2020-08-08, 21:58
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokinwichu
Hur resonerar du kring dessa höga avgifter? På LF fastighet, TIN teknik och Robur Teknik.
Jag har dessa båda under bevakning men har kört som tumregel att hålla mig under 1.2%.

Har sett flera med just LF fastighet (som förvisso gått förbannat bra men ändå en svinhög avgift som jag inte ser ger skäl för sig).

Min portfölj är:

25% - Spiltan Aktie Invest.
20% - Spiltan Global Invest.
35% - LF Global.
15% - Avanza Emerging Market.
5% - (Ska investeras i en ny). TIN/LF?

Vh

W
Jag har LF fastighetsfond då just fastigheter anses som en säker investering. Dessutom har den gett extremt bra avkastning. Speciellt 2019. Dock är det den fonden som jag ligger mest back på det här året.
Citera
2020-08-09, 11:59
Medlem
80 % Vanguard Total World Stock Index Fund ETF

10 % Vanguard Total Corporate Bond ETF

10% Vanguard REIT Index Fund ETF

24 år gammal och har en sparhorisont på 10+ år
Senast redigerad av KavatPojke 2020-08-09 kl. 12:26.
Citera
2020-08-09, 21:02
Medlem
Citat:
...
Hur resonerar du kring dessa höga avgifter? På LF fastighet, TIN teknik och Robur Teknik.
Jag har dessa båda under bevakning men har kört som tumregel att hålla mig under 1.2%.
...
Jag förstår inte riktigt resonemanget som många här har i forumet angående avgifterna.
Man skall väl använda avgifterna för att jämföra lkvärdiga fonder inbördes, inte för att avgöra om man skall köpa en fond eller inte. Avgiften för LF fastighet drunknar väl i dess utveckling?

Zlatan kostar mer att ha i laget än många andra spelare, men ändå är det lag som vill betala för detta.
Citera
2020-08-09, 22:29
Medlem
fokinwichus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag förstår inte riktigt resonemanget som många här har i forumet angående avgifterna.
Man skall väl använda avgifterna för att jämföra lkvärdiga fonder inbördes, inte för att avgöra om man skall köpa en fond eller inte. Avgiften för LF fastighet drunknar väl i dess utveckling?

Ja, men jag tänker att så länge det råder en någorlunda lika placeringsinriktning bör den lägre avgiften löna sig i längden mellan olika fonder. För att historisk avkastning säger inget om framtida. Så långt har jag lärt mig att tänka.

Just nu i denna specifika LF-fonden har jag inte satt mig in i gällande konkurrenter men jag känner till flera, Swedbank, Carnegie, Odin mfl.

Jag kanske är helt okunnig men jag ser det mer som att vi har kanske 4, relativt lika, Zlatans. Och alla torkar sig med olika sorters guldplatinerat toalettpapper när de uträttar sina bestyr. Vilken vill jag ha?

Men jag var kanske lite väl otydlig i mitt tidigare inlägg, är det en bra fond som jag tror på så stirrar jag mig inte helt blind på avgiften innan jag rekognoscerat området.

Tack för svar

VH

W
Citera
2020-08-12, 19:41
Medlem
Hej,

jag är väldigt ny inom det här, men jag har precis börjat månadsspara i fonder. Jag tänkte om någon hade kunnat ge mig återkoppling på mina placeringar?

Hos Avanza har jag:

AMF Räntefond Lång 4%
AMF Räntefond Mix 4%
Spiltan Räntefond Sverige 4%

Avanza Global 60%
Avanza Emerging Markets 7%
Länsförsäkringar Global Indexnära 7%
SEB Sverige Indexfond 7%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 7%

Hos min bank, Nordea, har jag liknande:

Nordea North American Enhanced 45%
Swedbank Robur Access Asien 35%
Spiltan Räntefond Sverige 10%
AMF Räntefond Lång 10%

Tack på förhand
Citera
2020-08-13, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
Hej,

jag är väldigt ny inom det här, men jag har precis börjat månadsspara i fonder. Jag tänkte om någon hade kunnat ge mig återkoppling på mina placeringar?

Hos Avanza har jag:

AMF Räntefond Lång 4%
AMF Räntefond Mix 4%
Spiltan Räntefond Sverige 4%

Avanza Global 60%
Avanza Emerging Markets 7%
Länsförsäkringar Global Indexnära 7%
SEB Sverige Indexfond 7%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 7%

Så 12% ränta 88% aktier? Helt ok men svårt att kommentera fördelningen eftersom vi inte vet vad du har för placeringshorisont. Varför har du både Avanza global och en liten del LF global? dessa är snarlika och en globalfond räcker avanza har lägre avgift men hur den skattar gör den visst marginellt dyrare än LF har jag hört, tror inte det är så stor skillnad men det finns ingen anledning att ha bägge.

Aktiedelen hade jag gjort till kanske något i den här stilen.

60% Globalfond
14% LF EM
7% SEB Sverige
7% Spiltan invest

Men annars tycker jag du har en fin och enkel portfölj!
Senast redigerad av Unggoy 2020-08-13 kl. 02:05.
Citera
2020-08-13, 08:15
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavatPojke
80 % Vanguard Total World Stock Index Fund ETF

10 % Vanguard Total Corporate Bond ETF

10% Vanguard REIT Index Fund ETF

24 år gammal och har en sparhorisont på 10+ år

Vackert, vi har mycket liknande privata portföljer. Jag har några procent pappersguld och något mindre bonds. Sedan är fastighetsdelen en del REIT en del onoterade investeringar i staden jag bor (har viktat över mer och mer till REITs då det är massa jobb med fastigheter men fortfarande en liten del finns kvar).
Citera
2020-08-13, 11:37
Medlem
enobservators avatar
Har uppdaterat samt finslipat min portfölj över en tid och har nu kommit underfund med fonder som jag skall ha långsiktigt (10+ år)

Global 70%
Länsförsäkringar Global Indexnära 70%

Tillväxtmarknad 20%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Avanza Emerging Markets 10%

Sverige 10%
SEB Sverige Indexfond 5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%

Fonderna har jag valt utifrån att jag vill ha en så låg avgift som möjligt eftersom att jag sparar långsiktigt, det är en ganska enkel allokering men ju enklare desto bättre
Citera
2020-08-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Så 12% ränta 88% aktier? Helt ok men svårt att kommentera fördelningen eftersom vi inte vet vad du har för placeringshorisont. Varför har du både Avanza global och en liten del LF global? dessa är snarlika och en globalfond räcker avanza har lägre avgift men hur den skattar gör den visst marginellt dyrare än LF har jag hört, tror inte det är så stor skillnad men det finns ingen anledning att ha bägge.

Aktiedelen hade jag gjort till kanske något i den här stilen.

60% Globalfond
14% LF EM
7% SEB Sverige
7% Spiltan invest

Men annars tycker jag du har en fin och enkel portfölj!

Jag hade tänk ha en sparhorisont på 5 år + pension.
Citera
2020-08-15, 00:05
Medlem
fokinwichus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
7% SEB Sverige
7% Spiltan invest

SEB Sverige Indexfond är det du menar?

Spiltan invest har väl täckning för de bolag som Seb indexf har som största innehav?
Tänker att 14% spiltan borde vara bättre och/eller 7% på en sverige småbolags fond med liknande avgift?

Vh
Citera
2020-08-15, 01:13
Medlem
Citat:
SEB Sverige Indexfond är det du menar?

Spiltan invest har väl täckning för de bolag som Seb indexf har som största innehav?
Tänker att 14% spiltan borde vara bättre och/eller 7% på en sverige småbolags fond med liknande avgift?

Vh

Det ät valfritt tycker jag. Spiltan invest har gått bättre än sverigeindex, troligtvis gör den det även i framtiden men det kan man förstås aldrig veta. Samma med småbolag. Genom att splitta upp som han gör hedgar man lite om investmentbolagen skull underprestera mot vad de gjort. Men eftersom det bara är 7% av sparkapitalet vi snackar om blir skillnaden i avkastning inte enorm. Därför tycker jag det är helt ok att göra som han gör. Jag har liknande själv i mitt sparande på nordnet där sverigedelen är delad i tre delar: nordnet sverigefond med sveriges 70 största bolag, Spiltan investmentbolag och Plus småbolag.
Citera
2020-08-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
Jag hade tänk ha en sparhorisont på 5 år + pension.

Är 5+ närmare 5 än 10 kan det vara så att du tar lite hög risk med 88% aktier. För pension bör du ha 100% aktier om du är ung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in