2017-11-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus var inte en hybrid lik nefilim, detta är ytterligare ett försök(bland tusentals andra) till att vilseleda och förvränga Jehovas vittnens budskap.

Jesus skapades som människa på samma sätt som Adam, där Gud genom hans heliga ande skapade Jesus från "stoft från marken", alltså dom grundämnen som finns på jorden och som människan består av. Jesus skapades fullkomlig som Adam, men med Marias och Josefs DNA, eftersom både Marias och Josefs släktled räknas fram till Jesu födelse i Lukas 3:23-38 och Matteus 1:1-16.

Nefilim däremot var änglar som hade tillåtelse av Gud att materialisera sig i mänskliga kroppar för att föra budskap och arbeta för människorna, som kunde äta och umgås med människor. Men dom hade inte tillåtelse som änglar att skaffa barn tillsammans med människor, det gick emot naturen/ så som Gud hade skapat sin skapelse. Men avfallna änglar/vissa av Guds söner gjorde det ändå, och då föddes något som inte hade människan som ursprung, så kallade "nefilim".
Nu är det ju många som tror att Jesus hade Josefs DNA, men om det skulle vara så var det väl ingen vits med att Maria blev gravid som jungfru - då kunde de fått göka som vanligt folk för att sen få ett "underbarn".
Citera
2017-11-17, 22:23
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nu menade jag snarare varför du prompt ska stå och skrika i deras båt (eller åt deras båt, snarare).
Åker den inte åt det håll du vill eller?

Ja hursomhelst, själv ser jag väl inga problem i att han var en "hybrid" som du kallar det om han levde enligt det sätt som framställs och frambar det goda ordet. Grundidén är ju inte uteslutande vad han rent fysiskt och andligt var, utan även den uppgift han uppfyllde.
Jämställer du av retoriska skäl Jesus med nefilim så låter det inte särskilt orimligt att göra desamma med Adam, eftersom de var kött upfyllda av ande.
Du skiter däremot i vilken ande de var uppfyllda av för resonemangets skull.

Ditt problem är rent semantiskt och syftar till att jämställa Jesus med nefilim i en halvfärdig jämförelse.
Varför?

Därför att, kort och gott: ”Ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar. Mer än så, avslöja dem” (Ef 5:11)

Egentligen vill jag gå in på varje rikets sal och slänga omkull deras ”världsvida insamlingsbössor”, likt Jesus själv skulle ha gjort om han levde idag. Men jag hejdar mig, vill inte sitta i finkan om än för en dag.

Adam och JVs ”hybrid-Jesus” var ju inte alls av samma ”väsen”. Jesus var ju en blandning av en långt existerande ängel och människo-DNA, Adam var bara köttet för hans ”själ” (andedräkten i JV landet?) fanns varken före sitt existens eller efter sin död.

Så, en evig ängel jämfört mot tomma, tillfälliga celler som inom kort återgick till stoft.
Citera
2017-11-17, 22:31
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jesus var inte en hybrid lik nefilim, detta är ytterligare ett försök(bland tusentals andra) till att vilseleda och förvränga Jehovas vittnens budskap.

Jesus skapades som människa på samma sätt som Adam, där Gud genom hans heliga ande skapade Jesus från "stoft från marken", alltså dom grundämnen som finns på jorden och som människan består av. Jesus skapades fullkomlig som Adam, men med Marias och Josefs DNA, eftersom både Marias och Josefs släktled räknas fram till Jesu födelse i Lukas 3:23-38 och Matteus 1:1-16.

Nefilim däremot var änglar som hade tillåtelse av Gud att materialisera sig i mänskliga kroppar för att föra budskap och arbeta för människorna, som kunde äta och umgås med människor. Men dom hade inte tillåtelse som änglar att skaffa barn tillsammans med människor, det gick emot naturen/ så som Gud hade skapat sin skapelse. Men avfallna änglar/vissa av Guds söner gjorde det ändå, och då föddes något som inte hade människan som ursprung, så kallade "nefilim".

Så du menar att Jehova la in en näve stoft i Marias mage och skakade om lite?

Nefilimer är ju då alltså 50% ängel, 50% människa. Precis det JV-Jesus var.
Citera
2017-11-17, 22:44
Medlem
Citat:

Hur ska du ha det? Skapades han av stoft från marken eller med Josef o Marias DNA?
Maria var ju för övrigt jungfru vid tillfället.
Var Jesus:
1 Guds avkomma, skapelse?
2 Josef o Marias avkomma? Alltså var inte Maria jungfru.

Jag är lite fascinerad, hur vet du att Jesus bar på Josefs och Marias DNA? Dom begick alltså otukt.
Citera
2017-11-17, 23:48
Medlem
Citat:

Tjosan. Jag missade ju läckerbiten med Josefs DNA. I sanning en höjdAre. 😆
Tänk vilka implikationer ditt resonemang ger.........Gud genomförde en konstgjord befruktning...utan att tillfråga de inblandade.......som inte ens var gifta.
Gud våldtog alltså Maria och gjorde henne på smällen med Josefs sperma. Och resultatet av detta skulle bli en fullkomlig varelse.😂
Citera
2017-11-18, 00:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Tjosan. Jag missade ju läckerbiten med Josefs DNA. I sanning en höjdAre. 😆
Tänk vilka implikationer ditt resonemang ger.........Gud genomförde en konstgjord befruktning...utan att tillfråga de inblandade.......som inte ens var gifta.
Gud våldtog alltså Maria och gjorde henne på smällen med Josefs sperma. Och resultatet av detta skulle bli en fullkomlig varelse.😂

Inte nog med det, Josef och Maria var ju inte ens gifta då deras DNA förenades så i princip så är ju JV-Jesus en bastard!

JV gör då allt för att sänka ner vår frälsare.
Citera
2017-11-18, 03:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Därför att, kort och gott: ”Ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar. Mer än så, avslöja dem” (Ef 5:11)

Egentligen vill jag gå in på varje rikets sal och slänga omkull deras ”världsvida insamlingsbössor”, likt Jesus själv skulle ha gjort om han levde idag. Men jag hejdar mig, vill inte sitta i finkan om än för en dag.
Så vad är problemet?
Varför går du inte till rikets sal och talar dem till rätta, om du vet att det är rätt?
Eller är du så modig att du törs drista dig till att erkänna att du tror att du har rätt?

Vet du ens själv vad det är du vill avslöja egentligen?
Är det din egen duktighet eller "deras" oduktighet?
Citat:
Så du menar att Jehova la in en näve stoft i Marias mage och skakade om lite?
Ja vad är atomer, skulle du vilja påstå?
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Hur ska du ha det? Skapades han av stoft från marken eller med Josef o Marias DNA?
Vad föreställer du dig att DNA är gjort av egentligen, oavsett i vilken ordning strängpusslet sitter ihop?
Citat:
JV gör då allt för att sänka ner vår frälsare.
Det verkar du vara så duktig på helt på egen hand.
Går det bra, om man får fråga?
Citera
2017-11-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Vad föreställer du dig att DNA är gjort av egentligen, oavsett i vilken ordning strängpusslet sitter ihop?

Så enkelt är det inte, DNA är som ett fingeravtryck, helt unikt för varje individ.
OM Jesus kom till av Maria och Josefs DNA så är ju liksom Gudsdelen inte närvarande.
Dessutom var då inte Maria jungfru av en alldeles uppenbar anledning. Jesus är alltså per definition i så fall en bastard.

Men varför står det då att Maria var jungfru i Bibeln?
Citera
2017-11-18, 14:05
Medlem
Citat:
Så enkelt är det inte, DNA är som ett fingeravtryck, helt unikt för varje individ.
OM Jesus kom till av Maria och Josefs DNA så är ju liksom Gudsdelen inte närvarande.

"Gudsdelen", vad är det för något? Jehovas vittnen tror inte att Jesus var Gud.

Jesus skapades fullkomlig precis som Adam, utan sjukdomar och defekter i generna. Bara för att det inte finns defekter i generna som orsakar sjukdom, så betyder det inte att det är omöjligt att få in faderns och moderns DNA i generna, så att Jesus liknar Maria och Josef, och är släkt med dom, utan defekter.

I så fall skulle det vara omöjligt för någon människa att uppnå fullkomlighet i den nya ordningen.

Citat:
Dessutom var då inte Maria jungfru av en alldeles uppenbar anledning. Jesus är alltså per definition i så fall en bastard.

Men varför står det då att Maria var jungfru i Bibeln?

Det betyder att Maria inte hade haft sex med en man, jag trodde det var allmän kunskap.
Citera
2017-11-18, 16:19
Medlem
Citat:
Så Gud var inte inblandad?

Citat:
Jesus skapades fullkomlig precis som Adam, utan sjukdomar och defekter i generna. Bara för att det inte finns defekter i generna som orsakar sjukdom, så betyder det inte att det är omöjligt att få in faderns och moderns DNA i generna, så att Jesus liknar Maria och Josef, och är släkt med dom, utan defekter.

I så fall skulle det vara omöjligt för någon människa att uppnå fullkomlighet i den nya ordningen.

Det var alltså Josef som var Jesu far?

Citat:
Det betyder att Maria inte hade haft sex med en man, jag trodde det var allmän kunskap.

Eftersom du tydligen känner till detta enkla faktum så påstår du ändå att Josef och Maria är Jesus biologiska föräldrar!

Har du några som helst belägg för det?
Berättade Gud att Josef skulle bli/var Jesu far?
Att Gud hade inplanterat Josefs DNA i Maria?
Trodde Josef att han var far till Jesus?
Var Jesus lik Josef och Maria?
Citera
2017-11-18, 16:35
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Ni tror ju att Jesus är en gud. Vad betyder det egentligen? Att han är gudomlig? Hur är man när man är gudomlig? Välsignad? Prisad är han ju dock inte hos JV. Ni får ju inte ens tacka Jesus för sitt uppoffrande för just eran skull. Ni tackar ju endast Jehova som var så snäll och skickade sin favoritängel till jorden för att ta emot era slag, slag som Jesus under inga omständigheter förtjänat.
Om jag fick en sån gåva så skulle jag vilja tacka den personen personligen. Jesaja kallar Jesus för ”Mäktig Gud”. Men han är inte mäktig nog för JV till att få ett personligt, uppriktigt tack.
Citera
2017-11-18, 17:04
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Så Gud var inte inblandad?

Gud var även inblandad i att skapa Adam, hade Adam också en "Gudsdel"? Jesus skapades på samma sätt som Adam, genom grundämnen som bildar DNA och ett helt embryo.

Adam skapades inte genom sex med en annan människa, inte heller Jesus.

Citat:
Det var alltså Josef som var Jesu far?

Josef var Jesus "biologiska" far.

Citat:
Eftersom du tydligen känner till detta enkla faktum så påstår du ändå att Josef och Maria är Jesus biologiska föräldrar!

Det beror på vad man lägger i ordet "biologisk förälder", du vill säkert förvränga detta.

DNA är biologiskt, människan(Adam) är skapad av biologisk material genom Gud.
Jesus skapades av Gud genom biologisk material som stämmer överens med Josef och Marias släktegenskaper/DNA. Detta eftersom både Maria och Josef har en släktlinje ända från Abraham och David, en släktlinje varifrån hela jorden skulle bli välsignad genom:

"I din avkomma skall alla jordens folk bli välsignade, därför att du lyssnade till min röst." (1 Mose 22:18 Folkbibeln)

"När din tid är ute och du vilar hos dina fäder, skall jag efter dig upphöja den avkomling som skall utgå ur ditt liv, och jag skall befästa hans kungadöme. " (2 Sam 7:12 Folkbibeln)

Citat:
Har du några som helst belägg för det?
Berättade Gud att Josef skulle bli/var Jesu far?

"Släkttavla för Jesus Kristus, son av David, som var son av Abraham.
Abraham var far till Isak... och Jakob till Josef, Marias man; av henne föddes Jesus som kallas Kristus."(Matt 1:1-2,16 Bibel2000)

Jag hade för mig att du hade varit ett Jehovas vittne, och ändå har du inte kunskap om sådana här grundläggande saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in