2017-11-13, 21:40
Avslutad
Har ni också noterat på vilket sätt Ralph säger: "whore, you fucking whore"? Han drar ut på ordet och lägger in en betoning i början på det.
Gör skådisen det med flit, eller är det hans dialekt på riktigt?
Citera
2017-11-13, 22:02
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Har ni också noterat på vilket sätt Ralph säger: "whore, you fucking whore"? Han drar ut på ordet och lägger in en betoning i början på det.
Tror det är skådespelarens försök att härma New Jersey dialekt. Flera andra talar så där i serien, även Tony.
Citera
2017-11-13, 23:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Minns en tråd om detta. Det låter typ som "h'ua". Klart NJ-dialekt, Janice säger också det.

https://www.youtube.com/watch?v=1SoCRAswbNA
Citera
2017-11-13, 23:52
Avslutad
Ja, ni har rätt, fler än Ralphie säger det på det sättet men han är den som verkligen uttalar ordet bäst dialektalt.

Till något helt annat; hur mycket tror ni att Tony "omsätter" varje år, privat menar jag då, som är hans och familjens att sätta sprätt på? 5-10 miljoner dollar eller mer? Hur rik är egentligen Tony om man räknar in alla tillgångar, taxerade som otaxerade?
Citera
2017-11-14, 01:44
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Till något helt annat; hur mycket tror ni att Tony "omsätter" varje år, privat menar jag då, som är hans och familjens att sätta sprätt på? 5-10 miljoner dollar eller mer? Hur rik är egentligen Tony om man räknar in alla tillgångar, taxerade som otaxerade?

Från IMDB

Citera
2017-11-14, 06:17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Är det bara jag som gör en distinktion/uppdelning mellan s. 1+2 och s. 3-6? Jag ogillar inte de två första säsongerna, men av någon anledning känns de föråldrade; möjligtvis känns de lite för mycket 90-tal. I min mening börjar serien kännas "modern" (och blir även riktigt bra) från s. 3 och framåt. I en Youtubekommentar så kommenterade någon att ljussättningen är annorlunda i de första säsongerna jämfört med de senare och att scenerna oftare utspelar sig i sol/dagsljus, samtidigt som en mer nedtonad belysning och mörkare rum är vanligare i de senare säsongerna.

Ett exempel från sista säsongen är Butch gives Tony the OK on Phil (Framförallt under mötet mellan N.J. och N.Y., ungefär 2.00 och framåt)

Jag hittade förövrigt den här extremt lustiga trailern för s. 2: https://www.youtube.com/watch?v=_SstDtnk70o
Citera
2017-11-15, 11:49
Avslutad
Bacala är så söt.
Citera
2017-11-15, 12:19
Avslutad
Jag undrar vad som egentligen hände med ryssen i skogen. Om han dog borde det åtminstone ha blivit en tidningsnotis om det och gänget i alla fall vetat att han var död. Om han i stället överlevde kan han knappast ha återvänt till sitt gäng och berättat vad Paulie och Chris gjorde. Det känns osannolikt att ryssarna skulle låta en sådan sak passera och helt utan att de gjorde en poäng av att låta Tony förstå att de visste.

Fan vad fett det hade varit om det var ryssen som dödade Tony i sista avsnittet, förutsatt att det plötsligt svarta betyder att Tony blev mördad.
Citera
2017-11-15, 13:37
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Jag undrar vad som egentligen hände med ryssen i skogen. Om han dog borde det åtminstone ha blivit en tidningsnotis om det och gänget i alla fall vetat att han var död. Om han i stället överlevde kan han knappast ha återvänt till sitt gäng och berättat vad Paulie och Chris gjorde. Det känns osannolikt att ryssarna skulle låta en sådan sak passera och helt utan att de gjorde en poäng av att låta Tony förstå att de visste.

Fan vad fett det hade varit om det var ryssen som dödade Tony i sista avsnittet, förutsatt att det plötsligt svarta betyder att Tony blev mördad.

Men Tony och Paulie kom ju överens i bilen att Paulie fick ta ansvaret själv för det där med ryssen.
Jävligt slarvigt av Chase, det där med Valery. Ba försvinner puts väck utan några som helst konsekvenser. Ryssarna hade ju knullat spaggarna hur enkelt som helst. I första säsongen blir ju Chris trakasserad av två ryska gangsters och grinar förtvivlat.
Citera
2017-11-15, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Men Tony var ju nojjig som fan också, t ex när han och den jättefete rövslickarn Bobby Baccalá åkte till skogen för att rädda psyket (och rövslickarn) Paulie och fanskapet Chris. Paulie tappar sin "sko" som han hade gjort att den övergivna skåpbilens matta och blir förbannad och skriker MOTHAFUCKA!!! och skjuter mot den improviserade skon...och sen frågar ju Tony:
" Whattafuck were you shooting at ??!! "
Jag tror att Tony trodde att dom, eller bara Paulie, försökte klippa Tony för att ta över tronen.

Dom är alla vänner så länge dom har ekonomiskt nytta av varann

Jag fattar inte varför Paulie inte bara letade upp skon, så jävla långt kan den inte ha flugit eller försvunnit bort/under snön. Om inte annat kunde Chris letat upp den till honom.

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Sen tänkte jag på varför de ger bort stötar till varandra. Vito tipsar Paulie om den colombianska knarkligans tillhåll, varför inte låta sitt eget crew utföra stöten och behålla alla pengar själv utöver Tonys andel? Och borde inte colombianerna söka upp ett glorifierat crew från Jersey och hämnas / ta tillbaka pengarna?

Samma sak när Paulie tipsar Ralph om en säkerhetskod där Ralphs crew kommer över 100k$. Paulie får ut 12 till slut men räknade med 50. Om Paulie hade styrt upp stöten själv hade han kunnat styra över bytet.

Jag håller med om att det är konstigt, men i vissa fall och med vissa stötar tror jag att de gör så av ren lättja. De ger bort en stöt och får en fet vinst själva, utan minsta ansträngning, planering eller risk för att åka fast. Mindre pengar, javisst, men samtidigt är det stora pengar på nästan varje stöt så andelen blir ändå en rejäl fin summa. Även om Paulie gick på en nitlott just den gången.

Paulie nämner vid the sitdown med Tony och Ralphie att Paulie Jr. skulle varit med på stöten, så han gav den nog mer till sin son(?) än Ralphie.
Senast redigerad av GenesisP 2017-11-15 kl. 20:45.
Citera
2017-11-15, 21:56
Avslutad
Jag stör mig på att Tonys TV i vardagsrummet är så liten, och att soffan står långt ifrån, då känns teven ännu mindre.
Citera
2017-11-16, 01:30
Medlem
Citat:
Ja, ni har rätt, fler än Ralphie säger det på det sättet men han är den som verkligen uttalar ordet bäst dialektalt.

Han lämnar 400k $ hos sin advokat när han är paranoid över att åka in på livstid efter att ha mördat Matt Bevelaqua. Senare i serien får de ju esplanadprojektet där Ralph drar in 3 miljoner $ om året initialt. Tony är på väg att köpa ett semesterhus till familjen för 2 miljoner $, trots att han har en relativt medioker deklarerad inkomst som waste manager jämfört med vad han förbrukar. Egentligen borde Tony investerat i sommarhuset då han inte verkar kunna hålla i pengar. Någon i tråden var inne på amerikansk övre medelklass, då familjen Soprano inte har någon dyr konst på väggarna som A.Js rika flickvän. Samt beklagar sig Tony över att han betalar 40k om året för Meadows plats och dorm vid Georgetown, kanske för att skälla dock. Hade han haft 5 miljoner $ hade det inte varit nåt med 40k, framförallt inte med tanke på hur mycket som kommer in. Rosalie Aprile bor i ett enklare hus än familjen Soprano, och säger att Jackie Sr inte lämnade mycket efter sig, dock säger Beansie att Richie och hans bror (Jackie) slösade bort heroinvinsterna medan Beansie investerade sin andel. Hade man varit rik per automatik som boss borde Rosalie kunnat bo bättre. Dock är det Hugh, Carmelas far, som byggt The Soprano Residence under tiden som Tony var capo, och de har bott där sen åtminstone AJ var liten. Kanske ärvde Tony pengar av sin farsa, och Hugh byggde huset billigare, och Tony använde stulet material och anlitade delvis svartanställd arbetskraft. Om Paulie som tog över Tonys crew hade tjänat lika som Tony så Paulie hade kunnat bygga och driva ett sånt hus borde han vara mångmiljonär i dollar vid seriens slut trots att han betalade för sin moders plats på Green Grove, även om han tvingade den stackars arvtagaren till sopåkarfirman betala från sin ficka så småningom.

När Tony har sina spelproblem frågade nån Hesh hur mycket pengar Tony är god för, Hesh svarar: "Minus assets, six", där spekulationer på YT var att han menade 600 000k USD. Om Tony haft 6 miljoner $ hade han inte behövt låna 200k av Hesh för att finansiera sin gambling. Under säsong 4 när Carmela vill investera på börsen beklagar sig Tony över att Super Bowl betalade ut dåligt och att den globala ekonomin är på nedgång, kanske dock för att inte låta Carmela gambla bort pengarna på börsen. När han bunkrar pengar hemma är det mycket pengar för oss svenska svenssons men inga megabelopp för en rik gangster.

Tony är dock ett trash i maffiakretsar. Little Carmine och Johnny Sack är finare gangsters, medan DiMeo-familjen är ett gäng fetton från Jersey i kortärmade skjortor. Little Carmine som är en korkskalle och stekare hade platsat bättre som capo under Tony då han ändå valde fuck ups som Gigi och Chris som capos. Tony slösar pengar som nån skrev på båtar, hotellnätter och gambling, samt ligger runt med horor och deprimerade bilförsäljare. Carmine exempelvis lämnar festen med de isländska flygvärdinnorna, och Johnny Sack är lojal med sin fru, som Michael Corleone, och Vito Corleone. Fuck upsen i Corleonefamiljen är Sonny och Fredo som ligger runt.

Så en läxa till alla gangsters därute, skaffa en snäll fru och var lojal med henne, annars kommer allt gå åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in