Citat:
Ursprungligen postat av
lantis60
Hur kan du mena det?
Jag inbillar mig att miljöpartister med glädje berättar vad har röstat på, medan SD-röstare ber VALU dra åt helvete.
Jag menar bara att VALU får tag i de personer de väljer ut eftersom de väljer ut folk som de plockar folk när de lämnar vallokalen. Det är skillnad mot Novus som slumpar ur befolkningsregistret och sedan måste hitta telefon nummer till personen i fråga.
Att sedan vissa inte vill svara på VALU (oavsett om det betyder att be dem dra åt helvete eller uppger "vill ej svara" på frågan) ändrar inte det faktum att VALU åtminstone har pratat med alla personer de valt ut och gett dem chansen att svara.
Om (SD) sympatisörer fortfarande är mer obenägna att delta, eller ljuger oftare, än genomsnittet är en annan sak tycker jag. VALU kan få till perfekt slumpmässigt urval och har mycket bättre chanser att få vettiga svar än en vanlig unsersökning.
Antar att jag med "skäms faktor" inräknar en massa saker men jag menade helt enkelt att jag tror att (SD) väljare kommer att bete sig mer som övriga partiers väljare gentemot VALU nästa gång. Röstar 25% på ett parti så finns det egentligen ingen anledning att skämmas. Har partiet 25% är det ju dessutom vanliga väljare som röstar på dem. Väljare som glatt svarade på VALU förra gången och säkert kommer att svara denna gången också...
Men då VALU redovisar rådata får vi besked vid valet. Innan dess kan vi bara spekulera.
För opinionsundersökningar menar jag bara att man inte skall utgå ifrån att (SD) det finns en "skäms faktor" längre. Det betyder givetvis inte att instituten inte kan underskatta (SD) av andra anledningar men man skall akta sig för att ta för givet att 20% i Novus betyder 25% i verkligheten. Hursomhelst får vi snart facit

mindre än ett år kvar.