2015-10-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Jag kan inte veta att alla händelser tex. om att Jesus gick på vatten är sanna. Men jag vet att om jag lever enligt bibelns/Guds budord så gör jag allt rätt gentemot mig och andra. Och jag behöver inte bry mig om annat eftersom jag gör det som Bibeln säger och resten sköter Gud.

Du äter inte skaldjur, stenar din dotter om hon förlorar oskulden innan hon gifter sig, eller blandar olika sorters tyg i dina kläder?
Citera
2015-10-02, 22:34
Medlem
Citat:
I Bibeln står det att du ska inte döda eller vara otrogen för att ta några exempel.
Dessa exempel är inte accepterade i dagens samhälle. Om du dödar så blir du straffad... Om du är otrogen så ser folk ner på dig. Vad är skillnaden med detta exempel i Bibeln kontra våra värderingar som finns i samhället ?

Samhället är ju delvis uppbyggt på kristendomen...

Sekulär humanism säger även den att du inte skall döda eller bete dig illa, skillnaden är att det inte sker under hot från en övernaturlig sadistisk och kontrollerande övervakare.
Citera
2015-10-02, 22:37
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukongold
Nej, du är ditt medvetande.
Jag är mitt medvetande.
Simpelt.

Du är en abstakt bild av tankar ovs, som skapas av energisignaler din hjärna. Din hjärna behöver kroppen för att funktionera och motta information till din hjärna. Och kroppen behöver en även en omgivning att interagera med. En omgivning som är oändlig. Allt som allt så vad som verkligen skapar ditt medvetande, är oändligheten.

Sen vad du och ditt medvetande "är", vet bara du själv. Jag kan inte förklara hur du eller jag upplever verkligheten.

Aha. Trodde du hade något lite mer sofistikerat att komma med.
Citera
2015-10-02, 22:38
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Säger sig självt... Avstår du alkohol och visar respekt etc. Så lever du enligt Gud och du lever ett gott liv.

Inte enligt min gud. Och min gud är garanterat större än din.
Citera
2015-10-02, 22:40
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nej, du är ditt medvetande.
Jag är mitt medvetande.
Simpelt.

Du är en abstakt bild av tankar ovs, som skapas av energisignaler din hjärna. Din hjärna behöver kroppen för att funktionera och motta information till din hjärna. Och kroppen behöver en även en omgivning att interagera med. En omgivning som är oändlig. Allt som allt så vad som verkligen skapar ditt medvetande, är oändligheten.

Sen vad du och ditt medvetande "är", vet bara du själv. Jag kan inte förklara hur du eller jag upplever verkligheten.

Nog för att jag gillar din beskrivning, men det du beskriver är det som kallas sinnet (mind), inte medvetande. Dessa två ting är inte samma sak och har betydligt olika egenskaper.
Citera
2015-10-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Ytterligare bara en förhoppning och dröm, inget du egentligen vet.. Om det nu finns 1 Gud men olika böcker och skrifter som säger olika om saker så har ju max 1 variant rätt och resten fel, hur reflekterar du över det?
Jag anser att alla tror vad dom vill tro på. Man ska inte döda för religionen eller tvinga någon.
Givetvis ser jag att andra religioner inte överensstämmer med mina värderingar och dom tycker givetvis samma sak om vår religion. Men jag accepterar det, och tycker att alla som ser kristendomen som en mening med livet ska fortsätta att se det så. För vår religion skadar ingen utan gör bara nytta (detta är min uppfattning)
Citera
2015-10-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Ytterligare bara en förhoppning och dröm, inget du egentligen vet.. Om det nu finns 1 Gud men olika böcker och skrifter som säger olika om saker så har ju max 1 variant rätt och resten fel, hur reflekterar du över det?

Dock säger de flesta religioner exakt samma sak. Allt är skapt av Gud, själen är evig, lycka kommer genom att vara kärleksfull och osjälvisk. Alla firar dock inte Krishnas födelsedag eller Lucia. Att människor från olika religioner totalt missuppfattat budskapet och krigat sinsemellan är dock skamligt, men ingen e ju inte mer än människa heller lixom, vad ska man förvänta sig...
Citera
2015-10-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Aha. Trodde du hade något lite mer sofistikerat att komma med.
Eh? Är du efterbliven eller.

Sluta snusa för fan!

Citat:
I Bibeln står det att du ska inte döda eller vara otrogen för att ta några exempel.
Dessa exempel är inte accepterade i dagens samhälle. Om du dödar så blir du straffad... Om du är otrogen så ser folk ner på dig. Vad är skillnaden med detta exempel i Bibeln kontra våra värderingar som finns i samhället ?

Samhället är ju delvis uppbyggt på kristendomen...
Det är väl bra att du följer bibeln.
Står mycket bra i bibeln.
Ooooch mycket piss.
Gäller att sortera ut det vettiga i så fall.

Att inte mörda någon fattar väll vem som helst. Med döda är väl ok? Vi dödar ju saker hela tiden. Insekter, djur, mat, etc. Döden är en nödvändig del av livet. Och döda någon i självförsvar ser jag heller inget fel med om de har uppsåt att mörda dig vill säga.
Citera
2015-10-02, 22:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag anser att alla tror vad dom vill tro på. Man ska inte döda för religionen eller tvinga någon.
Givetvis ser jag att andra religioner inte överensstämmer med mina värderingar och dom tycker givetvis samma sak om vår religion. Men jag accepterar det, och tycker att alla som ser kristendomen som en mening med livet ska fortsätta att se det så. För vår religion skadar ingen utan gör bara nytta (detta är min uppfattning)

Och den religion som vill utrota din religion medelst halshuggning accepterar du också? Utövarna gör ju bara vad deras gud begär av dem.
Citera
2015-10-02, 22:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Sluta snusa för fan!

Alltid lika kul med Dunning Kruger-tomtar här
Citera
2015-10-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Sekulär humanism säger även den att du inte skall döda eller bete dig illa, skillnaden är att det inte sker under hot från en övernaturlig sadistisk och kontrollerande övervakare.
Vad menar du med övernaturlig sadistisk och kontrollerande övervakare ?

Om religionen får oss att leva enligt sekulär humanism så ser jag det endast som positivt eller hur ?

Alla mord som skett på grund av droger och pengar... Hade de levt enligt Gud genom att inte vara girig, inte missbruka och allt sånt så hade det aldrig skett. Hade de verkligen TROTT på att Gud finns och att genom att dela med sig till de som har det svårt och att visa respekt till sina föräldrar skulle ge dom ett gott liv så hade pengar haft 0 betydelse.

Genom att TRO på en högre makt så håller vi oss till att vara goda... Och att vara God är inget negativt.
Citera
2015-10-02, 23:00
Medlem
Citat:

Sluta snusa för fan!

Det är väl bra att du följer bibeln.
Står mycket bra i bibeln.
Ooooch mycket piss.
Gäller att sortera ut det vettiga i så fall.

Att inte mörda någon fattar väll vem som helst. Med döda är väl ok? Vi dödar ju saker hela tiden. Insekter, djur, mat, etc. Döden är en nödvändig del av livet. Och döda någon i självförsvar ser jag heller inget fel med om de har uppsåt att mörda dig vill säga.
I Bibeln är det en annorlunda syn mellan att döda en människa och ett djur. Vad ska du med självförsvar till om hela världen hade varit kristna ? Alla hade hjälpt varandra och ingen hade skadat någon.

Nu är ju långt ifrån alla kristna och det är helt omöjligt att alla kommer bli det. Men bara tänk tanken...

Nu tänker ju till exempel muslimer exakt samma sak (om alla hade levt enligt de så hade allt varit frid och fröjd)

Så detta är egentligen två helt sjukt starka viljor mot varandra och det är så otroligt starkt från båda hållen att jag ändå förstår all problematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in