2017-11-13, 18:04
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men i den här tråden är det SD som är intressant.

Nu svarade jag på en kommentar om att man borde stänga av opinionsinstitut som mäter helt åt fanders. Antar att ett sådant förslag är helt ogenomförbart om man inte tar med alla partier i slik bestraffning men SD kanske har på sitt program att det bara är SD som skall räknas.
2017-11-13, 18:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu är det inte bara SD som opinionsinstituten mäter utan alla partier. Så här lyckades de vid de två senatse valen.

https://hagevi.wordpress.com/2014/09/23/basta-opinionsforetag-i-riksdagsvalet/

Fast nu diskuterar vi "Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar" i denna tråd och då blir det extra naturligt att fokusera på hur otroligt snett många OI var i sina mätningar på just SD. Och som du kanske såg i min kommentar ovan skrev jag SD inom parentes för att tydliggöra precis detta faktum. Dessutom kan man nog lugnt utgå ifrån att om t ex Sifo, Ipsos, Demoskop, Novus och Inizio hade önskat påverka ett riksdagsval i den ena eller andra riktningen så inte fan hade de "gynnat" SD i sina mätningar... snarare då S, M, L eller C.

Men detta blir mest en hypotetisk och teoretisk diskussion eftersom avstängningar i praktiken skulle vara nästintill omöjliga att genomföra. Vi tvingas tyvärr leva med att det finns Kalle Anka-instiut som är helt borta från matchen och virrar runt uppe på läktaren... Som väl är har vi Sentio som vet hur man mäter SD, eller hur Powergirl?
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-13 kl. 18:16. Anledning: Rättelse av ord och tillägg
2017-11-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Eftersom VALU bör lyckas få till ett verkligt slumpmässigt urval så bör de även träffa rätt.
Hur kan du mena det?
Jag inbillar mig att miljöpartister med glädje berättar vad har röstat på, medan SD-röstare ber VALU dra åt helvete.
2017-11-13, 18:17
Medlem
farbror Svens avatar
Om valet 2018 blir ett lika antiklimax för SD som kyrkovalet, antar jag att "expertisen" här kommer att skylla på... opinionsinstituten....
2017-11-13, 18:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om valet 2018 blir ett lika antiklimax för SD som kyrkovalet, antar jag att "expertisen" här kommer att skylla på... opinionsinstituten....
Du menar det kyrkoval där SD dubblade antalet röster? Ett sådant resultat skulle väl kännas ganska aptitligt för SD även i ett kommande riksdagsval?

Jag tror att alla partier skulle bli glada för en fördubbling av rösterna.
2017-11-13, 19:25
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Lugn bäste Fabror!

SD kommer med största sannolikhet att bli största partiet inför valet 2018 - oavsett skojarinstitutens prestationer...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-13 kl. 19:30.
2017-11-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Hur kan du mena det?
Jag inbillar mig att miljöpartister med glädje berättar vad har röstat på, medan SD-röstare ber VALU dra åt helvete.

Jag menar bara att VALU får tag i de personer de väljer ut eftersom de väljer ut folk som de plockar folk när de lämnar vallokalen. Det är skillnad mot Novus som slumpar ur befolkningsregistret och sedan måste hitta telefon nummer till personen i fråga.

Att sedan vissa inte vill svara på VALU (oavsett om det betyder att be dem dra åt helvete eller uppger "vill ej svara" på frågan) ändrar inte det faktum att VALU åtminstone har pratat med alla personer de valt ut och gett dem chansen att svara.

Om (SD) sympatisörer fortfarande är mer obenägna att delta, eller ljuger oftare, än genomsnittet är en annan sak tycker jag. VALU kan få till perfekt slumpmässigt urval och har mycket bättre chanser att få vettiga svar än en vanlig unsersökning.

Antar att jag med "skäms faktor" inräknar en massa saker men jag menade helt enkelt att jag tror att (SD) väljare kommer att bete sig mer som övriga partiers väljare gentemot VALU nästa gång. Röstar 25% på ett parti så finns det egentligen ingen anledning att skämmas. Har partiet 25% är det ju dessutom vanliga väljare som röstar på dem. Väljare som glatt svarade på VALU förra gången och säkert kommer att svara denna gången också...

Men då VALU redovisar rådata får vi besked vid valet. Innan dess kan vi bara spekulera.

För opinionsundersökningar menar jag bara att man inte skall utgå ifrån att (SD) det finns en "skäms faktor" längre. Det betyder givetvis inte att instituten inte kan underskatta (SD) av andra anledningar men man skall akta sig för att ta för givet att 20% i Novus betyder 25% i verkligheten. Hursomhelst får vi snart facit mindre än ett år kvar.
Senast redigerad av FBerntsson 2017-11-13 kl. 19:56.
2017-11-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Om (SD) sympatisörer fortfarande är mer obenägna att delta, eller ljuger oftare, än genomsnittet är en annan sak tycker jag. VALU kan få till perfekt slumpmässigt urval och har mycket bättre chanser att få vettiga svar än en vanlig unsersökning.
Nej, vi kan ta ett extremexempel.
Om ingen SD-röstare vill delta i VALU-undersökningen.
Då kan man knappast kalla detta ett "perfekt slumpmässigt urval".
SD skulle nämligen få 0% i sådan undersökning.
2017-11-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nej, vi kan ta ett extremexempel.
Om ingen SD-röstare vill delta i VALU-undersökningen.
Då kan man knappast kalla detta ett "perfekt slumpmässigt urval".
SD skulle nämligen få 0% i sådan undersökning.

Det är bara semantik. Kan skulle kalla det 100% perfekt slumpmässigt urval av individer ur precis rätt population. Men där svarsalternativet "vill ej uppge" blir rätt stort och där det därför blir svårt att dra några statistiska slutsatser.

Jag skulle inte klumpa ihop grupperna "får ej tag på överhuvudtaget" och "vill ej svara". Är den första gruppen stor faller antagandet om slumpmässigt urval. Är den andra gruppen för stor är problemet ett annat...kommer ej ihåg termen för det dock. Ingen expert på statistik.
2017-11-13, 20:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men i den här tråden är det SD som är intressant.

Frågan (om den nu var seriös?) var vilka opinionsinstitut som skulle bestraffas för att mäter fel. Givetvis kan SD (om de får +50% i valet lägga ner allt möjligt, inklusive OI, men är det mätförmågan som avses tror jag att man trots allt bör se på helheten.

Det finns två förklaringar till SD-mätfel :

Den ena är att instituten konspirerar för att sänka SD (den förklaringen är rätt speciell, för det skulle förstöra hela verksamheten för instituten - att ljuga ner SD innebär att man ljuger upp alla andra, och vem skall man då lyfta, och varför?)

den andra är att folk har en bias då de frågas, eventuellt på två sätt ("Fy, vill inte misstänkas för att vara SD" ELLER "Jag säger SD för att röra om i grytan". Båda dessa förrycker resultatet, och tar heller inte ut varandra annat än med stor tur (eller "tur").
2017-11-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
att ljuga ner SD innebär att man ljuger upp alla andra, och vem skall man då lyfta
Socialdemokraterna och Miljöpartiet naturligtvis.
2017-11-13, 21:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du kan vara ” trygg”, SD kommer chocka etablissepisset oavsett om SD gör magplask och får 18 %,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in