2017-11-21, 09:20
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THE-HYPNOTOAD
Känns nyttigare en att få i sig massa bly. Men vore inte armborst bättre?

Armborstarna som dom använder i jakten i USA är helt galna , du får ett extremt kraftfullt vapen men bra träffsäkerhet men det tar ett tag att ladda om då du ska snurra tillbaka linan som är bra mycket kraftigare än vad du hittar på en compound båge. Vi snackar 100+ pound på dom stora borstarna , med dessa får du tillräckligt med fart på pilen för att gå rakt igenom en stor björn.
Citera
2017-11-21, 09:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför inte försöka minimera lidandet hos djuren istället för att öka det?
Att skjuta med pil på ett stå stort djur som älg är dumt.
Risken är stor att pilen bara skadar djuret.
En pil rör sig inte i närheten av de hastigheter som en kula har. Det är svårare att träffa med pilbåge,

Varför inte jaga med ett nät bara? Om man nu vill känna sig tuff. Kan inte riktigt förstå syftet med just pilbåge.

Jag kan garantera att älgen får lida lika mycket när de skjuter med bössa också. Det finns många halvblinda gubbar som skjuter så fort det blåser i buskarna. Därav relativt många "olyckor" där kamrater och annat folk blir skadade och ibland dödade. Träffar du rätt med pilen så dör älgen på samma sätt som om du träffar rätt med gevär.
Citera
2017-11-21, 09:32
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Fast djuret dör nog snabbare av ett gevärsskott.

Nej , träffar du en hjort i halsen eller magen så förblöder den bra mycket snabbare än om du sätter en kula i magsäcken.
Citera
2017-11-21, 09:45
Medlem
ModerRotas avatar
Jakt med pilbåge är som sagt helt annorlunda än jakt med gevär. Hade vi haft utfällbara rakblad på kulorna i gevär så hade jag förespråkat gevär, men tills dess är pilbåge det bättre sättet att få kött från skogen.

Rakbladet skär av samtliga artärer den passerar och gör att djuret förblöder. Djuret faller inte direkt som vid gevärskott som träffat rätt, på grund av chock, men det är lätt att spåra blodspåren då djuret blöder ymnigt.

Det är mycket häftigare och manligare att gömma sig i träden med pilbåge och få till den där heroiska pilträffen. Det är så primalt och tyst och underbart. Djuret rycker till direkt och börjar springa, men blöder så mycket att jag kan spåra djuret med min manliga instinkt och goda syn. Även lukten av blod avslöjar var djuret rört sig i terrängen. Pilen går att få självlysande och med sändare så man kan hitta djuret med fusk också, men det behövs inte om man är en riktig man.

När jag väl finner djuret som stilla insomnat på grund av blodförlust, så tar jag lite blod och smetar mig i ansiktet och smakar på det. Sen jagar jag bort varg och björn som fått upp vittringen, och skyndar mig därefter att ta rätt på kroppen innan fler vilda rovdjur hinner dit. Det är en kamp mot tiden, men mina manliga stora muskler är starka och snabba och min skicklighet med kniv och rep mycket stor.

Givetvis släpper jag djurets ande med en stilla bön och tackar moder natur för köttet. I ett annat liv är det jag som är viltet som blir skjutet. Vi alla hoppas på en pil istället för en kula.

Andra jägare som i tysthet suttit och tittat på från träden nickar instämmande och belåtna, nu får de skogsnatten för sig själva, då jag ska hem och sälja djuret för ett par hundra tusen till restaurangerna.

Meny i Stockholm:
Manligt pilbågsskjutet kött 2500:-

Helvete va härligt det känns att vara en riktig karl!
Damerna ser min självsäkerhet och flockas runt mig likt pilbågsjägare till ett jaktforum.
Senast redigerad av ModerRota 2017-11-21 kl. 09:52.
Citera
2017-11-21, 09:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
För min del skulle folk gärna få jaga sin egen mat, det är naturligt och det bästa sättet att hålla balans i ekosystemet. Problemet är att jakt blivit ett nöje för på tok för många, de flesta jagar inte för att sätta mat på bordet utan för att de tycker det är roligt. Därför måste det regleras.

Och eftersom jakten måste regleras för att folk inte ska springa runt och skjuta ihjäl varenda levande sak i skogen så tycker jag det sänder fel signaler att tillåta nöjesjakt á la pilbåge. Det görs inte av jakttekniska skäl, det är bara ytterligare ett sätt att "förhöja upplevelsen" för jägare som jagar av lust snarare än nödvändighet.

Tycker samhället tydligt ska markera och säga att jakt är ett nödvändigt ont just nu tills vi fått balans mellan rovdjur och bytesdjur i naturen igen. Inga sända signaler om att nöjesjakt är okej genom att tillåta saker som vargjakt eller bågjakt, som inte fyller någon funktion annat än att förhöja upplevelsen för jägarna.

Håller personligen med i väldigt mycket, men det fetade är på sätt och vis både möjligt direkt, och samtidigt omöjligt.

Det finns inger som säger att man inte skulle kunna införa det här och nu, och ta konsekvenserna av det.
Eller så kan man flytta fram ”kravspecifikationen” hela tiden.

Allt är möjligt, precis som att rädda miljön i sin helhet..genom skyddsjakt på människor.

Allt GÅR.
Citera
2017-11-21, 10:07
Medlem
Tallyhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Jakt med pilvapen har ju varit extremt lyckat och poppis dom senaste 10 åren i Nord Amerika , man ser ju detta på vartenda jaktprogram idag , och nu är ju pilbågarna samt crossbowsen så kraftiga och avancerade att man tar ner ett stort vilt på 20-50 meter minst like effektivt som kulvapen.

Ingen tvekan om att det är populärt i Nord Amerika och det verkar riktigt roligt. Har skjutit långbåge i rätt många år nu och jag tänker att det vore sjukt kul att jaga med det också. Men man blir påmind varje gång man får en dålig pil hur jäkla osäkert det är alltid att få en bra träff. Följer några amerikanska bågjägare på Youtube och det man förundras över är att de verkar rätt dåliga på att fullfölja eftersök. En dålig träff och ibland känns det som om dom bara rycker på axlarna och säger att dom tar den nästa gång. Och då springer en älg runt i skogen med en pil i magen. Så det är kanske därför det är så populärt, för dom tar inte hänsyn till djuren på samma sätt som vi gör och dåliga träffar är inte lika noga.

Om du nu ska bli lagligt så hoppas jag att det bara är compoundbågar som blir tillåtna, fortfarande utrymme för dåliga träffar men det är i alla fall säkrare än traditionella varianter. För djurens skull.

Armborst vet jag inte vad jag tycker, ingen tvekan om att det är tillräckligt exakt och bra med kraft. Men jag tänker att det blir krångligt med vapenlagarna etc. Om inte annat för att det blir så jävla lätt för en random att skjuta någon.
Citera
2017-11-21, 10:16
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du skapar en förutsättning som inte existerar överhuvudtaget.

”Det normala vid utförsåkning är skidor, därför verkar det vara ohyggligt svårt med skridskor”

Eller jag har 10 mil till jobbet antar att du går, jag tar bilen.
Citera
2017-11-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Enda anledningen till att jägareförbundet vill införa detta är för att en del tycker det är coolt att springa omkring med båge i skogen som nån Rambo.
Tycker det är barockt.
Barrokt var ordet. Vad är det för jävla dumheter att jaga högvilt med pilbåge? Men det är klart, det är väl ett naturligt steg i Sveriges tillbakagång till ett medeltidssamhälle. Givetvis motiveras dessa märkligheter med något kryptiskt jämställdhets-nonsen. Min fru jagar med .308 och det går hur bra som helst. Ett misogynt skitargument att kvinnor inte skulle klara av att hantera krut och kulor.
Citera
2017-11-21, 10:34
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Eller jag har 10 mil till jobbet antar att du går, jag tar bilen.

Ja om jag vill utsätta mig för det så är det väl upp till mig?
Antal jakttimmar/vitsvanshjort med gevär:16
Antal bågjakt: 200

Eftersom liknelsen var för invecklad, så ställer jag några frågor istället.

Varför skall man använda sig av Pilbåge vid drevjakt?

Varför skall man använda kulvapen på sträckjakt?

Varför skall man använda hagelvapen på älgjakten ?

Nej, precis, det gör man inte.

Men skit i dom frågorna om du vill, och svara på denna enda:

Om du har två jaktformer, och den ena ger 5% skadeskjutningar, och den andra ger 4%, vilken skall bort?
Senast redigerad av scoremax 2017-11-21 kl. 10:58.
Citera
2017-11-21, 10:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Barrokt var ordet. Vad är det för jävla dumheter att jaga högvilt med pilbåge? Men det är klart, det är väl ett naturligt steg i Sveriges tillbakagång till ett medeltidssamhälle. Givetvis motiveras dessa märkligheter med något kryptiskt jämställdhets-nonsen. Min fru jagar med .308 och det går hur bra som helst. Ett misogynt skitargument att kvinnor inte skulle klara av att hantera krut och kulor.

Varför man tagit med jämställdshetsargumentet vet jag inte riktigt, då en båge lämplig för högvilt precis som allt annat fysiskt arbete generellt är lättare för män.

Nå, oavsett, uppfyller man kraven spelar ju varken kön eller annat någon roll.

Angående ”dumheten” i att jaga högvilt med båge, så är det knappast något man behöver spekulera i då informationen redan finns..
Citera
2017-11-21, 11:15
Medlem
Mycket skitsnack av folk härinne som inte har en aning om vad de snackar om...

Har vänner som jagar med pilbåge (ej här hemma) och hag hade en konversation med dessa i sommras om just jakt med båge och de berättade att för att skjuta säker t med en båge är det 15-25 meter max som gäller inga undantag. Skadeskjutningar förekommer och de har sett djur gå runt med pilar i sig då skytten träffat i skuldrebladen. Dock är eftersök med hund inget de sysselsätter sig med utan är en bedömning från skytten och de har inga skjutprov för båge.

Det jag ställer mig frågande till ör om det blir licens på att inneha pilbåge om denna godkänns eller om det ör licens för själva jakten.

Jag är klart för jakt med båge men jag anser att det ska vara rätt hårt kontrollerat, en pilbåge kan göra otrolig skada,tror folk inte förstår hur teknologiskt avancerade pilbågarna har blivit.
Citera
2017-11-21, 11:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det jag ställer mig frågande till ör om det blir licens på att inneha pilbåge om denna godkänns eller om det ör licens för själva jakten

Nu blir det här en rent teoretisk diskussion, men så det gått till i närliggande länder, är att uppskjutningen sker med en båge som uppfyller kraven för det du tänker jaga.
Sedan har du tillståndet att jaga med båge.

Licens på pilbåge har SVJV aldrig införts någonstans.

Det ter sig dock ganska självklart att det blir den utrustningen du avlade provet med som du sedan jagar med.

(Ifall nu någon skulle argumentera för att någon på något sätt skulle försöka fuska..med tanke på tankebanorna tidigare i tråden kan det förtydligandet kanske behövas)

Citat:
Jag är klart för jakt med båge men jag anser att det ska vara rätt hårt kontrollerat, en pilbåge kan göra otrolig skada,tror folk inte förstår hur teknologiskt avancerade pilbågarna har blivit.

Vad syftar du på?

Innehavet av pilbåge eller jakt som så?
Senast redigerad av scoremax 2017-11-21 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in