2017-11-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför var han inte med då, i filmen som de (modern, fadern, brodern) gjorde när de gick där vid stranden och såg ut över vattnet, och med tillbakaklippen från K:s liv. INTE ETT ORD om pojkvännen. Och inte heller i deras vädjan då dagarna innan torson hittades. Jag hävdar att det ÄR konstigt.
Det var han som slog larm. Och han har troligen inte något intresse av att tala med media. Det räcker säkert mer än väl att prata med familj, polis, åklagare och div annat. Folk har ju faktiskt jobb att sköta.
Citera
2017-11-13, 10:43
Medlem
Citat:
Det sker flera hundra mord i Sverige och Danmark varje år, och polisen lägger sällan eller aldrig ner så här mycket resurser på något av dem. Det VET du. Jag är helt säker på att det har politiska orsaker, och detta är något som jag ofta talar med mina vänner om IRL ja.
Vilket krut polisen lägger vet inte du. Däremot kanske media inte belyser på samma sätt som i det här fallet. Men det har varit många stora fall i Sverige, där media hängt på låset väldigt länge.
Citera
2017-11-13, 10:52
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tycker inte heller det är konstigt. Tvärtom klokt. Många skaffar barn innan de ens har en inkomst. Och själv har jag flera i min närhet som valt bort att skaffa barn. Varför de valt bort barn hör inte hit. Men att förakta någon för att de valt en annan bana än man själv gjort, är både inskränkt och föraktfullt. Det tyder på rigiditet. Ingen av oss känner till Kims planer de närmaste åren - så jag begriper inte drivet att hacka ner på den här kvinnan, som dessutom inte ens har en chans - till skillnad från Madsen - att försvara sig.
Det är bara osmakligt och ointressant att spekulera i "varför KW inte skaffat barn än" när hon bara var 30 år och med det arbete hon hade. Minns att genomsnittsåldern för förstföderskor i vissa delar av Stockholms innerstad i början av 90-talet var 40 år. Även kvinnor vill hinna med karriären först. Nu är genomsnittsåldern i innerstan en bit över 30 år.
Helt OT men ändå relevant i sammanhanget med tanke på försöken till att smutskasta och skuldbelägga offret KW. Som om hon vore en "övervintrad tonåring". Någon jävla måtta får det vara.
Citera
2017-11-13, 11:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jo du har nog rätt. Och det ÄR ju så, att människor som är entusiastiska och engagerade upplevs som attraktiva - till och med om man inte delar deras intressen, utan kanske till och med tycker att de är smått barnsliga. Som kontrast till alla tröga och tunga människor, som inte brinner för NÅGOT.
Ja, uppenbarligen så får han ju med sig tröga och tunga människor, som liksom uppslukas av hans entusiasm. Som "äts upp" av det de tror är hans kreativitet. Som sen inte klarar av att se att kejsaren är helt naken. För hans egenskaper upplevs som så förbannat attraktiva att t.o.m ett sexualsadistiskt styckmord räknas som en parentes.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-11-13 kl. 11:53.
Citera
2017-11-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Även om jag inte lika lätt tror på övefnaturliga krafter som du, har man faktiskt förundrats över hur mycket som gått fel för Madsen i denna sak. Hur sannolikt är det att kroppen, huvudet, kläder och kniv och såg hittas och dessutom på havsbottnen. Vet inte om jag någonsin hört talas om en så misslyckad mördare. Kan mycket väl tro att det är KWs ande som ger igen...

En fläkt av Karma?
Citera
2017-11-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Tycker också att det blivit för mycket fokus på KW och huruvida hon var en bra resp dålig journalist. Spelar ju ingen roll vad hon jobbade med egentligen. Hon anade inget oråd och åkte med i ubåten, precis som PMs älskarinna skulle åkt med ut en tur dagen efter, alltså inget konstigt med det. Men nu jobbade hon alltså som journalist och ville göra ett spännande reportage och dessutom bodde hon i Köpenhamn, så det var nära och bra. Hon verkade vara en positiv, glad och lättsam tjej som gillade äventyr och spänning. Hon ser dessutom snäll och trevlig ut på alla foton och lite busig. Jag tror att hon var rolig att umgås med, lite udda, fast på ett positivt sätt, folk trivdes nog i hennes sällskap, en optimist, som ser möjligheter istället för problem och hon litade på folk, eftersom att hon själv körde rent spel. Att flytta till Peking med pojkvännen var ett steg med nya möjligheter och att hitta intressanta människor och platser att skriva om. Jag tror inte att hon hade planer på familj än, hon kunde vänta med det till runt 35, vilket är rätt vanligt nu för tiden, eftersom många vill ha en stabil grund att stå på först.

Men så blev det som det blev. PM är en ulv i fårakläder, kan låta trevlig och enkel, anspråkslös och harmlös, men så slår det om tvärt, en Dr Jekyll o Mister Hyde med många olika bokstäver av diagnoser i autismspektrat. En manisk kaffedrickande borderline som flippar ur när han inte får som han vill och även en ekonomisk analfabet med sexualsadistisk, fetisch och morbid könsdrift. En sån är bäst att låsa in för alltid.

Kanske KW utstrålade så många positiva egenskaper och PM blev rasande av avundsjuka? Det är typiskt för i.a.f narcissister att gå igång på sånt. De själva vill skina klarast. Tror inte att det var slumpen som avgjorde vem han slaktade. I så fall fanns ju en massa galanta damer på Istergade han kunde ha plockat upp när som helst.
Citera
2017-11-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är knappast så att människor fick förtroende för honom, då hade han inte blivit osams med så många i sin omgivning.

Jag tror att han vid de första mötena med nya människor med sin entusiasm och sitt engagemang kunde göra människor intresserade av hans projekt men när de lärde känna honom närmare så kände de att det var för mycket som var helt fel i hans personlighet.

Det är knappast troligt att han hade kunnat bli ens en medioker skådespelare därför att det är helt osannolikt att han skulle kunna ta regi från någon person.

PM påminner mig mycket om Klaus Kinski i dokumentären My best fiend av Werner Herzog. (Se den!) Den, och i filmen om en båt de ska dra över land i djungeln. Så, ja, han hade nog kunnat bli skådis, lika gränslös, utfarande, helgalen och svårregiserad som Kinski.
Citera
2017-11-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Kan du sluta hitta på saker och låtsas som att du vet vad du pratar om? Minnesceremonin i New York, vem sitter här bredvid? https://www.sydsvenskan.se/2017-10-12/kim-wall-hedrad-i-new-york--vi-saknar-dig

Herregud Merwinna, varför vill du så gärna sprida osanningar om Kim och hennes nära? Vad får du egentligen ut av det?

Avundsjuka gentemot KW och en fanatisk dyrkan av PM?
Citera
2017-11-13, 12:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske KW utstrålade så många positiva egenskaper och PM blev rasande av avundsjuka? Det är typiskt för i.a.f narcissister att gå igång på sånt. De själva vill skina klarast. Tror inte att det var slumpen som avgjorde vem han slaktade. I så fall fanns ju en massa galanta damer på Istergade han kunde ha plockat upp när som helst.

Nä. Människor av olika kön dödar inte varandra p.g.a. avundsjuka. Det har nog aldrig hänt i världshistorien. Män jämför sig med andra män och kvinnor med andra kvinnor. Det är ju även till stor del olika egenskaper som är attraktiva hos män respektive kvinnor. Dessutom tror jag då som sagt inte att det var något speciellt med K - det är en upphaussad bild som hennes familj och vänner försöker sprida nu när hon är död.

Däremot kan en man naturligtvis bli rasande av att bli avvisad av en kvinna som han upplever som attraktiv.
Citera
2017-11-13, 12:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
PM påminner mig mycket om Klaus Kinski i dokumentären My best fiend av Werner Herzog. (Se den!) Den, och i filmen om en båt de ska dra över land i djungeln. Så, ja, han hade nog kunnat bli skådis, lika gränslös, utfarande, helgalen och svårregiserad som Kinski.

Den dokumentären har jag inte sett, men när du säger det så ser jag att M påminner om huvudpersonen i filmen. Han hade ju också en vid första anblicken tokig idé som alla sa var helt omöjlig, men han drev igenom den med målmedvetenhet och entusiasm.
Citera
2017-11-13, 12:13
Medlem
Citat:
Det tråkigaste i den här historien, är att M faktiskt sökte hjälp - men blev hemskickad av läkaren med rådet att "slappna av" och komma tillbaka om tre månader om det inte blivit bättre. Det finns med i filmen "Amateurs in Space", och den läkaren borde ställas till svars. Han borde ha beordrat magnetröntgen av huvudet, och satt M på någon slags regelbunden kontroll i öppenvården. Läkaren kan ju inte gärna förneka det när hela konsultationen finns på film. För det här händer väldigt ofta: att en psykiskt sjuk person dödar någon annan eller sig själv, och EFTERÅT kommer det fram att personen försökt söka hjälp men blivit bortviftad.
Nu var det ju inte Madsen själv som kom på att han borde söka hjälp, han blev ombedd av omgivningen att söka hjälp eftersom han blivit mer än lovligt konstig. Konstigare än innan alltså. Han traskade själv iväg till doktorn som inte trodde det var något direkt fel med honom. En klapp på huvudet.

Så när det gäller Madsens själsförmögenheter så hade han noll insikt. I så fall skulle han fortsatt söka läkare tills någon fattade att han var tokigare än någonsin och gjorde en scanning eller liknande på hans hjärna. ibland måste man SJÄLV faktiskt ta tag i problemen. Att, som du, skylla på läkaren är inte fruktbart. Om han sökt läkare en gång i halvåret självmant och krävt att få hjälp, men inte fått någon, DÅ hade man kanske kunnat ifrågasätta om det är läkarnas fel.
Citera
2017-11-13, 12:16
Medlem
Merwinnas avatar
Håller inte med. Folk i allmänhet har stor respekt för läkare. De tror på det läkaren säger, och de vill heller inte springa och besvära läkare i onödan (om de inte är hypokondriker). Det är därför läkare, och även annan personal som kan träffa på människor i kris, måste vara så uppmärksamma på även icke-uttalade rop på hjälp.

Dessutom borde läkaren ha tagit detta ärende ännu mer på allvar, just för att det var MÅNGA ANDRA som hade uppmanat M att söka läkare. Då ÄR det ju antagligen någonting, något som man inte bara kan rycka på axlarna åt.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu var det ju inte Madsen själv som kom på att han borde söka hjälp, han blev ombedd av omgivningen att söka hjälp eftersom han blivit mer än lovligt konstig. Konstigare än innan alltså. Han traskade själv iväg till doktorn som inte trodde det var något direkt fel med honom. En klapp på huvudet.

Så när det gäller Madsens själsförmögenheter så hade han noll insikt. I så fall skulle han fortsatt söka läkare tills någon fattade att han var tokigare än någonsin och gjorde en scanning eller liknande på hans hjärna. ibland måste man SJÄLV faktiskt ta tag i problemen. Att, som du, skylla på läkaren är inte fruktbart. Om han sökt läkare en gång i halvåret självmant och krävt att få hjälp, men inte fått någon, DÅ hade man kanske kunnat ifrågasätta om det är läkarnas fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in