2017-11-07, 11:23
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffin
Klart som fan

Stilen, det berömda temperamentet, cancern och hans megalomani.
Vincent Curatola var helt jävla klockren i den rollen.

Älskade hans plötsliga raserianfall och eleganta hycklande.

HAHA. Megaloman var ordet, ja.
Johnny Sack verkar inte ha några söner som följer hans fotspår. Det har Gotti, och Gotti var ju rätt tränad. f.d boxare, vad jag vet. Johnny Sack är inte tränad.
Men en jävla massa andra likheter har dom. Utseendet och stilen, ja, på ett ungefär och megalomanin absolut, och den överdrivna stoltheten, som när Johnny ville klippa Ralph bara för att han skämta om Ginny Sacks feta arsle.
Jag vet att Sack inte ska föreställa Gotti, eftersom Gotti nämns ett par gånger i serien, bland annat när grannen Cusamanos golfkompisar gör Tony till åtlöje och Tony hånar tillbaka genom att säga att han och Gotti körde en glassbil till New Jersey. Men som sagt,,,likheterna är ändå för stora för att Chase INTE skulle ha tänkt på Gotti när han skapade Sack.
En scen med Sack som får mej att garva är när han är SÅ DJUPT BESVIKEN när Tony inte längre är med på att fimpa gubben Carmine. LOL. Och en annan är när han snackar med Tony om Lorraine Calluzzo. " Whack this one, whack that one " Never enough killing for Lorraine !!!!!!!" Äe fan, vet du om nån annan maffiaserie eller film med Curatola, så berätta gärna. Han är verkligen härlig.
Citera
2017-11-07, 11:26
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Alltid kul att läsa dina teorier Jag håller med dig helt angående Harris och Tonys relation.
Där ser man hur besvärliga mellanösternmänniskor kan vara.
Inte ens Sopranos orkar strida mot dom. Helt rätt av Tony att berätta för Harris om vilken bank det där jävla muhammedgänget använder.
Haha.
Harris ba: " And u remembered that just now??" Tony ba: "Yeah......"
Citera
2017-11-07, 11:35
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Påtal om scenen du har i din spoiler så är det nog en av dom sämst utförda jag sett alla kategorier inom film/serie.

1: Att Jackie inte kunde se en grovt överviktig Vito på ett avstånd som handlar om kanske 2-3 meter.
2: Kolla pistolen samt skottet som avfyras från Vitos chorizofingrar.
3: Att Jackie landar i en snöhög flera meter framför honom och så är snön rödtäckt innan han ens landat.
4: Att Vito vandrar som världens fetaste pingvin in i bilen och ingen ö.h.t reagerar över vad som hänt.

För en serie av Sopranos dignitet är det under all kritik. Så ofattbart dåligt.

Men man ser ju inte hela gatan i den scenen. Vito kanske stog gömd bakom nåt skjul eller nåt och även om scenen har sina tabbar så kan man nog förstå poängen. Jag tror att det var Jackies polare Bruce som golade ner honom till Sopranos mot betalning. Och vem fan ska komma nära om nån har ett skjutvapen?
Dessutom tror jag inte att de flesta i negerghettot bryr sej om att en vit skjuter en vit.
Citera
2017-11-07, 12:24
Medlem
Jag kom att tänka på när Furio hämtar Tonys andel från en stöt som Matt och Sean gjorde med Chris. Tony skulle få 10%, 7 500$. Alltså var Matts och Seans del från stöten 75 000 $, för att vara två bland de kanske lägst rankade associates var det en gigantisk summa att få behålla 90% av 75 000. Tony kunde begärt 50k, vad skulle Sean och Matt göra i så fall.

Sen tänkte jag på varför de ger bort stötar till varandra. Vito tipsar Paulie om den colombianska knarkligans tillhåll, varför inte låta sitt eget crew utföra stöten och behålla alla pengar själv utöver Tonys andel? Och borde inte colombianerna söka upp ett glorifierat crew från Jersey och hämnas / ta tillbaka pengarna?

Samma sak när Paulie tipsar Ralph om en säkerhetskod där Ralphs crew kommer över 100k$. Paulie får ut 12 till slut men räknade med 50. Om Paulie hade styrt upp stöten själv hade han kunnat styra över bytet.

Tony har dock känslor för vissa som när han gav Irina 75k (?!) för att han tyckte synd om henne, eller för att bli av med henne. Hade han låtit någon hota henne som han gjorde mot Gloria hade han kunnat behålla sina 75k och donerat dem till något universitet som Meadow skulle studera vid.

Silivo var nog en bättre ekonom än Tony, men det är inte alltid den smartaste som är det högst beslutande organet, det viktiga är att man måste kunna fatta beslut och klara arbeta under press.

På tal om ryssen, Valerie, som "försvann", oavsett om han överlevde eller inte borde Slava söka i hans försvinnande och höra med Tony om hans folk hämtat pengarna och ifall Valerie var hemma. Anta att Valerie tog Paulies bil från Pine Barrens och sedermera flydde till Ryssland eller någon annanstans, i så fall borde Slava oavsett få reda på var hans vapenbroder var då han skulle vara intresserad av att söka upp Valerie då han var närmare än en broder.
Citera
2017-11-07, 15:29
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Jag kom att tänka på när Furio hämtar Tonys andel från en stöt som Matt och Sean gjorde med Chris. Tony skulle få 10%, 7 500$. Alltså var Matts och Seans del från stöten 75 000 $, för att vara två bland de kanske lägst rankade associates var det en gigantisk summa att få behålla 90% av 75 000. Tony kunde begärt 50k, vad skulle Sean och Matt göra i så fall.

Sen tänkte jag på varför de ger bort stötar till varandra. Vito tipsar Paulie om den colombianska knarkligans tillhåll, varför inte låta sitt eget crew utföra stöten och behålla alla pengar själv utöver Tonys andel? Och borde inte colombianerna söka upp ett glorifierat crew från Jersey och hämnas / ta tillbaka pengarna?

Samma sak när Paulie tipsar Ralph om en säkerhetskod där Ralphs crew kommer över 100k$. Paulie får ut 12 till slut men räknade med 50. Om Paulie hade styrt upp stöten själv hade han kunnat styra över bytet.

Tony har dock känslor för vissa som när han gav Irina 75k (?!) för att han tyckte synd om henne, eller för att bli av med henne. Hade han låtit någon hota henne som han gjorde mot Gloria hade han kunnat behålla sina 75k och donerat dem till något universitet som Meadow skulle studera vid.

Silivo var nog en bättre ekonom än Tony, men det är inte alltid den smartaste som är det högst beslutande organet, det viktiga är att man måste kunna fatta beslut och klara arbeta under press.

På tal om ryssen, Valerie, som "försvann", oavsett om han överlevde eller inte borde Slava söka i hans försvinnande och höra med Tony om hans folk hämtat pengarna och ifall Valerie var hemma. Anta att Valerie tog Paulies bil från Pine Barrens och sedermera flydde till Ryssland eller någon annanstans, i så fall borde Slava oavsett få reda på var hans vapenbroder var då han skulle vara intresserad av att söka upp Valerie då han var närmare än en broder.
Sant. Serien innehåller en del floppar, men ...ingen är perfekt.
Citera
2017-11-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Sant. Serien innehåller en del floppar, men ...ingen är perfekt.

Å andra sidan är det bra att karaktärerna fattar dumma beslut vilket leder till konflikter som blir intressanta att följa. Annars hade vi missat denna sitdown https://www.youtube.com/watch?v=HRLwIu_AeDE

Citera
2017-11-07, 22:48
Medlem
Neffins avatar
Citat:
HAHA. Megaloman var ordet, ja.
Johnny Sack verkar inte ha några söner som följer hans fotspår. Det har Gotti, och Gotti var ju rätt tränad. f.d boxare, vad jag vet. Johnny Sack är inte tränad.
Men en jävla massa andra likheter har dom. Utseendet och stilen, ja, på ett ungefär och megalomanin absolut, och den överdrivna stoltheten, som när Johnny ville klippa Ralph bara för att han skämta om Ginny Sacks feta arsle.
Jag vet att Sack inte ska föreställa Gotti, eftersom Gotti nämns ett par gånger i serien, bland annat när grannen Cusamanos golfkompisar gör Tony till åtlöje och Tony hånar tillbaka genom att säga att han och Gotti körde en glassbil till New Jersey. Men som sagt,,,likheterna är ändå för stora för att Chase INTE skulle ha tänkt på Gotti när han skapade Sack.
En scen med Sack som får mej att garva är när han är SÅ DJUPT BESVIKEN när Tony inte längre är med på att fimpa gubben Carmine. LOL. Och en annan är när han snackar med Tony om Lorraine Calluzzo. " Whack this one, whack that one " Never enough killing for Lorraine !!!!!!!" Äe fan, vet du om nån annan maffiaserie eller film med Curatola, så berätta gärna. Han är verkligen härlig.

Det roliga är ju att varje gång någon frågar John om Ginny så ska han alltid dra till med en omedveten tjockisreferens.
https://www.youtube.com/watch?v=PaeVIqgr9Hs

-Ginny can get heavy

Har inte sett Curatola i någon film utan det verkar som att Johnny Sack är hans livs roll. Bevisar bara vilken sjuk casting man hade. Kollade på denna intervjun med Vincent. Han verkar vara en go gubbe.

https://www.youtube.com/watch?v=0Ez9vNVkHIw&t=52s
Citera
2017-11-08, 03:15
Avslutad
Lite udda att familjen Melfi går i terapi när sonen är vuxen och utflugen.

Fokuset från Dr. Melfis exman på hur italienare framställs i Amerika kan bli en smula tjatigt, på gott och ont tillhör ju konceptet "maffia" den italienska och amerikanska kulturen. Hollywood har skapat en mytisk känsla kring maffian, självklart med hjälp av verkligheten, men till den grad att maffia numera är en egen filmgenre, och dessutom mycket uppskattad av filmälskare. Jag ser helt enkelt inte den ibland endimensionella porträtteringen av italienare i Amerika som ett problem. Jag har aldrig mött någon som tror att alla italienare är maffia eller kriminellt organiserade - Italien som helhet och land har alldeles för bra rykte för det.

Dr. Melfis exman gör en höna av en fjäder.
Citera
2017-11-08, 03:35
Avslutad
Trots glamouren, jargongen och pengarna, så är maffians, och Sopranos värld, riktigt smutsig och alla hugger varandra i ryggen om det väl kommer till kritan. Äkta vänner existerar inte. Därav finns det hela tiden en underliggande frustration hos de inblandade, en ilska som har insett det - att i slutändan är det rädda dig själv och din familj som är det primära. Det gör maffian oerhört falsk, ännu mer så med allt stort snack om "heder", "respekt" och "familj". Jag har sett många dokumentärer om maffian, och de avrättar varandra för typ vad som helst. En maffialedare lät ha en invigd mördad för att han var ung, snygg och populär, och då fick han för sig att det betydde att han en dag skulle utmana honom om makten och ta över. Är inte maffiabossarna redan paranoida blir de det med tiden.

Carmela går ju runt som en skållad ekorre och bara väntar på domedagen när Tony antingen blir mördad eller åker in på livstid. Jävligt mycket psykisk stress att ingå i en maffiafamilj. En sak som jag tycker är märkligt är att Tony inte har några vakter eller ens en bra grind/mur/ett stängsel runt sitt hus. Hur lätt som helst att ta sig in där och kaosa sönder för t ex en rival som är ute efter makten eller någon som bara vill hämnas. Hans tomt och hus är rätt så vidöppna givet branschen han jobbar inom.
Citera
2017-11-08, 14:10
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Å andra sidan är det bra att karaktärerna fattar dumma beslut vilket leder till konflikter som blir intressanta att följa. Annars hade vi missat denna sitdown https://www.youtube.com/watch?v=HRLwIu_AeDE

Dumma beslut ja,,,speciellt färskingar som Matt och Sean.
Men jag menade mer att David Chase och dom andra producenterna har gjort vissa misstag, men serien är ju kanon ändå.

Hahaha jag garvar som fan när Furio halkar. I Napoli fanns väl inte nån is på den tiden. Numera kanske, pga klimatstrulet.
Ralph var fan ett totalt jävla psycho som levde på övertid. Lol.
Patsys brorsa vart ju klippt för att han babbla för mycket och samma höll på att hända Ralph.
Serien har fan lärt mej att helt enkelt inte snacka skit, spelar ingen roll om vem.
Citera
2017-11-08, 14:28
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffin
Det roliga är ju att varje gång någon frågar John om Ginny så ska han alltid dra till med en omedveten tjockisreferens.
https://www.youtube.com/watch?v=PaeVIqgr9Hs

-Ginny can get heavy

Har inte sett Curatola i någon film utan det verkar som att Johnny Sack är hans livs roll. Bevisar bara vilken sjuk casting man hade. Kollade på denna intervjun med Vincent. Han verkar vara en go gubbe.

https://www.youtube.com/watch?v=0Ez9vNVkHIw&t=52s

Jävlar va han hade gått upp i vikt där, men betydligt psykiskt stabilare än Sack som tur är
Aa, i klippet där han nämner Ginnys vikt, verkar det som att Paulie passar på och slicka röv.
Ifall det skulle gått dåligt för Tony, så skulle ju Paulie kunnat gå över till New York, vilket han säkert innerst inne ville. Som du säkert förstår brydde han inte sej ett shit om Tony innerst inne.
Minns du när Tony låg på sjukan och alla fick veta att han kommer överleva? Spana Paulies min när han går in i hissen . Haha. Besviken som fan.

Vem tror du fimpar Tony i sista avsnittet då? Eller ligger bakom?
Personligen tror jag först på Patsy, sen möjligen nån släkting till Eugene, Furio,,,,vem vet, inte helt omöjlig heller, New York, och vem fan vet..kanske Paulie tyckte att det var dags för honom att äntligen bli boss . Nån av dom, för inte fan lär det vara Vipers, som Tony och Christopher rånade på vinflaskorna. Hehe.
Citera
2017-11-08, 20:13
Medlem
Lukasohais avatar
Citat:
Jävlar va han hade gått upp i vikt där, men betydligt psykiskt stabilare än Sack som tur är
Aa, i klippet där han nämner Ginnys vikt, verkar det som att Paulie passar på och slicka röv.
Ifall det skulle gått dåligt för Tony, så skulle ju Paulie kunnat gå över till New York, vilket han säkert innerst inne ville. Som du säkert förstår brydde han inte sej ett shit om Tony innerst inne.
Minns du när Tony låg på sjukan och alla fick veta att han kommer överleva? Spana Paulies min när han går in i hissen . Haha. Besviken som fan.

Vem tror du fimpar Tony i sista avsnittet då? Eller ligger bakom?
Personligen tror jag först på Patsy, sen möjligen nån släkting till Eugene, Furio,,,,vem vet, inte helt omöjlig heller, New York, och vem fan vet..kanske Paulie tyckte att det var dags för honom att äntligen bli boss . Nån av dom, för inte fan lär det vara Vipers, som Tony och Christopher rånade på vinflaskorna. Hehe.
Vad jag minns så blir paulie glad när han får höra att tony kommer leva, dock när han är tvungen att betala carmella är han inte lika glad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in