Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Har du själv jagat med pilbåge? Är kvinna och har aldrig känt tjusningen med skjutvapen. Lite för farligt för mig.

Men jakt med pilbåge känns tilltalande. Tycker om att fiska som ju också är en typ av tyst jakt.
Det där tycker faktiskt jag med!
Som tjej på 156 cm tyckte jag det var lite omständligt o tungt med pappas gevär när jag fick följa med o skjuta i en grusgrop. Det small alldeles för mycket, dessutom gjorde det jätteont i axeln o man stör alla andra djur i skogen!
Pilbåge skulle jag enkelt kunna jaga själv med. Har testat en sån där riktig (namn?!) Pilbåge med några skumma "hjul" som gjorde att den var lätt att spänna, men pilen gick som en missil flera hundra meter!😮
Lätt att sikta o skjuta med, kan LÄTT tro att den skulle döda lika effektivt som ett gevär im man vet vad man gör.
Jag älskar att vara ute i skogen med häst o vovven följer alltid med, o det händer ofta under sommaren att vi tältar i skogen. (Där jag bor vågar man vara ensam tjej mitt i skogen)
Jag brukar meta med sånt fiskespö med flöte medan jag kokar oboy på elden, o har tänkt många ggr att jag skulle kunnat knipa en and lätt när dom kommer nära, men skulle som sagt aldrig (även om jag fick) rida runt med ett gevär som bara är tungt o I vägen o dessutom bara låter massor o dessutom lämnar massa dåliga metaller i skogen som andra djur i slut änden får i sig....
Jag tycker det är ett bra förslag!
Hur är skillnaden motförslag ett gevär i kraft förresten? När jag sköt en pil i ett träd på kanske runt 50-70 meter gick en bra bit av pilen, kanske inte en hel, men nästan iaf en dm in i trädet. Gissar ett gevär kanske är kraftigare med tanke på att folk använder såna i krig?
Är en pilbåge tillräckligt för att jämföra i ett djur med en sån kula eller vad det heter från gevär btw?
Är det samma regler för pilbåge som gevär att köpa förresten?
Prisskillnad?
😊
Kram //jessica