2017-11-12, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drogrelaterat försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Ja, det var ju märkligt på flera sätt. Att han inte ringde flickvännen utan modern. Kanske flickvännen inte existerade? Hennes frånvaro under utredningen är ju också anmärkningsvärd. Kanske hade förhållandet tagit slut, utan att det berättats.

Eller kanske Lars hade ljugit ihop en historia om en flickvän, för att verka "normal". Kanske var han latent homosexuell? Rent konkret finns inget som tyder på det, men om man ska utreda i alla riktningar, bör man pröva tanken. Kanske misshandeln han utsatts för inte var relaterad till en narkotikaaffär, utan hade homofoba orsaker? Bulgarien torde dock knappast vara det lämpligaste landet att söka homosexuella kontakter i.

Jag tror inte, att 28-åringar generellt behandlas som Lars av sina mödrar i Tyskland, även om nog dagens ungdom är lite "daddad" eller söndercurlad, eller vad det nu kallas.

Hur som helst är jag övertygad om att Lars hade ett narkotikaproblem - och att hans försvinnande är relaterat till det.

Ja, det är märkligt på ett flertal sätt. Förhållandet mellan Lars och flickvännen kan ha tagit slut då han försvann? Han kanske inte hade någon flickvän?

Att Mittank ev. skulle ha varit latent homosexuell har jag inte tänkt på. Inte ens haft den misstanken men visst kan det ev. ha varit möjligt?

Jag vidhåller att hans förhållande till modern verkar att ha varit något märkligt. Kanske därför han började att använda droger? Orsaken till hans försvinnande berodde med störta sannolikhet på att det var drogrelaterat.
Citera
2017-11-14, 11:34
Medlem
Citat:
Relationen till modern motsvarar väl kanske inte vad som är gängse för en 28-åring? I vart fall inte, när jag var i den åldern. Han framstod som närmast osunt beroende av sin mor. Och modern verkade lite överbeskyddande. "När mitt barn behöver hjälp", sade hon t. ex. i intervjun. Men detta kanske är normen för hur "barn" på närmare 30 behandlas idag, såväl i Sverige som i Tyskland?

Tyvärr lär du nog inte hitta värst mycket matnyttigt i Allmystery-forumet. Jag har läst där, och trådarna har dessutom stängts. Det är betydligt lägre i tak i tyska diskussionsforum, tyvärr.

Det stämmer, trådarna har stängts. Det hade jag glömt bort sen jag sist läste där. Ändå fick vi lite ”medhåll” i våra spekulationer här, från de tyska skribenterna. De sista inläggen handlade ju mycket om Lars’ lite märkliga relation till modern. Hon är helt klart den dominerande i hela den här historiens sorgliga efterspel. En del skribenter var ju mer eller mindre övertygade om att Lars försvann frivilligt, att han hade fått nog av att spela den perfekte sonen; ta hand om pappan m.m. Dessutom verkar det som om flickvännen redan var ett avslutat kapitel innan resan, vilket kan förklara hennes frånvaro. Eller så tillät inte mamman henne att träda fram.

Ja jag har tänkt på att taket är rätt lågt på Allmystery. I olika kriminalfall får man inte ens komma med minsta antydan om ev. gärningsman, utan att riskera att inlägget tas bort. Vilket naturligtvis begränsar diskussionen oerhört. Det är ju anledningen till att den ena tråden om Lars Mittank stängdes, det var för många som indirekt/direkt beskyllde Sandra Mittank för att vara anledningen till att sonen inte ville återvända.
Citera
2017-11-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här verkar de flesta skribenter vara överens om att Lars redan i Tyskland använde droger och att han under sin semester i Bulgarien ökade sitt drogmissbruk.

Jag tror inte att Sandra har berättat mer för vare sig polisen eller privatdetektiven. Jag tror inte att hon har berättat allt om Lars vilket i o f s är förståeligt men kan hämma utredningen. Kan faktiskt tänka mig att hon t. o. m. kan ha bett hans kamrater att inte berätta något negativt angående sin son.

Ja det är ju så som du skriver. Jag minns att jag själv hittade uppgifter om detta i det tyska forumet. Där framgår det att, precis som du varit inne på, mamma Sandra faktiskt varit den dominerande i detta. Precis som jag skrev till en annan skribent så verkar det vara så att Lars av allt att döma hade fått nog av sitt liv i Tyskland,- ta hand om pappan, alltid finnas till hands för sin mamma....Därav behovet av att släppa loss i Bulgarien, ta droger. Och slutligen få panik när man väl befinner sig på flygplatsen...bara tanken på att återvända till alla plikter framkallade denna kortslutning. Själv tänker jag att det kanske hade gått att börja ett nytt liv på ett annat, mindre dramatiskt sätt än detta. Men å andra sidan spelade nog en veckas drogkonsumtiom en större roll här. Inget av hans livsstil kom ju fram via kompisarna, säkerligen styrt av Sandra.
Undrar hur allt är idag, det är ju så tyst om fallet. På Facebooksidan händer det inte mycket heller.
Citera
2017-11-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Det stämmer, trådarna har stängts. Det hade jag glömt bort sen jag sist läste där. Ändå fick vi lite ”medhåll” i våra spekulationer här, från de tyska skribenterna. De sista inläggen handlade ju mycket om Lars’ lite märkliga relation till modern. Hon är helt klart den dominerande i hela den här historiens sorgliga efterspel. En del skribenter var ju mer eller mindre övertygade om att Lars försvann frivilligt, att han hade fått nog av att spela den perfekte sonen; ta hand om pappan m.m. Dessutom verkar det som om flickvännen redan var ett avslutat kapitel innan resan, vilket kan förklara hennes frånvaro. Eller så tillät inte mamman henne att träda fram.

Ja jag har tänkt på att taket är rätt lågt på Allmystery. I olika kriminalfall får man inte ens komma med minsta antydan om ev. gärningsman, utan att riskera att inlägget tas bort. Vilket naturligtvis begränsar diskussionen oerhört. Det är ju anledningen till att den ena tråden om Lars Mittank stängdes, det var för många som indirekt/direkt beskyllde Sandra Mittank för att vara anledningen till att sonen inte ville återvända.

Det är "lågt i tak" på alla tyska diskussionsforum. Detta är en konsekvens av att tysk yttrandefrihet faktiskt är mer begränsad än svensk dito. Och beträffande kritisk journalistik gäller "don't rock the boat" - det är mer sällan man ser kritiska tidningsanalyser i Tyskland, tyvärr.
Citera
2017-11-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ja det är ju så som du skriver. Jag minns att jag själv hittade uppgifter om detta i det tyska forumet. Där framgår det att, precis som du varit inne på, mamma Sandra faktiskt varit den dominerande i detta. Precis som jag skrev till en annan skribent så verkar det vara så att Lars av allt att döma hade fått nog av sitt liv i Tyskland,- ta hand om pappan, alltid finnas till hands för sin mamma....Därav behovet av att släppa loss i Bulgarien, ta droger. Och slutligen få panik när man väl befinner sig på flygplatsen...bara tanken på att återvända till alla plikter framkallade denna kortslutning. Själv tänker jag att det kanske hade gått att börja ett nytt liv på ett annat, mindre dramatiskt sätt än detta. Men å andra sidan spelade nog en veckas drogkonsumtiom en större roll här. Inget av hans livsstil kom ju fram via kompisarna, säkerligen styrt av Sandra.
Undrar hur allt är idag, det är ju så tyst om fallet. På Facebooksidan händer det inte mycket heller.

Detta får mig att tänka på ett möjligt scenario: När Lars psykosliknande tillstånd släppt (psykoser brukar ju klinga av efter kortare eller längre tid) ansåg han sin situation utsiktslös, och valde att ta sitt liv genom drunkning. Jag tror att försvinnandet i sig var relaterat till ett paranoit/psykotiskt tillstånd orsakat av narkotikamissbruk, men att hans presumtiva död inte behöver ha skett i direkt anslutning till detta. Relationen till modern, och en känsla av hopplös ofrihet kan vara en av nycklarna till detta mysterium.
Citera
2017-11-14, 12:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
En dominant mor.

Citat:
Detta får mig att tänka på ett möjligt scenario: När Lars psykosliknande tillstånd släppt (psykoser brukar ju klinga av efter kortare eller längre tid) ansåg han sin situation utsiktslös, och valde att ta sitt liv genom drunkning. Jag tror att försvinnandet i sig var relaterat till ett paranoit/psykotiskt tillstånd orsakat av narkotikamissbruk, men att hans presumtiva död inte behöver ha skett i direkt anslutning till detta. Relationen till modern, och en känsla av hopplös ofrihet kan vara en av nycklarna till detta mysterium.

Där tror jag att du träffade huvudet på spiken!

Han kan mycket väl ha känt en hopplös ofrihet över deras osunda förhållande. Sandra verkar vara en mycket dominant kvinna med hårda nypor och kan mycket väl ha bestämt över sonen i mångt och mycket. Om så skedde så menade säkert modern inte något illa med det men Lars kom att känna sig som en ofri ung man.

Har det blivit till fullo klarlagt att Lars hade ett eget boende? Även om han hade det så tror jag att han bodde mycket hemma hos föräldrarna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-11-14 kl. 12:51.
Citera
2017-11-14, 13:33
Medlem
Citat:
En del skribenter var ju mer eller mindre övertygade om att Lars försvann frivilligt, att han hade fått nog av att spela den perfekte sonen; ta hand om pappan m.m.

Detta tycker jag kan stämma med det beteende vi ser på flygplatsvideon: I sista stund tänker han att Nej, nu skiter jag i detta, jag åker inte hem!
Citera
2017-11-14, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Snart 3½ år sedan Lars Mittank försvann.

Citat:

Precis som du så ser jag detta som troliga orsaker till att Lars ville slå sig lös och ledig koppla med droger. Livet var kanske inte alltför muntert för honom hemma i Wilhelmshaven? När han tänkte tillbaka på detta när han satt hos flygplatsläkaren skulle detta ha kunnat skapa panik hos honom varvid han gjorde en "flykt i panik" som tråden heter. Naturligtvis spelade troligtvis hans drogkonsumtion in här när han i rasande fart springer mot flyghallens utgång.

Nej det framkom inget från hans kompisar och jag tror som du att här har nog Sandra haft sina fingrar med. Förresten när hon talar om sonen så säger hon ofta "min son". Pappan levde ju fortfarande efter Lars försvinnande? Varför säger hon inte "vår son"? Det antar jag att hon har också har gjort men ofta just orden "min son".

Att det är så tyst på Facebooksidan måste bero på att inget har skett och inga ingen ny information har framkommit. Mittank har nu varit försvunnen i snart 3½ år och jag vet inte vad man längre kan förvänta sig för ny information?
Citera
2017-11-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Där tror jag att du träffade huvudet på spiken!

Han kan mycket väl ha känt en hopplös ofrihet över deras osunda förhållande. Sandra verkar vara en mycket dominant kvinna med hårda nypor och kan mycket väl ha bestämt över sonen i mångt och mycket. Om så skedde så menade säkert modern inte något illa med det men Lars kom att känna sig som en ofri ung man.

Har det blivit till fullo klarlagt att Lars hade ett eget boende? Även om han hade det så tror jag att han bodde mycket hemma hos föräldrarna.

Hur det förhöll sig med Lars boende, är väl inte klarlagt. Med tanke på hur beroende han var av modern, kan jag tänka mig att han bodde mycket hemma hos föräldrarna.
Citera
2017-11-15, 16:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vistades nog en hel del i föräldrahemmet.

Citat:
Hur det förhöll sig med Lars boende, är väl inte klarlagt. Med tanke på hur beroende han var av modern, kan jag tänka mig att han bodde mycket hemma hos föräldrarna.

Jag tror det också. Även om Mittank skulle ha haft en egen lägenhet så vistades han nog mycket hemma hos föräldrarna.
Citera
2017-11-15, 21:07
Medlem
Har för mig att jag läste nånstans att Lars hade ett eget boende, men att han mycket riktigt tillbringade väldigt mycket tid hos föräldrarna. Så det kan vi nog utgå ifrån. I Spiegeltv avsnittet berättar ju modern om att han åker hem till föräldrahemmet efter jobbet för att hjälpa till - vilket kanske inte är så självklart när man har eget boende.

En annan sak som påpekades i någon tysk blogg/forum, det här med öronskadan. Att trumhinnan gick sönder dokumenterades av 3 läkare i Bulgarien, så där finns inga tvivel. Men ingen annan än Lars har kunnat berätta något om det påstådda slagsmålet mellan honom och dessa Bayern München-fans. Och hur kommer det sig att man inte såg något annat ”tecken” på att han hade blivit slagen? Ingen rodnad, blåmärke på kinden eller vid örat? Om man får en smäll så hård att trumhinnan spräcks, så borde väl något synas på utsidan.... Egentligen är det rätt anmärkningsvärt att han fick just den typen av skada, med tanke på att trumhinnan befinner sig en bit in i örat i slutet av hörselgången.
Han ska ha fått stryk av lejda ryssar/bulgarer (lejda av dessa Bayern fotbollkillar), och ”klarar sig” utan blåtira, inte en skråma på utsidan. Om folk får betalt för att slåss så ligger det väl nära till hands att de vill göra ett bra jobb....

Jag vet inte riktigt varför Lars skulle hitta på detta och,i så fall själv skada sig...Kanske för att få en anledning att stanna ett par dagar till och tänka över sin situation...planera sitt avhopp från sitt gamla liv o starta på nytt? Han ville ju faktiskt att mamma skulle fixa 500 euro strax innan hemresan... Rätt mycket pengar om man redan fått flygbiljett betald, och liksom bara ska ta sig hem samma dag. (Sedan finns det olika uppgifter om Sandra Mittank de facto skickade pengarna via Western Union, eller om hon lät bli).
När Lars flydde hade han som bekant inte med sig något viktigt - allt lämnades ju kvar. Det skulle vara mycket intressant att veta vad han kände efter i byxfickan!
Citera
2017-11-15, 22:31
Medlem
Citat:
Har för mig att jag läste nånstans att Lars hade ett eget boende, men att han mycket riktigt tillbringade väldigt mycket tid hos föräldrarna. Så det kan vi nog utgå ifrån. I Spiegeltv avsnittet berättar ju modern om att han åker hem till föräldrahemmet efter jobbet för att hjälpa till - vilket kanske inte är så självklart när man har eget boende.

En annan sak som påpekades i någon tysk blogg/forum, det här med öronskadan. Att trumhinnan gick sönder dokumenterades av 3 läkare i Bulgarien, så där finns inga tvivel. Men ingen annan än Lars har kunnat berätta något om det påstådda slagsmålet mellan honom och dessa Bayern München-fans. Och hur kommer det sig att man inte såg något annat ”tecken” på att han hade blivit slagen? Ingen rodnad, blåmärke på kinden eller vid örat? Om man får en smäll så hård att trumhinnan spräcks, så borde väl något synas på utsidan.... Egentligen är det rätt anmärkningsvärt att han fick just den typen av skada, med tanke på att trumhinnan befinner sig en bit in i örat i slutet av hörselgången.
Han ska ha fått stryk av lejda ryssar/bulgarer (lejda av dessa Bayern fotbollkillar), och ”klarar sig” utan blåtira, inte en skråma på utsidan. Om folk får betalt för att slåss så ligger det väl nära till hands att de vill göra ett bra jobb....

Jag vet inte riktigt varför Lars skulle hitta på detta och,i så fall själv skada sig...Kanske för att få en anledning att stanna ett par dagar till och tänka över sin situation...planera sitt avhopp från sitt gamla liv o starta på nytt? Han ville ju faktiskt att mamma skulle fixa 500 euro strax innan hemresan... Rätt mycket pengar om man redan fått flygbiljett betald, och liksom bara ska ta sig hem samma dag. (Sedan finns det olika uppgifter om Sandra Mittank de facto skickade pengarna via Western Union, eller om hon lät bli).
När Lars flydde hade han som bekant inte med sig något viktigt - allt lämnades ju kvar. Det skulle vara mycket intressant att veta vad han kände efter i byxfickan!

Jag ställer mig tvivlande till att Lars skulle ha tillfogat sig trumhinneskadan själv. Det verkar lite för bakslugt och uträknande för hans i mitt tycke rätt enkla personlighet. Däremot ljög han sannolikt om hur skadan uppstått. Jag har lanserat teorin, att han kan ha varit latent homosexuell. Kanske stötte han på någon kille, som blev förbannad och slog honom med handflatan mot örat, varvid trycket mot trumhinnan spräckte den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in