Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 21:24
  #4081
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
Serier kommer och går.. Snart fastnar du för en ny serie.
Jo, Men Sopranos kommer alltid att finnas där.
Citera
2018-07-15, 12:09
  #4082
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag har tänkt lite på det där Chase sa om slutet; att det är hyckleri och dålig stil att publiken har hejat på Tony och hans kriminella gärningar, för att sedan önska honom död efter sista avsnittet. Ungefär så sa han i alla fall. Jag har ju sagt gång efter annan att Tony är död och det har jag sagt för att jag tolkar händelserna så, det har alltså handlat mer om att jag vill ha rätt än att jag önskar att Tony vore död. Men Chase ord gnager och gnager i huvudet på mig... och jag kan inte längre med gott samvete förespråka det Dystra slutet. Hur gick låten? Don't stop believin'? Now I'm a believer! Tony lever!

Vilken tvärvändning. Jag vill minnas att jag har argumenterat mot dig tidigare i den här tråden angående slutscenens innebörd. Länkar återigen till en gammal analys från min sida (som ingen har hållit med om): (FB) Diskussioner om The Sopranos. Nu när jag ser om serien för miljonte gången så noterar jag en sak till, som jag har velat ta upp ett tag nu. För att förstå mina följande tankegångar och kopplingen mellan en scen i s. 2 och den allra sista scenen så måste ni ha läst det här ----> (FB) Diskussioner om The Sopranos inlägget. Läs det inlägger först och titta sedan på den här scenen från s. 2, där Tony drabbas av en panikångestattack efter att ha skällt ut Richie Aprile för att återigen ha sålt kokain längs soprutterna: The Sopranos Episode 24 Tony Soprano Confronts Richie Aprile and Suffers a Panic Attack. Problemet är att jag inte hittar den relevanta delen av scenen, som är ögonblicken innan den som länkas ovan. Ni bör titta på scenen för att förstå resonemanget. Avsnittet är -------->https://en.wikipedia.org/wiki/House_..._(The_Sopranos)

På golfklubben. Ett stort festarrangemang. Tony är där, likaså flera av hans associates och hans fru. I scenen innan, när Tony får veta att Richie säljer kokain längs soprutten, säger han: "You know that piece of shit's gonna be my brother-in-law?" Dick Barone skakar på huvudet. "Nice, huh?" säger Tony sarkastiskt. Till den senare scenen. 21:10 in i avsnittet. Den är lite humoristisk. Överviktiga, icke-attraktiva medelålders människor dansar till musik när en vacker ung, välsvarvad kvinna i röd topp, rutiga byxor och lockigt hår går in i rummet. Männens fruar reagerar avundsjukt på hennes urringning. Männen, inklusive Tony, vänder sig intresserat om. Faktum är att kvinnan, både till klädseln, frisyren och utseendet är en smalare kopia av Janice, som dyker upp strax därefter. "What can I say?", frågar Tony. "You look good, Janice?" svarar Janice sarkastiskt. Sedan följer ytterligare ett sarkastiskt meningsutbyte och scenen utvecklar sig som tidigare har beskrivits.

Skippa fram sex säsonger till den allra sista scenen. https://www.youtube.com/watch?v=rnT7nYbCSvM. Notera vilken kvinnogestalt, identiskt med den i s. 2, som går in genom dörren (den första personen som går in genom dörren och som fångar Tonys uppmärksamhet) vid 00:27. Notera hennes likhet med en viss person som har beskrivits ovan och i det tidigare länkade inlägget (som är en viktig kontext för att förstå det här).

Resten får ni tänka ut själva, men om ni har läst inlägget så förstår ni nog ungefär vad jag syftar på. Hela resonemanget är som en stor spindelväv som sträcker sig över seriens sex säsonger.
Citera
2018-07-16, 17:46
  #4083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
. Notera vilken kvinnogestalt, identiskt med den i s. 2, som går in genom dörren (den första personen som går in genom dörren och som fångar Tonys uppmärksamhet) vid 00:27. Notera hennes likhet med en viss person som har beskrivits ovan och i det tidigare länkade inlägget (som är en viktig kontext för att förstå det här).

Resten får ni tänka ut själva, men om ni har läst inlägget så förstår ni nog ungefär vad jag syftar på. Hela resonemanget är som en stor spindelväv som sträcker sig över seriens sex säsonger.
Tony's syrra Janice låg bakom alltihopa och tog över Di Meo-familjen med Tony borta?

Från det ena till det andra, vilken av Tonys kvinnor är snyggast? Jag röstar för Julianna Skiff (spelad av Julianna Margulies).
__________________
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-16 kl. 17:58.
Citera
2018-07-17, 01:44
  #4084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Från det ena till det andra, vilken av Tonys kvinnor är snyggast? Jag röstar för Julianna Skiff (spelad av Julianna Margulies).
Utan att tveka; Sonya Aragon spelad av Sarah Shahi i S6E18 (Kennedy and Heidi) då Tony i slutet ser soluppgången i Red Rock Canyon.
Citera
2018-07-17, 01:50
  #4085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Fan.
Jag saknar Sopranos.
Under så många år var det veckans höjdpunkt för mig.
Och varje sommar så gick jag och väntade, dag efter dag, på att höstsäsongen skulle börja på nytt.
Mer och mer spänd av förväntan ju närmare man kom.
Känslan.

Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Nä den är verkligen grym, och man blev ledsen när den tog slut.

Första säsongen var dock rätt B produktionsmässigt.
Håller med om det första helt och hållet, men jag skulle inte kalla första säsongen B, inte ens produktionsmässigt - kanske för att den är en av mina favoritsäsonger. Men speciellt producerad jämfört med de andra är den helt klart.
Citera
2018-07-17, 06:06
  #4086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Känslan.


Håller med om det första helt och hållet, men jag skulle inte kalla första säsongen B, inte ens produktionsmässigt - kanske för att den är en av mina favoritsäsonger. Men speciellt producerad jämfört med de andra är den helt klart.

De har lagt på mycket "smock-ljud" när de slåss, och jättemycket däckskrik.. Nästan som en parodi.
Citera
2018-07-18, 00:13
  #4087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
De har lagt på mycket "smock-ljud" när de slåss, och jättemycket däckskrik.. Nästan som en parodi.
Jag gillar det. Samma sak är det med kamerasvepningar, tagningar från udda vinklar, pov-shots o.s.v. Det är en speciell känsla.
Citera
2018-07-23, 08:03
  #4088
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Angående den här gamla låsta tråden: (FB) Favorit Quotes från sopranos. Jag har snart betat av s. 6 igen och har några favoritcitat. Klockrena citat är någonting som Sopranos är fullt av:

Efterfesten på Vesuvio efter Jackie Aprile Jr.'s begravning. Det bör vara en allvarlig stämning, men nja...

Tony:
Sad day...

Junior:
The kid was always a dumb fuck though, wasn't he? Didn't he always drown in three inches of water?

När Christopher berättar för Tony att han och Carmine Lupertazzi Jr. ska göra en film tillsammans (s. 6).

Tony: (om Little Carmine)
It's common knowledge the guy's retarded.
Citera
2018-08-02, 12:16
  #4089
Medlem
NaSteffes avatar
Såg klart serien igår och det känns lite tomt faktiskt. Riktigt bra med sköna karaktärer som man minns. Älskar avsnitten med Columbus Day och såklart Pine Barren. Gillade verkligen att det är en serie som är heltäckande, där man får följa Tonys hela person, även drömmar. Ska jag var ärlig får man dock vänta ett tag innan det blir riktigt bra ( jag tycker det blir det i s3). Innan dess är Tony lite väl bångstyrig för att man ska ta honom riktigt på allvar. Angående slutet:
Citera
2018-08-02, 18:14
  #4090
Medlem
fire it ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
Angående slutet:

Citera
2018-08-02, 20:10
  #4091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fire it up

Exakt kl "three a clock" Ifrån Tonys synvinkel.
Citera
2018-08-02, 23:52
  #4092
Medlem
NaSteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fire it up

Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Exakt kl "three a clock" Ifrån Tonys synvinkel.

Tänkte inte på det (längesedan jag såg filmen), men det låter vettigt. Är lagt att tro att det slutar så.


Hursomhelst, en strålande serie som jag kommer bära med mig. Tittade på lite videos med Gandolfini och det känns konstigt att han inte är med oss längre. Men förr eller senare..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback