Citat:
Ursprungligen postat av
Tabernak
Hm, inget illa ment här på något sätt, men den här knivslidan/knivhölstret både avfärdar du, och sedan använder som någon slags stöd i din teori?
EDIT: Att först följa efter någon, för att sedan springa iväg och göra sig av med knivslidan för att sedan återuppta efterföljandet känns ju inte särskilt troligt, eller?
Jag har bott i området under en tid på 90-talet men någon stig som på något sätt skulle korsa Swartlings Ridskola har jag varken sett eller hört talas om - därmed inte sagt att det inte existerade en sådan. Men om minnet inte sviker var väl Ridskolan omgärdad av ett staket likt det kring Sofia Hemmet och Stockholm Stadion? Fanns det en grind på baksidan menar du, eller? Starrängsringen var ju redan byggd när detta hände. Om nu så är fallet, att stigen existerade alltså, så undrar jag vad det är som säger att mördaren/dräparen följde efter Per in på ridskoleområdet? Skulle han inte redan kunna varit där av andra skäl? Antingen att han helt enkelt kom gående på stigen från andra hållet, eller i färd med något annat som gjorde att Pers plötsliga uppdykande skrämde eller störde honom till den milda graden att han överföll Per?
Jag kan villigt erkänna att jag inte lusläst tråden så om detta på något sätt redan är avfärdat eller klarlagt ber jag om ursäkt
Citat:
Ursprungligen postat av
SibirienKalle
Du har helt rätt; det fanns ingen genväg. Ville man gena över Swartlings tomt var man tvungen att klättra över det rätt höga staketet.
Mot Valhallavägen fanns ett järnstaket ca 1.20 högt och med otrevliga piggar upptill, infarten var vid denna tid inte stängd nattetid.
Mot gångvägen/Musikhögskolan fanns ett Gunnebostaket, ca 2 m högt. I det senare fanns en grind nära platsen där Häggström hittades, såvitt jag vet hölls den låst. Även om grinden skulle varit olåst hade man inte tjänat många steg på att gå den vägen jämfört med att ta gångvägen.
Ville man gena upp i Starrängsområdet vid denna tid hade antagligen valvet vid gamla Försvarshögskolan (nu Telegrafstyrelsen) varit ett vettigt alternativ om inte Jungfrugatan dög.
Gärdet, som det sägs att Häggström var på väg till - han var skriven ute på Ekerö så han kan naturligtvis varit på väg till en kompis/flickvän etc - kan dessutom betyda avsevärt mer än adresserna nära Starrängsringen och då fanns ingen rimlig anledning att ge sig upp vid Swartlings.
Jag har svårt att se varför han skulle gått in på ridskolans område om det inte var för att han stämt möte med någon eller blev nyfiken på något han såg eller hörde. Eller möjligen blev jagad och flydde blint in i mörkret. Han bar på en stor trunk och den återfanns nära platsen där han låg såvitt jag vet. Sprang han för livet borde han slängt väskan omgående, för att röra sig lättare och/eller mot angriparen för att störa honom.