Citat:
Ursprungligen postat av
scoremax
Nej jag förstod att du tyckte så iomed den logiska förlängningen av ditt resonemang.
Nej, i praktiken skulle vi ju kunna välja att låta naturen ha sin gång med dom konsekvenser ett jaktförbud innebär.
Å andra sidan förstår jag inte riktigt heller varför jag inte skulle kunna få äta älgen lika gärna som jag kan äta köttet i frysdisken..
För min del skulle folk gärna få jaga sin egen mat, det är naturligt och det bästa sättet att hålla balans i ekosystemet. Problemet är att jakt blivit ett nöje för på tok för många, de flesta jagar inte för att sätta mat på bordet utan för att de tycker det är roligt. Därför måste det regleras.
Och eftersom jakten måste regleras för att folk inte ska springa runt och skjuta ihjäl varenda levande sak i skogen så tycker jag det sänder fel signaler att tillåta nöjesjakt á la pilbåge. Det görs inte av jakttekniska skäl, det är bara ytterligare ett sätt att "förhöja upplevelsen" för jägare som jagar av lust snarare än nödvändighet.
Tycker samhället tydligt ska markera och säga att jakt är ett nödvändigt ont just nu tills vi fått balans mellan rovdjur och bytesdjur i naturen igen. Inga sända signaler om att nöjesjakt är okej genom att tillåta saker som vargjakt eller bågjakt, som inte fyller någon funktion annat än att förhöja upplevelsen för jägarna.