2017-11-20, 18:33
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Det där tycker faktiskt jag med!
Som tjej på 156 cm tyckte jag det var lite omständligt o tungt med pappas gevär när jag fick följa med o skjuta i en grusgrop. Det small alldeles för mycket, dessutom gjorde det jätteont i axeln o man stör alla andra djur i skogen!

Pilbåge skulle jag enkelt kunna jaga själv med. Har testat en sån där riktig (namn?!) Pilbåge med några skumma "hjul" som gjorde att den var lätt att spänna, men pilen gick som en missil flera hundra meter!😮
Compoundbåge är ordet du söker. Och ja, de har fantastisk kraft.
Citat:
Hur är skillnaden motförslag ett gevär i kraft förresten? När jag sköt en pil i ett träd på kanske runt 50-70 meter gick en bra bit av pilen, kanske inte en hel, men nästan iaf en dm in i trädet. Gissar ett gevär kanske är kraftigare med tanke på att folk använder såna i krig?
En pilbåge som du använder 65 punds dragstyrka för att spänna, laddad med en pil på 350 grain ger en kinetisk energi på i runda slängar 50 joule när den lämnar strängen.
En .30-06 kula lämnar pipan på ett gevär med cirka 4000 Joules kraft.
Så energimässigt är det en stor skillnad.
Då kulan rör sig med så pass hög hastighet så åstadkommer den en chockvåg genom djuret vilet är förödande i sig. Detta är till kulvapnets fördel.

Egentligen är inte energin så himla väsentlig. Pilspetsen på en pil man jagar med är rakbladsvass och åstadkommer en sårkanal i djuret vilken är flera gånger större än den som uppstår efter en kula från ett kulvapen.

Pilen kommer att med största sannolikhet att gå rakt igenom djuret, potentiellt två djur faktiskt, och skapar på det sättet en massiv sårkanal som gör att djuret blöder ur toksnabbt vid en human träff genom hjärta/lungor.
Detta är till pilbågens fördel.

Citat:
Är en pilbåge tillräckligt för att jämföra i ett djur med en sån kula eller vad det heter från gevär btw?
Yes. Folk jagar seriöst stora jävla björnar och annat stort och farligt vilt med pilbåge i USA.
Det gäller bara att vara en duktig jägare, precis som när man använder kulvapen.
Citat:
Är det samma regler för pilbåge som gevär att köpa förresten?
Nä. En compoundbåge är helt licensfri.
Citat:
Prisskillnad?
😊

Kram //jessica
En bra pilbåge typ 5000.
Du kan säkert få en bössa för samma pris. Men en riktigt fin bössa kostar mer än så.
Senast redigerad av Entheogen 2017-11-20 kl. 18:38.
Citera
2017-11-20, 18:36
Medlem
Hmmm... Ja alltså samma krav ska man isåfall uppfylla med pilbåge, då menar jag älgbanan osv. Sen skall det självklart ställas krav på bågarna så att korrekt anslagsenergi uppfylls. Samt krav på typ av pil osv osv...
Regleras detta på ett professionellt sätt ser jag inga problem!
Citera
2017-11-20, 18:41
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Compoundbåge är ordet du söker. Och ja, de har fantastisk kraft.

Egentligen är inte energin så himla väsentlig. Pilspetsen på en pil man jagar med är rakbladsvass och åstadkommer en sårkanal i djuret vilken är flera gånger större än den som uppstår efter en kula från ett kulvapen.

Pilen kommer att med största sannolikhet att gå rakt igenom djuret, potentiellt två djur faktiskt, och skapar på det sättet en massiv sårkanal som gör att djuret blöder ur toksnabbt vid en human träff genom hjärta/lungor.
Detta är till pilbågens fördel.

Yes. Folk jagar seriöst stora jävla björnar och annat stort och farligt vilt med pilbåge i USA.
Det gäller bara att vara en duktig jägare, precis som när man använder kulvapen.

.

Eh, nä det kommer den inte att göra, den fastnar ganska så raskt med tanke på att spetsen består av rakblad som skär upp en sårkanal...

En pil från båge går inte heller en dm in i träd såvida dom inte är ruttna, men dom går in några cm och är halvt omöjliga att få ur.

Som jämförelse mellan kraft så slår en studsare igenom tunnare betongväggar, pilar studsar och går sönder, i bästa fall får du ett märke i betongväggen
Citera
2017-11-20, 18:41
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jägareförbundet föreslår alltså jakt med pilbåge där endast de 4 stora rovdjuren och säl undantas. Så även älg ska kunna jagas med pilbåge

Fördelar enligt Jägareförbundet:

- tyst jakt
- kortare säkerhetsavstånd
- högre andel kvinnliga jägare jämfört med när krutvapen används
- inget bly i mat eller natur
- i Danmark och Finland är acceptansen större för bågskytte bland befolkningen än för skjutvapen
- billiga träningsläger
- säkrare att döda vilt som befinner sig i eller nära bostadsområden

Tankar kring detta? Sugen på älgjakt med pilbåge?

https://www.folkbladet.nu/plus/19559...as-med-pilbage

Det låter inte som en bra idé, det är rätt sadistiskt att jag med pilbåge.
Citera
2017-11-20, 18:47
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Eh, nä det kommer den inte att göra, den fastnar ganska så raskt med tanke på att spetsen består av rakblad som skär upp en sårkanal...

En pil från båge går inte heller en dm in i träd såvida dom inte är ruttna, men dom går in några cm och är halvt omöjliga att få ur.

Som jämförelse mellan kraft så slår en studsare igenom tunnare betongväggar, pilar studsar och går sönder, i bästa fall får du ett märke i betongväggen
Såg nyligen en som sköt en pil rakt genom ett vildsvin som satte sig i ett svin bakom. Båda stupade, den första väldigt snabbt men den andra for ivär en bit. Däremot har du helt rätt angående träd.
Citera
2017-11-20, 18:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det låter inte som en bra idé, det är rätt sadistiskt att jag med pilbåge.

På vilket sätt är det mer sadistiskt än skjutvapen?
Citera
2017-11-20, 18:53
Medlem
Citat:
Nä. En compoundbåge är helt licensfri.

Frågan är hur länge till?
Citera
2017-11-20, 18:53
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Såg nyligen en som sköt en pil rakt genom ett vildsvin som satte sig i ett svin bakom. Båda stupade, den första väldigt snabbt men den andra for ivär en bit. Däremot har du helt rätt angående träd.

Kan ju funka med tavelspets, men tror på det först när jag ser det med jaktspets
Citera
2017-11-20, 18:54
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Kan ju funka med tavelspets, men tror på det först när jag ser det med jaktspets
Skulle en jaktspets ha sämre penetration än en tavelspets?
Citera
2017-11-20, 18:56
Medlem
THE-HYPNOTOADs avatar
Känns nyttigare en att få i sig massa bly. Men vore inte armborst bättre?
Citera
2017-11-20, 18:56
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
På vilket sätt är det mer sadistiskt än skjutvapen?

http://www.gp.se/nyheter/västsverige...lbåge-1.109178

Läs igenom artikeln och titta på bilden.
Citera
2017-11-20, 18:58
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Skulle en jaktspets ha sämre penetration än en tavelspets?

Ja absolut!
En jaktspets är stor i diameter och bromsas garanterat upp av rakbladen https://www.cabom.se/Images/prod250/...t-3315-big.jpgsnabbare än en pil med tavelspets. http://www.scandbow.se/shop/thumbnai...300_197_90.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in