2017-11-22, 01:24
Medlem
Inringarens röst har analyserats flera gånger i tråden. Med detta sagt, här är mina fem cent som stockholmare och utbildad språkvetare (nåja, utan särskild ämneskompetens inom sociolektik eller ens i svenska språket, men jag kunde inte låta bli att fundera på vad hans språk säger om honom).

GM:s sätt att uttrycka sig indikerar att han

* kommer från arbetarklassen och troligen inte bedrivit högre studier. Inte många av den sorten bodde i kvarteren kring mordplatsen vid tiden för dådet. Att jag tror detta beror dels på hans tonfall och frekventa svärande som båda är väldigt arbetarklassigt stockholmska (med brasklapp för punkten nedan), dels på att han säger han när det ska vara honom ([Inringaren: Jag måste se hur det är med han). Han är subjekt, honom är objekt. En bagatell tänker ni kanske. Icke. Det må vara ett dialektalt drag i andra delar av landet men i Mälardalen är det en stark sociolektmarkör för arbetarklassen.

* troligen, men inte nödvändigtvis, är infödd stockholmare. Visst låter han stockholmsk och med Valhallavägen-finten lurar han ingen. Men så är det sättet på vilket han säger Ja för fan. Han betonar j i Ja och dessutom med stigande tonfall. Det här är mer spekulativt än ovanstående punkt. Här låter han som inflyttade stockholmare från typ Bergslagen eller Södermanland som till hälften anammat stockholmskan, och därför talar ett slags hybridmål. Det kan vara så att han förställer sin dialekt, men alla arbetarstockholmare jag känner säger Aa för fan (ni som kommer från stan vad jag menar) och hans uttal känns här mer genuint än det fejkade uttalet av Valhallavägen.

Sen tycker jag han låter lite som en stockholmsk tjackis som inte hållit på så länge, men därav har jag inga långtgående erfarenheter.
Senast redigerad av Aethelred 2017-11-22 kl. 01:44.
Citera
2017-11-22, 10:51
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Är det ingen som vet vem det var polisen misstänkt för rånmordet först?? Dom hade nån misstänkt i slutet av 90 talet ca. Tror inte media skrev ut ålder på misstänkte...
Citera
2017-11-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det har jag då hört från flera håll. Det borde finnas utredningsutlåtande om dna bevis på slidan här i tråden bland annat. Leif Person har berättat att man hittat slidan. Att hitta en knivslida en halv kilometer från mordplatsen som inte har med kniven att göra borde avfärdas ha ett samband. De var ju inte ens i samma område och varför har knivhölstret fått så stort värde i utredningen.
Då kan vi avfärda knivslidan.
Mördaren var en enstöring som gjorde detta själv.
Det kan ju vara ett svartsjukemord där Per stött på mördarens tjej, men det har polisen säkert utrett.

Citat:
Av den enkla anledningen att knivhölstret man hittade låg på antingen Floragatan/Villagatan eller mittremsan på Vallhallavägen om det nu stämmer.
Per gick rakt fram på Vallhallavägen mot Swartlings, varför skulle gärningsmannen ta sig bort från färdvägen där han slängde knivslidan och sedan tillbaks efter Per när han kunde slängt slidan över staketet till Sofiahemmet. Detta borde innebära att knivslidan inte tillhör modvapnet. Jag har ett svagt minne av att på mordplatsen fanns både kniven och knivslidan. Varför har då knivslidan på Floragatan/Villagatan/Vallhallavägen figurerat i diskussionerna.

Hm, inget illa ment här på något sätt, men den här knivslidan/knivhölstret både avfärdar du, och sedan använder som någon slags stöd i din teori?

EDIT: Att först följa efter någon, för att sedan springa iväg och göra sig av med knivslidan för att sedan återuppta efterföljandet känns ju inte särskilt troligt, eller?

Citat:
Nej. I änden av infarten mellan Swartlings och Försvarshögskolan gick det en stig sedan 100 år ut på gärdet som heter Starrbäcken som militären använt som övningsområde. På andra sidan gärdet går ErikDahlbergatan med några tvärgator på vänster sida. Stigen gick rakt fram till antingen Armfeltsgatan eller gatan bredvid Sandelsgatan. En pefekt genväg för dom som bor på Gärdet.
Att man fann Per inne på genvägen tyder på att Per bodde på Gärdet och brukar gå genvägen, eller så försökte han fly från knivattacken. Jag har gått genvägen men det är 30 år sedan. Nu är gärdet igenbyggt med nya gator som Bo bergmans Väg och Starrängsringen.

Jag har bott i området under en tid på 90-talet men någon stig som på något sätt skulle korsa Swartlings Ridskola har jag varken sett eller hört talas om - därmed inte sagt att det inte existerade en sådan. Men om minnet inte sviker var väl Ridskolan omgärdad av ett staket likt det kring Sofia Hemmet och Stockholm Stadion? Fanns det en grind på baksidan menar du, eller? Starrängsringen var ju redan byggd när detta hände. Om nu så är fallet, att stigen existerade alltså, så undrar jag vad det är som säger att mördaren/dräparen följde efter Per in på ridskoleområdet? Skulle han inte redan kunna varit där av andra skäl? Antingen att han helt enkelt kom gående på stigen från andra hållet, eller i färd med något annat som gjorde att Pers plötsliga uppdykande skrämde eller störde honom till den milda graden att han överföll Per?

Jag kan villigt erkänna att jag inte lusläst tråden så om detta på något sätt redan är avfärdat eller klarlagt ber jag om ursäkt
Senast redigerad av Tabernak 2017-11-22 kl. 20:50.
Citera
2017-11-22, 22:07
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Vad menar du med känd genväg? Var skulle genvägen gå menar du?

Häggström hittades inne på ridskolans område. Det var inte så lätt att ta sig vidare därifrån (och isf upp på gångvägen/parkeringen bakom Musikhögskolan. Jag vill påstå att ingen med minsta lokalkännedom gått in genom ridskolans infart för att gena - då hade man valt gångvägen mellan Swartlings och gamla Musikhögskolan.
Du har helt rätt; det fanns ingen genväg. Ville man gena över Swartlings tomt var man tvungen att klättra över det rätt höga staketet.
Citera
2017-11-22, 22:11
Medlem
SibirienKalles avatar
Två saker som ni som nu skriver i tråden kan fundera över:

1: Mig veterligen hade PH ingen bostad på Gärdet. Ett rykte säger att han skulle sova hos en kompis, möjligen en flickvän, men ingen adress har någonsin framkommit. Så vart var han på väg?

2: Vad gjorde PH så långt in på Swartlings tomt? Genväg kan vi utesluta. Behöver man kissa behövde man inte alls gå så långt in. Så vad gjorde han där?

(Jag har skrivit i tråden tidigare och är mycket väl insatt i området, och har läst det mesta som finns att läsa om detta fall.)
Citera
2017-11-22, 22:33
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak
Hm, inget illa ment här på något sätt, men den här knivslidan/knivhölstret både avfärdar du, och sedan använder som någon slags stöd i din teori?

EDIT: Att först följa efter någon, för att sedan springa iväg och göra sig av med knivslidan för att sedan återuppta efterföljandet känns ju inte särskilt troligt, eller?

Jag har bott i området under en tid på 90-talet men någon stig som på något sätt skulle korsa Swartlings Ridskola har jag varken sett eller hört talas om - därmed inte sagt att det inte existerade en sådan. Men om minnet inte sviker var väl Ridskolan omgärdad av ett staket likt det kring Sofia Hemmet och Stockholm Stadion? Fanns det en grind på baksidan menar du, eller? Starrängsringen var ju redan byggd när detta hände. Om nu så är fallet, att stigen existerade alltså, så undrar jag vad det är som säger att mördaren/dräparen följde efter Per in på ridskoleområdet? Skulle han inte redan kunna varit där av andra skäl? Antingen att han helt enkelt kom gående på stigen från andra hållet, eller i färd med något annat som gjorde att Pers plötsliga uppdykande skrämde eller störde honom till den milda graden att han överföll Per?

Jag kan villigt erkänna att jag inte lusläst tråden så om detta på något sätt redan är avfärdat eller klarlagt ber jag om ursäkt

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Du har helt rätt; det fanns ingen genväg. Ville man gena över Swartlings tomt var man tvungen att klättra över det rätt höga staketet.

Mot Valhallavägen fanns ett järnstaket ca 1.20 högt och med otrevliga piggar upptill, infarten var vid denna tid inte stängd nattetid.

Mot gångvägen/Musikhögskolan fanns ett Gunnebostaket, ca 2 m högt. I det senare fanns en grind nära platsen där Häggström hittades, såvitt jag vet hölls den låst. Även om grinden skulle varit olåst hade man inte tjänat många steg på att gå den vägen jämfört med att ta gångvägen.

Ville man gena upp i Starrängsområdet vid denna tid hade antagligen valvet vid gamla Försvarshögskolan (nu Telegrafstyrelsen) varit ett vettigt alternativ om inte Jungfrugatan dög.

Gärdet, som det sägs att Häggström var på väg till - han var skriven ute på Ekerö så han kan naturligtvis varit på väg till en kompis/flickvän etc - kan dessutom betyda avsevärt mer än adresserna nära Starrängsringen och då fanns ingen rimlig anledning att ge sig upp vid Swartlings.

Jag har svårt att se varför han skulle gått in på ridskolans område om det inte var för att han stämt möte med någon eller blev nyfiken på något han såg eller hörde. Eller möjligen blev jagad och flydde blint in i mörkret. Han bar på en stor trunk och den återfanns nära platsen där han låg såvitt jag vet. Sprang han för livet borde han slängt väskan omgående, för att röra sig lättare och/eller mot angriparen för att störa honom.
Citera
2017-11-22, 22:42
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Två saker som ni som nu skriver i tråden kan fundera över:

1: Mig veterligen hade PH ingen bostad på Gärdet. Ett rykte säger att han skulle sova hos en kompis, möjligen en flickvän, men ingen adress har någonsin framkommit. Så vart var han på väg?

2: Vad gjorde PH så långt in på Swartlings tomt? Genväg kan vi utesluta. Behöver man kissa behövde man inte alls gå så långt in. Så vad gjorde han där?

(Jag har skrivit i tråden tidigare och är mycket väl insatt i området, och har läst det mesta som finns att läsa om detta fall.)

1. Var han på väg mot Ekerö hade han ingen rimlig orsak gå utefter Valhallavägen så att han skulle begivit sig mot någon adress på Gärdet är inte orimligt.

2. Som jag skrivit - man har stämt träff med någon. Eller så går man förbi och blir nyfiken på något som inte verkar tillräckligt skrämmande så att man backar undan snarare än kliver på. Eller möjligen blir man jagad. De av mina manliga bekanta som pinkat hos Swartlings har gjort det typ tre steg innanför grindhålet.
Citera
2017-11-23, 00:53
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
1. Var han på väg mot Ekerö hade han ingen rimlig orsak gå utefter Valhallavägen så att han skulle begivit sig mot någon adress på Gärdet är inte orimligt.
Nej Gärdet är inte orimligt. Men jag kan ju tycka att någon, under alla dessa år, skulle ha berättat vart han skulle.

Sen finns också möjligheten att han skulle möta någon vid, eller i närheten av Swartlings, eller hade sällskap med någon som hade ett ärende dit. Inte för att jag tycker det känns jättetroligt, och Swartlings tomt var nog inte så välbesökt nattetid. Men eftersom nu detta är ett ovanligt fall tycker jag att man måste beakta alla möjligheter.

Det faktum att hans väska (han hade varit ute o rest om jag inte minns fel) återfanns inne på området tyder väl också på - som du påpekar - att han kom dit i god ordning, så att säga. Det stöder möjligen teorin om att han hade ett ärende där. Eller möjligen att han gav sig in för att någon ropade på hjälp.
Citera
2017-11-23, 10:04
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Det faktum att hans väska (han hade varit ute o rest om jag inte minns fel) återfanns inne på området tyder väl också på - som du påpekar - att han kom dit i god ordning, så att säga. Det stöder möjligen teorin om att han hade ett ärende där. Eller möjligen att han gav sig in för att någon ropade på hjälp.

Han var ursprungligen uppifrån Nordingrå, hade deltagit i älgjakten.
Citera
2017-11-23, 13:34
Medlem
iSvempas avatar
I ett av Sveriges konstigaste mordfall med massor med teorier som spretar åt olika håll utan att en enda en varit mer rätt än alla andra. Jag som kan mitt Stockholm på mina fem fingrar, även stigar i Liljansskogen och gator som tar dig från Söder till Kungsholmen under jord, men varför skall jag komma med bevis på saker som hänt 30 år sedan när vi vet att rivningar, nybyggnationer och stigar som försvinner när nya stadsdelar armbågar sig fram.

Därför kan man använda "Varför" som kanske kommer lösningen närmare sanningen.

Per bodde på Ekerö, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att han vistades där.
På mordnatten promenerade Per Vallhallavägen rakt fram mot. Vadå? Förmodligen mot bostaden han skulle sova över i, kanske hos en kompis eller en tjej. För att den tiden på natten ta sig till Brommaplan och vänta på nattbussen om det går bussar så sent är en omständig historia, därför hade han skaffat sig nattlogi på Gärdet som han använt fler gånger eftersom han kände till hur man kunde ta sig till Gärdet. Varför annars skulle Per tagit sig Vallhallavägen mot Gärdet den tiden på natten.

Per har inte märkt av att han är förföljd eftersom förföljaren hållit långt avstånd, men när de närmar sig Swartlings hör Per någon närma sig bakifrån. Per gör det alla vi andra skulle göra, vänder sig om och ser en man närma sig med en stor kniv i handen.

Vad gör man i detta läget. Jo man ökar takten och försöker att springa ifrån problemet, men att springa Vallhallavägen rakt fam ger inga fördelar eftersom det är gatlampor, staket och ingen stans att gömma sig. Men om man springer in mot Swartlings kan man försvinna i mörket på kringelkrokar som finns på båda sidorna av stigen. Gamla vapenmagasin, gamla skjul och träd och buskar som gick att gömma sig i och bakom.

Nu var det bara det att förföljaren hade bättre kondition än Per som hanns upp vid Swartlings och där knivhöggs.
När sedan gärningsmannen skyndsamt tog sig till telefonkiosken och där rinde hördes det ingenting som tydde på att han var andfådd. Ett bevis på att han hade mycket bra kondition som blev Pers död.
Citera
2017-11-23, 17:22
Medlem
Citat:
I ett av Sveriges konstigaste mordfall med massor med teorier som spretar åt olika håll utan att en enda en varit mer rätt än alla andra. Jag som kan mitt Stockholm på mina fem fingrar, även stigar i Liljansskogen och gator som tar dig från Söder till Kungsholmen under jord, men varför skall jag komma med bevis på saker som hänt 30 år sedan när vi vet att rivningar, nybyggnationer och stigar som försvinner när nya stadsdelar armbågar sig fram.

Därför kan man använda "Varför" som kanske kommer lösningen närmare sanningen.

Per bodde på Ekerö, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att han vistades där.
På mordnatten promenerade Per Vallhallavägen rakt fram mot. Vadå? Förmodligen mot bostaden han skulle sova över i, kanske hos en kompis eller en tjej. För att den tiden på natten ta sig till Brommaplan och vänta på nattbussen om det går bussar så sent är en omständig historia, därför hade han skaffat sig nattlogi på Gärdet som han använt fler gånger eftersom han kände till hur man kunde ta sig till Gärdet. Varför annars skulle Per tagit sig Vallhallavägen mot Gärdet den tiden på natten.

Per har inte märkt av att han är förföljd eftersom förföljaren hållit långt avstånd, men när de närmar sig Swartlings hör Per någon närma sig bakifrån. Per gör det alla vi andra skulle göra, vänder sig om och ser en man närma sig med en stor kniv i handen.

Vad gör man i detta läget. Jo man ökar takten och försöker att springa ifrån problemet, men att springa Vallhallavägen rakt fam ger inga fördelar eftersom det är gatlampor, staket och ingen stans att gömma sig. Men om man springer in mot Swartlings kan man försvinna i mörket på kringelkrokar som finns på båda sidorna av stigen. Gamla vapenmagasin, gamla skjul och träd och buskar som gick att gömma sig i och bakom.

Nu var det bara det att förföljaren hade bättre kondition än Per som hanns upp vid Swartlings och där knivhöggs.
När sedan gärningsmannen skyndsamt tog sig till telefonkiosken och där rinde hördes det ingenting som tydde på att han var andfådd. Ett bevis på att han hade mycket bra kondition som blev Pers död.

https://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/

Inringaren är anfådd under nästan hela samtalet. PH var ung och vältränad.

Efter att ha hört inspelningen ytterligare ett par gånger vill jag ändra mitt påstående att GM förmodligen kommer Stockholm. Han är definitivt stockholmare, born and raised. Inget snack om den saken. Tjackisspåret kan vara kognitiv bias: inringarens socioekonomiska och geografiska bakgrund leder tankarna till rikstjackisarna Kenta och Stoffe, dessutom är han uppspelt av löpturen och, får man förmoda, dådet han nyss begått.

En användare som inte postat i tråden PM:ade mig. Han är övertygad om att inringaren är identisk med Sovdat, som han påstår sig ha känt en gång i tiden. Eftersom hans sätt att skriva påminner om en person som tidigare postat i tråden utan att backa upp sina påståenden är jag skeptisk. Var kan man lyssna till Sovdats röst?
Senast redigerad av Aethelred 2017-11-23 kl. 17:28.
Citera
2017-11-23, 17:47
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
https://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/

Inringaren är anfådd under nästan hela samtalet. PH var ung och vältränad.

Efter att ha hört inspelningen ytterligare ett par gånger vill jag ändra mitt påstående att GM förmodligen kommer Stockholm. Han är definitivt stockholmare, born and raised. Inget snack om den saken. Tjackisspåret kan vara kognitiv bias: inringarens socioekonomiska och geografiska bakgrund leder tankarna till rikstjackisarna Kenta och Stoffe, dessutom är han uppspelt av löpturen och, får man förmoda, dådet han nyss begått.

En användare som inte postat i tråden PM:ade mig. Han är övertygad om att inringaren är identisk med Sovdat, som han påstår sig ha känt en gång i tiden. Eftersom hans sätt att skriva påminner om en person som tidigare postat i tråden utan att backa upp sina påståenden är jag skeptisk. Var kan man lyssna till Sovdats röst?

Som jag tidigare hävdat. GM är spik nykter och inte alls andfådd av att han sprungit, annat än att samtalet ger honom en kick som gör att andningen ökar av spänningen. Han visste klart var han var.
Om nu Per var i perfekt kondition varför hann knivmannen ifatt honom så tidigt.
Jag är urstockholmare och jag tyckt han lät som det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in