2017-11-07, 10:33
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Kanske läste du det jag gjorde då diskussionen oss emellan kom upp? Är ju DFL (tyska ligaföreningen) som infört/testar VAR inte DLB (tyska fotbollsförbundet):
https://www.dfl.de/de/home/so-arbeitet-der-video-assistent-in-der-bundesliga.html

Tolkar ditt citat som att han fick en förfrågan om att betrakta situationen på TV och accepterade. Hade han varit säker skulle han struntat. Klart gränsfall om vem som bestämmer av domarna, den på plats eller den framför skärmen, gult var utdelat - skulle det egentligen vara direkt rött? För mig över gränsen, det hände i 29 minuten, men uppenbarligen inte för domaren då. (Tycker personligen inte Benjamin Cortus håller för BL.)

Måste säga att det inte var meningen att snurra in på Freiburg som i en rant, men kom av mig halvvägs i inlägget och hade kort om tid. Iallafall:

Ja, men han betraktade situationen efter att ha fått en signal från VAR om att han hade kunnat uppfattat situationen fel. Vad jag har förstått får VAR fråga "Såg du att han lade handen i motspelarens ansikte?" för att se om domaren missat något i en situation. I detta fallet måste VAR ha frågat "Såg du att Ravets dobbar faktiskt träffade Schmelzer på foten?", varpå Cortus måste sagt nej vilket ledde till att han sprang fram till TV-monitorn.

Det är så jag tolkar att systemet fungerat, nu när jag läser på om det i efterhand. Speciellt när jag läser från en artikel några veckor in i säsongen:

Citat:
Ursprungligen postat av Tobian Stieler om situation mellan Hertha-Mainz
“Dem Video-Assistenten war es nicht so klar, wie er die Situation bewerten soll und hat mich gefragt, ob ich den Armeinsatz gesehen hätte”

Så i praktiken verkar det som att VAR inte har använts precis som det står. VAR frågar domaren om han har missat något från en situation, men i reglerna står det att han ska fråga om domaren har missat en hel situation.

Detta skulle klargöra att VAR ingriper vid tillfällen utanför reglementet. Och det skulle förklara varför Bellarabi klarade sig, VAR frågade kanske "Såg du armbågen?", "Ja", "Såg du dobbarna?", "Ja". Och då finns det inget mer VAR kan säga. Eller så kanske de olika VAR uppfattat och implementerat reglerna olika?

Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Allt är inte frid och fröjd i tyska domarkåren och nu åker en gammal pennalist ut som VAR-chef: http://www.sueddeutsche.de/sport/schiedsrichter-rote-karte-fuer-den-video-chef-1.3738130.

En snabb reaktion på en del tveksamma situationer och framför allt på en meriterad domare som varit en stor orsak till att Tyskland inte haft så bra domare som man kunnat ha. Även om situationen inte varit katastrofal m a p domarnas kompetens, så verkar det som om en utrensing inom domarkåren är välbehövlig.

Lekmand, det kan bara gå uppåt för SCF med videodomare!
Jag hoppas det också.

Det finns väldigt mycket att skriva om det nya videodomarsystemet. Den artikeln du länkade var utmärkt och tog upp många av de lösa trådar jag sett. Även en bit som jag tidigare missat: reglerna som gäller idag.
Citat:
Viele in der Branche waren irritiert; DFB-Boss Reinhard Grindel selbst griff ein und ordnete eine Korrektur der Korrektur an. Jetzt lautet die Sprachregelung, der Assistent werde nur eingeschaltet, "wenn in entscheidenden Szenen ein Wahrnehmungsfehler vorliegt".

Detta stämmer mer överrens med som min tolkning (som jag skrev ovan) av hur systemet har sett ut i praktiken. VAR får fråga om domaren missat en kritisk del av situationen.

Den tidigare VAR-chefen - Hellmut Krug - fick som du skriver inte behålla sitt uppdrag. Dock är han kvar i teamet med utvecklingen av VAR. Han anklagas enligt Kicker också för direkt inblandning under matcher, när han bara ska vara supervisor. Men man vet inte riktigt varför han lämnar sitt huvuduppdrag, mobbing kan vara ett annat skäl, eller att han inte gjort som herrarna ovan tyckte att han skulle.

Domaren Manuel Gräfe, som öppet hade kritiserat VAR, får inte längre vara videodomare. Transparens.

Vad allt leder till är svårt att säga. Att som man nu gör ändra reglementet så att VAR kan gå in i situationer som inte är uppenbara feldomslut är högst problematiskt, och det kräver en stark domare som ska klara av att inte låta sig bli överkörd när VAR griper in.
Citera
2017-11-07, 16:29
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Vad allt leder till är svårt att säga. Att som man nu gör ändra reglementet så att VAR kan gå in i situationer som inte är uppenbara feldomslut är högst problematiskt, och det kräver en stark domare som ska klara av att inte låta sig bli överkörd när VAR griper in.
Håller med dig, även i de delarna jag strök av utrymmesskäl. Noterbar är att vi började vår diskussion innan de senaste, snarast skandalartade uppgifterna, kom fram.

Tycker det är uppenbart, efter att ha läst ett antal artiklar under dagen i ämnet, att VAR i sin nuvarande skepnad måste skrotas. De har fått alldeles för stor makt och blivit en grupp överdomare i matcherna. Verkad dessutom som videodomaren haft en överrock, en sk handledare (just Hellmut Krug), som i sin tur varit över-överdomare. Det är i den rollen han ska ha påverkat domsluten för sin favoritklubb, Schalke. Praktskandal enligt både mig och många tidningar, t o m svenska;
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Mx8kE/ilska-efter-skandalen-skrota-hela-systemet
https://www.fotbollskanalen.se/tyska-ligan/skandal-i-bundesliga---videodomare-gav-favoritlaget-fordelar/

För VAR måste fungera som en hjälp, ett stöd till matchdomaren. Och det är vad DFB själva skriver nu;
”Grundsätzliche Maxime bleibe, "dass der Video-Assistent in seiner Rolle kein Oberschiedsrichter ist, sondern eine Unterstützung für den verantwortlichen Schiedsrichter auf dem Rasen".
(översatt)
Grundsatsen kvarstår, "att videoassistenten i sin roll inte är en domare, utan ett stöd för den ansvariga domaren på gräsmattan."

Även jag, som i grunden är positiv till VAR, tycker alltså det ska skrotas i sin nuvarande skepnad. Gör om, gör rätt. För dagens upplägg kan inte ha stöd hos klubbarna, publiken eller ens domarkåren. Syften var inte att flytta den yttersta makten över fotbollsmatcherna från arenorna till ett låst rum i Köln med en dåre som boss.
Senast redigerad av motvall 2017-11-07 kl. 16:32.
Citera
2017-11-07, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Håller med dig, även i de delarna jag strök av utrymmesskäl. Noterbar är att vi började vår diskussion innan de senaste, snarast skandalartade uppgifterna, kom fram.

Tycker det är uppenbart, efter att ha läst ett antal artiklar under dagen i ämnet, att VAR i sin nuvarande skepnad måste skrotas. De har fått alldeles för stor makt och blivit en grupp överdomare i matcherna. Verkad dessutom som videodomaren haft en överrock, en sk handledare (just Hellmut Krug), som i sin tur varit över-överdomare. Det är i den rollen han ska ha påverkat domsluten för sin favoritklubb, Schalke. Praktskandal enligt både mig och många tidningar, t o m svenska;
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Mx8kE/ilska-efter-skandalen-skrota-hela-systemet
https://www.fotbollskanalen.se/tyska-ligan/skandal-i-bundesliga---videodomare-gav-favoritlaget-fordelar/

För VAR måste fungera som en hjälp, ett stöd till matchdomaren. Och det är vad DFB själva skriver nu;
”Grundsätzliche Maxime bleibe, "dass der Video-Assistent in seiner Rolle kein Oberschiedsrichter ist, sondern eine Unterstützung für den verantwortlichen Schiedsrichter auf dem Rasen".
(översatt)
Grundsatsen kvarstår, "att videoassistenten i sin roll inte är en domare, utan ett stöd för den ansvariga domaren på gräsmattan."

Även jag, som i grunden är positiv till VAR, tycker alltså det ska skrotas i sin nuvarande skepnad. Gör om, gör rätt. För dagens upplägg kan inte ha stöd hos klubbarna, publiken eller ens domarkåren. Syften var inte att flytta den yttersta makten över fotbollsmatcherna från arenorna till ett låst rum i Köln med en dåre som boss.

fast i just den nämnda wolfsburgs matchen hittade ju domaren en straff när det först kändes som frispark för S04 då det var nickduell och han lyckades hitta en straff, minns även att kommentatorn var helt chockad över hur VAR hittade den straffen.... Dock brändes den, skulle dock vara skönt om VAR avskaffades det är odugligt, domarna använder det inte ibland och ibland gör dem det det är inte konsekvent vid t.ex röda kort om det är solklara säger jag inget men det har givits tveksamma röda där inte VAR använts tex.. Och ibland har var använts och ingen har förstått något, minns en hands som VAR kollade som ingen uppfattade som inte eller var hands men det blev ett märkligt avbrott för att det skulle var kollas
Senast redigerad av borjeboy 2017-11-07 kl. 23:03.
Citera
2017-11-08, 08:11
Medlem
Lekmands avatar
För första gången sedan murens fall, ja till och med några år innan den föll, spelar ett lag två bundesligamatcher med två dagar mellan matcherna.

Självklart pratar jag om Freiburg. Freiburg möter Gladbach tisdag(12/12). Freiburg spelar borta mot Köln söndagen innan (10/12). Gladbach spelar fredagen efter mot HSV, så man kan inte bara flytta matchen till onsdagen.

Och skälet till att Gladbach spelar på fredagen istället för lördag är såvitt jag kan förstå att fredagsmatchen är på gratis-TV i Tyskland, och valet om vilka lag som spelar där var viktigare än att matchfördelningen ska bli rättvis.

För man hade kunnat låta Mainz-Bremen spela fredag, och allt hade varit frid och fröjd, men herrarna i DFL måste känt att det inte var en tillräckligt kul match att bjuda tyska folket på, så den dög inte. Istället får den lilla klubben Freiburg stryka lite på fötterna.

Förstår att till exempel bayernfans säkert tycker detta är en småsak, med tanke på alla CL-matcher dom spelar. Men även Bayern klarar för det mesta sig undan att behöva spela så tätt inpå. Och nu när det är inom samma tävling detta sker är det bara respektlöst.
Senast redigerad av Lekmand 2017-11-08 kl. 08:16.
Citera
2017-11-10, 18:21
Medlem
Germanofils avatar
Interimlösningen Koheldt blir nu permanent tränare för Werder Bremen. Vad tycker panelen?
Citera
2017-11-11, 00:18
Medlem
foool13s avatar
Özil central mittfältare i ett 3-4-3 (och bredvid Gundogan..) av Löw... minst sagt oväntat (för mig iaf). Där brukar ju Kanté-typer spela.. Tyskland var bra mycket bättre, England kämpade sig in i matchen en del. Tyskland var lite känsliga för omställningar, men det kommer man allitd att vara med ett sådant system med Özil där, många spelare offensivt.
Citera
2017-11-14, 21:10
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Interimlösningen Koheldt blir nu permanent tränare för Werder Bremen. Vad tycker panelen?
Katastrof, nu är det dock bara sagt att det är klart tom vinteruppehållet. Skripnik funkade inte och Nouri funkade inte. Så varför skulle nästa U23-tränare funka? Antagligen hade man inget val, verkade inte som det fanns någon lämplig och villig tränare.
Citera
2017-11-15, 03:12
Medlem
foool13s avatar
Rudiger fuckar upp... oväntat. Alldeles för flängig.

Och Gundogan på "kanten" gillade jag inte.

Martial var annars matchens stjärna.
Senast redigerad av foool13 2017-11-15 kl. 03:21.
Citera
2017-11-16, 12:55
Medlem
cyberkalles avatar
Man blir ju gråtfärdig när man läser att Sandro Wagner är på väg till Bayern i Januari som en backup för Lewa.
Finns det verkligen ingen annan?

Jag funderade lite på vem bisittaren på Laola är, han har i alla fall varit med under någon match och jag tippar på Steffen Freund vet inte om det är rätt men jag tror det.

Äntligen dags för BL igen då och många blickar kommer riktas mot Stuttgart imorgon och deras match mot formsvaga Dortmund.

Edit: jo just det den av Pep sparkade läkaren Müller-Wohlfahrt är tillbaka i klubben.
Senast redigerad av cyberkalle 2017-11-16 kl. 12:58.
Citera
2017-11-16, 18:43
Medlem
Readyfreddies avatar
Aubameyang sparkad ur truppen av disciplinära skäl. Undrar om man vågar spela med dunder-Isak från start.
http://www.sport1.de/fussball/bundesliga/2017/11/borussia-dortmund-pierre-emerick-aubameyang-fliegt-aus-kader
Citera
2017-11-16, 19:12
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Aubameyang sparkad ur truppen av disciplinära skäl. Undrar om man vågar spela med dunder-Isak från start.
http://www.sport1.de/fussball/bundesliga/2017/11/borussia-dortmund-pierre-emerick-aubameyang-fliegt-aus-kader
Måste ha skett jävligt plötsligt för på deras officiella facebooksida så trodde man för tre timmar sedan att laguppställningen i morgon skulle se ut så här,
https://www.facebook.com/BVB/photos/a.196395950372393.49458.134904013188254/2114692735209362/?type=3&theater
Citera
2017-11-17, 06:42
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle

Edit: jo just det den av Pep sparkade läkaren Müller-Wohlfahrt är tillbaka i klubben.
Jo homeopati är nog inget som intresserar flashiga sydeuropéer som Pep eller Carlo. Jupp är ju däremot en typisk tysk gubbe. Och som så många andra tyska gubbar (och gummor) så har han tilltro till detta "hokus pokus". Rätt märkligt att ett sådant rationellt folk som tyskarna har en sådan förkärlek för en typ av medicinsk vetenskap som i övriga världen oftast anses som humbug.

Personligen så tror jag att det möjligen kan finnas lite sanning i det hela men att det till 90 % handlar om placeboeffekter (vilket inte behöver vara fel så länge patienten blir frisk).
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jo ska bli intressant att se om man vågar spela Isak på topp. Ser fram emot kvällens match. Äntligen BL!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in