2017-11-21, 07:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
https://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow
Det talas om räckvidder på 400 meter för krigsbågskyttar omkring 1400 talet.
Då var de 2 meter långa och låg på över 200 lbs.

Man drog inte 200 lbs i flera sekunder och siktade länge och omsorgsfullt utan tryckte till med vänstern och drog till med högern stötvis. Man skjuter såklart inte i en rak linje på de avstånden, och inte ensam heller.

Det finns nån Dansk typ på Youtube som blivit riktigt bra på medeltida bågskytte.
Lars Anderssen, han hävdar att det som hände med bågskyttet efter att skjutvapnen uppfanns var att man slutade se på det som bågskytte, som i arching, att pilen faktiskt kommer att gå i en båge utan att man började tänka på det som ett gevär där kulan bara faller lite snabbare.

Bågar hade inga sikten på över 10.000 år, man hade erfarenhet och muskelminne.
Byron Fergusson jagar älg och buffel med pil och båge. Han kan till och med skjuta flygande golfbollar och halstabletter.

https://www.byronferguson.com/

Finns inget som säger att du måste stå inom 25 meter.
Normalt jaktavstånd för större compound bågar och armborst ligger på 75-150 meter annorstädes. Git gud.

Njjaaaa.
Skilj på vad pilen rent Kinetiskt klarar av, och vad som är praktiskt tillämpbart.

En av anledningarna till att det finns anledningar till korta skjutavstånd förutom bantiden i sig, är fenomentet "Jump the string" vilket yttrar sig i att träffen sitter en decimeter högt.
Lägg därtill avståndsbedömningen.

Korta avstånd= strålande skadeskjutningsstatistik.
Långa avstånd= Slagfält.

Mycket att tänka på således..
Senast redigerad av scoremax 2017-11-21 kl. 07:23.
Citera
2017-11-21, 07:47
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du kan ta ansvar för vad du gör, inte för vad vargar gör. Att ursäkta djurplågeri för att rovdjur "är värre" är nog ett av de sämsta argumenten jag hört. Hur fan kan du avskriva dig moraliskt ansvar baserat på vad rovdjur gör? Kör du det argumentet i andra sammanhang också? Typ "jag körde ut grannens barn i skogen och våldtog hans fru men tänk på att många djur hade dödat barnen istället. Tänk på det."

Det är fortfarande ett relativt smärtfritt sätt för älgen att dö. Din jämförelse är trams.
Jag jagar inte varken med båge eller gevär.
Citera
2017-11-21, 07:49
Medlem
Jag tycker det här låter som nöjesjakt mer än att man effektiviserar jakten och minskar lidandet för djuren. Tycker verkligen inte att syftet med olika jaktmetoder ska vara att smeka jägarnas egon (vilket ju är vad pilbågsjakt handlar om, det där andra är bara efterhandskonstruktioner för att få det att låta som ett bättre sätt att jaga på).

I min värld fyller jakt enbart en praktisk funktion. Om det inte behövs ska de inte jagas utan då ska naturen få sköta sig själv. Jaktlagar, regler och metoder ska inte finnas till enbart för att roa jägare. Det är inte därför vi har jakt i Sverige.
Citera
2017-11-21, 08:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jag tycker det här låter som nöjesjakt mer än att man effektiviserar jakten och minskar lidandet för djuren. Tycker verkligen inte att syftet med olika jaktmetoder ska vara att smeka jägarnas egon (vilket ju är vad pilbågsjakt handlar om, det där andra är bara efterhandskonstruktioner för att få det att låta som ett bättre sätt att jaga på).

I min värld fyller jakt enbart en praktisk funktion. Om det inte behövs ska de inte jagas utan då ska naturen få sköta sig själv. Jaktlagar, regler och metoder ska inte finnas till enbart för att roa jägare. Det är inte därför vi har jakt i Sverige.

Det låter som ett jaktförbud det.
Citera
2017-11-21, 08:20
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Njjaaaa.
Skilj på vad pilen rent Kinetiskt klarar av, och vad som är praktiskt tillämpbart.

En av anledningarna till att det finns anledningar till korta skjutavstånd förutom bantiden i sig, är fenomentet "Jump the string" vilket yttrar sig i att träffen sitter en decimeter högt.
Lägg därtill avståndsbedömningen.

Korta avstånd= strålande skadeskjutningsstatistik.
Långa avstånd= Slagfält.

Mycket att tänka på således..

Som sagt avståndsbedömning och sikte skall du ha muskelminnet till. Skall du skjuta storvilt måste du ha tillräkligt många newtonmeter bakom pilen för att gå igenom huden. Dvs du behöver tyngre dragvikt eller kortare avstånd. Går pilen i en rät linje så minskar hastigheten och därmed anslagsenergin rätt fort. Går pilen i en båge så kan du "spara" hastigheten över avstånd. Hastigheten för en pil i fritt fall från 45 graders vinkel är inte mycket lägre än vad den har när den lämnar bågen.

Expanderande jaktpilar är ett effektivt hjälpmedel i sammanhanget.

http://www.lancasterarchery.com/arro...roadheads.html
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-11-21 kl. 08:22.
Citera
2017-11-21, 08:23
Medlem
Citat:
Det låter som ett jaktförbud det.

Är jakt något som måste vara tillåtet? Fyller jakt en funktion för att hålla balans i djurbestånden är jag för det. Om det inte behövs ser jag inget värde i att låta folk döda djur för nöjes skull. Vi har ICA nu, vi behöver inte jaga.
Citera
2017-11-21, 08:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Som sagt avståndsbedömning och sikte skall du ha muskelminnet till. Skall du skjuta storvilt måste du ha tillräkligt många newtonmeter bakom pilen för att gå igenom huden. Dvs du behöver tyngre dragvikt eller kortare avstånd. Går pilen i en rät linje så minskar hastigheten och därmed anslagsenergin rätt fort. Går pilen i en båge så kan du "spara" hastigheten över avstånd. Hastigheten för en pil i fritt fall från 45 graders vinkel är inte mycket lägre än vad den har när den lämnar bågen.

Jag förstår vad du menar, men du beskriver fortfarande ytterballistiska/kinetiska faktorer.

Jag pratar om praktisk tillämpning vid bågjakt på 2000-talet.

Avstånden/avståndsbedömning/jump the string/bantid gör att långa skotthål inte är funkis eller medför avsevärd risk för skadeskjutning.
Citera
2017-11-21, 08:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Är jakt något som måste vara tillåtet? Fyller jakt en funktion för att hålla balans i djurbestånden är jag för det. Om det inte behövs ser jag inget värde i att låta folk döda djur för nöjes skull. Vi har ICA nu, vi behöver inte jaga.

Nej jag förstod att du tyckte så iomed den logiska förlängningen av ditt resonemang.

Nej, i praktiken skulle vi ju kunna välja att låta naturen ha sin gång med dom konsekvenser ett jaktförbud innebär.

Å andra sidan förstår jag inte riktigt heller varför jag inte skulle kunna få äta älgen lika gärna som jag kan äta köttet i frysdisken..
Citera
2017-11-21, 08:32
Medlem
grey.eagles avatar
Alltså att jaga med båge, om det ens skall gå skall då älgen vara väldigt nära.
Du behöver alltså parkera bredvid saltstenen o vänta i dagar.
Tävlingssköt med båge i yngre dagar, compoundbågarna kom under denna tid, att stå med sträckt arm under längre tid är jobbigt vartfall när vi var på tävling, borde vara samma o vänta på älgen komma springande. Även vinden hade stor påverkan på pilen.
Den normala jakten är med hund, den driver älgen framför sig oftast emot där passskyttar sitter/står älgen rör sig hela tiden vilket gör det ohyggligt svårt med båge.

Tycker det verkar vara en skrivbordprodukt.
Citera
2017-11-21, 08:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Alltså att jaga med båge, om det ens skall gå skall då älgen vara väldigt nära.
Du behöver alltså parkera bredvid saltstenen o vänta i dagar.
Tävlingssköt med båge i yngre dagar, compoundbågarna kom under denna tid, att stå med sträckt arm under längre tid är jobbigt vartfall när vi var på tävling, borde vara samma o vänta på älgen komma springande. Även vinden hade stor påverkan på pilen.
Den normala jakten är med hund, den driver älgen framför sig oftast emot där passskyttar sitter/står älgen rör sig hela tiden vilket gör det ohyggligt svårt med båge.

Tycker det verkar vara en skrivbordprodukt.

Du skapar en förutsättning som inte existerar överhuvudtaget.

”Det normala vid utförsåkning är skidor, därför verkar det vara ohyggligt svårt med skridskor”
Senast redigerad av scoremax 2017-11-21 kl. 09:11.
Citera
2017-11-21, 09:13
Medlem
hedinos avatar
Jakt med pilvapen har ju varit extremt lyckat och poppis dom senaste 10 åren i Nord Amerika , man ser ju detta på vartenda jaktprogram idag , och nu är ju pilbågarna samt crossbowsen så kraftiga och avancerade att man tar ner ett stort vilt på 20-50 meter minst like effektivt som kulvapen.
Citera
2017-11-21, 09:15
Medlem
Citat:
Nej jag förstod att du tyckte så iomed den logiska förlängningen av ditt resonemang.

Nej, i praktiken skulle vi ju kunna välja att låta naturen ha sin gång med dom konsekvenser ett jaktförbud innebär.

Å andra sidan förstår jag inte riktigt heller varför jag inte skulle kunna få äta älgen lika gärna som jag kan äta köttet i frysdisken..

För min del skulle folk gärna få jaga sin egen mat, det är naturligt och det bästa sättet att hålla balans i ekosystemet. Problemet är att jakt blivit ett nöje för på tok för många, de flesta jagar inte för att sätta mat på bordet utan för att de tycker det är roligt. Därför måste det regleras.

Och eftersom jakten måste regleras för att folk inte ska springa runt och skjuta ihjäl varenda levande sak i skogen så tycker jag det sänder fel signaler att tillåta nöjesjakt á la pilbåge. Det görs inte av jakttekniska skäl, det är bara ytterligare ett sätt att "förhöja upplevelsen" för jägare som jagar av lust snarare än nödvändighet.

Tycker samhället tydligt ska markera och säga att jakt är ett nödvändigt ont just nu tills vi fått balans mellan rovdjur och bytesdjur i naturen igen. Inga sända signaler om att nöjesjakt är okej genom att tillåta saker som vargjakt eller bågjakt, som inte fyller någon funktion annat än att förhöja upplevelsen för jägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in