2017-04-25, 01:47
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Det vore intressant att se hur Forsberg skulle klara det i ett toppgäng i England, ser dock gärna att han är kvar i BL ett år till. När hade vi en så bra svensk spelare i Tyskland senast?

Ekdal
Citera
2017-04-25, 16:55
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Det vore intressant att se hur Forsberg skulle klara det i ett toppgäng i England, ser dock gärna att han är kvar i BL ett år till. När hade vi en så bra svensk spelare i Tyskland senast?
Någon offensiv spelare i hans klass var det länge sedan, Martin Dahlin kanske. Annars gjorde Rosenberg flera helt ok säsonger i Bremen men snäppet under Foppas. Defensivt har Wendt gjort en stabil karriär under många år och Per Nilsson det riktigt bra i både Nürnberg och Hoffenheim.

(Har jag glömt någon från de 10 senaste säsongerna?)

Går vi längre tillbaka fanns det många tongivande svenskar i Hansa Rostock, Bayern har haft Patrik Andersson, Conny Torstensson, Björn Andersson, mm. Men det är väl innan många av skribenterna här ens var födda?
Citera
2017-04-25, 17:11
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
...
Som tur är ser läget mycket bättre ut än förra gången, vi har en större budget (tack vare större TV-intäkter), en erfarnare ledning som vet vad EL innebär, och vi kommer inte att tappa halva laget. Långsiktigt är klubben redo att ta steget att etablera sig helt och hållet som ett Bundesligalag, i och med bygget av den nya stadion.

Långt och antagligen lite rörigt inlägg, men alltså: Det spelar ingen roll om jag tycker att de har där att göra eller inte. Det blir kanske ett europaäventyr igen, och jag ser fram mot det, denna gång utan oro
Läsvärt inlägg och tack för svaret. Hoppas du inte tog illa upp att jag ställer mig lite tvivlande till Freiburgs möjligheter i EL. Inget kul med en tysk strykpåse eller ännu värre en som floppar i kvalet som Hertha. Hade detta varit andra året uppe (denna sejour) och ni förra varit ett stabilt mittenlag som så året efter kniper en EL-plats skulle jag inte varit orolig. Freiburg är ett spelande lag, men som också (när man vill) kan försvara hyggligt. Ni har även spelat i Europa förr och klubben vet vad som krävs.

Det är som du antyder, och som jag tidigare skrivit, tabellen som räknas och den är rättvisande. Kniper man en plats 5, 6 eller 7 i Bundesliga är laget tillräckligt bra för Europa League. Brukar dessutom inte vara speciellt många "storlag" i gruppspelet. Med en ok lottning så borde ett tyskt lag från nedre delen av nedre halvan kunna hävda sig, tuffare är inte EL-grupperna.

Förresten - när blir den nya arenan klar?
Citera
2017-04-25, 18:36
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Ekdal

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Någon offensiv spelare i hans klass var det länge sedan, Martin Dahlin kanske. Annars gjorde Rosenberg flera helt ok säsonger i Bremen men snäppet under Foppas. Defensivt har Wendt gjort en stabil karriär under många år och Per Nilsson det riktigt bra i både Nürnberg och Hoffenheim.

Går vi längre tillbaka fanns det många tongivande svenskar i Hansa Rostock, Bayern har haft Patrik Andersson, Conny Torstensson, Björn Andersson, mm. Men det är väl innan många av skribenterna här ens var födda?
Hade varit kul att se hur mycket Ekdal kunde ge HSV helt och hållet om grabben fått vara hel under hela sitt äventyr i Tyskland. Har ju trots skador inte blivit supermycket speltid.

Kom och tänka på Dahlin , han var tyvärr före min tid men har fått berättat för mig hur bra han var. Bra jäkla målfacit måste man ju säga Hade nästan glömt bort att Rosenberg spelat i Tyskland, någon som vet varför han inte stannade? Helt okej facit där med.
Citera
2017-04-25, 18:56
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Hade nästan glömt bort att Rosenberg spelat i Tyskland, någon som vet varför han inte stannade? Helt okej facit där med.
Han spelade där när Werder hade en spelarbudget för ett topplag som varje år spelade i Europa utan att lyckas för att istället hamna i mitten säsong efter säsong. Så när kontraktet gick ut och han skulle få en lägre lön mer anpassad till klubbens inkomster drog killen till England och totalfloppade. Bremenklubben skiljer sig från ditt (?) HSV genom att de själva måste få ekonomin gå ihop utan extrapengar från någon krösus när det krisar. Rosenberg drog alltså för att tjäna kulor istället för att kriga sitt lag upp. Aldrig gillat killen efter det.

(Han spelade andraanfallare bakom Pizarro på den tiden. Minns att han bråkade om att få bli 9:a istället när den snygge värvades av Bayern gång två.)
Citera
2017-04-25, 19:52
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:

Johnny Ekström spelade också i Bayern en säsong gjorde väl så där ifrån sig inte dålig inte bra.

Kollade på hans wikisida och ser att han var inte länge i någon klubb undrar varför.
Citera
2017-04-25, 21:25
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Han spelade där när Werder hade en spelarbudget för ett topplag som varje år spelade i Europa utan att lyckas för att istället hamna i mitten säsong efter säsong. Så när kontraktet gick ut och han skulle få en lägre lön mer anpassad till klubbens inkomster drog killen till England och totalfloppade. Bremenklubben skiljer sig från ditt (?) HSV genom att de själva måste få ekonomin gå ihop utan extrapengar från någon krösus när det krisar. Rosenberg drog alltså för att tjäna kulor istället för att kriga sitt lag upp. Aldrig gillat killen efter det.

(Han spelade andraanfallare bakom Pizarro på den tiden. Minns att han bråkade om att få bli 9:a istället när den snygge värvades av Bayern gång två.)
Tack för ett bra svar, han är inte speciellt omtyckt av fans i allsvenskan heller

Lyssnade en podcast med Jiloan Hamad i somras angående Bundesliga bla då frågan om varför det är så få svenskar som egentligen ansluter sig till ligan. Vad är era tankar kring det?
Citera
2017-04-25, 22:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Hade varit kul att se hur mycket Ekdal kunde ge HSV helt och hållet om grabben fått vara hel under hela sitt äventyr i Tyskland. Har ju trots skador inte blivit supermycket speltid.

Kom och tänka på Dahlin , han var tyvärr före min tid men har fått berättat för mig hur bra han var. Bra jäkla målfacit måste man ju säga Hade nästan glömt bort att Rosenberg spelat i Tyskland, någon som vet varför han inte stannade? Helt okej facit där med.
Glömt? Det var ju i Bremen han stannade klart längst och hade sina största framgångar som utlandsproffs. Sen gick det upp och ner där med ska sägas. Men det var där framgångarna kom.
Senast redigerad av Steff83 2017-04-25 kl. 22:09.
Citera
2017-04-26, 06:19
Medlem
cyberkalles avatar
Kul att Frankfurt fixade en finalplats och Hrgota blev straffhjälte, skönt firande av honom inget sparande på krutet där mot hans gamla klubb.

Wendt utbytt tidigt och som jag spekulerade i så var det ingen skada utan pga "Die Gefahr eines Platzverweises war zu hoch: Für Oscar Wendt ist der Pokalabend schon nach 40 Spielminuten vorbei"

Han hängde inte med och med hans brandgula kort och efterföljande spel gjorde att Hecking hade inget val.

Bayern - Dortmund ikväll kan bli en galet bra match och några förståsigpåare säger att om Bayern förlorar så ryker Carlo. Det vore ett vansinnigt beslut i sådana fall.
Citera
2017-04-26, 07:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Kul att Frankfurt fixade en finalplats och Hrgota blev straffhjälte, skönt firande av honom inget sparande på krutet där mot hans gamla klubb.

Wendt utbytt tidigt och som jag spekulerade i så var det ingen skada utan pga "Die Gefahr eines Platzverweises war zu hoch: Für Oscar Wendt ist der Pokalabend schon nach 40 Spielminuten vorbei"

Han hängde inte med och med hans brandgula kort och efterföljande spel gjorde att Hecking hade inget val.

Bayern - Dortmund ikväll kan bli en galet bra match och några förståsigpåare säger att om Bayern förlorar så ryker Carlo. Det vore ett vansinnigt beslut i sådana fall.
Äh. Trams. Carlo sitter säkert.
Citera
2017-04-26, 08:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Äh. Trams. Carlo sitter säkert.
Trams eller ej men faktum kvarstår att många är missnöjda och vill se förändring, kolla bara Motvall .

Nu kommer han självklart att stanna men vid en förlust kommer stormen öka.
Citera
2017-04-26, 09:26
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Läsvärt inlägg och tack för svaret. Hoppas du inte tog illa upp att jag ställer mig lite tvivlande till Freiburgs möjligheter i EL. Inget kul med en tysk strykpåse eller ännu värre en som floppar i kvalet som Hertha. Hade detta varit andra året uppe (denna sejour) och ni förra varit ett stabilt mittenlag som så året efter kniper en EL-plats skulle jag inte varit orolig. Freiburg är ett spelande lag, men som också (när man vill) kan försvara hyggligt. Ni har även spelat i Europa förr och klubben vet vad som krävs.

Det är som du antyder, och som jag tidigare skrivit, tabellen som räknas och den är rättvisande. Kniper man en plats 5, 6 eller 7 i Bundesliga är laget tillräckligt bra för Europa League. Brukar dessutom inte vara speciellt många "storlag" i gruppspelet. Med en ok lottning så borde ett tyskt lag från nedre delen av nedre halvan kunna hävda sig, tuffare är inte EL-grupperna.

Förresten - när blir den nya arenan klar?
Börjar byggas i slutet av året, ska vara klar 2019. Kommer ihåg att det var många orginella idéer när första utkastet på bygget kom. Bara det att det inte skulle finnas något som skiljer motståndarfansen åt från resten.

Just den position jag skrev var vår svagaste just nu, offensivt mittfält, ryktas nu en viss Mor på lån. Vilket är fullt logiskt. Turkiet och Norge verkar vara de två nationaliteter Freiburg satsar på förutom de tysktalande, och Dortmund lånar redan ut Stenzel till oss. Mor + MMD hade varit riktigt giftigt, med all bollteknik och spelintelligens som gömmer sig i de två drygt 1,70m långa spelarna

Jag skulle faktiskt säga att vi är mer stabila nu än någon annan gång jag följt laget. I och med nystarten kunde man satsa från grunden, med ett gäng högutbildade spelare som hade utvecklingspotential och/eller vilja. Och nu har vi ett gäng med Höfler som slog igenom som 25-åring i klubben, Niederlechner som inte fick plats i Mainz, Petersen som inte fick plats i Bremen, och många unga spelare som kommer stanna ett par år. Många spelare med bra nivå, och erfarenhet från klubben. Att komma till EL nästa år hade nästan varit värre, för då hade vi riskerat att tappa fler spelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in