Citat:
Compoundbåge är ordet du söker. Och ja, de har fantastisk kraft.Det där tycker faktiskt jag med!
Som tjej på 156 cm tyckte jag det var lite omständligt o tungt med pappas gevär när jag fick följa med o skjuta i en grusgrop. Det small alldeles för mycket, dessutom gjorde det jätteont i axeln o man stör alla andra djur i skogen!
Pilbåge skulle jag enkelt kunna jaga själv med. Har testat en sån där riktig (namn?!) Pilbåge med några skumma "hjul" som gjorde att den var lätt att spänna, men pilen gick som en missil flera hundra meter!😮
Som tjej på 156 cm tyckte jag det var lite omständligt o tungt med pappas gevär när jag fick följa med o skjuta i en grusgrop. Det small alldeles för mycket, dessutom gjorde det jätteont i axeln o man stör alla andra djur i skogen!
Pilbåge skulle jag enkelt kunna jaga själv med. Har testat en sån där riktig (namn?!) Pilbåge med några skumma "hjul" som gjorde att den var lätt att spänna, men pilen gick som en missil flera hundra meter!😮
Citat:
En pilbåge som du använder 65 punds dragstyrka för att spänna, laddad med en pil på 350 grain ger en kinetisk energi på i runda slängar 50 joule när den lämnar strängen.
Hur är skillnaden motförslag ett gevär i kraft förresten? När jag sköt en pil i ett träd på kanske runt 50-70 meter gick en bra bit av pilen, kanske inte en hel, men nästan iaf en dm in i trädet. Gissar ett gevär kanske är kraftigare med tanke på att folk använder såna i krig?
En .30-06 kula lämnar pipan på ett gevär med cirka 4000 Joules kraft.
Så energimässigt är det en stor skillnad.
Då kulan rör sig med så pass hög hastighet så åstadkommer den en chockvåg genom djuret vilet är förödande i sig. Detta är till kulvapnets fördel.
Egentligen är inte energin så himla väsentlig. Pilspetsen på en pil man jagar med är rakbladsvass och åstadkommer en sårkanal i djuret vilken är flera gånger större än den som uppstår efter en kula från ett kulvapen.
Pilen kommer att med största sannolikhet att gå rakt igenom djuret, potentiellt två djur faktiskt, och skapar på det sättet en massiv sårkanal som gör att djuret blöder ur toksnabbt vid en human träff genom hjärta/lungor.
Detta är till pilbågens fördel.
Citat:
Yes. Folk jagar seriöst stora jävla björnar och annat stort och farligt vilt med pilbåge i USA.Det gäller bara att vara en duktig jägare, precis som när man använder kulvapen.
Citat:
Nä. En compoundbåge är helt licensfri.En bra pilbåge typ 5000.
Du kan säkert få en bössa för samma pris. Men en riktigt fin bössa kostar mer än så.
Senast redigerad av Entheogen 2017-11-20 kl. 18:38.
Senast redigerad av Entheogen 2017-11-20 kl. 18:38.