Citat:
Ursprungligen postat av
tsgmtt
Skriket kan ha uppstått i form av en misshandel, säg, en halvtimme innan hon blev mördad. Att hon ringer ett samtal efter skriket behöver inte betyda att hon berättar för den hon pratar med att hon blivit slagen, men det kanske hon borde gjort med facit i hand..
Enligt Emma ringer Emma 00.47 till Tova, men får inget svar. Emma ringer på nytt till Tova och pratar med Tova vid 00.51 i telefonen, är hon jättefull och skrattar jättemycket.
Känns lite konstigt om det hade varit något strax innan och sedan skrattar Tova. Men hon hade ju både druckit och tagit något, så helt säker kan man ju inte vara.
Personligen tror jag mer på "skrik-vittnets" frus tidsangivelser för när det kan ha skett. Alltså senare än vad mannen sagt. Kanske efter 01.16. Men dessa tider är så osäkra att man inte egentligen kan dra några säkra slutsatser alls om tiden för skriket, mer än att vittnet förmodligen hört Tova skrika (vad jag tror) någon gång under natten, efter melodifestivalen.
Förhör Emma 17/5, s. 435 FUP:
(Mina fetningar och understrykningar)
"
Berätta mer om samtalet kl. 00:51?
"Kl.00:51 så svarade hon då pratade vi 2 minuter igen. Jag frågade var hon var. Hon är
jättefull. Hög musik. Hon sa jag är stan åker bil och super. Tova har börjat dricka nu. Hon har
inte druckit förr. Hon lät jättefull och skrattade jättemycket. Det var svårt att prata med henne.
De kom ju inte. Hade gått 15 minuter så jag ringde igen. Då var klockan 01:06 Hon sa vi är
hos Billy igen. Vi ska därifrån nu. Hon sa vi ska tillbaka in till stan"
[...]
"
När hon säger att hon sitter i en bil, hör du ljud som att hon åker i en bil?
"Jag hör ju bara musik, men jag tänkte det då. Tyckte det lät som musik som kom från en
högtalare och att flera pratade i mun på varandra. Det var musik med jättemycket bas. Hörde
en killröst. Hörde att hon frågade en kille om vem som kör. Kan inte säga om det är en eller
flera kilar där. Jag kände inte igen rösten men skulle inte känt igen rösten om det var Billys. I
alla samtal vi hade sa Tova hela tiden vi. Jag tänkte att det var hon och Billy men Billy sa att
hon skulle iväg själv utan Billy. Jag fattar inte vad hon menade med vi."
[...]
"
Vid samtalet kl 01:06, då sa hon att hon var i Forsa hos Billy igen. då förstod jag att hon varit
hos Billy tidigare också, eftersom hon sa igen. Hon sa att hon skulle till stan igen. Jag hade
nästan fattat att hon varit hos Billy innan. Jag fixade själv skjuts till stan. Jag uppfattade det
som att Tova stod utomhus hos Billy. Eftersom det var så tyst och hon sa att hon skulle in till
stan snart. Hon sa vi ska in till stan.""