2017-11-05, 14:35
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Skönt att Leipzig vände och vann dom behövs i titelracet.
Om Hannover hade hållit sin ledning hade H96 varit med i titelracet.

Nej men allvarligt talat hade ingen förväntat sig att "vi" skulle ta poäng på Red Bull Arena igår. Jag hade ingen möjlighet att se matchen men från vad jag har läst var det inte så långt ifrån att Hannover skulle ha fått med sig en pinne. Nåväl, vi tar en trea mot Bremen efter landslagsuppehållet istället.
Citera
2017-11-05, 15:24
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Om Hannover hade hållit sin ledning hade H96 varit med i titelracet.

Nej men allvarligt talat hade ingen förväntat sig att "vi" skulle ta poäng på Red Bull Arena igår. Jag hade ingen möjlighet att se matchen men från vad jag har läst var det inte så långt ifrån att Hannover skulle ha fått med sig en pinne. Nåväl, vi tar en trea mot Bremen efter landslagsuppehållet istället.
Jo det var ofint skrivet av mig men i det långa loppet så tror jag att Leipzig kommer att vara den starkare utmanaren.

Jag har missat att det är landslagsuppehåll nu.
Senast redigerad av cyberkalle 2017-11-05 kl. 15:26.
Citera
2017-11-05, 17:33
Medlem
cyberkalles avatar
Sällan så har en spelare betytt så mycket för ett lag. Efter Modeste flytt till Kina så har Köln inget men idag så gjorde det inget 2.48 i odds på Hoffenheim gav klirr i kassan.
Ni som är haj på detta med spel jag fick ett mail från unibet att jag fått en förlust garanti så jag satsade 5tkr och vann min fråga är då är det vanligt att man får sådana garantier? Hur kan dom ge det dom kan ju aldrig vinna på det?
/noviskille i övre tonåren
Citera
2017-11-05, 20:48
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Sällan så har en spelare betytt så mycket för ett lag. Efter Modeste flytt till Kina så har Köln inget men idag så gjorde det inget 2.48 i odds på Hoffenheim gav klirr i kassan.
Ni som är haj på detta med spel jag fick ett mail från unibet att jag fått en förlust garanti så jag satsade 5tkr och vann min fråga är då är det vanligt att man får sådana garantier? Hur kan dom ge det dom kan ju aldrig vinna på det?
/noviskille i övre tonåren
Egentligen OT i tråden men jag har aldrig hört talas om att något bolag erbjudit riskfria spel på 5.000 kr. Brukar vara typ 100 eller 200 kr i sådana erbjudanden.

Ska Stöger få kicken nu i alla fall? Kölns ledning har ju tydligen stort förtroende för honom men laget är i akut behov av nya impulser. Eller resonerar de månne som så att det är bättre att behålla tränaren och försöka få in några nya spelare i vinterpausen?
Citera
2017-11-05, 22:46
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Att Bosz verkar vara, som du beskriver, resistent mot att anpassa sina idéer till verkligheten håller jag med om. Så i den bemärkelsen skulle möjligen ett byte ha påverkan. Dina ord om hur Klopp idag agerar är också läsvärda.

Men så minns jag Tuchel. Mitt intryck, som utomstående, var att han faktiskt såg lagets brister och försökte göra något åt det då spelet hackade förra säsongen och att detta inte accepterades av varken klubbledningen eller supportarna. Hur stor del detta berodde på honom som person, han hade klara kommunikationsproblem, och hur stor del det orsakades av klubbledning/fans dröm om en annan slags fotboll (läs Klopps 2010) är svårt att avgöra.

Det väsentliga är dock att han inte lyckades, antingen spelade de sin tokoffensiv eller så kröp man tillbaka och förlitades sig på Aubameyangs snabbhet och fasta situationer ungefär. Lägg så till att laget är hemskt obalanserat, superbra offensiv (men bara en central anfallare+Isak)/och ett mediokert försvar (ett lag med Sokratis som mittbacksklippa!).

Ha en analys/faktaresistent tränare i kombination med en analys/faktaresistent klubbledning och supporterskara är förstås sämre än att bara klubbledningen/fansen är detta. Men det sista är nog huvudproblemet.

Håller helt med om Tuchel, han ser både brister och styrkor på ett faktabaserat sätt. Han lyckades inte nå fram till en klubbledning som sannolikt trodde att de anställt Klopp-II och "nu går framgångståget vidare."

Tuchel har förhoppningsvis lärt sig vad han gjort fel under BVB-tiden och då är han en av Europas bästa tränare.

Det var en bra match igår, undrar varför Bosz inte lägger upp taktiken efter sitt lags förmåga och motståndarnas spelstil i vanliga fall. FCB hade lite mer tur/något bättre individuella prestationer i några avgörande moment, men siffrorna överskattar klart matchbilden.
Citera
2017-11-06, 05:43
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Egentligen OT i tråden men jag har aldrig hört talas om att något bolag erbjudit riskfria spel på 5.000 kr. Brukar vara typ 100 eller 200 kr i sådana erbjudanden.

Ska Stöger få kicken nu i alla fall? Kölns ledning har ju tydligen stort förtroende för honom men laget är i akut behov av nya impulser. Eller resonerar de månne som så att det är bättre att behålla tränaren och försöka få in några nya spelare i vinterpausen?
Aha jag fick fram ett meddelande att spelet var för stort men jag bänglade och höll på men det kanske betydde att jag spelade utan den där säkerheten som jag trodde. För jag la även ett 100kronorsspel på en annan match så det kanske var den som jag spelade med säkerhet. Tok ska ha tur
Citera
2017-11-06, 13:09
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Är det så direktiven ser ut, hade ingen aning? Vet du var man hittar dem, för dom vore intressant att läsa.

Gula kort ska givetvis VAR ge fullständigt fan i. Skulle ju bli 20-30 pauser varenda match om sådana situationer skulle granskas varje gång de utspelar sig på planen.

Sen ska VAR givetvis också ge fan i att ge domaren direktiv om beslut (vilket du om berättade förra omgången), måste funka andra vägen. Domaren ska begära hjälp av dem för att avgöra en knepig händelse vid straff eller utvisning samt möjligtvis offsidemål. Aldrig skall de ta beslut åt honom/henne.
Hittade inte det officiella dokumentet jag sett tidigare, men sökte mig fram till DFBs sida om videodomare. Ett utklipp:
Citat:
Ursprungligen postat av DFB
Der Video-Assistent greift nur dann ein, wenn der Schiedsrichter auf dem Spielfeld eine klare Fehlentscheidung getroffen oder eine entscheidende Szene übersehen hat. In diesem Zusammenhang existieren vier konkrete Auslösungsmomente:

· Torerzielung (Foul, Handspiel, Abseits und andere Regelwidrigkeiten)

· Strafstoß / Elfmeter (nicht oder falsch geahndete Vergehen)

· Rote Karte (nicht oder falsch geahndete Vergehen)

· Verwechslung eines Spielers (bei Roter, Gelb-Roter oder Gelber Karte)

Somit wird bei Weitem nicht jedes Foul hinterfragt, sondern es kommt nur dann zu einer konkreten Überprüfung, wenn einer der oben genannten vier Auslösungsmomente vorliegt.
Citera
2017-11-06, 16:18
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Hittade inte det officiella dokumentet jag sett tidigare, men sökte mig fram till DFBs sida om videodomare. Ett utklipp:

Tackar. Gjorde en snabböversättning för er med dålig tyska;

Citat:
Videoassistenten kommer endast att ingripa om domaren har gjort ett tydligt misstag på planen eller förbisett en avgörande händelse. I detta sammanhang finns det fyra konkreta fall;

· Mål (foul, hands, offside och andra oegentligheter)

· Straff / straff (felaktigt eller felaktigt begått regelbrott)

· Rött kort (felaktigt eller felaktigt straffat regelbrott)

· Ihopblandning av två spelare (rött, gul-rött eller gult kort)

Det jag reagerade direkt på är att VAR har rätt att ingripa, dvs det är inte domaren som ska begära hjälp vid en oklar/rörig situation utan videoassistenten kan göra detta på eget bevåg. Gillar det inte alls. En slags överdomare som sitter i en annan stad framför en skärm.

Däremot tycker jag de slags händelser som kan använda VAR är ok, de kan vara såpass matchavgörande att en extra granskning inte är fel.
Citera
2017-11-06, 16:25
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Håller helt med om Tuchel, han ser både brister och styrkor på ett faktabaserat sätt. Han lyckades inte nå fram till en klubbledning som sannolikt trodde att de anställt Klopp-II och "nu går framgångståget vidare."

Tuchel har förhoppningsvis lärt sig vad han gjort fel under BVB-tiden och då är han en av Europas bästa tränare.

Det var en bra match igår, undrar varför Bosz inte lägger upp taktiken efter sitt lags förmåga och motståndarnas spelstil i vanliga fall. FCB hade lite mer tur/något bättre individuella prestationer i några avgörande moment, men siffrorna överskattar klart matchbilden.
Då har vi sett samma saker.

Lite därför jag tror att Tuchel kommer att gå vidare i sin karriär på ett helt annat sätt än Klopp. Som känns rätt begränsad till ett fåtal andra klubbar än BVB. Att det verkar vara en charmig och trevlig karl är en helt annan sak.
Citera
2017-11-06, 18:59
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Det jag reagerade direkt på är att VAR har rätt att ingripa, dvs det är inte domaren som ska begära hjälp vid en oklar/rörig situation utan videoassistenten kan göra detta på eget bevåg. Gillar det inte alls. En slags överdomare som sitter i en annan stad framför en skärm.

Däremot tycker jag de slags händelser som kan använda VAR är ok, de kan vara såpass matchavgörande att en extra granskning inte är fel.
I början tänkte jag på det som du menar, men det ändrades redan i tredje omgången, när Freiburg mötte Dortmund. Då gav domaren först ett gult kort, men ska sedan ha bett VAR kolla på det*. Efter att ha själv kollat på situationen på skärmen gav han rött.

*= Vet inte riktigt hur man ska tolka det han sa, nu när jag läser det i efterhand. Var det han som kallade VAR eller tvärtom? Nedan står citatet.
Citat:
Ursprungligen postat av Domare Cortus
In Realgeschwindigkeit war es für mich ein rücksichtsloses Foul, dass ich dann mit einer gelben Karte bestraft habe. Habe dann aber den VAS eingeschaltet, der solle das noch einmal überprüfen. Es kam die Empfehlung zurück, schau es dir selber in der Review Area bitte noch einmal an. Was ich dann auch getan habe. Dort habe ich dann erkannt, daß es sich nicht um ein rüchsichtsloses Foul gehandelt hat, sondern um ein gesundheitsgefährdendes Foul. Dadurch habe ich dann meine Entscheidung revidiert und schlussendlich Rot gegeben.
Citera
2017-11-06, 20:49
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
I början tänkte jag på det som du menar, men det ändrades redan i tredje omgången, när Freiburg mötte Dortmund. Då gav domaren först ett gult kort, men ska sedan ha bett VAR kolla på det*. Efter att ha själv kollat på situationen på skärmen gav han rött.

*= Vet inte riktigt hur man ska tolka det han sa, nu när jag läser det i efterhand. Var det han som kallade VAR eller tvärtom? Nedan står citatet.
Kanske läste du det jag gjorde då diskussionen oss emellan kom upp? Är ju DFL (tyska ligaföreningen) som infört/testar VAR inte DLB (tyska fotbollsförbundet):
https://www.dfl.de/de/home/so-arbeitet-der-video-assistent-in-der-bundesliga.html

Tolkar ditt citat som att han fick en förfrågan om att betrakta situationen på TV och accepterade. Hade han varit säker skulle han struntat. Klart gränsfall om vem som bestämmer av domarna, den på plats eller den framför skärmen, gult var utdelat - skulle det egentligen vara direkt rött? För mig över gränsen, det hände i 29 minuten, men uppenbarligen inte för domaren då. (Tycker personligen inte Benjamin Cortus håller för BL.)
Senast redigerad av motvall 2017-11-06 kl. 21:09.
Citera
2017-11-06, 22:35
Medlem
Grus-Kalles avatar
Allt är inte frid och fröjd i tyska domarkåren och nu åker en gammal pennalist ut som VAR-chef: http://www.sueddeutsche.de/sport/schiedsrichter-rote-karte-fuer-den-video-chef-1.3738130.

En snabb reaktion på en del tveksamma situationer och framför allt på en meriterad domare som varit en stor orsak till att Tyskland inte haft så bra domare som man kunnat ha. Även om situationen inte varit katastrofal m a p domarnas kompetens, så verkar det som om en utrensing inom domarkåren är välbehövlig.

Lekmand, det kan bara gå uppåt för SCF med videodomare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in