2017-11-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
I detta vall kommer alla institut ha ännu mer fel på SD.

Utom VALU (visst inget institut men) eftersom jag tror att "skäms fakorn" reducerats kraftigt sedan 2014. Eftersom VALU bör lyckas få till ett verkligt slumpmässigt urval så bör de även träffa rätt.

Det skall bli spännande att se faktiskt...
2017-11-13, 12:07
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Den kommer försvinna när SD har vunnit och på ett sätt blivit establisemanget.

Mycket korrekt och uttömmande svar - september 2018!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-13 kl. 12:30.
2017-11-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Utom VALU (visst inget institut men) eftersom jag tror att "skäms fakorn" reducerats kraftigt sedan 2014. Eftersom VALU bör lyckas få till ett verkligt slumpmässigt urval så bör de även träffa rätt.

Vi vet inte om skämsfaktorn ökat eller minskat. Gamla SD-väljare har förmodligen slutat skämmas och är öppna med att visa sin politiska ställning. Men de nytillkomna kanske skäms mer än någonsin? Många M-väljare, som avgudade den store fosterlandsförrädaren och SD-hataren, men som nu fått lite vett i skallen vill nog smyga rejält med hur de röstar idag. De umgås dessutom oftast i kretsar där "främlingsfientlighet" är ytterst vulgärt.
Senast redigerad av LBeria 2017-11-13 kl. 12:33.
2017-11-13, 12:33
Medlem
Citat:

Det här kannse är en dum fråga men vad är VALU? Sen så tror jag att skäms faktorn har reducerats mycket men så att man kan parata om det för sin släkt och så men jag är inte helt säker på att den har det kraftigt. Jag tror att när SD växer så växer också de som röstar på SD men inte våga säga det också. Det är anledningen varför jag tror att de kommer vara svårare att mäta detta val än något annat.
2017-11-13, 13:03
Medlem
Citat:
Det här kannse är en dum fråga men vad är VALU?

SVT:s stora vallokal undersökning som Sören Holmberg ansvarar för. Eftersom man slumpmässigt frågar folk när de lämnar vallokalerna så får man ett nästintill perfekt slumpmässigt urval av den del av befolkningen som går och röstar. De har alltid träffat nästan rätt med undantag för 2014 där de missade rejält.

Det finns ingen annan förklaring än att folk valde att ljuga när frågorna ställdes. Det är ett bra bevis för att en "skäms faktor" verkligen har funnits även om det inte är självklart att den fortfarande finns kvar. Jag tror själv att den reducerats åtminstone. Men vi får se på valdagen.
2017-11-13, 14:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
SVT:s stora vallokal undersökning som Sören Holmberg ansvarar för. Eftersom man slumpmässigt frågar folk när de lämnar vallokalerna så får man ett nästintill perfekt slumpmässigt urval av den del av befolkningen som går och röstar. De har alltid träffat nästan rätt med undantag för 2014 där de missade rejält.

Det finns ingen annan förklaring än att folk valde att ljuga när frågorna ställdes. Det är ett bra bevis för att en "skäms faktor" verkligen har funnits även om det inte är självklart att den fortfarande finns kvar. Jag tror själv att den reducerats åtminstone. Men vi får se på valdagen.

(Min fetning)

Är inne på din linje. Jag bara kastar ut en liten tanke här:
Kan det vara så att folk är rätt nöjda och avslappnade när de röstat, eller är på väg att rösta, att de känner för att jävlas och helt enkelt blåljuger i VALU-undersökningen? De är tillfreds med hur de röstat i det reella valet och kan därför kosta på sig att dra till med Fi, S eller V på frågan - fast de egentligen röstat på SD? Man vill liksom ge etablissemanget ett sista långfinger och ett "ta er i arslet" innan man vandrar hemåt och inväntar valvakan... Minns att Sören Holmberg var irriterad över att VALU underskattade och missade SD så grovt 2014, han var också väldigt irriterad på opinionsinstituten.

Rådatan för SD hos VALU 2014 var 8,0%. De tog i så de nästan kräktes och viktade upp SD till 10,5%, vilket de var säkra på skulle räcka i överkant. Men valresultatet blev 12,9%... Holmberg tyckte avvikelsen på 4,9 (PE) från rådatan var åt helvete, även om han uttryckte sig mer civiliserat. Han sa något i stil med att "SD är oerhört svåra att mäta..."

SVT:s Vallokalsundersökning Riksdagsvalet 2014:

https://www.svt.se/svts/article2323667.svt/binary/SVT_ValuResultat_riksdagsval_2014_PK_0914.pdf
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-13 kl. 14:41. Anledning: Rättelse av ord
2017-11-13, 14:49
Medlem
Citat:

Ok tack. Den har nog reducerats hos väljarna som har röstat SD men inte i de nya väljarna. Det skulle vara roligt om man sa ett annat parti med flit en SD bara för att trolla dem som tex kalle anka partiet.
2017-11-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Allt det som du tar upp i din kommentar visar med all önskvärd tydlighet att de opinionsinstitut som inte fullt ut anammar och anpassar sig till den nya tekniken - och det rent mänskliga beteendemässiga skiftet - kommer att få det ännu mer besvärligt framöver. De insatta på Sifo vet självfallet att deras mätmetoder är uppåt väggarna och hade kunnat göras långt mer träffsäkra, men de är inte ett skit intresserade i att korrigera sina fel. Det framgår nu alltmer tydligt.

I grund och botten tror jag inte att Sifo har nåt större intresse i att mäta opinionen, de vill hellre påverka opinionen. Det ligger förmodligen ekonomiska intressen bakom ett sådant ställningstagande. Att mäta den politiska opinionen ger inte mycket pengar, då är det långt bättre att syssla med det som ger de stora pengarna (andra undersökningar) och att kunderna återkommer. Folket på Sifo MÅSTE veta att deras partisympatiundersökningar har enorma brister. Inte ens Sifo är så ignoranta. De vet.

I bl a USA finns regler/lagar som stoppar opinionsundersökningar efter en viss tidpunkt före val så nog finns vetskapen att val kan påverkas av OU allt.
Jag tycker det borde införas en "tillåten" felmarginal för att få utge sig för att mäta opinion. Exempelvis kunde en felmarginal på 15% mot valresultat (naturligtvis inte procentenheter) rendera avstängning i ett år. Det skulle definitivt ta bort intresset för att redovisa agendasiffror och alla konspirationsteorier kan läggas på hyllan.
Sentio och Yougov blir kvar, eller?
2017-11-13, 16:47
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
I bl a USA finns regler/lagar som stoppar opinionsundersökningar efter en viss tidpunkt före val så nog finns vetskapen att val kan påverkas av OU allt.
Jag tycker det borde införas en "tillåten" felmarginal för att få utge sig för att mäta opinion. Exempelvis kunde en felmarginal på 15% mot valresultat (naturligtvis inte procentenheter) rendera avstängning i ett år. Det skulle definitivt ta bort intresset för att redovisa agendasiffror och alla konspirationsteorier kan läggas på hyllan.
Sentio och Yougov blir kvar, eller?

Tja, varför inte? Hade väl inte varit helt fel att sätta lite press på dessa clowner. Om vi som kör bil gör oss skyldiga till allvarliga fel kan vi bli av med körkortet. Om det finns OI (vilket det helt klart finns) som medvetet påverkar viktiga demokratiska parlamentsval och därmed hela länders styre i den ena eller andra riktningen, borde de också kunna bli av med "licensen" kan man tycka.

Demoskop, Ipsos och Novus hade då legat ruskigt illa till, de hade en felmarginal på 59-60% (för SD) i valet 2014 medans t ex Sentio missade med ungefär 1,5%... Andra hamnade väl ca 20-40% fel.

Rent praktiskt är detta med avstängningar kanske inte genomförbart, men tanken är god.
2017-11-13, 17:54
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tja, varför inte? Hade väl inte varit helt fel att sätta lite press på dessa clowner. Om vi som kör bil gör oss skyldiga till allvarliga fel kan vi bli av med körkortet. Om det finns OI (vilket det helt klart finns) som medvetet påverkar viktiga demokratiska parlamentsval och därmed hela länders styre i den ena eller andra riktningen, borde de också kunna bli av med "licensen" kan man tycka.

Demoskop, Ipsos och Novus hade då legat ruskigt illa till, de hade en felmarginal på 59-60% (för SD) i valet 2014 medans t ex Sentio missade med ungefär 1,5%... Andra hamnade väl ca 20-40% fel.

Rent praktiskt är detta med avstängningar kanske inte genomförbart, men tanken är god.
Nu är det inte bara SD som opinionsinstituten mäter utan alla partier. Så här lyckades de vid de två senaste valen.

https://hagevi.wordpress.com/2014/09/23/basta-opinionsforetag-i-riksdagsvalet/
Senast redigerad av Powergirl 2017-11-13 kl. 18:00.
2017-11-13, 17:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu är det inte bara SD som opinionsinstituten mäter utan alla partier. Så här lyckades de vid de två senatse valen.

https://hagevi.wordpress.com/2014/09/23/basta-opinionsforetag-i-riksdagsvalet/
Men i den här tråden är det SD som är intressant.
2017-11-13, 18:04
Medlem
longbow4ys avatar
Från valu
Citat:
Antal respondenter: 12909
Insamlingssituation: Andelen som vägrade fylla i enkäten vid de förtida röstningslokalerna var cirka 30 %. Siffran baserar sig helt på bedömningar av fältombuden då ingen kontroll av antalet vägrare eller kartläggning av deras bakgrundsvariabler eller motiv för vägran gjordes. Spontant uppgav huvuddelen av vägrarna tidsbrist som motivet för vägran.
https://snd.gu.se/sv/catalogue/study/snd0969

Det är garanterat fler som röstar SD som inte vill svara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in