2017-11-15, 19:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jo, jag förstår och jag har varit noga med att tala om det i form av mer, mindre eller mest sannolikt, för att vi ska röra oss mot det som vi är överens om att vara det mest sannolika. Jag tyckte vi gjorde det också, att vi kom fram till det mest sannolika; att orsaken till den kosmiska begynnelsen, mer troligt än inte, är skapad i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför är 'gud' det mest sannolika svaret på en abstrakt fråga?

Citat:
Eftersom jag inte nämnt någon 'gud' förutsatte jag att det var en ytterligare förklaring du ville ha, med den fetade slutsatsen ovan ponerad.

Hur kom "vi" fram till att att den "kosmiska begynnelsen, mer troligt är skapad i i tiden" ... och vad betydar det?

Ta dina spekulationer till lämplig tråd.
Citera
2017-11-15, 20:26
Medlem
Citat:
Hur kom "vi" fram till att att den "kosmiska begynnelsen, mer troligt är skapad i i tiden"
"Vi" kom inte fram till det. Diskussionen var mellan mig och Sepiritz, och jag "trodde" att han och jag var ense om det, men det var vi inte.
Citat:
... och vad betydar det?
Det var ett argument med tre premisser, och en slutsats som följde absolut.

1. Orsaken till den kosmiska begynnelsen övergår tid.
2. Ingen kausalitet är möjlig före tiden.
3. I tiden är kausalitet möjlig och en orsak som övergår tiden hindras inte av tiden.
Slutsats. Orsaken till den kosmiska begynnelsen måste ha skapats i tiden.

Premisserna anser jag vara mer sannolika än deras negation. Därför sa jag om slutsatsen, att den är mer trolig än inte.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-11-15 kl. 20:38.
Citera
2017-11-16, 07:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur kom "vi" fram till att att den "kosmiska begynnelsen, mer troligt är skapad i i tiden" ... och vad betydar det?

Ta dina spekulationer till lämplig tråd.

Citat:
"Vi" kom inte fram till det. Diskussionen var mellan mig och Sepiritz, och jag "trodde" att han och jag var ense om det, men det var vi inte.

3. I tiden är kausalitet möjlig och en orsak som övergår tiden hindras inte av tiden.

Citat:
Premisserna anser jag vara mer sannolika än deras negation. Därför sa jag om slutsatsen, att den är mer trolig än inte.

På vilket sätt (kunskapsmässigt eller metodologisk) är dina premisser mera "sannolika"?
Citera
2017-11-16, 09:20
Medlem
Citat:

Citat:
På vilket sätt (kunskapsmässigt eller metodologisk) är dina premisser mera "sannolika"?
Jag skrev "mer sannolika än deras negation." Jag anser att vi med vårt förnuft och vårt språk kan dra filosofiska och vetenskapliga slutsatser om verkligheten. p1 och p2 som är ofalsifierbara borde "vi" förstå vara mer sannolika än deras negation (d.v.s. påståendet att det inte skulle vara så, eller att det skulle vara på ett annat sätt), p3 är naturligt falsifierbar.

F.ö. styrks argumentets slutsats av ett antal andra argument som jag kan redogöra för senare eventuellt.
Citera
2017-11-16, 12:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Jag skrev "mer sannolika än deras negation." Jag anser att vi med vårt förnuft och vårt språk kan dra filosofiska och vetenskapliga slutsatser om verkligheten. p1 och p2 som är ofalsifierbara borde "vi" förstå vara mer sannolika än deras negation (d.v.s. påståendet att det inte skulle vara så, eller att det skulle vara på ett annat sätt), p3 är naturligt falsifierbar.

F.ö. styrks argumentets slutsats av ett antal andra argument som jag kan redogöra för senare eventuellt.

Och vart kommer 'guds'-beviset eller 'guds'-bevisföringen in i bilden i detta?
Citera
2017-11-16, 15:01
Medlem
Citat:
Och vart kommer 'guds'-beviset eller 'guds'-bevisföringen in i bilden i detta?
Om orsaken till den kosmiska begynnelsen har skapats i tiden. Så kan följande påpekas som styrker ett Gudsbevis:

1. Det observerbara: Eftersom det är en värld med liv och intelligens så är det mest sannolikt en levande skapare som är den faktor i tiden som ligger bakom. Annars hade det mer sannolikt varit en annan värld.

2. Gudsbegreppets förklaringskraft: De tyngsta argumenten som invänder mot tron på en skapare, Var Gud kommer ifrån och teodicéproblemet besvaras, och den vedertagna evolutionsteorin bekräftar denna Gud mer än den motbevisar honom.

3. Vetenskapliga förklaringskraften: Multiversumteorin kan lösa problemet med initialvillkoren men skjuter bara bak den kosmiska begynnelsen ett steg och besvarar alltså inte frågan. Andra teorier som medför ändlös regression är matematiskt och filosofiskt ovederhäftiga. Argumentet som framlagts här har inga av dessa "sjukdomar".

Vidare kan jag, utifrån en fundamental doktrin i bibeln samt bibliska utsagor, bevisa varför skaparen i tiden stämmer mycket bra in på bibelns Gud, Jesus Kristus.
Citera
2017-11-16, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om orsaken till den kosmiska begynnelsen har skapats i tiden. Så kan följande påpekas som styrker ett Gudsbevis:

1. Det observerbara: Eftersom det är en värld med liv och intelligens så är det mest sannolikt en levande skapare som är den faktor i tiden som ligger bakom. Annars hade det mer sannolikt varit en annan värld.

2. Gudsbegreppets förklaringskraft: De tyngsta argumenten som invänder mot tron på en skapare, Var Gud kommer ifrån och teodicéproblemet besvaras, och den vedertagna evolutionsteorin bekräftar denna Gud mer än den motbevisar honom.

3. Vetenskapliga förklaringskraften: Multiversumteorin kan lösa problemet med initialvillkoren men skjuter bara bak den kosmiska begynnelsen ett steg och besvarar alltså inte frågan. Andra teorier som medför ändlös regression är matematiskt och filosofiskt ovederhäftiga. Argumentet som framlagts här har inga av dessa "sjukdomar".

1. Du talar om det "observerbara" ... och fortsättar med transcendens.

2. Hur "bekräftar" evolutionsteorin 'gud'?

3. Vilket "Argumentet som framlagts här" argument är det?

Citat:
Vidare kan jag, utifrån en fundamental doktrin i bibeln samt bibliska utsagor, bevisa varför skaparen i tiden stämmer mycket bra in på bibelns Gud, Jesus Kristus.

Aaah, så bibeln är "sann"?
Citera
2017-11-16, 15:59
Medlem
Citat:
1. Du talar om det "observerbara" ... och fortsättar med transcendens.
Liv och intelligens är observerbart.

Citat:
2. Hur "bekräftar" evolutionsteorin 'gud'?
Evolution är det rimliga förloppet mellan den kosmiska begynnelsen som skaparen orsakat och skaparens egen jordiska kropp som uppstått i tiden. Du måste försöka greppa att orsaken till den kosmiska begynnelsen övergår tiden.

Citat:
3. Vilket "Argumentet som framlagts här" argument är det?
Det vars slutsats var "Orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden".
Citera
2017-11-16, 16:03
Medlem
Citat:
Citat:
Aaah, så bibeln är "sann"?
Jag menar just det jag skrev, inget annat.
Citera
2017-11-16, 16:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om vi utgår ifrån det, trots att det är långt ifrån tillrättalagt...

Citat:
För att det är lättast att förstå för ett djur avlat under det systemet med den utgångspunkten? Är det vad som gör det mer sannolikt? Att det faller oss på smaken mer.

Citat:
Vad med evolutionsteorin bekräftar en skapargud?

Citat:
Det tilltalar dig, därför är det korrekt?

Citat:
Och gör det inte det så krävs det bara lite tolkning?
Citera
2017-11-16, 17:33
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om vi utgår ifrån det, trots att det är långt ifrån tillrättalagt...
Citat:
Citat:
För att det är lättast att förstå för ett djur avlat under det systemet med den utgångspunkten? Är det vad som gör det mer sannolikt? Att det faller oss på smaken mer.
Nej, det är mest sannolikt för att liv och intelligens är det mest komplexa som uppstått i denna världen samt att det mest sannolikt är intelligens som har det som krävs för att skapa något immateriellt som övergår tiden. Hade det inte varit liv och intelligens som låg bakom så vore det en grov överdrift av världen att framkalla detta.
Citat:
Citat:
Citat:
Vad med evolutionsteorin bekräftar en skapargud?
Den Gud som beskrivs genom mitt argument motbevisas inte av evolutionen, tvärtom. Evolution är det rimliga förloppet mellan den kosmiska begynnelsen som skaparen orsakat och skaparens egen jordiska kropp som uppstått i tiden.
Citat:
Citat:
3. Vetenskapliga förklaringskraften: Multiversumteorin kan lösa problemet med initialvillkoren men skjuter bara bak den kosmiska begynnelsen ett steg och besvarar alltså inte frågan. Andra teorier som medför ändlös regression är matematiskt och filosofiskt ovederhäftiga. Argumentet som är framlagt har inga av dessa "sjukdomar".
Citat:
Det tilltalar dig, därför är det korrekt?
Det har ett större förklaringsvärde och färre motsägelser, därför är det mer sannolikt.
Citat:
Citat:
Citat:
Och gör det inte det så krävs det bara lite tolkning?
Nej, doktrinen och de texter jag har i åtanke är tydliga och rättframma i frågan.
Citera
2017-11-16, 19:08
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Man kan hålla på o leta bevis osv hela livet utan att hitta något, gud visar sig för dem som han vill visa sig för, men läs bibeln och sök gud även om du inte tror så försök att be att han skall uppebara sig för dig, det är det viktigaste i livet du kan göra.

Vad tror du är anledningen till att han inte visar sig för alla, varför har inte alla rätt att få veta att han existerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in