Citat:
Ursprungligen postat av
Aragonkommer
Jag ska börja studera på 50% via komvux.
Men måste ha en aktivitet på 100% för att få aktivitetsstöd, jag har sökt en jävla massa jobb men inte fått ett enda..
Så det kommer sluta med att arbetsförnedringen ger mig ett skit "jobb" för att fylla ut.
Jag kommer då få cirka 3700kr i månaden för jobb 50% plus 50% studier.
Bästa vore ju som sagt att hitta ett jobb, men jag lyckas inte hur jag än sökt.
Saknar körkort och kassavana vilket begränsar mig en hel del..
Så nu till min fråga: Kan jag fylla ut mina 50% med ytterligare komvux kurser, men endast plugga det jag huvudsakligen planerat att plugga och skita fullständigt i resten? Så att jag ligger på 100% aktivitet och får mina ynka 3700kr utan att behöva slava röven på en praktikplats via AF.
Detta är planen tills jag hittar ett jobb som kan fylla ut 50% och faktiskt ge mig betalt...
Så för att förtydliga frågan, räknar försäkringskassan det som en aktivitet även om jag inte klarar några prov?
(Studierna är på distans)
Tackar
Märkligt. När jag började studera i våras tipsades jag om hur många deltidsjobb som helst. Det finns otaliga ställen som kunde mörda för att få in någon på intermittentanställning som kan fylla vardagskvällar och helgpass.
Jag rekommenderar att du går till biblioteket, skriver ut 20 kopior av ditt CV, sen går du till restauranger, hotell, matvarubutiker osv och ger ditt CV till dom i handen. Säg att du är intresserad av att jobba deltid, främst kvällar och helger, eftersom det kommer krocka med dina studier annars.
Ja, det är meriterande att ha körkort och tillgång till bil men det är definitivt inte ett måste på de flesta ställen. Visa upp din cykel för dom och förklara att du bor inom gångavstånd från arbetsplatsen eller liknande.
Jag är ganska säker på att om du fyller upp med andra kurser kan du inte bara skita i dom. Du måste sköta dina studier, annars får du ingen ersättning. Det funkar nog som med vanlig ersättning när du är arbetssökande via arbetsförmedlingen, att du aktivt måste söka jobb annars uteblir ersättningen.
Lycka till.