Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schoolfool
Enig. Mordet är helt klart överlagt och det osar om det lång väg.
Dock kommer åklagaren att få problem med att bevisa detta faktum, vilket förmodligen gör att Billy inte kommer att dömmas till livstid, varken i tinget eller SHR. Som lekman skulle jag tippa på max 15 år sluten anstalt. Med 1/3-dels rabatt och hyggligt uppförande är han ute efter 10, vid 32 bast. Inte kattpiss direkt med tanke på vad han har gjort.

Om GM (hittar ingen annan lämplig benämning) hade en minsta uns respekt och medkänsla till Tovas föräldrar kvar i kroppen, hur man nu ska kunna uttala sig om respekt och medkänsla i det här fallet, så skulle han krypa till korset och erkänna. Han skulle till och med kunna dra till med en snyftstory om att han sneade på benzo bla bla bla, tillfälligt raseriutbrott bla bla bla, fick panik och gömde kropppen bla bla bla... Detta skulle snarare gagna hans sak då han åtminstonde skulle ha chansen att iställes dömas för dråp och kanske stövla in på Hall med 8-9 års enformiga framtidsutsikter istället för 15. Ute efter 5-6 med lite flyt. Istället försöker han att fortsätta bevisa för hela världen vilket mönsterpucko han är. Nä fy fan, jag kräks av fanskapet.....

Jag tror nog att han kan dömas till livstid, förutsatt att domstolen inte tar hänsyn till hans ålder (vilket de inte behöver göra).

Huruvida det är överlagt eller inte... Jag kanske inte riktigt har klart för mig vad som behövs för att det ska kallas det. Jag tror nog att han gått igenom scenariot många gånger men däremot är jag tveksam till om han hade bestämt sig i förväg för att hon skulle dö just den kvällen. Jag tycker att han har svamlat för mycket för att det skulle vara så. Om han planerat/fantiserat (som sagt, var går gränsen) är det överlagt då?

I slutänden så är det bara en person som kan svara på det och han vägrar. Jag håller med om att föräldrarna förtjänar att få höra honom erkänna vad han gjort. Och för deras skull hoppas jag att han inte hade bestämt sig innan.
Citera
2017-12-08, 14:46
Medlem
Jag brukar inte vara blödig, inte ens nära, men den här storyn berör ta mig fan! Gick just in på Tovas farsas facebook och läste hans uppdateringar från tiden efter mordet. Det är fan knappt man kan hålla tårarna borta! Må det där aset få vad han förtjänar där han nu hamnar, och må det där finnas dem som inte har något mer att förlora, som är kapabla och villiga att se till att han aldrig mer kan sitta!
Citera
2017-12-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedetrader
Hur ser straffrabatten ut om Hill-Billy skulle ha tillräckligt med mänsklighet för att erkänna mordet?

Läste tidigare i tråden ett bra inlägg om dom omständigheter som kan anses förmildrande vid straffutdelning.
Skulle det fortfarande vara taktiskt att göra det nu, eller gällde det bara om han hade lämnat in sig till polisen innan han blivit misstänkt? Kan han spara det kortet tills en eventuell hovrättsprövning och fortfarande få cred för det då?

Efter alla hans lögner så tvivlar jag på att han skulle tjäna något på att erkänna.
Citera
2017-12-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Efter alla hans lögner så tvivlar jag på att han skulle tjäna något på att erkänna.

Ja, nu kan det ju vara lite sent påkommet, men hellre sent än aldrig.... Tycker att hans advokat borde kunna tala honom till rätta. Han kan ju inte på allvar tro att GM är oskyldig?
Citera
2017-12-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ja, nu kan det ju vara lite sent påkommet, men hellre sent än aldrig.... Tycker att hans advokat borde kunna tala honom till rätta. Han kan ju inte på allvar tro att GM är oskyldig?

Föräldrarna förtjänar ju som sagt att få höra honom erkänna men samtidigt... om han därigenom skulle kunna få strafflindring...

Jag hoppas verkligen att han inte får någon åldersrabatt. Han var 22 år så låt han sitta på livstid.
Citera
2017-12-08, 15:08
Medlem
Citat:
Jag tror nog att han kan dömas till livstid, förutsatt att domstolen inte tar hänsyn till hans ålder (vilket de inte behöver göra).

Huruvida det är överlagt eller inte... Jag kanske inte riktigt har klart för mig vad som behövs för att det ska kallas det. Jag tror nog att han gått igenom scenariot många gånger men däremot är jag tveksam till om han hade bestämt sig i förväg för att hon skulle dö just den kvällen. Jag tycker att han har svamlat för mycket för att det skulle vara så. Om han planerat/fantiserat (som sagt, var går gränsen) är det överlagt då?

I slutänden så är det bara en person som kan svara på det och han vägrar. Jag håller med om att föräldrarna förtjänar att få höra honom erkänna vad han gjort. Och för deras skull hoppas jag att han inte hade bestämt sig innan.

Överlagt innebär att han har planerat gärningen i förväg och förberett sig. Om det sedan var en vag planering utan ett förutbestämt datum, eller en mer konkret plan som satts i verket - det spelar nog mindre roll. Dock, notera att jag inte är någon jurist, måste åklagaren oavsett bevisa att uppsåtet fanns inan själva gärningen, dvs. att han exempelvis lagt fram hammaren på det ställe där Tova mördades i förväg. Alternativt, ännu bättre, att man har en filmsekvens från en övervakningskamera där han inhandlar hammaren, tejpen, ståtråden och skottkärran tidigare på dagen. Som med den där brandmördaren i Jönköping som dödade sina investerare och brände ner deras hus - där hade man ju en film när han handlar tändvätska - hyffsat överlagt.
Nu kan man ju inte ens binda GM vid det förmodade mordvapnet (viket för mig är en gåta), så att då hävda att mordet är överlagt kan bli kämpigt värre.....
Citera
2017-12-08, 15:11
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Föräldrarna förtjänar ju som sagt att få höra honom erkänna men samtidigt... om han därigenom skulle kunna få strafflindring...

Jag hoppas verkligen att han inte får någon åldersrabatt. Han var 22 år så låt han sitta på livstid.

Hej
Går inte gränsen för livstid vid 25 år som praxis ?
Citera
2017-12-08, 15:13
Medlem
swedetraders avatar
Citat:

Citat:

Är det verkligen så? Känns som rättsväsendet ändå någonstans skulle vilja främja att GM erkänner även om det kommer sent. Har väl flera positiva effekter, på brottsoffer eller efterlevande, på GM:ens "rehabilitering", för att inte tala om den tid och kostnad som staten besparas.

Inte för att jag vill see Billy-Boy ute i det fria, men vad tjänar "vi" på att han sitter 2 år längre, när man ställer det emot vad ett erkännande skulle kunna betyda för Tovas familj och vänner?
Citera
2017-12-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Hej
Går inte gränsen för livstid vid 25 år som praxis ?

Tror att gränsen för att man ska ta hänsyn till åldern går vid 21 år, men jag tror nog att det kan spela in även mellan 21 och 25.
Citera
2017-12-08, 15:46
Medlem
Citat:
Överlagt innebär att han har planerat gärningen i förväg och förberett sig. Om det sedan var en vag planering utan ett förutbestämt datum, eller en mer konkret plan som satts i verket - det spelar nog mindre roll. Dock, notera att jag inte är någon jurist, måste åklagaren oavsett bevisa att uppsåtet fanns inan själva gärningen, dvs. att han exempelvis lagt fram hammaren på det ställe där Tova mördades i förväg. Alternativt, ännu bättre, att man har en filmsekvens från en övervakningskamera där han inhandlar hammaren, tejpen, ståtråden och skottkärran tidigare på dagen. Som med den där brandmördaren i Jönköping som dödade sina investerare och brände ner deras hus - där hade man ju en film när han handlar tändvätska - hyffsat överlagt.
Nu kan man ju inte ens binda GM vid det förmodade mordvapnet (viket för mig är en gåta), så att då hävda att mordet är överlagt kan bli kämpigt värre.....

Jag kanske missuppfattar dig men tycker att det låter som att du blandar ihop uppsåt med planering? Även vid dråp finns uppsåt, som minst likgiltighetsuppsåt. Uppsåt kan sägas vara avsikt och motsats till oaktsamhet och vårdslöshet.
Citera
2017-12-08, 15:48
Medlem
Kommer bli kul när han får sin dom. Han kommer väll grina och skylla på systemet och alla andra. En pyskopat som han tar aldrig ansvar för sina handlingar. Det är ALLTID någon annans fel.
Citera
2017-12-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedetrader
Är det verkligen så? Känns som rättsväsendet ändå någonstans skulle vilja främja att GM erkänner även om det kommer sent. Har väl flera positiva effekter, på brottsoffer eller efterlevande, på GM:ens "rehabilitering", för att inte tala om den tid och kostnad som staten besparas.

Inte för att jag vill see Billy-Boy ute i det fria, men vad tjänar "vi" på att han sitter 2 år längre, när man ställer det emot vad ett erkännande skulle kunna betyda för Tovas familj och vänner?

För oss utomstående gör det väl ingen som helst skillnad. Att jag hoppas på livstid har väl inte så mycket att göra med hur själva mordet gick till utan handlar mer om att han misshandlat och hotat henne under en längre tid och därefter dödat henne.

Hur mycket ett erkännande skulle betyda kan bara hennes nära och kära avgöra. Jag har mest tänkt på jämförelsen på ett livstidsstraff (då sitter de väl runt 20 år?) mot att han skulle komma ut efter ca tio år och hade det varit min dotter så hade jag velat att han skulle sitta så länge som möjligt. Om han kommer ut vid drygt 30 år har han nästan hela livet framför sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in