Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
SVT:s stora vallokal undersökning som Sören Holmberg ansvarar för. Eftersom man slumpmässigt frågar folk när de lämnar vallokalerna så får man ett nästintill perfekt slumpmässigt urval av den del av befolkningen som går och röstar. De har alltid träffat nästan rätt med undantag för 2014 där de missade rejält.
Det finns ingen annan förklaring än att folk valde att ljuga när frågorna ställdes. Det är ett bra bevis för att en "skäms faktor" verkligen har funnits även om det inte är självklart att den fortfarande finns kvar. Jag tror själv att den reducerats åtminstone. Men vi får se på valdagen.
(Min fetning)
Är inne på din linje. Jag bara kastar ut en liten tanke här:
Kan det vara så att folk är rätt nöjda och avslappnade när de röstat, eller är på väg att rösta, att de känner för att jävlas och helt enkelt blåljuger i VALU-undersökningen? De är tillfreds med hur de röstat i det reella valet och kan därför kosta på sig att dra till med Fi, S eller V på frågan - fast de egentligen röstat på SD? Man vill liksom ge etablissemanget ett sista långfinger och ett "ta er i arslet" innan man vandrar hemåt och inväntar valvakan...

Minns att Sören Holmberg var irriterad över att VALU underskattade och missade SD så grovt 2014, han var också väldigt irriterad på opinionsinstituten.
Rådatan för SD hos VALU 2014 var 8,0%. De tog i så de nästan kräktes och viktade upp SD till 10,5%, vilket de var säkra på skulle räcka i överkant. Men valresultatet blev 12,9%... Holmberg tyckte avvikelsen på 4,9 (PE) från rådatan var åt helvete, även om han uttryckte sig mer civiliserat. Han sa något i stil med att "SD är oerhört svåra att mäta..."
SVT:s Vallokalsundersökning Riksdagsvalet 2014:
https://www.svt.se/svts/article2323667.svt/binary/SVT_ValuResultat_riksdagsval_2014_PK_0914.pdf