2017-10-14, 18:48
Medlem
norrlandsiestas avatar
Me/cfs är ett jävla påhitt. Går inte att diagnostisera, "uteslutningsdiagnos" haha

Klart ni är trötta och yr i kepsen om ni inte lever hälsosamt. Bra sömn och föda, regelbunden träning etc. Som vi människor är skapta. Sen är ni säkert deprimerade också, vilket bidrar ofantligt till trötthet. Gå ifrån datorn
Citera
2017-10-15, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsiesta
Me/cfs är ett jävla påhitt. Går inte att diagnostisera, "uteslutningsdiagnos" haha

Klart ni är trötta och yr i kepsen om ni inte lever hälsosamt. Bra sömn och föda, regelbunden träning etc. Som vi människor är skapta. Sen är ni säkert deprimerade också, vilket bidrar ofantligt till trötthet. Gå ifrån datorn

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/MECFS/

Den dag du blir allvarligt sjuk i nåt så är du inte kaxig
Citera
2017-10-15, 07:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Troll..hade det inte gått att diagnosticera hade sjukdomen inte funnits med i bla icd-10
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Betapredoch prednisolon i 3 veckor.
Prednisolon har jag använt pga astma och märker ingen direkt förbättring av det :/
Citera
2017-10-16, 14:34
Medlem
Citat:
ME står för myalgisk encefalomyelit. Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg.

Stämmer det att ME ger kraftigt förhöjt CRP-värde samt hög sänka?
Citera
2017-10-17, 23:44
Medlem
Nej, jag har läst noggrannare nu och inflammationen är snarare antagen.
Citera
2017-10-27, 12:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Betapredoch prednisolon i 3 veckor.
Ätit såna och längre perioder, noll effekt.
Citera
2017-10-27, 12:36
Medlem
klybans avatar
Citat:

Varför går du trollar du för?

Nä, inget påhitt, dock som du säger så utesluter man först, och då allvarligare sjukdomar som beter sig likadant.
Och har förr använts flitigt som slaskdiagnos.
Sen är vi ett U-land på denna sjukdom, men riktar man blickarbna i världen.
Så inser man snabbt att det finns flera där som tar mycket stort allvar på detta.

För min del levde jag ett mycket aktivt liv med rejäl träning, men sen en dag börja kroppen stänga av och inget jag gjorde hindrade detta.
Men såklart är du bara ett troll, så kommer du ändå inte förstå detta då du inte har intresset.
Citera
2017-10-27, 17:12
Medlem
Citat:

Antar du att d aldrig blir sjuk? Går i döden för dina åsikter med håller inte med. hur var din barndom?
Citera
2017-11-26, 16:28
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Troll..hade det inte gått att diagnosticera hade sjukdomen inte funnits med i bla icd-10
Hej!
Jag blir nyfiken på vad icd-10 är, såg att det går att söka på Socialstyrelsen på ord. Men jag kan inte hitta ME. Erkänner Socialstyrelsen ME som en sjukdom och något man kan bli diagnostiserad med?

http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder
Citera
2017-11-28, 21:30
Medlem
Boardgamess avatar
Saken är väl den att även om det skulle visa sig att vissa patienter som har diagnosen ME/CFS verkligen har extrem trötthet orsakad av säg nån virussjukdom eller vad är det senaste, konstig genvariant av kalciumkanaler (vilket inte är bevisat för 5 öre ännu) så kan ändå 99,9 % av de Sverige som anser sig ha denna sjukdom ha en hel uppsjö av andra orsaker till sin trötthet, allt från lathet, depression, dålig livsföring, inbillning, brist på förståelse hur trött/pigg en vanlig dödlig kan förväntas vara. Det säger ju sig självt, om nån är trött och man inte hittar nån rimlig orsak så vill en grupp få diagnosen ME/CFS och hur rimligt är det då att flertalet av dessa skulle råka vara trötta pga ex defekta kalciumkanaler ? Hur många har ME/CFS i Uganda, Ryssland, Irak, Nigeria ?
Citera
2017-11-28, 21:40
Medlem
Boardgamess avatar
Är det för övrigt nån som vet om studierna som görs av det slaget på ME/CFE patienter görs med immobiliserade kontrollgrupper för att utesluta att inte den extrema bristen på aktivitet är orsaken till de fynd som hittas hos ME/CFE patienterna.
Citera
2017-11-29, 00:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Hej!
Jag blir nyfiken på vad icd-10 är, såg att det går att söka på Socialstyrelsen på ord. Men jag kan inte hitta ME. Erkänner Socialstyrelsen ME som en sjukdom och något man kan bli diagnostiserad med?

http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder
G93.3, kan stå kroniskt trötthetsyndrom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in