2017-11-17, 14:20
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
ÅW:s tankevärld och självbild erbjuder inte mycket nytt av intresse. Hennes elakartat histrioniska karaktär är prototypisk. Och visst har hon likheter med Johanna Möller.
Det är i nuläget enkelt att peka finger mot ÅW:s godtrogna fd anhängare.
Men viktigare är väl att ställa frågor till opinionsbildare som Aftonbladets ledning & Jan Guillou vid tidningens 175-årsfirande, Bert Karlsson, Skavlan, Markus Birro, Alex Schulman och många fler.
- Hur tänker och känner ni när ni duperas av ÅW:s grandiosa babbel och självömkan?
Och ställ "religionsforskarna" Liselotte Frisk och Susan Palmer mot väggen!

I samma veva som dessa professorer föreläste på konferenser och publicerade kvasivetenskapliga artiklar om "en ny svensk religion i Knutby" lät de sig knådas av sektmedlemmar i ÅW:s lågpris-spa
Så j..... a bra skriver. Visst är det enkelt att ha åsikter om dom som ligger och har utnyttjats av Åsa i alla dessa år . Men det är verkligen tid att ge alla åsiktsmaskiner i samhället en känga. Utan deras upphöjdhet av Åsa i press och media kanske hon inte kunnat hålla på så länge. Läkaren och psykoterapeuten Rigmor Robert varnade just för det efter morden. Tänk om dom lyssnat på dom kloka orden
Citera
2017-11-17, 16:57
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Så j..... a bra skriver. Visst är det enkelt att ha åsikter om dom som ligger och har utnyttjats av Åsa i alla dessa år . Men det är verkligen tid att ge alla åsiktsmaskiner i samhället en känga. Utan deras upphöjdhet av Åsa i press och media kanske hon inte kunnat hålla på så länge. Läkaren och psykoterapeuten Rigmor Robert varnade just för det efter morden. Tänk om dom lyssnat på dom kloka orden
Visst ska media ta sin del av ansvaret om de gått över några gränser, vilket hanteras av pressens opinionsnämnd och enstaka tryckfrihetsmål i allmänna domstolar. Samtidigt menar jag att det kan betraktas som lika naivt att skylla "allt" på utomstående. Expressens chefredaktör har knappast stämplat till mordet på Alexandra. UNT:s redaktion har näppeligen förberett mordförsöket på Daniel. Och SVT har knappast drogat Helene och dunkat hennes huvud i badkarsblandaren. Vad media har gjort, är det som media alltid gör, nämligen att tjäna pengar och tittare/läsare på att rapportera om händelser i samhället. Ju sjukare och mer spektakulära, desto fler som vill ta del av rapporteringen. Man kan vända och vrida hur man vill på detta faktum, men de har knappast någon del i förutsättningarna för all skit som hänt i Knutby filadelfia. Vad skulle alternativet vara då? Statlig censur? Enbart nyheter godkända av Pingstkyrkans äldstebröder? Av ärkebiskopen tillåtet material får publiceras? Knappast. Vi lever inte i någon totalitär stat, tack och lov.

Att denna soppa har fått hålla på är en summa av ett vidrigt, makthungrigt ledargarnityrs sjuka lek med jagsvaga församlingsmedlemmars goda vilja och hunger efter gemenskap och ett sammanhang. Det har kostat och fårskocken har fått betala. Med pengar, med tvätthantering, med städning och med - i åtminstone två fall - med sina liv. Det är bara att konstatera hur farligt det är att låta andra människor styra över ens liv och lämna den egna kompassen därhän. Det kan, med all önskvärd tydlighet, bli ödesdigert. Det egna ansvaret för att inte blanda sig i självskadande verksamhet är och förblir det helt centrala, oavsett om det gäller att låta bli droger, hasardspel eller att sälja sin kropp och själ till Åsa Waldau. Enda sättet att få folk att fatta detta är att åskådliggöra konsekvenserna, belysa missförhållanden, låta transparens och upplysning prägla hela samhället. Då kan man inte sitta och säga att media inte ska rapportera om sådan här skit - det de gör är en vital del av vårt demokratiska samhälle.

Till yttermera visso, så finns det bara ett ytterligare kontrollmedel av suspekt verksamhet och det är staten själv. Givetvis borde man ha mycket bättre kontroll på dessa märkliga organisationer som tydligen tillåts verka och frodas i det fördolda. Det ryktas exempelvis om grava missförhållanden inom Jehovas Vittnen men ingen kan sätta fingret på något handfast, ingen träder fram och berättar. Allt som händer är att ett enskilt Uppdrag Granskning då och då uppmärksammar en enskild händelse, men sedan faller allt i glömska och sjuka ledargestalter pustar ut. Och så kan det hålla på, år ut och år in, utan att någon ingriper. Ingen utomstående har någon egentlige koll och allt hålls under den ogenomträngliga smutsgrå filten av så kallad religionsfrihet. Bara ingen utomstående får se. Hälsan tiger still, heter det ju.

I hur många frikyrkliga församlingar odlas en kultur där man uppmuntrar medlemmarna att ställa sig utanför det allmänna samhället? Där övergrepp och oegentligheter hanteras internt och ska redas ut utan påverkan utifrån? Där en märklig kader av "äldstebröder" (eller vad tusan de kallas) ska döma och fördöma över vanligt folks sätt att leva. Detta här inte hemma i ett modernt samhälle och har tyvärr normaliserats i ljuset av vad man kallar kristen tro och väckelseverksamhet.

Så kom inte och skyll på media. De är en av våra viktigaste demokratiska institutioner och helt nödvändiga i kampen mot den allsköns humbug som frodas frikyrkorörelsens avarter. Alternativet är att bygga en auktoritär kontrollstat med lagstiftningsmässiga verktyg att genomlysa och/eller hindra verksamheten ö.h.t.

Men det tror jag väl inte att du vill ha?
Citera
2017-11-17, 17:04
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
ÅW:s tankevärld och självbild erbjuder inte mycket nytt av intresse. Hennes elakartat histrioniska karaktär är prototypisk. Och visst har hon likheter med Johanna Möller.
Det är i nuläget enkelt att peka finger mot ÅW:s godtrogna fd anhängare.
Men viktigare är väl att ställa frågor till opinionsbildare som Aftonbladets ledning & Jan Guillou vid tidningens 175-årsfirande, Bert Karlsson, Skavlan, Markus Birro, Alex Schulman och många fler.
- Hur tänker och känner ni när ni duperas av ÅW:s grandiosa babbel och självömkan?
Och ställ "religionsforskarna" Liselotte Frisk och Susan Palmer mot väggen!

I samma veva som dessa professorer föreläste på konferenser och publicerade kvasivetenskapliga artiklar om "en ny svensk religion i Knutby" lät de sig knådas av sektmedlemmar i ÅW:s lågpris-spa
Visst ska detta svassande för Åsa Waldau ifrågasättas. Att upplysa om detta, liksom alla avarter av märklig religiös föreningsverksamhet, menar jag är några av medias viktigaste uppgifter.

Skulle vilja höra en vass reporter ifrågasätta exempelvis Birro eller Bert och verkligen ställa dem mot väggen. Det vore bra TV. Problemet med Bert är dock att han bara skriker och drar iväg, som den barnsliga idiot han är.
Citera
2017-11-17, 18:43
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
.....

Att denna soppa har fått hålla på är en summa av ett vidrigt, makthungrigt ledargarnityrs sjuka lek med jagsvaga församlingsmedlemmars goda vilja och hunger efter gemenskap och ett sammanhang. Det har kostat och fårskocken har fått betala. Med pengar, med tvätthantering, med städning och med - i åtminstone två fall - med sina liv. Det är bara att konstatera hur farligt det är att låta andra människor styra över ens liv och lämna den egna kompassen därhän. Det kan, med all önskvärd tydlighet, bli ödesdigert. Det egna ansvaret för att inte blanda sig i självskadande verksamhet är och förblir det helt centrala, oavsett om det gäller att låta bli droger, hasardspel eller att sälja sin kropp och själ till Åsa Waldau. Enda sättet att få folk att fatta detta är att åskådliggöra konsekvenserna, belysa missförhållanden, låta transparens och upplysning prägla hela samhället. Då kan man inte sitta och säga att media inte ska rapportera om sådan här skit - det de gör är en vital del av vårt demokratiska samhälle.

.....
Så kom inte och skyll på media. De är en av våra viktigaste demokratiska institutioner och helt nödvändiga i kampen mot den allsköns humbug som frodas frikyrkorörelsens avarter. Alternativet är att bygga en auktoritär kontrollstat med lagstiftningsmässiga verktyg att genomlysa och/eller hindra verksamheten ö.h.t.
.....

Men det tror jag väl inte att du vill ha?

Du har rätt i mycket av vad du skriver.

Jag vill bara försöka klargöra ett par saker:

Du skriver att "det egna ansvaret är det helt centrala".

Som jag skrivit tidigare så kan man inte tala om egen vilja i en sekt. Det finns ingen anledning att skuldbelägga enskilda medlemmar som hamnat i klorna på en sådan som Åsa Waldau.

Sedan skriver du att "att man inte skall säga att media inte skall rapportera om sådan här skit".

Det är det väl ingen som har sagt? Man skall väl rapportera allt "om sådan här skit".

Men frågan är hur man rapporterar. Det som flera här anmärker på är ju hur många inom media upphöjt t.ex. Åsa Waldau, helt utan några reflektioner om hur bakgrunden i församlingen varit och helt utan att se att församlingen faktiskt fungerat som en sekt. Och det gäller inte bara inom media. Som nabo konstaterat, gäller det t.ex. även ett par religionsforskare, som inte kunnat stå emot Åsa Waldaus manipulationer.

Det skulle man ha rapporterat om, men det har man inte gjort.

Det är väl i stort sett bara här på Flashback som många har insett vad det hela har handlat om, redan sedan dag 1.
Citera
2017-11-17, 19:13
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Du har rätt i mycket av vad du skriver.

Jag vill bara försöka klargöra ett par saker:

Du skriver att "det egna ansvaret är det helt centrala".

Som jag skrivit tidigare så kan man inte tala om egen vilja i en sekt. Det finns ingen anledning att skuldbelägga enskilda medlemmar som hamnat i klorna på en sådan som Åsa Waldau.

Sedan skriver du att "att man inte skall säga att media inte skall rapportera om sådan här skit".

Det är det väl ingen som har sagt? Man skall väl rapportera allt "om sådan här skit".

Men frågan är hur man rapporterar. Det som flera här anmärker på är ju hur många inom media upphöjt t.ex. Åsa Waldau, helt utan några reflektioner om hur bakgrunden i församlingen varit och helt utan att se att församlingen faktiskt fungerat som en sekt. Och det gäller inte bara inom media. Som nabo konstaterat, gäller det t.ex. även ett par religionsforskare, som inte kunnat stå emot Åsa Waldaus manipulationer.

Det skulle man ha rapporterat om, men det har man inte gjort.

Det är väl i stort sett bara här på Flashback som många har insett vad det hela har handlat om, redan sedan dag 1.

Visst är själva definitionen av en sekt att människor manipuleras av starka, karismatiska ledare vilka successivt bryter ner individen och likriktar medlemmarna. Nu vet jag egentligen alldeles för lite om sekter för att uttala mig i detalj men jag menar ändå att individen från början har ett val.

Exempel:
  1. Jag blir erbjuden narkotika men väljer att låta bli, därför att jag inser att de negativa konsekvenserna i förlängningen kommer att överstiga eventuella fördelar.
  2. Jag tycker det är roligt att spela på hästar och tycker att den som spelar tillräckligt mycket och ofta kommer att vinna någon gång. Jag inser dock att det i längden bara är spelarrangören som vinner och avstår därför från att spela bort hus, hälsa och hustru.
  3. Jag blir erbjuden en konstlad gemenskap i Knutby filadelfia, där ett autodidakt ledargarnityr skriver mig på näsan om hur jag ska leva mitt privatliv. Redan efter en kort tid ringer varningsklockorna om att eventuella fördelar inte kommer att överstiga de inskränkningar i mitt liv och de integritetskränkande aktiviteter som är en del av församlingens verksamhet. Jag drar mig SNABBT ur.
Jag menar att individen alltid har möjlighet att välja och det är att negligera människors intelligens genom att helt ta ifrån dem deras förmåga tänka. Med reservation för att jag generaliserar och vet för lite om sektsjuka, så är det ändå min fasta övertygelse att var och en måste ta ansvar för sina egna handlingar. Men givetvis är det lite skönt att kunna skylla på drogerna, spelmissbruket eller sekten när allt gått åt helvete. "Det är faktiskt en sjukdom", "vi blev vilseledda", "Åsa sa att vi skulle...".

Du har en bra poäng i att media borde rapporterat mycket MER och om fler saker och ur andra vinklingar. Det var egentligen så jag menade. Kanske överreagerar jag lite på allt spott och spe över media these days. Jag tycker media har en vital funktion i samhället men givetvis ska de granskas. Och det borde göras fler reportage om de missförhållanden som jag är övertygad om finns inom Sveriges olika frireligiösa samfund (och på andra ställen i samhället). Jag tror att alldeles för mycket sopas under mattan.
Senast redigerad av Teleslinga 2017-11-17 kl. 19:17.
Citera
2017-11-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IDBea
Ingen i den allra innersta kretsen.
Kulings vet jag inte med PeGe har lämnat församlingen. KiWi har lämnat. ÅsWa och PaWa har lämnat. Bara ca 17-18 medlemmar kvar.

Vet någon var UrFä håller hus nuförtiden?
han får det snart hett om öronen!!

😁
Citera
2017-11-17, 22:49
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Vet någon var UrFä håller hus nuförtiden?
han får det snart hett om öronen!!

😁
Kan du berätta mer? Har stått tidigare i tråden vart han dragit men jag minns inte. Fd fru och barn är skrivna i Pastorsvillan Gränsta 211 fortfarande.
Senast redigerad av Teleslinga 2017-11-17 kl. 23:06.
Citera
2017-11-17, 23:12
Medlem
the saints avatar
Citat:
Visst är själva definitionen av en sekt att människor manipuleras av starka, karismatiska ledare vilka successivt bryter ner individen och likriktar medlemmarna. Nu vet jag egentligen alldeles för lite om sekter för att uttala mig i detalj men jag menar ändå att individen från början har ett val.

Exempel:
  1. Jag blir erbjuden narkotika men väljer att låta bli, därför att jag inser att de negativa konsekvenserna i förlängningen kommer att överstiga eventuella fördelar.
  2. Jag tycker det är roligt att spela på hästar och tycker att den som spelar tillräckligt mycket och ofta kommer att vinna någon gång. Jag inser dock att det i längden bara är spelarrangören som vinner och avstår därför från att spela bort hus, hälsa och hustru.
  3. Jag blir erbjuden en konstlad gemenskap i Knutby filadelfia, där ett autodidakt ledargarnityr skriver mig på näsan om hur jag ska leva mitt privatliv. Redan efter en kort tid ringer varningsklockorna om att eventuella fördelar inte kommer att överstiga de inskränkningar i mitt liv och de integritetskränkande aktiviteter som är en del av församlingens verksamhet. Jag drar mig SNABBT ur.
Jag menar att individen alltid har möjlighet att välja och det är att negligera människors intelligens genom att helt ta ifrån dem deras förmåga tänka. Med reservation för att jag generaliserar och vet för lite om sektsjuka, så är det ändå min fasta övertygelse att var och en måste ta ansvar för sina egna handlingar. Men givetvis är det lite skönt att kunna skylla på drogerna, spelmissbruket eller sekten när allt gått åt helvete. "Det är faktiskt en sjukdom", "vi blev vilseledda", "Åsa sa att vi skulle...".

Du har en bra poäng i att media borde rapporterat mycket MER och om fler saker och ur andra vinklingar. Det var egentligen så jag menade. Kanske överreagerar jag lite på allt spott och spe över media these days. Jag tycker media har en vital funktion i samhället men givetvis ska de granskas.

Principiellt ger jag dig rätt. Alla gör ju ett eget val från början.

För att ta dina jämförelser:

1. Narkotika

Alla vet ju att det inte är hälsosamt. Väljer man att ändå prova på, så har man gjort ett eget, medvetet val.

2. Spel och dobbel

De allra flesta vet att det sannolikt inte kommer att gå med vinst att syssla med detta. Men, man hoppas på turen och väljer att chansa. Helt klart ett eget, medvetet val. Dock är man kanske inte medveten om att man kan hamna i ett spelberoende. Det tror jag i alla fall inte att alla är medvetna om. Att ta sig ur ett spelberoende är inte omöjligt, men svårt.

3. Att gå med i en liten, frikyrklig församling, som t.ex. den i Knutby.

Här tycker jag man får problematisera saker och ting en aning. Det är kanske inte så enkelt att bara säga att alla har gjort ett eget val.
Låt oss säga att du växt upp i en annan församling utan att detta har inneburit några större problem och utan att detta visat samma avarter som i Knutby. Du flyttar till Knutby och börjar delta i deras gudstjänster. Ett eget val, ja. Kanske beroende på att du fått ett jobb eller börjat på en skola i närheten. Du har ingen anledning att tro att det är något konstigt med församlingen. Man skall då komma ihåg att som ny i församlingen utsätts du för vad som brukar kallas "lovebombing". Du känner dig oerhört välkomnad och uppskattad och med i en varm gemenskap och tycker du har hamnat på ett toppenställe

Den påverkan som du så småningom börjar utsättas för, kommer väldigt långsamt och gradvis. Du vänjer dig. Du har väldigt lite kontakt med andra utanför församlingen. Du arbetar mycket och länge med olika arbetsuppgifter du får av församlingen. Inget konstigt i början. Du gör det gärna. Så småningom börjar du lida av sömnbrist av allt frivilligt arbete. Sömnbristen gör att du börjar tänka mindre klart. Din dag är i stort sett begränsad till tiden du tillbringar i församlingen.
Gränsen för när du tycker att saker börjar bli lite konstiga skjuts hela tiden långsamt framåt. Påtryckningarna från församlingen är först subtila men ökar efter hand. Du har börjat vänja dig och tycker så småningom att allt är normalt. Allt förklaras med församlingens inställning till religionen. Kom då ihåg att de flesta har religionen med sig från början. Det är bara det att den nya församlingen har en annan tolkning av det som de predikar.

Varför stannar man då kvar i församlingen.

Jämför med t.ex. misshandlade kvinnor, som ändå stannar kvar i äktenskapet. Varför stannar de kvar? Är de dumma? Eller tycker de sig inte ha något val? Eller, har de blivit handlingsförlamade av det som de utsatts för?

Eller, mer drastiskt kanske, men jämför med när man låter en groda simma i en gryta med vatten där man sakta ökar värmen. Grodan märker att det börjar bli varmare, men kommer aldrig till en punkt när den tycker det börjar bli för varmt. Förrän det är för sent och den blir kokt. Tillvänjningen i en sekt bär samma prägel.

Så, frågan kvarstår. När skall man göra sitt val att flytta från församlingen och ta med frun och barnen i förekommande fall? Och lämna alla sina vänner och bekanta? För medlemmarna i sådan församling har i stort sett hela sin bekantskapskrets i församlingen.

Eget val? Kanske, men ett lätt val är det nog inte.

Citat:
Och det borde göras fler reportage om de missförhållanden som jag är övertygad om finns inom Sveriges olika frireligiösa samfund (och på andra ställen i samhället). Jag tror att alldeles för mycket sopas under mattan.

Här är vi helt överens.

I detta sammanhang måste även nämnas religiösa skolor. Det är en styggelse.

a) barnen har inte en chans att värja sig

b) Myndigheterna har inte en chans att utöva adekvat kontroll över dessa skolor. Skolorna visar upp ett ansikte när de kontrolleras och ett helt annat i den dagliga verksamheten.

Att följa den vedertagna kursplanen är bortglömt när skolinspektörerna gått ut genom dörren. (Inspektion av dessa skolor är dessutom relativt sällsynt).
Citera
2017-11-17, 23:29
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Principiellt ger jag dig rätt. Alla gör ju ett eget val från början [...]
Tack för en givande diskussion ikväll. Flashback at its best
Citera
2017-11-18, 10:07
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Kan du berätta mer? Har stått tidigare i tråden vart han dragit men jag minns inte. Fd fru och barn är skrivna i Pastorsvillan Gränsta 211 fortfarande.
https://www.merinfo.se/search?ae6=Asp%C3%B6+Hornudden+3&ae4=Str%C3%A4ngn% C3%A4s&d=p
Citera
2017-11-18, 19:09
Medlem
Citat:

Han har utnyttjat flera församlingsmedlemmar sexuellt, väldigt unga medlemmar.
Han har satt skräck i medlemmarna och gjort dem så rädda att ingen vågat gå emot honom.
Citera
2017-11-18, 21:16
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Han har utnyttjat flera församlingsmedlemmar sexuellt, väldigt unga medlemmar.
Han har satt skräck i medlemmarna och gjort dem så rädda att ingen vågat gå emot honom.
Är detta polisanmält? Detta är ju dynamit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in