt: ingen betydelse för utgången. Men för påföljden. Det är obligat att drogtesta vid ett anhållande som detta. Särskilt som killen vad tidigare dömd för narkotikabrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in