2017-11-20, 02:59
Avslutad
En skribent i tråden skrev för en tid sedan att det är konstigt att maffian i Sopranos inte har en strategi om fruar/flickvänner/sambos skulle bli indragna och pressade av polisen att samarbeta och avslöja maffians förehavanden. Jag håller med om det. FBI kan ju, av flera uppenbara skäl, medvetet gå efter kvinnorna som cirkulerar runt verksamheten i syfte att bygga starka och hållbara åtal. Att då Tony skulle låta en sådan sak passera utan att ha en plan klar och informerat t ex Ade om detta är faktiskt märkligt för att inte nämna slarvigt. Men jag vet inte hur just den biten fungerar hos maffian i verkligheten.

Ade är dessutom lite av en guldgruva för polisen, hon knarkar och är djupt insyltad i vissa delar av verksamheten, hon är runt Tony och hans gäng ofta och får ofrivilligt veta saker när Chris lättar på trycket. Att då inte se till att skydda sig själv och sin verksamhet genom att berätta för Ade vad hon ska göra om polisen tar in henne och utövar påtryckningar, är oförsiktigt agerat, minst sagt.
Citera
2017-11-20, 13:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Ade är dessutom lite av en guldgruva för polisen, hon knarkar och är djupt insyltad i vissa delar av verksamheten, hon är runt Tony och hans gäng ofta och får ofrivilligt veta saker när Chris lättar på trycket. Att då inte se till att skydda sig själv och sin verksamhet genom att berätta för Ade vad hon ska göra om polisen tar in henne och utövar påtryckningar, är oförsiktigt agerat, minst sagt.

En strategi är väl att fruarna, likt Carmela, är just hemmafruar. De har inget arbete, ingen egen ekonomi och är helt beroende av sina män. Carmela kunde ju i slutändan inte bryta med Tony, utan återvände - enligt min uppfattning för att hon inte kunde leva utan den ekonomiska tryggheten som hon erbjöd honom. Men hon var också medveten om var pengarna kom ifrån, det högst omoraliska och okristliga att hennes liv och leverne, så väl som hennes barns, kom från brottslig verksamhet. I ett samtal med den där judiske terapeuten som Dr. Melfi har refererat henne till så säger hon ju någonting i stil med: "My husband... I think he has committed horrible acts." D v s hon känner en viss skuld i att människor har skadats och till och med dött för att hon och hennes barn skall leva ett liv i överflöd och lyx. Men att skilja sig från Tony skulle vara att "bita den hand som föder", eftersom hon skulle riskera att sätta först och främst sig själv, men även sina barn i en knepig situation.

Adriana var ju extremt lättpåverkad. Under mötet med FBI, där det avslöjades att hennes väninna i själva verket var en undercover-agent, så frågade hon någonting i stil med: "Vad händer om jag säger nej?" och någon svarar: "Då åtalas du för försäljning av kokain, ett brott som kan ge upp till 25 år i fängelse. Du får även förklara för Tony varför du tog med en FBI-agent in i hans hus under söndagsmiddagen", sedan påpekades även risken att hon och Christopher bara skulle "försvinna", d v s att de skulle mördas. Hon var inte gift med Christopher vid tillfället (om hon hade varit det så hade det troligtvis varit svårare för FBI att övertala henne), hon blev misshandlad av honom emellanåt och befann sig även i ett sorts psykologiskt beroendeförhållande till honom.

Att Adriana hade fått spendera 25 år i fängelse var dock ett hot som troligtvis aldrig hade realiserats. Hon var för naiv. Med en bra advokat så hade hon kommit undan betydligt lindrigare än så. Skillnaden mellan Adriana och Carmela är att Carmela var smart. Adriana var för naiv, lättlurad och godtrogen - vilket troligtvis är en av anledningarna till att hon stannade kvar hos Christopher, trots att det i slutändan blev han som orsakade hennes död genom att berätta om hennes tjallande för Tony.
Citera
2017-11-21, 10:16
Medlem
Tondo4Evers avatar
Måste säga att jag älskar att följa denna tråden. Har gjort det ett bra tag. Dock glömt av lösenordet till mitt gamla konto så skapade ett nytt bara för att kunna kommentera här också. Diskussionerna här håller en otroligt hög nivå och man märker att alla som skriver här är riktiga jävla Sopranos-fantaster likt mig Hatten av grabbar.

Citat:

Såg om serien nyligen för möjligtvis tionde gången i ordningen. Är inte problemet för Ade - utöver kokainet - att hon hjälpte de två "araberna" Kamal & Matush att täcka upp mordet inne på crazy horse? Och detta får FBI nys om. Så det är inte bara droger hon kan åka dit för, utan även att ha varit med om att täcka upp ett mord.

Jag tror inte Tony är medveten om att Ade vet någonting alls av intresse. Eftersom han själv serien igenom återkommande nämner till Carmela att han inte kan prata om det för hennes säkerhet och att det är en oskriven regel inom businessen att inte diskutera sådant med fruar. Dock är det ju Chris Moltisanti vi snackar om här, så visst borde Tony förstått att vissa känsliga saker kunde pysa ur honom. Men Tony var ju serien igenom alldeles för soft mot Chris.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------

När det gäller slutet - som alltid skapar diskussion - vill jag efter att ha sett om serien igen hålla med användaren FromAnotherPlace om att jag tror inte Tony eller familjen dör/blir skjutna i slutet. Den allmäna tesen är att Tony blev knäppt där och då, och jag har alltid trott detsamma, men någonting denna gången fick mig att via helheten genom alla säsonger känna att det inte var vad som skedde.

Det är någonting jag känner som pekar mot motsatsen. Det mesta har verkligen gått åt helvete under ett bra tag för alla inblandade. Seperationen, AJ:s depression och självmordsförsök, allt som hänt med New York, Tony blev skjuten av sin farbror osv osv.

Känslan jag får är att detta är vad de har väntat på under en jävligt lång tid. Allt har äntligen lugnat ner sig, få sitta ner som en familj samlad igen i lugn och ro. Oron finns där över att folk har flippat och ett RICO-case kommer upp, visst, men i nuet så kan de äntligen få njuta ett par minuter med varandra.

Det finns ett avsnitt tidigare i säsongen där alla fyra samlas vid middagsbordet efter att AJ kommit hem tidigare från krogen än förväntat(?) Mitt minne sviker här, men det är av få tillfällen jag kan minnas där de faktiskt såg ut att vara en fungerande familj.

För som Tony säger: It is all about family.
Citera
2017-11-22, 03:20
Avslutad
Ade var naiv, det har ni rätt i. Hon var också undergiven i sina relationer med andra, vilket gjorde att hon blev ett perfekt offer för FBI, och Chris kunde behandla henne hur han ville, hon försvarade honom alltid. Ade insåg inte hur stark maffians kraft är för vissa av medlemmarna, det var aldrig realistiskt att tro att Chris skulle välja henne och ett liv som golare på rymmen. Chris var dessutom medlem i båda familjerna, maffian och blodsbanden.

Men jag står fortfarande fast vid att Tony borde haft en strategi klar för de kvinnor som utvecklade mer seriösa relationer till männen inom maffian. Ett simpelt Säg inte ett knyst om polisen plockar in dig och tro inte på någonting de säger eller hotar med, ring Tony direkt och be att få en advokat., hade räckt långt.

Ades öde berör mig, inte för att hon är kvinna utan just för att hon var så naiv och ville väl för alla inblandande, hur skruvat det än låter. Kvinnorna i Sopranos var annars lika osympatiska som männen. Den biten hanterar serien bra och gör inte om kvinnor till ofelbara madonnor.

Även om Carm visste i stora drag och kunde föreställa sig hur Tony fick sina pengar, hade det varit kittlade om där fanns någonting runt Carm i slutet också, t ex att Ades kvarlevor hittas och hon får veta det innan hon åker och möter familjen på restaurangen, en inblick som för henne hade varit svår att släppa och en groende djup misstänksamhet gentemot flera viktiga personer i hennes liv.
Tänk att Tony med flera låg bakom Jackie Juniors, Ades och Tony B:s död vilket var personer med stark koppling till Carm också och inte bara maffiamedlemmar. Fan vad mycket Tony gör som Carmela inte har en aning om. När någon plötsligt försvann hade Tony alltid ett finger med i spelet.
Citera
2017-11-22, 11:27
Avslutad
Det skiljer endast fem år mellan James Gandolfini och Michael Imperioli. Den känslan får man inte alls i serien, vilket är avsiktligen, men ändå lite kul att Tony och Chris är i princip i samma ålder.
Citera
2017-11-22, 17:39
Avslutad
Det är någonting med Sopranos som kryper under skinnet trots att jag vet vad som händer. När jag inser att vissa mer minnesvärda scener närmar sig rusar ett obehag inom mig, ändå kan jag inte sluta titta.

Jag har aldrig varit med om detta med en tv-serie tidigare. Men jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är, och det är frustrerande!

Fan, snacka om en tv-serie som fullständigt våldtar dig mentalt.

Btw, diskussionen tidigare om Tonys förmögenhet; Hesh nämner, när Tony är skyldig honom pengar, att Tonys nya båt kostade 3,2 miljoner dollar. Så visst måste Tony ha flera miljoner åtminstone ibland. Han har ju också en massa pengar undanstoppat som han inte rör utan det är menat för hans familj om något skulle hända honom. Hesh nämner också siffran sex om Tonys samlade förmögenhet.

Rasaspekten är en annan intressant företeelse att studera genom seriens gång, och det är väl lite så världen fungerar, även på riktigt, att hudfärg spelar inte så stor roll om det gäller affärer och ytliga kontakter, men privat är det desto viktigare. Den biten har David Chase fångat briljant och han vågar verkligen väva in alla aspekter av maffians tankesätt och beteende.
Senast redigerad av GenesisP 2017-11-22 kl. 17:42.
Citera
2017-11-23, 01:43
Avslutad
Dr. Melfi skiftar ibland från extremt professionell till skvallrig privatperson på ett sätt som inte är trovärdigt. Hennes psykiater Elliot blir tramsigare i sin framtoning ju längre serien lider. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.

Säsong sex är inte lika briljant som de andra, spontant känns den ofokuserad jämfört med övriga, två-fem är de bästa.

Agent Harris relation till Tony är intressant, där finns en ömsesidig respekt trots det självklara fiendskapet. Men Harris vill inte se Tony död i första hand utan dömd i en domstol för sina brott.

Tänk vad säsong sju hade kunnat innehålla....En rättegång där en chockad Carm sitter på första parkett och får höra allt hennes make har ägnat sig åt. Men naturligtvis klarar sig Tony undan åtalet, till slut, och är redo för mer, om än lite mer lågmält, gangsterliv.
Citera
2017-11-23, 13:31
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Dr. Melfi skiftar ibland från extremt professionell till skvallrig privatperson på ett sätt som inte är trovärdigt. Hennes psykiater Elliot blir tramsigare i sin framtoning ju längre serien lider. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.

Säsong sex är inte lika briljant som de andra, spontant känns den ofokuserad jämfört med övriga, två-fem är de bästa.

Agent Harris relation till Tony är intressant, där finns en ömsesidig respekt trots det självklara fiendskapet. Men Harris vill inte se Tony död i första hand utan dömd i en domstol för sina brott.

Tänk vad säsong sju hade kunnat innehålla....En rättegång där en chockad Carm sitter på första parkett och får höra allt hennes make har ägnat sig åt. Men naturligtvis klarar sig Tony undan åtalet, till slut, och är redo för mer, om än lite mer lågmält, gangsterliv.

Det handlar väl om att man får se både hennes professionella, strikt yrkesmässiga sida och hennes privata sida. Ibland visar sig den senare i terapisituationer där den första skall gälla, t. ex. när Tony drar ett skämt och får Melfi att tappa masken och brista ut i gapskratt. Jag anser inte att de här skiftningarna är konstiga. På samma sätt så har Tony flera olika ansikten. Han kan vara en bra familjefar, han kan vara en dålig make, han kan öppna upp sig och gråta/visa djupare känslor inför Dr. Melfi för att i nästa scen curb stompa en rivaliserande maffiasnubbe på en restaurang i N.Y.

s. 3-6 är mina favoriter. Jag gillar s. 6 särskilt mycket, även om det finns en form av mörk atmosfär kring den. De sista avsnitten är extra mörka och även om vissa saker har fått sin lösning, så känns det som att serien slutar väldigt abrupt - vilket den självklart gör, med tanke på att allting svartnar och sedan kommer eftertexterna. Men det är inte vad jag syftar på huvudsakligen. Det finns en hel del lösa trådar. Meadows förlovning med Patsy Parisis son och hennes utbildningsval. A.J.'s nya internship och möjliga ändring av karriärval. Silvio som fortfarande ligger i koma.

Jaja. Gandolfini är avliden sedan mer än fyra år. David Chase är 72 år gammal och börjar bli till åren kommen. Några definitva svar kommer vi aldrig att få, men likväl kommer vi säkert att sitta här om ytterligare tio år och diskutera, spekulera och fantisera.
Citera
2017-11-24, 06:05
Avslutad
Paulie var riktigt snygg som ung.

JT:s död borde ha blivit omnämnd av de andra på något vis. T ex att de sitter tillsammans och någon läser tidningen och säger att Chris vän och manusförfattare till Cleaver har hittats mördad, skjuten i huvudet. Alla skulle titta på varandra och fråga sig om Chris kunde ligga bakom det. Om inte annat kunde Lupertazzzi Jr. sagt nåt om det när de planerade fler filmer, han var ju väldigt involverad i det projektet.

Carmine pratar på ett så roligt sätt, hans framtoning är inte lika gangsteraktig som de andras. Han är både korkad och insiktsfull på samma gång.
Citera
2017-11-25, 13:40
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Fast hennes trosor är fula ( när hennes slavinna klipper hennes tånaglar, när Tony tittar på henne från balkongen eller fönstret).
Är väl inget fel på bikinin: Skärmbild Videoklipp Hon är en kurvig kvinna.
Citat:
New Jersey är väl fan inte bonnigt. Då är ju Stockholm också bonnigt, dom e ju lika stora typ. Men, jämfört med New York så är det förstås en obetydlig liten skithåla vars maffia dom 5 familjerna kanske ser ner på.
Stockholm är mycket mer befolkningstätt. Du jämför enbart befolkningsstorlek. Och som du själv skriver, jämfört med NY är NJ en skithåla. Det sägs även i dokumentärer om NYs maffia att de ser ner på NJ. Att de killar som inte blev invigda i NY åkte till NJ för att bli invigda. Sedan finns det bland den amerikanska allmänheten (främst NY) en uppfattning att New Jersey är bonnigt. NY-baserade Saturday Night Live har gjort en rad sketcher om New Jersey folk: https://www.youtube.com/results?search_query=new+jersey+saturday+night+liv e
Denna är rätt rolig: https://www.youtube.com/watch?v=uSRQF4OnGlk
Citat:
Lou Ferrante säger ju det på Skavlans talkshow, att Sopranos är ganska verklighetstroget.
Vissa tabbar har Chase dock gjort, men vem gör inte det?
Den absolut största skillnaden är att maffiafamiljen i Sopranos är enormt mycket mer framgångsrik än verklighetens New Jersey maffia. De flesta i NJ maffian hade riktiga jobb vid sidan av och de jagade desperat efter pengar medan i Sopranos så har både capos och Tony himself stadiga, höga och regelbundna inkomster.
Citat:
H
Och en annan är när han snackar med Tony om Lorraine Calluzzo. " Whack this one, whack that one " Never enough killing for Lorraine !!!!!!!"
Den scenen baseras på en amerikansk kvinnlig filmkritiker som hade sågat första säsongen av Sopranos med att det inte var tillräckliga mord. Tror hon hette Lorraine i förnamn. Det sägs i dokumentären om Sopranos.
Citat:
Ursprungligen postat av Neffin
Det roliga är ju att varje gång någon frågar John om Ginny så ska han alltid dra till med en omedveten tjockisreferens.
https://www.youtube.com/watch?v=PaeVIqgr9Hs

-Ginny can get heavy
Sköna är ju när han säger att Ginny är på väg till sitt läkarbesök för att hon har problem med lederna eftersom hon dansat balett som ung.
Citat:
Ursprungligen postat av Neffin
Har inte sett Curatola i någon film utan det verkar som att Johnny Sack är hans livs roll. Bevisar bara vilken sjuk casting man hade. Kollade på denna intervjun med Vincent. Han verkar vara en go gubbe.

https://www.youtube.com/watch?v=0Ez9vNVkHIw&t=52s
Sköna är ju när han i en intervju berättar om hur han tog nattvarden i sin lokala kyrka och när prästen kommer till honom för att ge honom oblatet och vinet så utbrister prästen skräckslaget "Oh my God, its Johnny Sacks!".
Citat:
Vem tror du fimpar Tony i sista avsnittet då? Eller ligger bakom?
Personligen tror jag först på Patsy, sen möjligen nån släkting till Eugene, Furio,,,,vem vet, inte helt omöjlig heller, New York, och vem fan vet..kanske Paulie tyckte att det var dags för honom att äntligen bli boss . Nån av dom, för inte fan lär det vara Vipers, som Tony och Christopher rånade på vinflaskorna. Hehe.
Finns inte en chans att Patsy gjorde det trots det som hände med hans tvillingbrorsa. Det finns bara New York som ett alternativ, Butch var en riktigt hal djävel och makthungrig som få. Han förrådde till och med sin boss Phil så denne kunde mördas så att han själv skulle kunna ta ledarsätet. Allt Butch behövde göra för att ta över NJ var helt enkelt att låta fimpa Tony och sedan göra affärer med de andra. Han säger ju det till och med själv i diskussioner med Phil när Phil säger att man inte kan fimpa en boss så säger Butch att det har ju gjorts förut. Butch säger också att de bör "hugga huvudet av ledarskapet och sedan göra affärer med de som är kvar". Butch har hela tiden hållit sig till den planen, det är min övertygelse.
Citat:
Åtminstone från sista säsongen så har Harris bytt avdelning och arbetar med kontraterrorism varför han inte bryr sig ett dugg om Tonys kriminella förehavanden. Det finns till och med en scen där Harris säger till Tony att de är båda amerikaner och bör hålla ihop mot terrorister, något Tony faktiskt verkar hålla med om. Det är väl därför Tony anger babbarna också även om han säkert hoppas att Harris ger något tillbaka. Och det gör Harris, han ger ju Tony Phils gömställe och utbrister även glatt "Vi vinner!" när Tony lyckas fimpa Phil Leotardo. Harris har även på slutet en rätt bra relation med Tony där Harris kommer och äter med sin nye kollega på Satriales och de (FBI-agenterna) hänger lite med Tonys crew. Det är bara business och inget hat dem emellan även om det naturligtvis alltid kommer finnas viss vaksamhet och skepsis mot varandra.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-11-25 kl. 14:30.
Citera
2017-11-28, 09:37
Medlem
FinskSvartskalles avatar
[quote=Fnissturken|62436787]Är väl inget fel på bikinin: Skärmbild Videoklipp Hon är en kurvig kvinna.

Jävlar. Nu när du nämner det tror fan jag också att det var Butch bakom det !!!
Klar kandidat nummer ett asså.
Men Patsy har då inget emot det och på nåt sätt kanske han har hjälpt till.

Men i verkligheten har väl NJ-mobben fått va ifred, emot betalning, förstås.
Jag har i allafall inte läst om att NY skulle ha tagit över NJ.

Det där med Sofia Milos trosor,,,,,man har vart i Brasilien o blivit van att tjejerna har minimala trosor, så dom blå såg stora ut i mina ögon. Lol.
Citera
2017-11-29, 17:32
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
JT:s död borde ha blivit omnämnd av de andra på något vis. T ex att de sitter tillsammans och någon läser tidningen och säger att Chris vän och manusförfattare till Cleaver har hittats mördad, skjuten i huvudet. Alla skulle titta på varandra och fråga sig om Chris kunde ligga bakom det. Om inte annat kunde Lupertazzzi Jr. sagt nåt om det när de planerade fler filmer, han var ju väldigt involverad i det projektet.

Jag har tidigare påpekat samma sak angående Tony Blundetto. Inte en enda gång ifrågasätter någon hans död. Visserligen så hittade ju Phil Leotardo kroppen efter att Tony S hade skjutit Tony B, så Phil kan ha gjort sig av med kroppen. Men oavsett vad - efter att Tony satte det där hagelgevärsskottet i ansiktet på honom och ringer upp Phil Leotardo, så nämns aldrig hans namn igen.

Citat:
Carmine pratar på ett så roligt sätt, hans framtoning är inte lika gangsteraktig som de andras. Han är både korkad och insiktsfull på samma gång.

"Brainless the second", tror jag att Tony kallade honom vid ett tillfälle. Jag vet inte om jag skulle kalla honom insiktsfull; han tror att han säger smarta saker, men för normalintelligenta personer framstår det mesta som han säger som rätt så korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in