2017-11-14, 09:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Precis. Men även om det finns mer eller mindre rationella skäl att tro på ett argument så
kan vissa slutsatser av det argumentet följa med nödvändighet.

Presentera i så fall gärna (lite mer detaljerat än tidigare) vad DIN "sannolikhet" byggar på.
Citera
2017-11-15, 07:11
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Vill du bygga bevisföring från underlaget av ponering?

Ponera att Gud existerar.
Det kunde vara en annan tråd, nog så intressant.

För mig måste varje gudsbevis vara kompatibelt med naturvetenskapen - alternativt trotsa eller ifrågasätta naturvetenskapen på ett övertygande vis. Det handlar alltså mindre om språk och logik för min del.
(Och nej, jag accepterar inte löst flum om svarta hål)
Citera
2017-11-15, 08:26
Medlem
Citat:
Vilket av det vill du egentligen diskutera? Slutsatsen som ponerar argumentet utefter din egen fråga "hur kan man dra någon slutsats om någon Gud utifrån det (argumentet)", eller bevisföringsunderlaget som är argumentet i sig?
Citera
2017-11-15, 09:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ponera att Gud existerar.

Citat:
Det kunde vara en annan tråd, nog så intressant.

Japp, på denna tråd är det 'guds'-bevis, som efterlysas ... inte poneringer om 'guds' befintliga existens.

Citat:
För mig måste varje gudsbevis vara kompatibelt med naturvetenskapen - alternativt trotsa eller ifrågasätta naturvetenskapen på ett övertygande vis. Det handlar alltså mindre om språk och logik för min del.

Du kan naturligvis välja att ge naturvetenskapen epistemisk företräde (framför t.ex. filosofi), men denna exklusivitet får du stå för själv. Allmänt accepteras logiska argument också som "bevis".
Citera
2017-11-15, 09:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vilket av det vill du egentligen diskutera?

För tillfället granskar och kritiserar jag på denna tråd dom försök som vissa personer gör för att slingra sig runt efterlysningen av 'guds'-bevis.
Citera
2017-11-15, 11:22
Medlem
Citat:
Vilket av det vill du egentligen diskutera? Slutsatsen som ponerar argumentet utefter din egen fråga "hur kan man dra någon slutsats om någon Gud utifrån det (argumentet)", eller bevisföringsunderlaget som är argumentet i sig?

Citat:
För tillfället granskar och kritiserar jag på denna tråd dom försök som vissa personer gör för att slingra sig runt efterlysningen av 'guds'-bevis.
Vilket av de två alternativen ovan är det du kritiserar i så fall? Tar du inte ett åt gången så kan man tro att du enkelt vill kunna byta fot vad man än svarar på.
Citera
2017-11-15, 11:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket av de två alternativen ovan är det du kritiserar i så fall?

Jag kritiserar (bl.a. på tråden) försöken på att slingra sig undan presentation av 'guds'-BEVIS genom att ersätta bevis med poneringer, spekulationer och/eller predikande.
Citera
2017-11-15, 11:38
Medlem
Citat:
Vilket av de två alternativen ovan är det du kritiserar i så fall? Tar du inte ett åt gången så kan man tro att du enkelt vill kunna byta fot vad man än svarar på.

Citat:
Jag kritiserar (bl.a. på tråden) försöken på att slingra sig undan presentation av 'guds'-BEVIS genom att ersätta bevis med poneringer, spekulationer och/eller predikande.
Det var DU som ponerade mitt argument i din fråga. Jag påminde dig bara om att "den var ponerad" så att du inte skulle byta fot och kritisera själva argumentet när det inte var detta det gällde.
Citera
2017-11-15, 18:01
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Du kan naturligvis välja att ge naturvetenskapen epistemisk företräde (framför t.ex. filosofi), men denna exklusivitet får du stå för själv. Allmänt accepteras logiska argument också som "bevis".

Det förstår jag, min avsikt var inte att försöka införa några allmänna riktlinjer för tråden.

För mig personligen måste varje allvarligt menad ontologi inbegripa både filosofi och naturvetenskap: det handlar ju om hur verkligheten är beskaffad. Guds existens eller icke-existens kan inte vara en inomspråklig historia, och logiken är trots allt ganska begränsad.
Men jag är förstås intresserad av att lyssna även till logiska argument!
Citera
2017-11-15, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det var DU som ponerade mitt argument i din fråga.

Specifik referens för detta, tack ... så vi båda användar samma underlag.
Citera
2017-11-15, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
För mig personligen måste varje allvarligt menad ontologi inbegripa både filosofi och naturvetenskap: det handlar ju om hur verkligheten är beskaffad. Guds existens eller icke-existens kan inte vara en inomspråklig historia, och logiken är trots allt ganska begränsad.
Men jag är förstås intresserad av att lyssna även till logiska argument!

Något jag också intresser mig för. Men kan vi ta en avanserat diskussion om vad "bevis" är (vetenskapligt och/eller filosofisk) på lämplig tråd ...

... och här tills vidare hålla oss till standard-modellen av bevis och bevisföring.
Citera
2017-11-15, 19:32
Medlem
Citat:
Specifik referens för detta, tack ... så vi båda användar samma underlag.

Citat:
Citat:
Jo, jag förstår och jag har varit noga med att tala om det i form av mer, mindre eller mest sannolikt, för att vi ska röra oss mot det som vi är överens om att vara det mest sannolika. Jag tyckte vi gjorde det också, att vi kom fram till det mest sannolika; att orsaken till den kosmiska begynnelsen, mer troligt än inte, är skapad i tiden.

Citat:
Varför är 'gud' det mest sannolika svaret på en abstrakt fråga?
Eftersom jag inte nämnt någon 'gud' förutsatte jag att det var en ytterligare förklaring du ville ha, med den fetade slutsatsen ovan ponerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in