Jag skulle nog inte rekommendera Sopranos till en djupt deprimerad person.

Vad försöker David Chase göra med oss egentligen? Särskilt i de senare säsongerna med nästan ett dödsfall per avsnitt. Mycket sjukdomar och lite udda dödsfall. Och alla är olyckliga, arga och självmordsbenägna, känns det som.
En liten svaghet som serien då och då har är att vi inte får se mer maffiaaffärer och maffiaverksamhet. Avsnitt slösas bort på sidospår.
Men man blir berörd som fan av serien som helhet, den stannar kvar. Helt otroligt vilken hög nivå den håller på i princip allt. Maffians filosofilexikon.
Jag såg att någon hade beskrivit den som en välskriven såpopera. Hmm, jag kan hålla med om det till viss del, men de flesta stora såpoperor har karaktärsutveckling som en liten ledstjärna (även om det långt ifrån alltid blir bra), i Sopranos är känslan mer att tiden och personerna står stilla. Som om vi tittare har blivit inbjudna till något väldigt speciellt och får kika in i en sluten, rå, grym och hyperintressant värld under en kort tidsperiod.
Btw, hur ser ni andra i tråden på en ny Sopranos-serie där vi får följa Tonys pappa, hans gäng och tiden han var gangster och kanske fram tills Tony är 25 år och börjar etablera sig på allvar. Skulle det funka?