2017-10-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Är en student som har lite mindre besparingar efter tidigare jobb + att jag pytsar in en del av CSN varje månad i mina fonder jag har. Kan egentligen inte så mycket om fonder, men vill lägga mig på en relativt hög risk då jag egentligen inte har något "problem" med att mina besparingar halveras eller dylikt eftersom jag ändå kommer kunna öka spartakten något enormt när jag landar jobb efter examen (plugga i en bransch med ett överskott på jobb) .

Skulle vilja höra den gemene flashbackarens åsikt om mina placeringar!

AVANZA ZERO 2 800
Didner & Gerge Småbolag 8 000
Didner & Gerge US Small and Microcap 5 000
Länsförsäkringar Global Indexnära 13 000
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20 000
Spiltan Räntefond Sverige 21 030

Räntefonden ser jag främst som en buffert/"sparkonto" men det är kanske dumt?

Har även några tusenlappar i förhoppningsaktierna Karessa Pharma Holding och Tobin Properties.

Skriv inte fördelningen i SEK skriv i % ingen orkar räkna ditt skit annars. Jag tycker det ser ok ut, men valt andra small cap fonder med mkt mindre avgift. Är en smaksak. Kör på gillar att vill ligga tungt i aktier och inte fega iaf
Citera
2017-10-23, 16:31
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Är en student som har lite mindre besparingar efter tidigare jobb + att jag pytsar in en del av CSN varje månad i mina fonder jag har. Kan egentligen inte så mycket om fonder, men vill lägga mig på en relativt hög risk då jag egentligen inte har något "problem" med att mina besparingar halveras eller dylikt eftersom jag ändå kommer kunna öka spartakten något enormt när jag landar jobb efter examen (plugga i en bransch med ett överskott på jobb) .

Skulle vilja höra den gemene flashbackarens åsikt om mina placeringar!

AVANZA ZERO 2 800
Didner & Gerge Småbolag 8 000
Didner & Gerge US Small and Microcap 5 000
Länsförsäkringar Global Indexnära 13 000
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20 000
Spiltan Räntefond Sverige 21 030

Räntefonden ser jag främst som en buffert/"sparkonto" men det är kanske dumt?

Har även några tusenlappar i förhoppningsaktierna Karessa Pharma Holding och Tobin Properties.

Tycker det ser bra ut. Men kan du överleva en riktig dipp på börsen så tycker jag du borde strunta i räntefonden och flytta över en del eller hela till Tillväxtmarknader Sen kanske du är lite tunn på Europa (exkl Sverige). Här kan du ju välja att utöka innehavet i Globalfonden eller lägga till en Europafond, själv kör jag D&G small & microcap vilket till största del är Europa. Vissa skulle ge dig rådet indexfond, men det är en smaksak!
Senast redigerad av trailblaser 2017-10-23 kl. 16:34.
Citera
2017-10-23, 21:52
Medlem
Nu fick jag i och för sej en varning från det här forumet sist jag tipsade om vad jag investerar i. Men eftersom du själv frågar hoppas jag jag slipper det den här gången... Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat investera i binära optioner. Enklare än t ex Forex, och för mej har det i alla fall visat sej väldigt lukrativt! Här är sidan jag själv blev tipsad om, och som fick mej att börja med just dessa investeringar: https://optionerbinara.se/
Citera
2017-10-24, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Tycker det ser bra ut. Men kan du överleva en riktig dipp på börsen så tycker jag du borde strunta i räntefonden och flytta över en del eller hela till Tillväxtmarknader Sen kanske du är lite tunn på Europa (exkl Sverige). Här kan du ju välja att utöka innehavet i Globalfonden eller lägga till en Europafond, själv kör jag D&G small & microcap vilket till största del är Europa. Vissa skulle ge dig rådet indexfond, men det är en smaksak!

Sverige är redan ganska kraftigt exponerat mot europa. Var tror du vår export o import kommer ifrån? ^^
Senast redigerad av har 2017-10-24 kl. 04:41.
Citera
2017-10-24, 08:46
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy87
Nu fick jag i och för sej en varning från det här forumet sist jag tipsade om vad jag investerar i. Men eftersom du själv frågar hoppas jag jag slipper det den här gången... Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat investera i binära optioner. Enklare än t ex Forex, och för mej har det i alla fall visat sej väldigt lukrativt! Här är sidan jag själv blev tipsad om, och som fick mej att börja med just dessa investeringar: https://optionerbinara.se/

Haha nej, detta funkar givetvis inte. Man har bättre odds för att satsa sina besparingar på ett pyramidspel.
Citera
2017-10-25, 14:41
Medlem
AldoRaines avatar
Hur ser mitt innehav ut tycker ni? Ska jag vikta om en del? Har ju bara aktiefonder. Sparhorisonten är 10 år +. Om inget oförutsett händer förstås. Har också drygt 10% av kapitalet på fondkontot på ett vanligt sparkonto, om det sker ngt akut

20% LF tillväxtmarknad index
28% Spiltan global Investmentbolag
8% D&G Aktiefond
22% SPP Aktiefond USA
22% Spiltan aktiefond investmentbolag
Senast redigerad av AldoRaine 2017-10-25 kl. 14:46.
Citera
2017-10-26, 23:22
Medlem
20% Avanza Zero
20% LF Global Indexnära
20% LF Tillväxt Indexnära
30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Swedbank Robur Ny Teknik

Åsikter om det här upplägget? För trist?

Har just nu 50% (!) i ny teknik. Frestande att behålla dem i högrisk men det är väl antagligen en dålig idé, även om det inte rör sig om några stora summor.

Funderar annars på att köpa lite i AMF Aktiefond Småbolag, är det överflödigt när jag har Spiltan?
Senast redigerad av artro 2017-10-26 kl. 23:27.
Citera
2017-10-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av artro
20% Avanza Zero
20% LF Global Indexnära
20% LF Tillväxt Indexnära
30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Swedbank Robur Ny Teknik

Åsikter om det här upplägget? För trist?

Har just nu 50% (!) i ny teknik. Frestande att behålla dem i högrisk men det är väl antagligen en dålig idé, även om det inte rör sig om några stora summor.

Funderar annars på att köpa lite i AMF Aktiefond Småbolag, är det överflödigt när jag har Spiltan?

Det jag främst skulle göra är att vikta ner ny teknik rätt fort antingen genom att sälja av lite eller bara nyspara i de andra fonderna så det jämnar ut sig. 50% är mkt, om du nu inte bara har struntsummor investerade då gör det inte mkt, men ändå bra att ha allt under kontroll
Citera
2017-10-28, 16:36
Medlem
Hej!

Kan någon snäll (och kunnig) själ kolla över hur min portfölj ser ut?

Jag tänker investera 60 000 - 70 000 kr och sedan månadsspara ca 1000 - 2000 kr per månad i min portfölj. Jag vet inte exakt vilken sparhorisont det är tänkt för men ungefär 5 - 15 år

1. Globalfond: LF Global Indexnära 19 %
2. Globalfond: SPP Aktiefond Global 19 %
3. Sverigefond: Avanza Zero 10 %
4. Tillväxt/Asien: LF Tillväxtmarknad Indexnära 10 %
5. Blandräntefond: Spiltan Räntefond Sverige 14 %
6. Blandräntefond: IKC Avkastningsfond 10 %
7. Kort räntefond: Spiltan Räntefond Sverige 10 %
8. Lång räntefond: AMF Räntefond Lång 8 %

Har några saker jag undrar över.

1. Är mina 2 Globala fonder för "lika"? Att de äger typ samma företag eller spelar det ingen roll?

2. Är den lite för USA-tung?

3. Jag är medveten om att det är väldigt mycket räntefonder. Kommer det dra ner avkastningen "för" mycket?

4. Jag vet inte om det är möjligt men vad ungefär skulle ni tro att den här portföljen skulle ge för årlig avkastning i %?

5. Samt är det en bra riskfördelning på portföljen? eller är det något som behöver ändras?
Citera
2017-10-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asbestost
Hej!

Kan någon snäll (och kunnig) själ kolla över hur min portfölj ser ut?

Jag tänker investera 60 000 - 70 000 kr och sedan månadsspara ca 1000 - 2000 kr per månad i min portfölj. Jag vet inte exakt vilken sparhorisont det är tänkt för men ungefär 5 - 15 år

1. Globalfond: LF Global Indexnära 19 %
2. Globalfond: SPP Aktiefond Global 19 %
3. Sverigefond: Avanza Zero 10 %
4. Tillväxt/Asien: LF Tillväxtmarknad Indexnära 10 %
5. Blandräntefond: Spiltan Räntefond Sverige 14 %
6. Blandräntefond: IKC Avkastningsfond 10 %
7. Kort räntefond: Spiltan Räntefond Sverige 10 %
8. Lång räntefond: AMF Räntefond Lång 8 %

Har några saker jag undrar över.

1. Är mina 2 Globala fonder för "lika"? Att de äger typ samma företag eller spelar det ingen roll?

2. Är den lite för USA-tung?

3. Jag är medveten om att det är väldigt mycket räntefonder. Kommer det dra ner avkastningen "för" mycket?

4. Jag vet inte om det är möjligt men vad ungefär skulle ni tro att den här portföljen skulle ge för årlig avkastning i %?

5. Samt är det en bra riskfördelning på portföljen? eller är det något som behöver ändras?

Ta bort 1&4 och lägg in det på 2. Sen att 5 skulle va en blandfond är helt fel dessutom skriver du den på nr 7 också som en korr räntefond vilket stämmer. Sen massa mer som jag inte orkar kommentera men även om du har 40% räntor får du bra avkastning men inte optimalt dock sover du bättre om du inte är en robot
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2017-10-28 kl. 18:33.
Citera
2017-10-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ta bort 1&4 och lägg in det på 2. Sen att 5 skulle va en blandfond är helt fel dessutom skriver du den på nr 7 också som en korr räntefond vilket stämmer. Sen massa mer som jag inte orkar kommentera men även om du har 40% räntor får du bra avkastning men inte optimalt dock sover du bättre om du inte är en robot

Lol såg först nu att det var samma 2 gånger

Men att ta bort 1 & 4 och lägga det på 2:an. Är det verkligen bra att ha 48 % av sin rulle på 1 ändå ganska högriskfond?

Jo lite så jag tänkte, sover hellre bättre och tjänar lite mindre pengar
Citera
2017-10-29, 17:15
Medlem
Har precis öppnat ett ISK-konto men kan inte så mycket om fonder. Som det ser ut nu månadssparar jag 2000kr i följande fonder

Länsförsäkringar Global Indexnära (60%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (20%)
Swedbank Robur Access Asien (20%)

Vad har ni för synpunkter på detta? Tanken är ett långsiktigt sparande på 5+ år. Bör jag sprida ut det lite mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in