2018-02-26, 20:37
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

Något dåligt(?) knark fick han nog i sig, redan i inledningsskedet av resan. Aptitlösheten och den tidiga misshandeln var nog relaterat till det. Sedan har vi, som sagt, hans samtal med modern om det "konstiga" hotellet, och de förstorade pupillerna. Och slutligen, hans sorti från flygplatsen.

Modern verkade anmärkningsvärt överbeskyddande, gentemot en 28-årig son. Du var själv tidigare inne på teorin, att Lars kan ha känt sig instängd, eller fången, i tillvaron i Tyskland - och det tror jag är en rimlig konklusion. Kanske var han mycket olycklig, eller i vart fall hade han möjligen ett behov av att fly verkligheten med droger. Kanske också hemresan framstod som obehaglig och motbjudande i hans ögon.

Jag tror inte på knark, han var inte den typen, inte hans kompisar heller. Jag tror det var något psykiskt, droger verkar i några timmar sen försvinner effekten. Lars var ju tydligen konstig hela tiden.

Jag har jobbat som mentalskötare, jag minns speciellt en kille som under en psykos mitt i natten sprang mot den låsta bastanta ytterdörren på avdelningen eftersom han fick för sig att han var förföljd. Han trodde väl han kunde sparka in dörren, men istället bröt han foten. Killen ifråga verkade annars ganska normal, glad och inte alls psyksjuk, men när psykoserna kom blev han nojjig och då kunde han få för sig allt möjligt. På avdelningen där jag jobbade fick vi in tillsynes vanliga personer med familj och jobb som fick läggas in pga plötslig psykos som kan ha utlösts av stress.

Inte alls otroligt att stressen kan ha gjort Lars psykotisk. Kan själv tänka mig hur svårt det kan ha varit att få spräckt trumhinna på semestern i ett land som Bulgarien där inget är som hemma i det välordnade organiserade Tyskland.
Citera
2018-02-26, 20:57
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lars klättar över ett 2½ meter högt staket med taggtråd längst upp och försvinner sedan in i en skog.

På google-kartan syns inte nån skog intill Varnas flygplats. Den närmsta skogen ligger på andra sidan motorvägen, ca 2km norrut.

Har Mittank sprungit över motorvägen och sen in i skogen ?
Citera
2018-02-26, 21:24
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Utifrån de uppgifter som finns tillgängliga så är det troligt att han faktiskt blev misshandlad - och att det var då trumhinnan sprack.

Om Lasse blev misshandlad borde han väl ha blivit mer synligt tilltygad, än vad de visar i filmen. Alltså blåtira, sprucken läpp. Hur såg han ut efter misshandeln? Dessutom såg Lasses kompisar inte något av misshandeln, det vara bara något som han berättade för dem.
Citera
2018-02-26, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars Mittank och hans familj.

Citat:
Ja, bilden av Lars som alltigenom helyllekille tycker jag man bör ta sig en funderare över. Visserligen skötte han sig av allt att döma i Tyskland, där han arbetade i skift på ett kolkraftverk, och dessutom hjälpte till i hemmet med vården av sin sjuke far.

Flickvän hade han, enligt uppgift i doumentären - men hon framträdde aldrig efter försvinnandet, vilket gör att man börjar undra hur det var med den saken, egentligen?

Något dåligt(?) knark fick han nog i sig, redan i inledningsskedet av resan. Aptitlösheten och den tidiga misshandeln var nog relaterat till det. Sedan har vi, som sagt, hans samtal med modern om det "konstiga" hotellet, och de förstorade pupillerna. Och slutligen, hans sorti från flygplatsen.

Modern verkade anmärkningsvärt överbeskyddande, gentemot en 28-årig son. Du var själv tidigare inne på teorin, att Lars kan ha känt sig instängd, eller fången, i tillvaron i Tyskland - och det tror jag är en rimlig konklusion. Kanske var han mycket olycklig, eller i vart fall hade han möjligen ett behov av att fly verkligheten med droger. Kanske också hemresan framstod som obehaglig och motbjudande i hans ögon.

Nej flickvännen framträdde aldrig efter hans försvinnande. Det var enbart Sandra - alltså modern - som har gjort det.

Vad det än kan ha varit så tror att han fick i sig någon drog vad nu detta kan ha varit. Det har spekulerats mycket om detta med droger på andra ställen gällande detta fall. Med dåligt knark menar jag fultjack av något slag. Allt knark är ju helt klart dåligt.

Mamma Sandra är säkert en kvinna med ordentliga nypor och som vet vad hon vill. Resan till Bulgarien var 28-årige Lars första resa utomlands - åtminstone på egen hand. Tycker att det säger ganska mycket. Jag har helt riktigt varit inne på den teorin tidigare att den försvunne kan ha känt sig instängd i sin tillvaro med mamman och med att vårda sin sjuke far.
Citera
2018-02-26, 21:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Exakt datum för anmälan?

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
Ja, egentligen spelar det inte så stor roll varför han valde det hotellet. Ibland häktar man upp sig på detaljer i sådana här fall.

Jag har kollat på googles 3d kartor. Lars sprang ut ur flygplatsbyggnaden och rakt fram över den stora parkeringen, över en gata, förbi några industrifastigheter mot stängslet. Väl över stängslet följer ett öppet fält och en åker, sen är det stopp pga motorvägen E70.

Det var väl norrut han sprang? Söderut åt andra hållet ligger flygfältet, om han sprang runt det så ligger viken till Svarta havet där 4km från flygplatsens entré.

Hur lång tid tog det innan han anmäldes försvunnen och sökandet påbörjades ?

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur allt såg ut där men det fanns väl någon skogsdunge i närheten av staketet?

(FB) Flykt i panik: Lars Mittank, Varna, Bulgarien, 2014.

Är osäker på exakt datum då han anmäldes som försvunnen förutom att det var innan 2014-08-31. Mamman lär ha varit snabb med att anmäla sonen som saknad. P. g. a. att han försvann i ett annat land så kan sökandet ha fördröjts något.
Citera
2018-02-26, 22:11
Medlem
Citat:
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur allt såg ut där men det fanns väl någon skogsdunge i närheten av staketet?

(FB) Flykt i panik: Lars Mittank, Varna, Bulgarien, 2014.

Är osäker på exakt datum då han anmäldes som försvunnen förutom att det var innan 2014-08-31. Mamman lär ha varit snabb med att anmäla sonen som saknad. P. g. a. att han försvann i ett annat land så kan sökandet ha fördröjts något.

Han sprang ju ut från flygplatsen i full karriär, den 8/7. Då lämnade han kvar en del personliga saker. Modern anmälde honom nog försvunnen inom max 48 timmar efter det, tippar jag.
Citera
2018-02-26, 22:21
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Naturligtvis kan man göra sannolikhetsbedömningar. Nu nämner du scenariot "pakörd och avlidit varvid kroppen hamnat i ett buskage". Hur sannolikt är det, att en kropp aldrig paträffas i ett buskage? Inom maximalt nagra manader borde den ha hittats.

Ja, jag anser drunkningsscenariot betydligt mer sannolikt.

Som sagt kroppen är borta vilket betyder:

1) Lars har drunknat, kroppen har försvunnit ut i Svarta havet.
2) Lars har blivit mördad, kroppen har förstörts av mördaren.

Att en kropp (ens i Bulgarien) skulle ligga och ruttna bort i nåt buskage tror jag inte på. Liket luktar, drar till sig asätare och i en storstad som Varna skulle det liket ha upptäckts av någon.

Med tanke på landet Bulgarien är mord inte uteslutet, hade Lasse åkt till Mallorca istället hade jag nog trott mycket mer på drunkning än mord, nu är det nog 60/40 för min del.
Citera
2018-02-26, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eftersökningarna i Varna.

Citat:
Han sprang ju ut från flygplatsen i full karriär, den 8/7. Då lämnade han kvar en del personliga saker. Modern anmälde honom nog försvunnen inom max 48 timmar efter det, tippar jag.

Det låter troligt.

Sedan undrar man hur lång tid det tog innan eftersökningarna kom igång runt Varna?
Citera
2018-02-26, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vart tog Mittank vägen efter staketklättrandet?

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
Som sagt kroppen är borta vilket betyder:

1) Lars har drunknat, kroppen har försvunnit ut i Svarta havet.
2) Lars har blivit mördad, kroppen har förstörts av mördaren.

Att en kropp (ens i Bulgarien) skulle ligga och ruttna bort i nåt buskage tror jag inte på. Liket luktar, drar till sig asätare och i en storstad som Varna skulle det liket ha upptäckts av någon.

Med tanke på landet Bulgarien är mord inte uteslutet, hade Lasse åkt till Mallorca istället hade jag nog trott mycket mer på drunkning än mord, nu är det nog 60/40 för min del.

Vart tog han vägen efter att ha lämnat flygplatsen? Han måste ju ha stött på människor efter att han klättrade över staketet?

Visst kan det vara som du skriver att det kan vara 60/40 att han kom att bli mördad.

Fastän det "bara" är ett dryga 3½ år gammalt försvinnande så är detta redan ett klassiskt sådant. Beror mycket att han filmades av övervakningskamerorna och att alla kan själva se hur han i full fart springer iväg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-26 kl. 22:59.
Citera
2018-02-26, 23:11
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Vart tog han vägen efter att ha lämnat flygplatsen? Han måste ju ha stött på människor efter att han klättrade över staketet?

Efter att Lars lämnade flygplatsen var han i princip försvunnen, hade han stött på någon så hade han nog väckt uppmärksamhet, speciellt som turist i det uppjagade tillståndet, antagligen smutsig och blodig också efter stakethoppet.

Det är just det som gör fallet så speciellt att ingen har sett honom efter dess. Hade han gått omkring i området borde nån lagt märke till honom.

Tänker osökt på hur unga kvinnor försvann spårlöst i 1970-talets USA när Ted Bundy var i farten, han drog in kvinnorna i sin bil, körde iväg och mördade dem i nån skog för att sen göra sig av med liken.
Citera
2018-02-27, 13:24
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Jag har svårt att tänka mig, att en mönstergosse helt plötsligt sätter igång och hamnar i bråk så fort han kommit utomlands, och dessutom börjar knarka rätt kraftigt. Lars problem började sannolikt långt tidigare. Men det lär vi nog aldrig få vetskap om. Det är mycket som förtigs.

Tänker direkt på hur vår Greklands-Calle framställdes i medierna som en stackars oskyldig svensk semesterfirare som råkade i klammeri med den korrupta grekiska rättvisan. Hans stackars mamma vädjade till pressen om att hennes pojke måste räddas från justitiemord i bananrepubliken Grekland.

Sen visade sig att den gode Calle var en filur med kort stubin som gillade att börja bråka så fort nån tilltalade honom på krogen.

Just Bulgarien, Grekland i kombination med party, alkohol och ev. droger kan lätt utvecklas till en dödlig cocktail. Just destinationen har betydelse för vad som har skett.
Citera
2018-02-27, 13:40
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Och hur kommer det sig att man inte såg något annat ”tecken” på att han hade blivit slagen? Ingen rodnad, blåmärke på kinden eller vid örat? Om man får en smäll så hård att trumhinnan spräcks, så borde väl något synas på utsidan.... Egentligen är det rätt anmärkningsvärt att han fick just den typen av skada, med tanke på att trumhinnan befinner sig en bit in i örat i slutet av hörselgången.

Också något jag funderat på, hade han fått stryk borde han ju sett rejält tilltygad ut om det gått så långt att han spräckte trumhinnan. Om han nu var skadad i ansiktet, så hade vi ändå kanske inte sett det på övervakningsfilmen.

I den återskapande dokumentären ser Lars inte alls skadad ut, men det säger ju inget om hur han egentligen såg ut.

Sen kan man undra hur pass noga de bulgariska utredarna var när de sökte igenom området kring flygplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in