2017-11-27, 05:46
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Finns det inte en/flera vita vägskyltar med svart text i närheten som pekar mot Swartlings Ridskola? Hade inte skolan sitt namn på någon skylt? Eller stor skylt på byggnaden?
Jag vet inte hur det var på 90-talet, men jag kan någon dag ta en promenad i området och kolla hur det ser ut idag.

Din teori om ett andra offer är långsökt, tycker jag.

"Andra aktiviteter" på tomten är fullt möjligt eftersom det var lite avsides trots att det är Stockholms innerstad. Möjligt, men fortfarande ett långskott.

Bär man kniv som man är redo att använda är det stor sannolikhet att man har med sig handskar också. Jag tror inte han bar handskar 10 minuter före dådet, så kallt var det inte ute då. Han bar nog handskar vid själva dådet för att handskarna ingick i hans persona som livsstilskriminell, tror jag.
Det kanske tog ett tag att hitta telefonkiosken och då var det för sent att säkra avtryck på den?

Jag tror att GM försökte råna PH, men kanske inte där han hittades. Kanske träffades dom på gatan. GM drar kniv. PH lägger benen på ryggen och springer, men springer in på ett område han inte riktigt känner till. Han tror att det är en genväg eller så. Där inne på Swartlings blir han fast. Var PH full/berusad? GM var snabbare än PH. Inne på Swartlings blir det tumult och PH blir dödad.
Vet vi om PH blev huggen eller skuren/slicead? Vart på kroppen tog det dödande hugget?

Det har såvitt jag vet aldrig funnits "pekare" som visat vägen till Swartlings när ridskolan låg i hörnet Valhallavägen/Lidingövägen, däremot en stor skylt vid infarten. Jag har länkat för någon dag sedan till en bild där man ser polisens avspärrningar efter mordet och där syns skylten.

Någonting fick Häggström att gå eller springa in mot stallgaveln. Inte otänkbart att han hörde eller såg något, kanske ville hjälpa någon - det kan ha förekommit nattspring där även om ingen verkar ha hört talas om det, har varit uppe i tråden. Som det såg ut på ridskolan tid var området ganska lättspanat sas, en sväng upp med bil av polis eller väktare bör ha räckt för att störa. Mordet ägde dessutom rum vid femtiden på morgonen, natten var i princip slut.

Häggström var förmodligen inte särskilt berusad. Dessutom hade han ätit och promenerat en stund och borde ha nyktrat till. Man har inte gått ut närmare med hur omfattande hans skador var annat än flera knivsår.
Citera
2017-11-27, 06:37
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det har såvitt jag vet aldrig funnits "pekare" som visat vägen till Swartlings när ridskolan låg i hörnet Valhallavägen/Lidingövägen, däremot en stor skylt vid infarten. Jag har länkat för någon dag sedan till en bild där man ser polisens avspärrningar efter mordet och där syns skylten.

Någonting fick Häggström att gå eller springa in mot stallgaveln. Inte otänkbart att han hörde eller såg något, kanske ville hjälpa någon - det kan ha förekommit nattspring där även om ingen verkar ha hört talas om det, har varit uppe i tråden. Som det såg ut på ridskolan tid var området ganska lättspanat sas, en sväng upp med bil av polis eller väktare bör ha räckt för att störa. Mordet ägde dessutom rum vid femtiden på morgonen, natten var i princip slut.

Häggström var förmodligen inte särskilt berusad. Dessutom hade han ätit och promenerat en stund och borde ha nyktrat till. Man har inte gått ut närmare med hur omfattande hans skador var annat än flera knivsår.
Jag läste att man undersökte en koppling mellan mordet på PH och hotellmordet på Gotland, för att båda offren hade utsatts för våld mot ögonen. Men i början av tråden och på flera andra ställen sägs det att PH inte hade våld mot ögonen, men mot "huvudet" eller halsen (minns inte nu). Jag har inte läst hela tråden och inte funnit någon annanstans att det skulle vara mer knivvåld mot andra dela av kroppen. Det kanske är information polisen behåller för sig själv, tills man hittat mördaren?

Om PH fortfarande levde när ambulans/polis anlände är det väl troligt att han inte fick halsen avskuren.
Citera
2017-11-27, 12:51
Medlem
Toolmans avatar
Vad vet man om PH, han var inte bi/homo? Annars borde det spåret vara intressant. Flirtat med fel person på grillen som följer efter och släpper ut sin ilska på PH över att GM blivit antagen som homo. Ångrar sig efteråt då GM inte är en förhärad brottsling. Våldet är också överdrivet för ett vanligt rån. GM är en vanlig person, van med våld på lägre nivå, typ huliganaktiviter. Kontrollerad och har ordning på sitt liv därav kunna hålla tyst om sitt dåd. Arbetarkille (dialekt tyder på detta, där miljön ofta är homofobisk) som tagit firmabilen till den nattöppna grillen därav knivbeväpningen och nykterheten. Kanske utfört jobb på Swartlings Ridskola eller i direkt anslutning och behövt ringa från den mest närbelägna mynttelefonen därav lokalkännedom. Att knivslidan ligger långt från själva konfrontationen tyder på ilska.
Senast redigerad av Toolman 2017-11-27 kl. 13:42.
Citera
2017-11-27, 14:21
Medlem
iSvempas avatar
När vi nu gått en vända till i detta besynnerligt mord som ältats i över 20 år utan att en enda teori varit närmare lösningen, mer än de andra teorierna.

Nu har vi lärt oss att det fanns inga dna eller andra bevis på att knivslidan som hittades på Villagatan, Floragatan eller om det var i mittremsan på Valhallavägen hade ett dugg med fallet att göra.
Vi vet att Per tog sig från studentklubben ner till korvkiosken och sedan drog Valhallavägen bort mot Swartlings. Det är nog så att polisen frågade korvkioskägaren om Per varit där och handlat och att man fann Per knivhuggen vid Swartlings bevisar att han verkligen gick dit.
Det måste vara enkelt för polisen att fråga föräldrar och kompisar om Per hade någon övernattningskompis på Gärdet som kan bekräfta varför per tog sig mot Gärdet i stället för att ta sig till Ekerö där han bodde.
Varken Per eller gärningsmannen hade en aning om två minuter innan knivöverfallet att detta skulle ske på Swartlings, det var ingenting som var planerat, det bara blev så.

Folk är lata som inte tar sig ut en kall oktoberkväll klockan 05.00 när man är trött och vill sova bara för att det är roligt att promenera i kylan. Syftet måste ha varit någonting speciellt. Det närmaste är att gärninsmannen var på samma klubb som Per som stötte på gärningsmannens kvinna som blev svartsjuk och ruvade på hämd och därför förföljde Per. Detta har polisen säkert haft i tankarna när dom korsförhörde klubbfolket som borde haft vissa misstankar. Min sista teori är således. Mördaren fanns på klubben som förföljde Per till Swarlings där han knivhögg honom för att döda. Motivet var svartsjuka.
Citera
2017-11-27, 17:12
Medlem
Troligast tycker jag är att mördaren är en lodis som hade någon form av anknytning till ridskolan, snarare än att ha varit på festen. Befunnit sig i området på natten och stört sig på Per på något sätt. En tuppfight uppstod och det ballade ur.

Den där ridskolan tror jag fan inte att många kände till om de inte hade väldigt specific lokalkännedom.
Citera
2017-11-27, 21:18
Medlem
Kioskvikariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
När vi nu gått en vända till i detta besynnerligt mord som ältats i över 20 år utan att en enda teori varit närmare lösningen, mer än de andra teorierna.

Nu har vi lärt oss att det fanns inga dna eller andra bevis på att knivslidan som hittades på Villagatan, Floragatan eller om det var i mittremsan på Valhallavägen hade ett dugg med fallet att göra.
Vi vet att Per tog sig från studentklubben ner till korvkiosken och sedan drog Valhallavägen bort mot Swartlings. Det är nog så att polisen frågade korvkioskägaren om Per varit där och handlat och att man fann Per knivhuggen vid Swartlings bevisar att han verkligen gick dit.
Det måste vara enkelt för polisen att fråga föräldrar och kompisar om Per hade någon övernattningskompis på Gärdet som kan bekräfta varför per tog sig mot Gärdet i stället för att ta sig till Ekerö där han bodde.
Varken Per eller gärningsmannen hade en aning om två minuter innan knivöverfallet att detta skulle ske på Swartlings, det var ingenting som var planerat, det bara blev så.

Folk är lata som inte tar sig ut en kall oktoberkväll klockan 05.00 när man är trött och vill sova bara för att det är roligt att promenera i kylan. Syftet måste ha varit någonting speciellt. Det närmaste är att gärninsmannen var på samma klubb som Per som stötte på gärningsmannens kvinna som blev svartsjuk och ruvade på hämd och därför förföljde Per. Detta har polisen säkert haft i tankarna när dom korsförhörde klubbfolket som borde haft vissa misstankar. Min sista teori är således. Mördaren fanns på klubben som förföljde Per till Swarlings där han knivhögg honom för att döda. Motivet var svartsjuka.

Svartsjuka som motiv och festen som upprinnelse, då bör väl ändå en skickligt gjord utredning med allmänhetens benägna bistånd klarat av fallet? Men vi vet ju faktiskt inte varför PH går mot Gärdet eller ens om det var hans avsikt när han lämnade festen. Vem är han på väg hem till? Endast utredare vet. Vi i tråden vet ju heller inte om PH går en för honom välkänd rutt eller om han ska till Gärdet för första gången. Här kan ju utredningen mycket väl sitta på ett starkt indicium, ett triumfkort, där den enda återstående länken är ett handfast bevis som fäller bytet.

Rån motiverar inte riktigt det grova våldet och han hade ju slantarna kvar i fickan. Men förstås en tänkbar möjlighet.

Några andra långbollar jag m.fl varit inne på är 1) G M har kopplingar till plats/prostitution. Den underliga platsen för mordet kan indikera droguppgörelser/prostitution och att PH dras in i en händelse, tex när han går in för att lätta på trycket eller söka en genväg. 2) Att PH själv ingriper i en pågående händelse av något slag 3) Lustmord av G M med koppling till platsen/stadsdelen. G M, med ett ursinnigt hat mot homosexuella, väntar in någon snuskgubbe att slakta, istället kommer PH. Motståndet blir oväntat och hårt och G M avbryter och flyr, ringer 112 eftersom avsikten aldrig var att attackera en vanlig nattsuddare.
Senast redigerad av Kioskvikarien 2017-11-27 kl. 21:42.
Citera
2017-11-27, 22:30
Medlem
Kioskvikariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien
Svartsjuka som motiv och festen som upprinnelse, då bör väl ändå en skickligt gjord utredning med allmänhetens benägna bistånd klarat av fallet? Men vi vet ju faktiskt inte varför PH går mot Gärdet eller ens om det var hans avsikt när han lämnade festen. Vem är han på väg hem till? Endast utredare vet. Vi i tråden vet ju heller inte om PH går en för honom välkänd rutt eller om han ska till Gärdet för första gången. Här kan ju utredningen mycket väl sitta på ett starkt indicium, ett triumfkort, där den enda återstående länken är ett handfast bevis som fäller bytet.

Rån motiverar inte riktigt det grova våldet och han hade ju slantarna kvar i fickan. Men förstås en tänkbar möjlighet.

Några andra långbollar jag m.fl varit inne på är 1) G M har kopplingar till plats/prostitution. Den underliga platsen för mordet kan indikera droguppgörelser/prostitution och att PH dras in i en händelse, tex när han går in för att lätta på trycket eller söka en genväg. 2) Att PH själv ingriper i en pågående händelse av något slag 3) Lustmord av G M med koppling till platsen/stadsdelen. G M, med ett ursinnigt hat mot homosexuella, väntar in någon snuskgubbe att slakta, istället kommer PH. Motståndet blir oväntat och hårt och G M avbryter och flyr, ringer 112 eftersom avsikten aldrig var att attackera en vanlig nattsuddare.

Att han tar ut pengar kan ju betyda att han faktiskt tänkte kosta på sig en taxi till Ekerö. Just detta att han tar ut en större summa vid denna tidpunkt är märkligt om han tänker stanna i stan, tycker jag. Då är Gärdet ett villospår. Det kan då vara en indikation på ett urspårat rån och att han drivs från Östra bortåt längs V.. vägen ner mot den öde Ridskolan. Han har väskan med sig vilket gör honom långsam. Alla vet hur kär en väska kan vara i handen. Han släpper den inte och kutar vilket situationen kräver av honom. Han är onykter och omdömet sviker.
Senast redigerad av Kioskvikarien 2017-11-27 kl. 22:36.
Citera
2017-11-27, 22:34
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:

Jag tror inte på din teori. Hur många på den här klubben går omkring med kniv i fickan? Visst, det händer ibland att folk går ut och festar beväpnar sig med kniv. Det här är ett rån som gått snett. Det är en person som ofta bär kniv, för att det ingår i hans persona.
Citera
2017-11-27, 22:43
Medlem
Kioskvikariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag tror inte på din teori. Hur många på den här klubben går omkring med kniv i fickan? Visst, det händer ibland att folk går ut och festar beväpnar sig med kniv. Det här är ett rån som gått snett. Det är en person som ofta bär kniv, för att det ingår i hans persona.

Instämmer. Festteorin måste då kopplas till t.ex en kvinna med koppling till mördaren och att utredningen sedan fastnar i brist på bevis. Men ej troligt att det skulle saknas inlägg kring en sådan koppling i tråden efter 21 år. Mördaren är en loner.
Citera
2017-11-27, 23:24
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Var har vi lärt oss att det inte finns något som knyter ihop knivslidan och mordvapnet? Var snäll och länka eller motsvarande för såvitt jag vet är detta en av de punkter man aldrig släppt; varför man kopplar ihop fynden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvikarien

Plånboken låg intill honom, tömd på pengar.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2017-11-27 kl. 23:30.
Citera
2017-11-28, 04:27
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Var har vi lärt oss att det inte finns något som knyter ihop knivslidan och mordvapnet? Var snäll och länka eller motsvarande för såvitt jag vet är detta en av de punkter man aldrig släppt; varför man kopplar ihop fynden.

Plånboken låg intill honom, tömd på pengar.

Det fanns inga DNA eller andra bevis på knivslidan man hittade i området runt Villagatan som någon i tråden för några veckor sedan berättade. Jag tror det var du.

Så sent som den 5/5/2017 har DN krönikören Evelyn Jones ett långt sammandrag från knivmordet på Per Häggström. https://www.dn.se/nyheter/sverige/mystiskt-larmsamtal-hetaste-sparet-i-21-ar-gammal-mordutredning/

Där bland annat kan man läsa att Pers plånbok låg på mordplatsen men ingenting om att den var tom.
Det står också. Jag läser innantill. Per tar sig ut på Valhallavägen för att gå hem till en kompis lägenhet på Gärdet där han skall sova över. Exakt det jag hävdat i alla mina inlägg.

Hon skriver. Där polisen hittar Per går en gångväg från Valhallavägen till Gärdet, exakt det jag också hävdat hela tiden.

Polisen säger i artikeln att dom inte tror på rånmordsteorin. Det har jag ej heller trott.

Till och med GW Persson säger i artikeln att Per försökte ta sig vidare till gångvägen bredvid men det hinner han inte.

Du klagade på att jag kallade Valhallavägen för Vallhallavägen, du har själv ser jag mycket tidigt i tråden diskuterat om saken. Alla Stockholmare kallar vägen för Vallhallavägen. I Göteborg däremot heter den Valhallavägen så varför idioterna döpt vägen till Valhallavägen är fel. Dessutom börjar gatunumreringarna från Slottet, förutom Valhallavägen som börjar numreringen vid Roslagstull.
Citera
2017-11-28, 10:18
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Så sent som den 5/5/2017 har DN krönikören Evelyn Jones ett långt sammandrag från knivmordet på Per Häggström. https://www.dn.se/nyheter/sverige/mystiskt-larmsamtal-hetaste-sparet-i-21-ar-gammal-mordutredning/

Citat:
År 2001 grips en person efter ett rån i Täby – något han själv larmar om. Eftersom han har kopplingar till Swartlings ridskola delges han misstanke även för mordet på Per Häggström, men frias.

Detta var mer än vad jag visste. Kopplingar till Swartlings och påstås ha larmat om ett annat rån i Täby som han begått. Det står inget om att han dömdes för rånet i Täby.
Senast redigerad av Rabattfyllan 2017-11-28 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in