2017-08-25, 18:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag vill tycka synd om Georgie, det vill jag verkligen, men han är så urbota korkad att det går inte.

Ja. Problemet med Georgie är ju inte att han gör eller säger fel saker, utan att han fortsätter provocera omedvetet. Som i den här scenen, där Tony klagar på att han slösar på is i baren och Georgies naiva dumsnällhet gör att det framstår som att han medvetet provocerar Tony.
Citera
2017-08-25, 19:25
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Ja. Problemet med Georgie är ju inte att han gör eller säger fel saker, utan att han fortsätter provocera omedvetet. Som i den här scenen, där Tony klagar på att han slösar på is i baren och Georgies naiva dumsnällhet gör att det framstår som att han medvetet provocerar Tony.

Ja, Georgie vet ju inte hur man för sig bland folk. Jag sympatiserar fullt ut med Tony i dom scenerna (förutom när Georgie har köpt Billy Bass kanske ) även om jag inte hade gjort likadant, jag är ju inte våldsam av mig.
Citera
2017-08-29, 18:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Nu när jag återigen har kollat igenom s. 5 och börjat beta av s. 6, så kommer jag att tänka på en sak: Efter att Tony Blundetto skjuter Billy Leotardo till döds och flyr, spåras upp av Tony och skjuts av densamme, så nämns aldrig Tony B's namn igen. Han var ju trots allt en del av familjegemenskapen (och då pratar jag inte om familjen i bemärkelsen cosa nostra), han hade en mor, två söner och en försvunnen dotter.

Men efter att han flyr, så får vi inte veta någonting om hur familjen reagerade på hans försvinnande eller om han identifierades/vad som hände med kroppen efter att Phil Leotardo hittade den på verandan. Ingenting. Pussy Bonbensioro och Adriana la Cerva ''försvinner'' också, men dessa nämns löpande genom resten av seriens gång. Men Tony B dyker upp i början av s. 5 och försvinner vid slutet på säsongen utan att någonsin omnämnas igen (med undantag för av Phil Leotardo, som inte kan släppa sin brors död och pratar om Tony B som ''that animal Blundetto'').

Detta är ett potentiellt hål/en svaghet i handlingen. Jag kan inte tänka mig att Chase och de andra bakom serien omedvetet missade den här aspekten av handlingen, utan frågan är väl varför de medvetet valde att utesluta den.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-08-29 kl. 18:04.
Citera
2017-09-13, 22:26
Medlem
Kom att tänka på den här scenen som lika gärna kunnat varit med i Simpsons https://www.youtube.com/watch?v=_yqw04ds9JY

Blandningen av (svart) humor med rått gangstervåld och psykisk ohälsa hos både kriminella och civilia, vad säger man, och vad säger man om namnet på psykologen i klippet. Bela=nästan Bella som i vacker på italienska, och Kakuk, Vacker Ka-Kuk, det skulle inte vara helt orimligt att David Chase trollar med olika språk och leker med tittarnas psyken vilket får dem att komma på egna sjuka tankar.

På tal om Janice, den feta haggan, så finns ytterligare en märklig civil scen som fick mig att hoppa ur sängen första gången jag såg serien https://youtu.be/5H3TiMgE6ME?t=26s.
Citera
2017-09-13, 23:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Frank Vincent, som spelade Phil Leotardo, har tyvärr dött av komplikationer efter en hjärtoperation. Han blev 78 år. Phil var nog min absoluta favoritkaraktär i Sopranos; alltid med den underliggande humorn och aggressiviteten.

Gillade man Frank Vincent rekommenderar jag också en av de sista filmerna där han hade huvudrollen, Chicago Overcoat (2009), där han spelar en åldrande "good guy" gangster som ska göra ett sista jobb.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-09-14 kl. 00:06.
Citera
2017-09-14, 06:33
Avslutad
Stackars Phil Leotardo som tvingades byta efternamn när släkten hans kom av båten.

Briljant efternamn; bögigt, annorlunda och tungrullare allt i ett.

Edit: RIP.
Senast redigerad av GenesisP 2017-09-14 kl. 06:36.
Citera
2017-09-15, 10:23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Stackars Phil Leotardo som tvingades byta efternamn när släkten hans kom av båten.

Briljant efternamn; bögigt, annorlunda och tungrullare allt i ett.

Edit: RIP.

Jag har funderat lite över Phil Leotardos eventuella erfarenheter av homosexuellt umgänge. I s. 6 tjatar han ju hela tiden om hur han spenderade 20 år i fängelse, (parafras) ''I wanted to fuck a woman, I compromised and jacked off in a tissue''. Samtidigt så är han extremt känslig över bakgrunden till sitt efternamn och är den som reagerar absolut starkast när Vitos homosexualitet uppdagas. I den här scenen---->The Sopranos: 6x06 Live Free or Die - Tony and Dr Melfi talk about Vito "He's a fag!", så talar Tony med Dr. Melfi om Vitos outning som gay.

2:38
Dr. Melfi: ''A lot of your circle must have done jail time. They can't be strangers to male-male sexual contact?''
Tony: ''Well, you get a pass for that. [...] What are you gonna do? There's no women there! You're there five, ten years!''

Jag tänker mig att Phil Leotardos extrema machoattityd och förakt mot homosexuella, samt hans känslighet över sitt efternamn kanske beror på att han inte enbart ''kompromissade och runkade i en pappersnäsduk'' under sina 20 år i fängelse. Det är ju självklart bara spekulationer och ingenting som vi någonsin kan veta säkert, men det är en tanke som jag fick när jag såg s. 6 igen nyligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Frank Vincent, som spelade Phil Leotardo, har tyvärr dött av komplikationer efter en hjärtoperation. Han blev 78 år. Phil var nog min absoluta favoritkaraktär i Sopranos; alltid med den underliggande humorn och aggressiviteten.

Gillade man Frank Vincent rekommenderar jag också en av de sista filmerna där han hade huvudrollen, Chicago Overcoat (2009), där han spelar en åldrande "good guy" gangster som ska göra ett sista jobb.

Trist. Jag satt precis och funderade på när många av de kvarlevande Sopranosskådespelarna (Pastore, Sirico, m.fl.) och även David Chase skulle trilla av pinn. Med tanke på att vissa av dem börjar bli till åren komna.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-09-15 kl. 10:28.
Citera
2017-09-15, 11:40
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Jag tänker mig att Phil Leotardos extrema machoattityd och förakt mot homosexuella, samt hans känslighet över sitt efternamn kanske beror på att han inte enbart ''kompromissade och runkade i en pappersnäsduk'' under sina 20 år i fängelse. Det är ju självklart bara spekulationer och ingenting som vi någonsin kan veta säkert, men det är en tanke som jag fick när jag såg s. 6 igen nyligen.

Har varit en del spekulationer om det där. Speciellt med tanke på den här scenen

https://www.youtube.com/watch?v=t-yKzpxOZH0

Phil kommer "ut ur gaderoben"
Citera
2017-09-15, 12:59
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Har varit en del spekulationer om det där. Speciellt med tanke på den här scenen

https://www.youtube.com/watch?v=t-yKzpxOZH0

Phil kommer "ut ur gaderoben"

Ja, att han ''kommer ut ur garderoben'' (symboliken i det hela) i den scenen har jag sett YT-kommentarer om förr. Man kan ju se det som att manusförfattarna ville antyda någonting med den scenen: Varför skulle Phil Leotardo gömma sig i garderoben? Kunde han inte ha gömt sig i badrummet eller helt enkelt bara väntat i det mörka rummet? Fast man kan också se det som att Phil gömde sig där som ett medvetet sista budskap till Vito; Vito kom ut ur garderoben och Phil Leotardo gör detsamma och visar honom vad som sker som en konsekvens av detta - handlingen ''att komma ut ur garderoben och slå ihjäl Vito'' blir ett hån mot Vitos homosexualitet. Samtidigt så insinuerar den ju att allting hade varit okej om Vito hade stannat kvar i garderoben. Det är inte homosexualitet i sig som är det felaktiga - till och med Tony erkänner ju att homosexuella handlingar är tillåtna under vissa omständigheter -, men för att gå tillbaka lite i handlingen, så kan man ju göra följande analys:

Läs den här artikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_in_ancient_Rome. Referenser till de antika romarna som några att se upp till finns löpande genom seriens gång. I det antika Rom var det acceptabelt för en man att penetrera en annan man, men inte tvärtom - den penetrerande parten utövade en maktposition över den penetrerade, som var i underläge. Titta på det här klippet: The Sopranos - Heard What About Vito?. Notera reaktionerna (i synnerhet Paulies ) vid ungefär 2:30 när Finn berättar att det var Vito som sög av säkerhetsvakten och inte tvärtom. Att Vito var i underläge, den receptiva parten, betraktas nästan som värre än hans homosexuella handlingar i sig.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-09-15 kl. 13:06.
Citera
2017-09-15, 16:21
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Läs den här artikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_in_ancient_Rome. Referenser till de antika romarna som några att se upp till finns löpande genom seriens gång. I det antika Rom var det acceptabelt för en man att penetrera en annan man, men inte tvärtom - den penetrerande parten utövade en maktposition över den penetrerade, som var i underläge. Titta på det här klippet: The Sopranos - Heard What About Vito?. Notera reaktionerna (i synnerhet Paulies ) vid ungefär 2:30 när Finn berättar att det var Vito som sög av säkerhetsvakten och inte tvärtom. Att Vito var i underläge, den receptiva parten, betraktas nästan som värre än hans homosexuella handlingar i sig.

Dom tar det väldigt långt när det till och med anses vara bögigt att slicka fitta (south of the booorder, down Mexico way... )

Scenen du länkar är jäkligt rolig. Finn är så grymt obekväm!
Citera
2017-09-15, 17:03
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Dom tar det väldigt långt när det till och med anses vara bögigt att slicka fitta (south of the booorder, down Mexico way... )

Scenen du länkar är jäkligt rolig. Finn är så grymt obekväm!

Det roligaste är Paulies reaktion och det faktum att han tar Vitos homosexualitet som en personlig förolämpning. ''I feel like I've been stabbed in the heart! How much more betrayal can I take?''
Citera
2017-09-15, 17:34
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Det roligaste är Paulies reaktion och det faktum att han tar Vitos homosexualitet som en personlig förolämpning. ''I feel like I've been stabbed in the heart! How much more betrayal can I take?''

Mitt favoritmoment är när Paulie gormar, med ett tonfall som får Finn att inse att han kanske just orsakat en människas död, åt Finn att "You aint gonna have no problem from Vito, believe me!" och Christopher försöker släta över det med "It'll be okay, we'll make him pay for some therapy". Stackars, stackars Finn vilket jävla möte med svärfarsans polare

Paulie tar det mesta personligt, inklusive espresso - https://youtu.be/cUKJWsnAAXs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in