Citat:
Finns det inte en/flera vita vägskyltar med svart text i närheten som pekar mot Swartlings Ridskola? Hade inte skolan sitt namn på någon skylt? Eller stor skylt på byggnaden?
Jag vet inte hur det var på 90-talet, men jag kan någon dag ta en promenad i området och kolla hur det ser ut idag.
Din teori om ett andra offer är långsökt, tycker jag.
"Andra aktiviteter" på tomten är fullt möjligt eftersom det var lite avsides trots att det är Stockholms innerstad. Möjligt, men fortfarande ett långskott.
Bär man kniv som man är redo att använda är det stor sannolikhet att man har med sig handskar också. Jag tror inte han bar handskar 10 minuter före dådet, så kallt var det inte ute då. Han bar nog handskar vid själva dådet för att handskarna ingick i hans persona som livsstilskriminell, tror jag.
Det kanske tog ett tag att hitta telefonkiosken och då var det för sent att säkra avtryck på den?
Jag tror att GM försökte råna PH, men kanske inte där han hittades. Kanske träffades dom på gatan. GM drar kniv. PH lägger benen på ryggen och springer, men springer in på ett område han inte riktigt känner till. Han tror att det är en genväg eller så. Där inne på Swartlings blir han fast. Var PH full/berusad? GM var snabbare än PH. Inne på Swartlings blir det tumult och PH blir dödad.
Vet vi om PH blev huggen eller skuren/slicead? Vart på kroppen tog det dödande hugget?
Jag vet inte hur det var på 90-talet, men jag kan någon dag ta en promenad i området och kolla hur det ser ut idag.
Din teori om ett andra offer är långsökt, tycker jag.
"Andra aktiviteter" på tomten är fullt möjligt eftersom det var lite avsides trots att det är Stockholms innerstad. Möjligt, men fortfarande ett långskott.
Bär man kniv som man är redo att använda är det stor sannolikhet att man har med sig handskar också. Jag tror inte han bar handskar 10 minuter före dådet, så kallt var det inte ute då. Han bar nog handskar vid själva dådet för att handskarna ingick i hans persona som livsstilskriminell, tror jag.
Det kanske tog ett tag att hitta telefonkiosken och då var det för sent att säkra avtryck på den?
Jag tror att GM försökte råna PH, men kanske inte där han hittades. Kanske träffades dom på gatan. GM drar kniv. PH lägger benen på ryggen och springer, men springer in på ett område han inte riktigt känner till. Han tror att det är en genväg eller så. Där inne på Swartlings blir han fast. Var PH full/berusad? GM var snabbare än PH. Inne på Swartlings blir det tumult och PH blir dödad.
Vet vi om PH blev huggen eller skuren/slicead? Vart på kroppen tog det dödande hugget?
Det har såvitt jag vet aldrig funnits "pekare" som visat vägen till Swartlings när ridskolan låg i hörnet Valhallavägen/Lidingövägen, däremot en stor skylt vid infarten. Jag har länkat för någon dag sedan till en bild där man ser polisens avspärrningar efter mordet och där syns skylten.
Någonting fick Häggström att gå eller springa in mot stallgaveln. Inte otänkbart att han hörde eller såg något, kanske ville hjälpa någon - det kan ha förekommit nattspring där även om ingen verkar ha hört talas om det, har varit uppe i tråden. Som det såg ut på ridskolan tid var området ganska lättspanat sas, en sväng upp med bil av polis eller väktare bör ha räckt för att störa. Mordet ägde dessutom rum vid femtiden på morgonen, natten var i princip slut.
Häggström var förmodligen inte särskilt berusad. Dessutom hade han ätit och promenerat en stund och borde ha nyktrat till. Man har inte gått ut närmare med hur omfattande hans skador var annat än flera knivsår.