2017-11-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det tråkigaste i den här historien, är att M faktiskt sökte hjälp - men blev hemskickad av läkaren med rådet att "slappna av" och komma tillbaka om tre månader om det inte blivit bättre. Det finns med i filmen "Amateurs in Space", och den läkaren borde ställas till svars. Han borde ha beordrat magnetröntgen av huvudet, och satt M på någon slags regelbunden kontroll i öppenvården. Läkaren kan ju inte gärna förneka det när hela konsultationen finns på film. För det här händer väldigt ofta: att en psykiskt sjuk person dödar någon annan eller sig själv, och EFTERÅT kommer det fram att personen försökt söka hjälp men blivit bortviftad.
Så nu är det läkarens fel?
Citera
2017-11-13, 09:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Kan du sluta hitta på saker och låtsas som att du vet vad du pratar om? Minnesceremonin i New York, vem sitter här bredvid? https://www.sydsvenskan.se/2017-10-12/kim-wall-hedrad-i-new-york--vi-saknar-dig

Varför står inte namnet i bildtexten då? Hur vet du att det är han? Det tror jag faktiskt inte.
Citera
2017-11-13, 09:59
Medlem
Citat:
Varför står inte namnet i bildtexten då? Hur vet du att det är han? Det tror jag faktiskt inte.
Sluta nu. Du är verkligen ute efter något att hänga upp dig på. Jävlas och snacka skit om anhöriga är du bra på. Men pojkvännen har troligtvis inget behov av att uttrycka sig. Han pratar alldeles säkert med familjen Wall. Jag tycker du ska sluta TRO så förbannat mycket. Kom med fakta istället. Om saker du vet. Och då blir det nog ganska tyst från dig kan jag tänka.
Citera
2017-11-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det står om störning/kriterier. Sen står det även om behandling och liknande, om du kollar en bit ner. Men manualen är fortfaranade till främst för såna som jobbar med detta. Det behövs mer kunskap för att ställa diagnoser. Inte minst möten med klienterna ;-)
Men står det att man kan påstå att människor som överensstämmer med några av kriterierna "har drag" av störningen?

Jag har inte tillgång till vare sig DSM-IV eller V är och nu, men har inget minne av det.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Uppfyller man däremot 3-4 stycken så säger man att det INTE är en störning, men man har DRAG av störningen.
Citera
2017-11-13, 10:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han var för korkad för att förstå vad som krävdes.

Det var ju det han inte var eftersom han experimenterat med just flytkraft (och lyftkraft) "ända ner till grammet" som han uttryckte det i en video, i hela sitt liv. Det är även detta som gör det så svårt att tro, att han har gjort det han antagligen måste ha gjort. Att han plötsligt kunde klanta sig så till den milda grad, på ett område där han var expert, och vid det tillfälle i livet då det absolut inte fick gå fel... Till och med jag som inte har utbildning i fysik, skulle ha satt på mer tyngder bara på ögonmått och sunt förnuft.

Tysken (ja jag vet att du inte vill höra om honom, men nu citerar jag honom ändå), skrev angående detta ("efterarbetet" ombord på N.), att den M han kände inte skulle ha gjort sådana här misstag, och att han (tysken) tror att M "slog hjärnan mjuk" vid det där fallet på isen 2014. Det måste nästan vara så.
Citera
2017-11-13, 10:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Han har skapat den bilden om sig själv. Det är så psykopater gör. I själva verket har han inte uppnått mycket. Det lilla jobb som faktiskt utförts, har i stor grad gjorts av andra medan Madsen tagit åt sig äran - det är bland annat därför han varit inblandad i så många bråk.

I artikeln låter det fantastiskt med ett rymdlaboratorium som investerat i en egen centrifug, men titta på bilden. Den lille psykopaten har krupit upp i en hemsvetsad karusell, enklare än de man finner på ambulerande tivolin. Där sitter han och ler för kameran.

Det låter på dig som att du förblindas av den bild han skapar om sig själv. Psykopaters förmåga att ljuga trovärdigt gör att folk gång på gång faller för deras lögner, hur otroliga de än låter. En liten dansk utan någon som helst utbildning som fått för sig att han ska lyckas skicka upp en raket i rymden. Enda anledningen att tro på sådana dumheter är att man blivit duperad av hans lögner och trovärdiga uppsyn.

Nåja, "karusellen" kom i alla fall upp i 7 G där, och eftersom han inte tänkte utsätta sig för mer än 3 G under själva rymdfärden, så räckte ju "karusellen" till för sitt syfte. Så DET säger jag inget om. Det är ju till och med en del av RML:s (och även CS') idé att visa att man inte behöver NASA:s resurser, utan att vanliga människor kan göra samma saker fast med enklare medel.

Men visst är det läskigt att man inte kan lita på sin människokännedom och sina instinkter..? Men det måste väl antagligen vara så, att han är en sjujäklars skådespelare och har LÄRT sig hur han ska prata och le och vilka tonfall han ska använda, för att människor ska få förtroende för honom. Han kanske borde ha blivit skådespelare?
Citera
2017-11-13, 10:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Eh, va? Du tror att medias intresse gjorde att polisen lade krut på utredningen?
Och vaddå "sätta dit"? Det är ju inte så att de bara är ute efter att jävlas! Hittar man en itusågad torso så är det ganska sannolikt att man begriper att man fått fast en mördare? Jag vet inte var du får allt dravel ifrån, men undrar vad som driver dig. Att sitta bakom en skärm, fullständigt anonym, är kanske roligt om man då kan sprida dynga. Men skulle du våga torgföra dina åsikter bland folk som känner dig?

Det sker flera hundra mord i Sverige och Danmark varje år, och polisen lägger sällan eller aldrig ner så här mycket resurser på något av dem. Det VET du. Jag är helt säker på att det har politiska orsaker, och detta är något som jag ofta talar med mina vänner om IRL ja.
Citera
2017-11-13, 10:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Skulle Madsen varit hennes älskare? Vad har du för belägg för det?

Läs om, läs rätt...
Citera
2017-11-13, 10:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Så nu är det läkarens fel?

Indirekt kan det faktiskt vara det. Tänk om de fångat upp M där!
Citera
2017-11-13, 10:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Sluta nu. Du är verkligen ute efter något att hänga upp dig på. Jävlas och snacka skit om anhöriga är du bra på. Men pojkvännen har troligtvis inget behov av att uttrycka sig. Han pratar alldeles säkert med familjen Wall. Jag tycker du ska sluta TRO så förbannat mycket. Kom med fakta istället. Om saker du vet. Och då blir det nog ganska tyst från dig kan jag tänka.

Varför var han inte med då, i filmen som de (modern, fadern, brodern) gjorde när de gick där vid stranden och såg ut över vattnet, och med tillbakaklippen från K:s liv. INTE ETT ORD om pojkvännen. Och inte heller i deras vädjan då dagarna innan torson hittades. Jag hävdar att det ÄR konstigt.
Citera
2017-11-13, 10:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Men visst är det läskigt att man inte kan lita på sin människokännedom och sina instinkter..? Men det måste väl antagligen vara så, att han är en sjujäklars skådespelare och har LÄRT sig hur han ska prata och le och vilka tonfall han ska använda, för att människor ska få förtroende för honom. Han kanske borde ha blivit skådespelare?
Det är knappast så att människor fick förtroende för honom, då hade han inte blivit osams med så många i sin omgivning.

Jag tror att han vid de första mötena med nya människor med sin entusiasm och sitt engagemang kunde göra människor intresserade av hans projekt men när de lärde känna honom närmare så kände de att det var för mycket som var helt fel i hans personlighet.

Det är knappast troligt att han hade kunnat bli ens en medioker skådespelare därför att det är helt osannolikt att han skulle kunna ta regi från någon person.
Citera
2017-11-13, 10:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är knappast så att människor fick förtroende för honom, då hade han inte blivit osams med så många i sin omgivning.

Jag tror att han vid de första mötena med nya människor med sin entusiasm och sitt engagemang kunde göra människor intresserade av hans projekt men när de lärde känna honom närmare så kände de att det var för mycket som var helt fel i hans personlighet.

Det är knappast troligt att han hade kunnat bli ens en medioker skådespelare därför att det är helt osannolikt att han skulle kunna ta regi från någon person.

Jo du har nog rätt. Och det ÄR ju så, att människor som är entusiastiska och engagerade upplevs som attraktiva - till och med om man inte delar deras intressen, utan kanske till och med tycker att de är smått barnsliga. Som kontrast till alla tröga och tunga människor, som inte brinner för NÅGOT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in