2011-06-28, 21:10
Medlem
Smirnoffboys avatar
Ja, det är sant, jag är inte van. Men det är inte bara jag som är känslig för hans musik i huset
Citera
2011-06-28, 21:15
Medlem
epost72s avatar
Se det så här grannen säger att han pratat med bovärden och det har inte hjälpt.

Gör en isbrytare du och prata direkt med grannen.

Vem vet bovärden kanske inte ens har vidareförmedlat klagomålen så att grannen får en chans att bättra sig.
Citera
2011-06-28, 21:43
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirnoffboy
Hejsan alla!
Jag har precis flyttat in i en lägenhet i Borås, eftersom jag fick nycklarna idag. Och jag trivs jättebra hittills, men det är bara ett litet problem. Jag träffade min högra granne idag som är jättetrevlig när vi bar upp saker till lägenheten, och då sa han hej o välkommen och så, men sen sa han att det bor en man vänster om mig som spelar jättehög musik på kvällen/natten. Och han har klagat till bovärden om det här, men det har liksom inte hjälpt sa han, han spelar fortfarande högt. Jag är fortfarande hemma hos mamma, för min säng är kvar här, men vi ska köra alla mina möbler någon dag denna vecka, men vad tror ni? Är det värt att köra möblerna till lägenheten eller ska man vänta någon månad och se? Råda mig gärna

Ta och flytta in, skulle det stämma att grannen bredvid dig spelar hög musik som du störs av så skulle jag i första hand råda dig till att snacka direkt med den grannen och i andra hand ringa störningsjour och/eller hyresvärd. Om det stämmer som din andra granne påstår, dvs att han störs av hög musik och även du på sikt gör det så är chansen större att hyresvärden tar klagomålen på allvar om det är flera som anmärker/anmäler detta än om en enskild person gör så.
Citera
2011-06-28, 22:12
Medlem
Smirnoffboys avatar
Tack grabbar, det stämmer precis vad jag ska/kan göra
Citera
2011-06-30, 00:17
Medlem
deathdealer3000s avatar
Hej kära FB.
Det var en gång en kille som bodde i ett hyreshus där grannarna spelade på ett gammalt hederligt piano dagligen, varierande mellan klockslagen 08:00-22:30. I repertoaren fanns tre låtar som flitigt övades, men utan störra framgång musikaliskt. Ja ni fattar.

Jag har snackat med hyrevärden flertal gånger som nu hävdar att de inte tänker agera eftersom det faller inom acceptabelt ljud och klockslag i en hyresrätt. De få dagar jag är ledig från jobb behöver jag sova ut men deras plinkande hörs två rum bort och igenom mina öronproppar. Familjen är dessutom högljud dagligen med ungar som skriker och smäller med saker och föräldrar som skriker tillbaka på Kebabiska.

Och nej, att gå snacka med de tror jag inte kommer hjälpa ett dugg, tvärtom. Har ni något annat förslag? Det känns fel att jag ska behöva flytta när det inte är jag som orsakat det här men det är väl så det får bli..

Tack i förhand om någon tar sig tid och ge synpunkt/tips :-)
Citera
2011-06-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathdealer3000
Hej kära FB.
Det var en gång en kille som bodde i ett hyreshus där grannarna spelade på ett gammalt hederligt piano dagligen, varierande mellan klockslagen 08:00-22:30. I repertoaren fanns tre låtar som flitigt övades, men utan störra framgång musikaliskt. Ja ni fattar.

Jag har snackat med hyrevärden flertal gånger som nu hävdar att de inte tänker agera eftersom det faller inom acceptabelt ljud och klockslag i en hyresrätt. De få dagar jag är ledig från jobb behöver jag sova ut men deras plinkande hörs två rum bort och igenom mina öronproppar. Familjen är dessutom högljud dagligen med ungar som skriker och smäller med saker och föräldrar som skriker tillbaka på Kebabiska.

Och nej, att gå snacka med de tror jag inte kommer hjälpa ett dugg, tvärtom. Har ni något annat förslag? Det känns fel att jag ska behöva flytta när det inte är jag som orsakat det här men det är väl så det får bli..

Känner en kille som hade liknande problem som dig.

Hans granne spelade saxofon. Hade man tur kunde man få höra en halv låt innan fel ton kom. Och då menar jag verkligen fel, helt utanför alla felmarginaler. Att höra klassiker som "In the mood" bli totalt slaktade av världens sämsta saxofonist var ett ständigt "nöje" var gång man var bjuden hem till han jag känner.

Hur det hanterades? Jo, min bekante köpte sig ett trumset. Är instrument tillåtna så gäller det alla instrument. Och till saken hör att min bekante är ungefär lika bra på att spela trummor som en epilektiker.

Lycka till!
Citera
2011-06-30, 11:42
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathdealer3000
Hej kära FB.

Du kanske kan göra ett försök att prata med grannarna i alla fall, då kan du samtidigt tipsa dem om att det finns keybords att köpa och att man med dem kan spela med hörlurar så man inte stör grannarna samt att det går att reglera volymen på den och inte minst kan man prova olika instrument utöver piano, med lite tur nappar de på iden. Alternativt så kanske du kan få dem att begränsa sitt spelande till vissa tider och att de inte spelar sent på kvällarna.

Prata även med dina andra grannar och hör om de också störs, om så är fallet se till att även de pratar med hyresvärden dock lär det vara tillåtet att spela instrument så länge det ej sker sent på kvällar.
Citera
2011-06-30, 17:59
Medlem
deathdealer3000s avatar
Tack för era svar och förslag, Cyberdealer och v50! Det uppskattas
Citera
2011-07-07, 02:08
Medlem
Relevants avatar
Kärringen klagar på allt!

Hejsan,
Jag flyttade för ett tag sen in i ett helt ny hyresrätt, alla som bor i mitt trapphus flyttade in samtidigt som mig.

Jag har haft oturen att fått världens tjur kärring ovanför mig. Första gången klagade hon på att att jag spelade musik vid 19 tiden. Efter att ha läst reglerna så kunde hon tydligen klaga eftersom att musik och dylikt inte ska störa.

Jag har ingen balkong utan går ut och röker och har en egen askkopp två meter ifrån porten men hon klagar på att jag inte tömmer den när den är 80% full utan hon tycker att det luktar. Ska också tillägga att hon stod och skrek från sin balkong att jag skulle gå och röka någon annanstans när jag rökte utanför min egen lägenhet för att det luktade. Efter att ha läst på så förstår jag att man får röka på sin balkong så länge inte röken kommer in till grannarna. Jag har inte ens någon balkong och tar hänsyn till kärringen och ställer mig en bit ifrån men hon klagar ändå. Och så fort hon hör min musik så klagar hon.

Droppen gick över för två dagar sen när hon ringde på vid 9 tiden. Vet inte vad hon ville eftersom att jag inte öppnade men troligtvis var de att jag skulle tömma min fimp burk (80%).
Vad kan jag göra? Inga andra grannar klagar på något och har till och med frågat om musiken men de tycker att jag inte stör för fem öra utan tycker att jag kör för dåligt..

Ska också säga att tanten stör sig så fort hon hör min musik med fönstren öppna fast hon går utanför.. Hon stört sig på allt jag gör.
Citera
2011-07-07, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relevant
Hejsan,
Jag flyttade för ett tag sen in i ett helt ny hyresrätt, alla som bor i mitt trapphus flyttade in samtidigt som mig.

Jag har haft oturen att fått världens tjur kärring ovanför mig. Första gången klagade hon på att att jag spelade musik vid 19 tiden. Efter att ha läst reglerna så kunde hon tydligen klaga eftersom att musik och dylikt inte ska störa.

Jag har ingen balkong utan går ut och röker och har en egen askkopp två meter ifrån porten men hon klagar på att jag inte tömmer den när den är 80% full utan hon tycker att det luktar. Ska också tillägga att hon stod och skrek från sin balkong att jag skulle gå och röka någon annanstans när jag rökte utanför min egen lägenhet för att det luktade. Efter att ha läst på så förstår jag att man får röka på sin balkong så länge inte röken kommer in till grannarna. Jag har inte ens någon balkong och tar hänsyn till kärringen och ställer mig en bit ifrån men hon klagar ändå. Och så fort hon hör min musik så klagar hon.

Droppen gick över för två dagar sen när hon ringde på vid 9 tiden. Vet inte vad hon ville eftersom att jag inte öppnade men troligtvis var de att jag skulle tömma min fimp burk (80%).
Vad kan jag göra? Inga andra grannar klagar på något och har till och med frågat om musiken men de tycker att jag inte stör för fem öra utan tycker att jag kör för dåligt..

Ska också säga att tanten stör sig så fort hon hör min musik med fönstren öppna fast hon går utanför.. Hon stört sig på allt jag gör.

Jag ska hjälpa dig. Nästa gången kärringen knackar på för att klaga så innan hon hinner säga något så skriker "Lyssna på mig din gamla jävla fossil om du så jävlar knackar på min dörr eller ställer några jävla krav på vad jag gör kommer jag skrapa ögonen ur dig med en gaffel!" hon lär inte komma tillbaks efteråt. Och om hon ringer pliten så blåneka till dessa hot, påpeka därefter att hon kallade dig för invandrarjävel/blatte om du nu är invandrare. Om inte så säg att du inte klagar på att hon luktar kiss vilket man känner från hennes balkong när hon sitter där.
Citera
2011-07-07, 02:39
Medlem
Jocke11s avatar
Citat:
världens tjur kärring

Detta var lite kul

Citat:

Och detta var otroligt kul!

Kan se framför mig hur du plingar på och frågar om personen tycker du stör mycket.

Så svarar denna: Nej men du kör jävligt illa. Ha en bra dag.
Citera
2011-07-07, 02:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXVII
Jag ska hjälpa dig. Nästa gången kärringen knackar på för att klaga så innan hon hinner säga något så skriker "Lyssna på mig din gamla jävla fossil om du så jävlar knackar på min dörr eller ställer några jävla krav på vad jag gör kommer jag skrapa ögonen ur dig med en gaffel!" hon lär inte komma tillbaks efteråt. Och om hon ringer pliten så blåneka till dessa hot, påpeka därefter att hon kallade dig för invandrarjävel/blatte om du nu är invandrare. Om inte så säg att du inte klagar på att hon luktar kiss vilket man känner från hennes balkong när hon sitter där.

Jag börjar förstå varför Sverige är världens rövhål nummer ett. Hur vore det om TS pratade med sin granne? Vad vet jag, du kanske är en kebabsvarvare som spelar musik och har dig hela natten lång? Tanter kan vara jobbiga, tricket är att bli deras vän, kan kosta på ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in