2017-11-15, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hade Lars som han ansåg viktigt i sin vänstra byxficka?

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Har för mig att jag läste nånstans att Lars hade ett eget boende, men att han mycket riktigt tillbringade väldigt mycket tid hos föräldrarna. Så det kan vi nog utgå ifrån. I Spiegeltv avsnittet berättar ju modern om att han åker hem till föräldrahemmet efter jobbet för att hjälpa till - vilket kanske inte är så självklart när man har eget boende.

En annan sak som påpekades i någon tysk blogg/forum, det här med öronskadan. Att trumhinnan gick sönder dokumenterades av 3 läkare i Bulgarien, så där finns inga tvivel. Men ingen annan än Lars har kunnat berätta något om det påstådda slagsmålet mellan honom och dessa Bayern München-fans. Och hur kommer det sig att man inte såg något annat ”tecken” på att han hade blivit slagen? Ingen rodnad, blåmärke på kinden eller vid örat? Om man får en smäll så hård att trumhinnan spräcks, så borde väl något synas på utsidan.... Egentligen är det rätt anmärkningsvärt att han fick just den typen av skada, med tanke på att trumhinnan befinner sig en bit in i örat i slutet av hörselgången.
Han ska ha fått stryk av lejda ryssar/bulgarer (lejda av dessa Bayern fotbollkillar), och ”klarar sig” utan blåtira, inte en skråma på utsidan. Om folk får betalt för att slåss så ligger det väl nära till hands att de vill göra ett bra jobb....

Jag vet inte riktigt varför Lars skulle hitta på detta och,i så fall själv skada sig...Kanske för att få en anledning att stanna ett par dagar till och tänka över sin situation...planera sitt avhopp från sitt gamla liv o starta på nytt? Han ville ju faktiskt att mamma skulle fixa 500 euro strax innan hemresan... Rätt mycket pengar om man redan fått flygbiljett betald, och liksom bara ska ta sig hem samma dag. (Sedan finns det olika uppgifter om Sandra Mittank de facto skickade pengarna via Western Union, eller om hon lät bli).
När Lars flydde hade han som bekant inte med sig något viktigt - allt lämnades ju kvar. Det skulle vara mycket intressant att veta vad han kände efter i byxfickan!

Ja, vi kan nog utgå ifrån att Lars spenderade mycket tid i föräldrahemmet. Hade han ett flickvän så undrar man vad hon tyckte om det att han efter arbetets slut for dit. Kanske varje dag mer eller mindre?

Det är mycket som är märkligt gällande Mittanks försvinnande. Både innan han försvann och samma dag som han gjorde det.

Vad var det som han kände efter med vänsterhanden i sin vänstra ficka när han sprang iväg? Han måste ha ansett, vad det än var, att detta var så viktigt att han hade med sig det. Han ville vara helt säker på att detta inte låg i det kvarlämnade bagaget.
Citera
2017-11-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Om man får en smäll så hård att trumhinnan spräcks, så borde väl något synas på utsidan.... Egentligen är det rätt anmärkningsvärt att han fick just den typen av skada, med tanke på att trumhinnan befinner sig en bit in i örat i slutet av hörselgången.

Känner faktiskt en person som fick trumhinnan spräckt av en "örfil" med öppen hand, och det syntes inte på utsidan, så det kan hända...
Citera
2017-11-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Känner faktiskt en person som fick trumhinnan spräckt av en "örfil" med öppen hand, och det syntes inte på utsidan, så det kan hända...

Ja, jag har också hört mig för och fått bekräftat att det mycket väl kan hända. Så visst kan han ha fått en örfil av någon som resulterat i den skadan. Sen om det var fotbollsfans..... Nja....
Citera
2017-11-16, 19:25
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
"wo gibt es hier ein Telefon"

Sanningshalten i denna länk är svår att bedöma, men om vederbörande talar sanning är det minst sagt intressant:https://www.reddit.com/r/germany/comments/71nug8/lars_mittank_found_in_canada/

Skribenten påstår sig ha stött på en förvirrad man, troligen hemlös som varit väldigt lik Lars, i Kanada..
Den hemlöse ska dessutom ha sagt något på tyska i stil med "wo gibt es hier ein Telefon"

Alltså "Var finns det en telefon här?" förmodar jag.
Citera
2017-11-16, 19:33
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst kan detta vara möjligt. Inte första gången någon försvinner som sedan hittats åratal efteråt långt från där de blev sedda den sista gången. Detta nedanstående är ett sådant:

Från Vancouver till Amazonas regnskog.

Vi får hoppas att så är fallet även med Lars precis som med Anton.

Helt nyligen så kom en amerikansk kvinna till rätta efter 42 år som försvunnen. Man undrar onekligen vad hon befunnit sig och vad hon gjort och varför hon försvann.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gX4JJ/forsvunnen-kvinna-hittades--efter-42-ar
Citera
2017-11-16, 19:47
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
"wo gibt es hier ein Telefon"

Sanningshalten i denna länk är svår att bedöma, men om vederbörande talar sanning är det minst sagt intressant:https://www.reddit.com/r/germany/comments/71nug8/lars_mittank_found_in_canada/

Skribenten påstår sig ha stött på en förvirrad man, troligen hemlös som varit väldigt lik Lars, i Kanada..
Den hemlöse ska dessutom ha sagt något på tyska i stil med "wo gibt es hier ein Telefon"

Jag är ofta skeptisk till allmänhetens iakttagelser, tyvärr ser de oftast helt enkelt fel person. Och har personen dessutom iakttagits i ett annat land, speciellt om det även är i en annan världsdel, så minskar möjligheten att det var "rätt person" som iakttogs.

I fallet Viola Widegren 1948 (som jag ofta återkommer till) så hade hon synts i Sverige på flera platser i Sverige, och även i Norge, England, Kanada, i Malaga i Spanien (så sent som tidigt 80-tal) och flera andra länder.

Sedan kan man fråga sig varför en del försvunna personer plötsligt skulle iakttas i avlägsna länder, man tycker ju att de borde vilja koma hem till sitt, om det nu inte är någon okänd omständighet som gör att det verkligen vill hålla sig undan.

Men det finns ju undantag...
Citera
2017-11-16, 20:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag har också tänkt en del på just detta. Du har rätt i att det inte kan vara många tysktalande hemlösa personer i Ontario. Om ens någon.

Jag tycker bara att det hela låter så otroligt. Fast detta har ju skett förut att personer har varit försvunna i åratal och återfinns långt hemifrån. Som fallet Anton från Vancouver.

Önskar man kunde få se ett foto på denne tysktalande man som påstås vara Mittank.

Japp. I dessa tider när de flesta har en modern smartphone med riktigt bra kamera så har man alla möjligheter att ta ett bra foto. Åtminstone när man stannat till och talat med vederbörande.
Citera
2017-11-16, 20:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Lars Mittanks märkliga och mystiska försvinnande på flygplatsen i Varna har blivit internationellt uppmärksammat. Här är en dansk artikel om försvinnandet publicerat den 30 juni 2017.

http://www.seoghoer.dk/wild/hvorfor-loeb-han-ud-af-lufthavnen

Citat:

"Kort efter ringer Lars igen til sin mor. Han virker stadig panisk. Denne gang fortæller Lars, at han har brug for et sted at skjule sig.

Han føler sig ikke tryg på hotellet og nævner, at der er "fire personer efter ham”. Igen afbryder Lars forbindelsen, inden at hans bekymrede mor når at forstå, hvad der foregår.

Lars foretager et tredje opkald – denne gang klokken 6 om morgenen. Igen er det hans mor, han ringer til.

Nu fortæller han, at han har forladt hotellet og befinder sig i Varna-lufthavnen.

Han tilføjer, at han har købt en returbillet og planlægger at opsøge lufthavnens læge for at sikre sig, at han er klar til at flyve hjem. Sandra er mere rolig nu, og mor og søn afslutter opkaldet med et ”vi ses”.

Att han pratat med sin mor flera gånger kände jag till men det nedanstående (som jag tolkat själv) kände jag inte till.

Mittank säger att han att han har lämnat hotellet och är på Varna flygplats.

Han tillägger att han har köpt en returbiljett och planerar att besöka flygläkaren så att han är redo att flyga hem. Sandra är lugnare nu, och samtalet avslutas med en "Vi ses."
Citera
2017-11-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag ställer mig tvivlande till att Lars skulle ha tillfogat sig trumhinneskadan själv. Det verkar lite för bakslugt och uträknande för hans i mitt tycke rätt enkla personlighet. Däremot ljög han sannolikt om hur skadan uppstått. Jag har lanserat teorin, att han kan ha varit latent homosexuell. Kanske stötte han på någon kille, som blev förbannad och slog honom med handflatan mot örat, varvid trycket mot trumhinnan spräckte den.

Hmm tja på något sätt låter en sådan förklaring nästan rimligare än att han blev påhoppad av Bayern fans....om hans eventuella homosexualitet doldes av Lars själv, då självklart måste man ju hitta på en förklaring till varför man blivit skadad.
Skulle det vara så, att han varit latent homosexuell, då förstår man att pressen på att spela den perfekte gossen måste varit enorm!
Att inte kunna leva ut sitt liv som man vill, och känna plikterna med vården av fadern...inte underligt att Lars ville släppa loss på semestern. Paniken och ångesten tilltog säkert ju närmare hemresedagen kom.
Citera
2017-11-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ja, vi kan nog utgå ifrån att Lars spenderade mycket tid i föräldrahemmet. Hade han ett flickvän så undrar man vad hon tyckte om det att han efter arbetets slut for dit. Kanske varje dag mer eller mindre?

Det är mycket som är märkligt gällande Mittanks försvinnande. Både innan han försvann och samma dag som han gjorde det.

Vad var det som han kände efter med vänsterhanden i sin vänstra ficka när han sprang iväg? Han måste ha ansett, vad det än var, att detta var så viktigt att han hade med sig det. Han ville vara helt säker på att detta inte låg i det kvarlämnade bagaget.

Egentligen kan jag inte få det till något annat än droger....Han ville till varje pris bevara det rus som fått honom att kunna ”fly” undan sin ansträngda tillvaro. Väl på flygplatsen tog en veckas sömnlöshet plus paranoia (p.g.a drogintag) ut sin rätt, och han flippade ur totalt.
Om Lars nu hade mer i fickan, så betyder det att hans tillstånd bara förvärrades genom ökat intag. Förmodligen hann han aldrig bli sitt vanliga jag innan något hemskt hände
Citera
2017-11-19, 13:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förblir mestadels försvunna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Helt nyligen så kom en amerikansk kvinna till rätta efter 42 år som försvunnen. Man undrar onekligen vad hon befunnit sig och vad hon gjort och varför hon försvann.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gX4JJ/forsvunnen-kvinna-hittades--efter-42-ar

Detta händer ibland att så sker. Mestadels i USA men vi hade också nyligen ett sådant fall i Tyskland. Även i Sverige har vi ett sådant fall för inte så länge sedan.

Fast mestadels så förblir personer som har varit försvunna länge försvunna. Nu har Lars varit försvunnen sedan juli 2014 och naturligtvis hoppas vi alla att han skulle återfinnas i livet.
Citera
2017-11-19, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Okända omständigheter?

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag är ofta skeptisk till allmänhetens iakttagelser, tyvärr ser de oftast helt enkelt fel person. Och har personen dessutom iakttagits i ett annat land, speciellt om det även är i en annan världsdel, så minskar möjligheten att det var "rätt person" som iakttogs.

I fallet Viola Widegren 1948 (som jag ofta återkommer till) så hade hon synts i Sverige på flera platser i Sverige, och även i Norge, England, Kanada, i Malaga i Spanien (så sent som tidigt 80-tal) och flera andra länder.

Sedan kan man fråga sig varför en del försvunna personer plötsligt skulle iakttas i avlägsna länder, man tycker ju att de borde vilja koma hem till sitt, om det nu inte är någon okänd omständighet som gör att det verkligen vill hålla sig undan.

Men det finns ju undantag...

Det finns helt riktigt undantag. Ett sådant fall är t. ex. Dahlsjö-fallet 1965.

Frågan är hade Lars någon anledning som inte vi känner till att hålla sig undan? Fanns någon sådan omständighet? Det vet vi förstås inte eftersom vi känner mycket dåligt till Lars Mittanks liv innan han försvann. Hur såg detta egentligen ut?

Den försvunne kan ha haft en eller flera anledningar till att vilja lämna detta liv bakom sig. Frågan man då helt naturligt ställer sig är: Hur klarade han av detta? I ett land där han inte kunde språket och ej kände till något närmare.

Min personliga uppfattning, som jag tidigare har omnämnt, är att jag tror att han numera är avliden. Det finns dock inget som pekar antingen mot det ena eller mot det andra hur det förhåller sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in