2018-01-15, 01:09
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tpir
Men ingen av dessa tre teorier förklarar telefonsamtalet. Jag förstår fortfarande inte alls hur detta gått till. Det är så många konstiga pusselbitar som inte passar ihop.
Mina två första förslag borde kunna förklara telefonsamtalet;

- Per hör någon ropa på hjälp och beger sig in på tomten. Där blir han överrumplad av ett par gärningsmän medan offret springer iväg och ringer samtalet.

- Några personer har sett att Per har en del kontanter och följer efter. Kanske tvingar inbhonom på tomten. Av någon anledning flippar en av personerna ur och börjar knivhugga. En annan får panik, springer iväg och ringer.

(Jag tillhör dom som tycker att uppringaren låter tämligen normal om man betänker att han just sprungit 500-600 meter i högsta fart och att det är mycket sent på natten. Min första-gissning är att Per blivit attackerad av minst två personer.)
Citera
2018-02-18, 11:42
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinbergbatrashaka
Ja. Han lät amfetamin-påtänd.
Helt klart. Folk som hävdar att han låter normal saknar kännedom om det hela.
Citera
2018-02-18, 11:50
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
https://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/

Inringaren är anfådd under nästan hela samtalet. PH var ung och vältränad.

Efter att ha hört inspelningen ytterligare ett par gånger vill jag ändra mitt påstående att GM förmodligen kommer Stockholm. Han är definitivt stockholmare, born and raised. Inget snack om den saken. Tjackisspåret kan vara kognitiv bias: inringarens socioekonomiska och geografiska bakgrund leder tankarna till rikstjackisarna Kenta och Stoffe, dessutom är han uppspelt av löpturen och, får man förmoda, dådet han nyss begått.

En användare som inte postat i tråden PM:ade mig. Han är övertygad om att inringaren är identisk med Sovdat, som han påstår sig ha känt en gång i tiden. Eftersom hans sätt att skriva påminner om en person som tidigare postat i tråden utan att backa upp sina påståenden är jag skeptisk. Var kan man lyssna till Sovdats röst?
han är ett troll.skit i honom. Sovdat är utredd och avförd från utredningen. Dessutom låter han INTE det minsta lik inringaren.
Citera
2018-02-18, 12:09
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det brukar dom inte göra, men denna, han både ringde polisen och lade ut villospår så kanske han dyker upp här i något inlägg. Den som lever får se.
Var ett fall med Esa rano i Happaranda ( ni vet killen som låg i fejd med en zigenarklan och sedan blev dräp av en tatuerande reptil-fetischist). Där skrev mördaren själv en del i tråden innan han greps.
Citera
2019-03-21, 07:54
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Var ett fall med Esa rano i Happaranda ( ni vet killen som låg i fejd med en zigenarklan och sedan blev dräp av en tatuerande reptil-fetischist). Där skrev mördaren själv en del i tråden innan han greps.

Är detta fallet helt nedfruset eller har det hänt något senaste året?

Har Sven Å Christiansson på något sätt varit inblandad i (och därmed förstört) utredningen?
Citera
2019-04-17, 23:15
Medlem
Kan Polisen ha säkrat dna i telefonkiosken som överensstämmer med dna på kroppen, som inte är offrets?
Citera
2019-04-21, 23:58
Medlem
Tror att Svartsjöanstalten ligger ganska nära där PH bodde på Ekerö. Det är/var en öppen anstalt där div pundare avtjänat sina straff. Kan han helt enkelt ha råkat stöta ihop med någon han känt igen från området vid svartsjö, råkat i bråk, och allt spårar ur?
Citera
2019-04-23, 19:43
Medlem
Samtidigt som R.O var misstänkt 2013/2014 var en annan man misstänkt för medhjälp till mord.

Aftonbladet hade en källa från polisen som berättade att småbarnspappan R.O hade erkänt mordet och att han yrade och trodde förhörsledarna var hans mamma och *pappa. Men ingenting om den andre killen skrev man, jävligt konstigt.
Citera
2019-04-27, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Samtidigt som R.O var misstänkt 2013/2014 var en annan man misstänkt för medhjälp till mord.

Aftonbladet hade en källa från polisen som berättade att småbarnspappan R.O hade erkänt mordet och att han yrade och trodde förhörsledarna var hans mamma och *pappa. Men ingenting om den andre killen skrev man, jävligt konstigt.

Om nu RO fått en psykos är det ändå anmärkningsvärt om han börjat yra om och erkänna ett mord på Per för decennier sen. Varför skulle han fått en sån autistisk hang up på just det mordet kan man undra? Känns inte rimligt. Möjligen om han är en tvättäkta krimnörd som fastnat för just det fallet alt att han kände Per.
Citera
2019-04-27, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Om nu RO fått en psykos är det ändå anmärkningsvärt om han börjat yra om och erkänna ett mord på Per för decennier sen. Varför skulle han fått en sån autistisk hang up på just det mordet kan man undra? Känns inte rimligt. Möjligen om han är en tvättäkta krimnörd som fastnat för just det fallet alt att han kände Per.

Tror bara det var samtalet han erkände att han ringt.

Svårt läge i utredningen. Flera har varit misstänkta och sen R.O som man varken kan bevisa är skyldig eller oskyldig. Ska till ett riktigt mirakel för att detta ska klaras upp.
Citera
2019-04-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Håller med - det vore en märklig slump. Var det inte så att han redan hade figurerat i utredningsmaterialet? Jag kan ha fått det om bakfoten. Antar att Polisen dammsugit hans bekantskapskrets (Många thai-vänner här. Kan ibland ge lite utslag på kufradarn). Någon av dessa kanske är eller känner det svarta får som uppenbarligen snedtände.

Får inte ihop RO:s aura med att mordvapnet skulle vara en pundarkniv med de där brytmärkena som GW pratar om. Det går däremot bra ihop med tugget hos den som ringde samtalet. Den som ringer håller ju på att säga ”Sibylle....gatan” vid ett tillfälle, men ändrar sig. Freudianskt? Bör vara väl förtrogen med kvarteren. Borde inte ha varit så jävla svårt att få fram ett gäng misstänkta bara utifrån den geografiska begränsningen. Framförallt borde det inte ha blivit noll ryktesspridning bland klientelet. Om inte förövaren försvann från jordens yta - eller raskt återvände till anstalt (permission?!). Utgår från att Polisen checkat av alla som befunnit sig på permission eller bondpermis den aktuella tidpunkten...
Senast redigerad av JoeGaggs 2019-04-28 kl. 23:26.
Citera
2019-04-29, 01:59
Medlem
Ingenting kan sägas om detta samtal, eftersom operatören flera gånger frågar om "var" uppringaren ringer från, men inte vad uppringaren heter...

Om detta var ett rån, rånmord, bråk om något annat, eller vad, vet vi heller inte.

Den misstänkte uppringaren (som också misstänktes vara GM) var student sen två år tillbaka vid tidpunkten, men kriminologen Persson säger att hans kandidat varit kriminell mest hela tiden om jag förstått honom rätt.

Stämmer det på den senast misstänkt är det något som i sig borde bevisa att studier inte garanterar att man går den smala vägen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in