Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Läsvärt inlägg och tack för svaret. Hoppas du inte tog illa upp att jag ställer mig lite tvivlande till Freiburgs möjligheter i EL. Inget kul med en tysk strykpåse eller ännu värre en som floppar i kvalet som Hertha. Hade detta varit andra året uppe (denna sejour) och ni förra varit ett stabilt mittenlag som så året efter kniper en EL-plats skulle jag inte varit orolig. Freiburg är ett spelande lag, men som också (när man vill) kan försvara hyggligt. Ni har även spelat i Europa förr och klubben vet vad som krävs.
Det är som du antyder, och som jag tidigare skrivit, tabellen som räknas och den är rättvisande. Kniper man en plats 5, 6 eller 7 i Bundesliga är laget tillräckligt bra för Europa League. Brukar dessutom inte vara speciellt många "storlag" i gruppspelet. Med en ok lottning så borde ett tyskt lag från nedre delen av nedre halvan kunna hävda sig, tuffare är inte EL-grupperna.
Förresten - när blir den nya arenan klar?
Börjar byggas i slutet av året, ska vara klar 2019. Kommer ihåg att det var många orginella idéer när första utkastet på bygget kom. Bara det att det inte skulle finnas något som skiljer motståndarfansen åt från resten.
Just den position jag skrev var vår svagaste just nu, offensivt mittfält, ryktas nu en viss Mor på lån. Vilket är fullt logiskt. Turkiet och Norge verkar vara de två nationaliteter Freiburg satsar på förutom de tysktalande, och Dortmund lånar redan ut Stenzel till oss. Mor + MMD hade varit riktigt giftigt, med all bollteknik och spelintelligens som gömmer sig i de två drygt 1,70m långa spelarna
Jag skulle faktiskt säga att vi är mer stabila nu än någon annan gång jag följt laget. I och med nystarten kunde man satsa från grunden, med ett gäng högutbildade spelare som hade utvecklingspotential och/eller vilja. Och nu har vi ett gäng med Höfler som slog igenom som 25-åring i klubben, Niederlechner som inte fick plats i Mainz, Petersen som inte fick plats i Bremen, och många unga spelare som kommer stanna ett par år. Många spelare med bra nivå, och erfarenhet från klubben. Att komma till EL nästa år hade nästan varit värre, för då hade vi riskerat att tappa fler spelare.