2017-11-20, 17:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jägareförbundet föreslår alltså jakt med pilbåge där endast de 4 stora rovdjuren och säl undantas. Så även älg ska kunna jagas med pilbåge

Fördelar enligt Jägareförbundet:

- tyst jakt
- kortare säkerhetsavstånd
- högre andel kvinnliga jägare jämfört med när krutvapen används
- inget bly i mat eller natur
- i Danmark och Finland är acceptansen större för bågskytte bland befolkningen än för skjutvapen
- billiga träningsläger
- säkrare att döda vilt som befinner sig i eller nära bostadsområden

Tankar kring detta? Sugen på älgjakt med pilbåge?

Citat:
Det har varit stort länge i Nordamerika och det är tillåtet i Finland, Danmark, Åland och flera länder i Europa, Afrika och Asien. Det sker en internationalisering och många svenskar jagar redan i dag utomlands med pil och båge. Man har sett att det fungerar bra, det har gjorts en hel del utredningar och man kan konstatera att det inte finns motiv till att inte ha sådan jakt även i Sverige, säger han.
Tillsammans med Svenska Bågjägareförbundet arbetar Svenska Jägareförbundet med att ta fram förslag till regelverk för bågjakt i Sverige. Det förslaget ska sedan staten utreda och ta ställning till. Före nyår ska förslaget lämnas in till Naturvårdsverket.

Citat:
– Grundförslaget från vår sida blev allt utom de fyra stora rovdjuren och säl. Sedan får vi se hur resonemanget går med Naturvårdsverket. Men det var så stämman uttalade sig i våras och vi jobbar vidare med det som grund, säger Sundgren.

https://www.folkbladet.nu/plus/19559...as-med-pilbage
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-11-20 kl. 18:06.
Citera
2017-11-20, 17:37
Medlem
FetLeffes avatar
Äntligen!

Nu kommer vissa element starta motargument om tjuvjakt och annat dravel om den ljudlösa jakten, men jagar du illegalt är det knappast bågen som begränsar jakten.

Lidande?

Nä inte om pilen placeras rätt och rätt utrustning används precis som med gevär mao.

Edit: Mindre köttförstöring dessutom.
Senast redigerad av FetLeffe 2017-11-20 kl. 17:41.
Citera
2017-11-20, 17:39
Medlem
sfrges avatar
Enda anledningen till att jägareförbundet vill införa detta är för att en del tycker det är coolt att springa omkring med båge i skogen som nån Rambo.
Tycker det är barockt.
Citera
2017-11-20, 17:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetLeffe
Äntligen!

Nu kommer vissa element starta motargument om tjuvjakt och annat dravel om den ljudlösa jakten, men jagar du illegalt är det knappast bågen som begränsar jakten.

Lidande?

Nä inte om pilen placeras rätt och rätt utrustning används precis som med gevär mao.

Har du själv jagat med pilbåge? Är kvinna och har aldrig känt tjusningen med skjutvapen. Lite för farligt för mig. Men jakt med pilbåge känns tilltalande. Tycker om att fiska som ju också är en typ av tyst jakt.
Citera
2017-11-20, 17:42
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jägareförbundet föreslår alltså jakt med pilbåge där endast de 4 stora rovdjuren och säl undantas...

Tankar kring detta? Sugen på älgjakt med pilbåge?

https://www.folkbladet.nu/plus/19559...as-med-pilbage

Som jag har skrivit i den andra tråden:

Detta är inget jag personligen har något intresse av. Det blir antagligen någon form av specialjakt för ett litet antal entusiaster.
Citera
2017-11-20, 17:44
Medlem
FetLeffes avatar
I ung ålder med egen snidad båge av gran och pilar av den samma.
Jagar med gevär och har alltid velat prova med båge eller armborst, dock begränsad av svenska regler.
Citera
2017-11-20, 17:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Som jag har skrivit i den andra tråden:

Detta är inget jag personligen har något intresse av. Det blir antagligen någon form av specialjakt för ett litet antal entusiaster.

I Nordamerika verkar kvinnor tilltalas mer av pilbåge än skjutvapen. Kanske det är likadant här? Vet inte hur det är i Danmark och Finland.

Vilken är den andra tråden?
Citera
2017-11-20, 17:48
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
I Nordamerika verkar kvinnor tilltalas mer av pilbåge än skjutvapen. Kanske det är likadant här? Vet inte hur det är i Danmark och Finland.

Vilken är den andra tråden?

Denna: flashback.org/t2875991
Citera
2017-11-20, 17:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetLeffe
I ung ålder med egen snidad båge av gran och pilar av den samma.
Jagar med gevär och har alltid velat prova med båge eller armborst, dock begränsad av svenska regler.

Ja, det känns urmänskligt. Den jaktmetoden har ju funnits i över 60 000 år. Att få känna sig som Robin Hood eller Katniss Everdeen.

Att fälla en älg med pilbåges får mig att tänka på hällristningar.
Citera
2017-11-20, 17:59
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Har du själv jagat med pilbåge? Är kvinna och har aldrig känt tjusningen med skjutvapen. Lite för farligt för mig. Men jakt med pilbåge känns tilltalande. Tycker om att fiska som ju också är en typ av tyst jakt.
Det där tycker faktiskt jag med!
Som tjej på 156 cm tyckte jag det var lite omständligt o tungt med pappas gevär när jag fick följa med o skjuta i en grusgrop. Det small alldeles för mycket, dessutom gjorde det jätteont i axeln o man stör alla andra djur i skogen!

Pilbåge skulle jag enkelt kunna jaga själv med. Har testat en sån där riktig (namn?!) Pilbåge med några skumma "hjul" som gjorde att den var lätt att spänna, men pilen gick som en missil flera hundra meter!😮

Lätt att sikta o skjuta med, kan LÄTT tro att den skulle döda lika effektivt som ett gevär im man vet vad man gör.
Jag älskar att vara ute i skogen med häst o vovven följer alltid med, o det händer ofta under sommaren att vi tältar i skogen. (Där jag bor vågar man vara ensam tjej mitt i skogen)

Jag brukar meta med sånt fiskespö med flöte medan jag kokar oboy på elden, o har tänkt många ggr att jag skulle kunnat knipa en and lätt när dom kommer nära, men skulle som sagt aldrig (även om jag fick) rida runt med ett gevär som bara är tungt o I vägen o dessutom bara låter massor o dessutom lämnar massa dåliga metaller i skogen som andra djur i slut änden får i sig....

Jag tycker det är ett bra förslag!

Hur är skillnaden motförslag ett gevär i kraft förresten? När jag sköt en pil i ett träd på kanske runt 50-70 meter gick en bra bit av pilen, kanske inte en hel, men nästan iaf en dm in i trädet. Gissar ett gevär kanske är kraftigare med tanke på att folk använder såna i krig?

Är en pilbåge tillräckligt för att jämföra i ett djur med en sån kula eller vad det heter från gevär btw?

Är det samma regler för pilbåge som gevär att köpa förresten?

Prisskillnad?
😊

Kram //jessica
Citera
2017-11-20, 18:22
Medlem
Varför inte försöka minimera lidandet hos djuren istället för att öka det?
Att skjuta med pil på ett stå stort djur som älg är dumt.
Risken är stor att pilen bara skadar djuret.
En pil rör sig inte i närheten av de hastigheter som en kula har. Det är svårare att träffa med pilbåge,

Varför inte jaga med ett nät bara? Om man nu vill känna sig tuff. Kan inte riktigt förstå syftet med just pilbåge.
Citera
2017-11-20, 18:33
Medlem
Snowsmiles avatar
Detta tycker jag skulle vara en kul form av jakt! Har sett på nära håll att jakt på
grävling är kul men svårt med båge.

Men en sak är säker, orkar man inte släpa med sig en studsare i skogen så orkar man inte heller
dra en båge så att den går att jaga med på längre håll än framför fötterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in