2017-11-10, 19:56
Medlem
Hej!

Beställde en bok till adressen där jag tillfället bor på men inte är skriven. Lade inte till något c/o utan bara adress, postnummer och postort. Har samma efternamn som personen som bor där. Nu när jag tittar på postnords hemsida har brevet hamnat på rätt stad först, sedan till Hallsberg. Vad har hänt här? Har brevbäraren skitit att dela ut det för att det inte är mitt namn på adressen? Vad gör jag nu?
2017-11-10, 22:28
Medlem
Jag har en fråga,

I staden jag bor har vi två ombud för posten, eller 3 egentligen.

Ett brev kan hamna hos någon av dessa, har varit med om alla 3. Och har då handlat via PF samt förbetald vara, EJ Rekomenderat än så länge.

VAD är det som dikterar till vilket ombud våra brev anländer och hos vi måste hämta ut dem med kollie nr alternativt SMS/EMAIL/PAPPER- AVI ??
2017-11-10, 23:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag har en fråga,

Ett brev kan hamna hos någon av dessa, har varit med om alla 3. Och har då handlat via PF samt förbetald vara, EJ Rekomenderat än så länge.

VAD är det som dikterar till vilket ombud våra brev anländer och hos vi måste hämta ut dem med kollie nr alternativt SMS/EMAIL/PAPPER- AVI ??

Normalt så kommer det till närmsta utlämningsställe om man inte valt annat.
Lite special om det går tex som företagspaket då kommer det till företagscenter..
2017-11-10, 23:34
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag har en fråga,

Det verkar som Postnord har börjat skicka till olika ombud inom orterna, beroende av antal försändelser.

Det fanns en skylt om det på Ica. Att typ rek, skickas till närmaste ombud, samt brev/paket där betalning ska ske vid utlämning. Men övriga försändelser skickas till ett ombud som har plats.

Jag tror man försöker fördela ut leveranserna så att ett ombud i en större del av kommunen får fler paket än de kan klara av.

Mitt senaste paket kom till ett ombud som fanns några km bort.
2017-11-11, 16:48
Medlem
Verkar som att mitt paket returnerats till avsändaren, hur går man tillväga nu? Ringer man postnord eller företaget man beställt av? Pallar inte riktigt vänta mer, kan man få pengarna tillbaks?
2017-11-11, 17:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Verkar som att mitt paket returnerats till avsändaren, hur går man tillväga nu? Ringer man postnord eller företaget man beställt av? Pallar inte riktigt vänta mer, kan man få pengarna tillbaks?

Du kontaktar företaget du handlat hos då det är dom som är kund hos posten, inte du.

Normalt så får man pengarna tillbaka för varan (eller omleverans) men får betala fraktkostnaden.
2017-11-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du kontaktar företaget du handlat hos då det är dom som är kund hos posten, inte du.

Normalt så får man pengarna tillbaka för varan (eller omleverans) men får betala fraktkostnaden.

Drar dom kostnaden från den initiala kostnaden på produkten jag köpt eller får jag hem en faktura? Är ju lite nojjig nu om fakturan kommer komma till rätt adress när produkten har hamnat på villovägar.
2017-11-11, 21:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Drar dom kostnaden från den initiala kostnaden på produkten jag köpt eller får jag hem en faktura? Är ju lite nojjig nu om fakturan kommer komma till rätt adress när produkten har hamnat på villovägar.

Har du betalat i förskott så får du normalt pengarna tillbaka -frakten (ie varans pris), om du beställt mot faktura/postförskott så faktureras du för frakt/postförskottsavgifterna som vanligt, men inte för varan.
Vissa fakturerar det som "outlöst paket".
2017-11-13, 23:16
Medlem
Ockles avatar
13:46
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

På väg
Sändningen har ankommit {consignee.address.countryCode} för vidare transport.

Vad betyder nu {consignee.address.countryCode} ?

Har aldrig fått upp detta förut, paketet är skickat från ett annat EU land och innehåller inget som är olagligt i Sverige, Är det bara att dom inte hunnit scanna in det, ligger på någon terminal eller är det så att tullen vill inspektera nogrannare?

Känns segt när det stått så nu sen förra veckan... Man vill ju ha sina saker :-)

Edit* Jag bor inte i Göteborg. Så det bör ju inte ha något med det att göra?
2017-11-14, 18:52
Medlem
Köpte ostämplade valörlösa frimärken utan gummering på Tradera för att använda då jag skickar paket och får dem för ca 1/2-2/3 av ordinarie pris. Vill förenkla och slippa registrera på Schenker etc och det blir billigt. De är alltså använda men har ingen stämpel. Har funkat skitbra något år men nu fick jag ett brev med krav på nytt porto + straffavgift 35kr från Postnord. (Ja, jag skriver avsändare för att få retur om tex köpare på Tradera angivit gammal adress...)

De skrev att det var felfarankerat med ogiltiga frimärken. Kan dessa märken faktiskt ha varit stämplade men fultvättade och Postnord hittade spår av stämpelvätska? Trökigt när man har ett par hundra kvar... Dock har jag skickat många paket och brev innan detta. Är det något som i så fall händer slumpmässigt men sällan eller har de någon drive just nu?

Eller jävlas de bara för att frimärkena var med många olika motiv och såg lite begagnade ut vid en stickprovskontroll? Ska man i så fall sortera dem och bara använda märken från samma serie/motivsamling per brev/paket för att inte "sticka ut"?

Om de verkligen är ostämplade ska de väl gälla oavsett om de kommer direkt från häftet, suttit klistrade på ett kuvert, på ett kylskåp eller i skithustaket???
2017-11-14, 20:43
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag har köpt ett relativt dyrt plagg och ska returnera den till företaget jag köpte plagget ifrån. Problemet är att företaget inte betalar för returen (mindre företag) så jag är snäppet osäker kring hela proceduren nu ska gå till.

Jag fick plagget i en stor svart påse. Är det okej om jag lägger tillbaks den där och sedan tejpar på ett A4-papper med företagets adress på påsen? Kommer posten väga påsen och utifrån vikten beräkna priset?

Svar uppskattas!
2017-11-15, 14:13
Medlem
Intelpundets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockle
13:46
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

På väg
Sändningen har ankommit {consignee.address.countryCode} för vidare transport.

Vad betyder nu {consignee.address.countryCode} ?

Har aldrig fått upp detta förut, paketet är skickat från ett annat EU land och innehåller inget som är olagligt i Sverige, Är det bara att dom inte hunnit scanna in det, ligger på någon terminal eller är det så att tullen vill inspektera nogrannare?

Känns segt när det stått så nu sen förra veckan... Man vill ju ha sina saker :-)

Edit* Jag bor inte i Göteborg. Så det bör ju inte ha något med det att göra?

Jag brukar få så på mina paket från utlandet, beror dels på tullen och sedan att hor-postnord byter kollid på paketet när det väl skickas vidare. så chansen finns att paketet redan lämnat tullen men att det inte går att söka på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in