2017-05-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Skummade snabbt på detta, och om jag känner igen mig, ja, tveklöst och på många.
Punkt 1-3 100%.
Punkt 4 ingen smärta, men matthet och trötthet i muskler och kropp.
Resten av punkterna så har jag ett par kroniskt, andra i perioder och ett flertal av dom.
Ok! Ja, nästan allt stämmer in på mig också. Det är en helvetes sjukdom som hindrar en från att leva ett normalt liv Jag har t o m blivit tvungen att ha hemtjänst sen i höstas. De tvättar och städar åt mig.
Citera
2017-05-21, 03:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du men väl inte lavemang eller?
Utan ta en annans bajs, för skapa en ny bakterieflora i tarmar?
Det finns 3 sätt att tillföra avföring, via kapslar som sväljs, slang i näsan eller upp i arslet, det senare alternativet är det enklaste när man gör det hemma utan sjukvårdens hjälp men det används även av sjukvård runtom i världen för det är en enkel metod.

Citat:
Dock är min mage dåligt nu, men beror på att gallblåsan är borta och antagligen ligger ett gallgägga i gallgångarna.
Man känner klar skillnad när det släpper, då man går ifrån 3-5 toa besök, ibland mot 5-7st per dag.
Och sen lossnar det antagligen, för då har jag en perfekt fungerande mage i 3-6månader.
inser att jag måste söka för detta om råd, och vad jag ska göra när det börjar krångla igen.
Om det är överskott av galla kan du använda questran, det binder galla.

Citat:
Inte testat några centralstimulerande mediciner/droger alls.
Är det amfetamin du pratar om, eller någon av ADHD medicinerna(och amfetaminderivaten?)
Eller den medicinen som man använder främst för sömnsjuka?(kommer inte på namnet nu)
Metylfenidat(concerta)

Citat:
Det betyder att Svenska landsting vägrar ge en sådan behandling då eller?
Tror problemet idag ligger i att det inte är en godkänd behandling i sverige.
Citera
2017-05-21, 12:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Ok! Ja, nästan allt stämmer in på mig också. Det är en helvetes sjukdom som hindrar en från att leva ett normalt liv Jag har t o m blivit tvungen att ha hemtjänst sen i höstas. De tvättar och städar åt mig.
Ibland känns det som hjälp vore trevligt.
Men brukar funka ändå till slut.
Citera
2017-05-21, 13:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns 3 sätt att tillföra avföring, via kapslar som sväljs, slang i näsan eller upp i arslet, det senare alternativet är det enklaste när man gör det hemma utan sjukvårdens hjälp men det används även av sjukvård runtom i världen för det är en enkel metod.

Om det är överskott av galla kan du använda questran, det binder galla.

Metylfenidat(concerta)

Tror problemet idag ligger i att det inte är en godkänd behandling i sverige.
Heter det verkligen lavemang när man tillför avföring?
Men nu vet jag vad du menar i alla fall.
Hört att det är essentiellt nästan för vissa individer, och sett nått program om det för ett bra tag sedan.
Jag har nästan lite fobi över bajs, och speciellt andras.
Så att göra detta själv, låter inte som nått som kommer hända.
Men såklart blir mina problem bra värre, så måste man ju tänka om och kanske bita i det sura äpplet

Vet tyvärr inte varför det är bra ibland och ibland inte, dock känns det exakt som när jag hade en funktionsnedsättning i gallblåsan.
Men får fråga om ett blodprov och kolla upp detta.

Jag försökte lite med modiodal med min läkare, han skulle kolla upp detta lite först.
Men sen drog vi ned på kontakterna i samband med detta, då vi hade kommit till en punkt där man inte längre hade några uppslag på vad det kan vara.
Så nu diagnostiserad med en kronisk neurologisksjukdom, av någon anledning valde läkaren inte att använda ME/CFS diagnossiffran.
Fast än ha sa den diagnosen.
Men har inte ställt till med några problem under åren.
Och tänker så att det är ingen idé att börja rota i detta, för då komemr säkert någon och försöker inbilla sig att jag är frisk.

Lustigt vilken acceptans man får för sig själv och att man är sjuk, och man kollar inte längre på vad som för intressant det kan finnas på området.
Folk säger jag inte ska ge upp, vilket jag inte har heller.
Men vad är det jag ska kämpa för?
Att bli frisk, jo, ja, det är en bra tanke, men jag har inget, och ingen annan heller känns det som.
Det är lite därför man startade tråden och sen droppar in lite då och då, för se om det hänt nått.
Citera
2017-05-22, 05:06
Medlem
Jag lider av konstant trötthet. Har varit hos vc många gånger pga just det. Det sista läkaren sa till mig var "vissa är funtade så" innan jag bytte vc.

Tyvärr har ingen förståelse för hur jobbigt det är att gå runt och vara trött. Jag känner mig aldrig utvilad. Blir ständigt kallad lat.

I mitt fall tror jag att det beror på att jag är en känslig person så att alla uttryck från omgivningen gör mig extra trött. Ett tag så slutade jag med gluten och socker och kände då första gången i livet att jag var pigg och utvilad. Så även det är en bidragande orsak.

Omgivningen tycker att jag ska hålla ut när jag blir extremt trött, liksom att fortsätta dagen utan en paus, men då vet jag att jag i slutet av dagen kommer ligga i migrän.
Citera
2017-05-22, 12:47
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123
Jag lider av konstant trötthet. Har varit hos vc många gånger pga just det. Det sista läkaren sa till mig var "vissa är funtade så" innan jag bytte vc.

Tyvärr har ingen förståelse för hur jobbigt det är att gå runt och vara trött. Jag känner mig aldrig utvilad. Blir ständigt kallad lat.

I mitt fall tror jag att det beror på att jag är en känslig person så att alla uttryck från omgivningen gör mig extra trött. Ett tag så slutade jag med gluten och socker och kände då första gången i livet att jag var pigg och utvilad. Så även det är en bidragande orsak.

Omgivningen tycker att jag ska hålla ut när jag blir extremt trött, liksom att fortsätta dagen utan en paus, men då vet jag att jag i slutet av dagen kommer ligga i migrän.

Har du någon tid på ett ungefär när det började vara så i ditt liv?
Har det varit hela ditt liv?
Citera
2017-05-22, 22:59
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123

Kronisk depression. Sök hjälp inom psykiatrin istället.
Citera
2017-05-23, 00:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Kronisk depression. Sök hjälp inom psykiatrin istället.
Säger inte att du har fel men det finns fysiska problem som kan ge dom problemen,.
Citera
2017-05-23, 07:02
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Säger inte att du har fel men det finns fysiska problem som kan ge dom problemen,.

Visst är det så, men jag håller nog för depression som troligare i det här fallet.
Citera
2017-10-14, 15:22
Medlem
Kortison hjälpte mig.
Citera
2017-10-14, 15:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Kortison hjälpte mig.
Nån specifik sort?